BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 15 April 2010, 16:14:00

Titel: Pekelprobleem Calandbrug opgelost
Bericht door: Hans Reints op 15 April 2010, 16:14:00

Het treinverkeer op de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, heeft bijna twee maanden lang last gehad van vertragingen omdat één van de twee sporen op de Calandbrug buiten gebruik was. Sinds afgelopen donderdag zijn er weer twee sporen beschikbaar. Dit bevestigt een woordvoerster van Keyrail.
De problemen ontstonden eind februari omdat pekelwater van de hoger en naastgelegen weg de rails op stroomde. 'Mede door de strenge winter bleek alleen het schoonspuiten van het spoor niet afdoende. Daarom werkt Keyrail momenteel samen met het Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Rijkswaterstaat aan een oplossing om herhaling te voorkomen', aldus de woordvoerster van Keyrail, de exploitant van de Betuweroute.
Volgens spoorvervoerders leidde de gedeeltelijke stremming tot veel vertragingen, variërend van enkele minuten tot anderhalf uur.
De Calandbrug vormt de verbinding tussen het Botlek- en het Europoortgebied in de Rotterdamse haven en wordt gebruikt door spoor-, weg-, en fietsverkeer. De Havenspoorlijn tussen de Maasvlakte en het rangeercentrum Kijfhoek is met meer dan 1500 treinen per week de drukste goederenspoorlijn van Nederland.
De Betuweroute had de laatste tijd ook te kampen met de gevolgen van een ontsporing in Oberhausen, waardoor de capaciteit op het  traject grens-Oberhausen beperkt was. Ook die problemen behoren tot het verleden. -SK