BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: JaJo op 15 April 2010, 15:52:34
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vulkaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vulkaan.jpg)
Ze hebben het hier (http://www.nu.nl/binnenland/2226492/schiphol-gaat-definitief-dicht.html) over een vulkaan, maar kan het niet een oversized stoomtrein zijn? 8)
Groet Jaap
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Iceland
Ik zie alleen een paar kleine smalspoorstoomlocjes staan. En of die nou zo'n rookpluim kunnen produceren... ;D
Eelco
-
Schiphol gaat vanavond dicht als gevolg van die aswolk.
Maar wat ik me afvraag: zijn ze soms onder het motto 'jullie krijgen je geld echt niet meer terug' onze euro's aan het verbranden daar? ;)
mvg,
Gert
-
Mensen moeten ook zo min mogelijk het vliegtuig pakken, maar de trein (y) (zover dat kan).
De Eurostar zit overvol, voor vele een "prettige" van kennis maken met de trein :-\
-
Dan is het een virtueel fikkie Gert.
Nou zit ik hier niet zo ver van Schiphol een beetje naar de blauwe lucht te staren, maar kennelijk zie je weinig van zo'n fenomeen.
-
Het gaat om heel fijn as Henk. En het zit ook nog eens op 5 km hoogte.
Als jij dat had kunnen zien had je wel heel veel worteltjes gegeten gedurende je leven! ;D
mvg,
Gert
-
De Eurostar zit overvol, voor vele een "prettige" van kennis maken met de trein :-\
Inderdaad, had niet verwacht om ooit in de Eurostar te zitten, en zeker niet op een klapstoeltje. Vandaag dan toch gedaan. Niet de meest prettige kennismaking om van Londen tot Lille op een klapstoel te zitten, maar ik was allang blij dat ik naar huis kon.
Huub
-
Ik ben helemaal in mijn nopjes met deze uitbarsting.
Als vulkaanfan en dan speciaal die op IJsland (veel vulkanen op dezelfde magmakamer) .
Ik ben dan ook al jaren vaste bezoeker op de site van de IJslandse Meteologische dienst, die geven veel data over seismologische activiteiten op IJsland.
Prachtige beelden van de uitbarsting zonder commentaar.
http://http.ruv.straumar.is/static.ruv.is/vefur/24032010_eldgos.wmv
Halverwege de opnames kan je goed zien hoe die aswolken ontstaan.
Bron : RÚV (IJslandse nationale TV zender)
-
Ziet er zeker indrukwekkend uit (y).
-
Uitspraak in de UK: We wanted cash, not ash! ;)
Zat gisteren ineens vast in Straatsburg en de SNCF zou gisteren ook weer eens staken. Dus de Lint achtige naar Offenburg, ICE1 naar Frankfurt, ICE3 (NS Hispeed) naar Utrecht, Koploper naar DH CS en de Randstadrail naar huis. Beste ervaring: de DB verkoopt gewoon in de trein internationale kaartjes en zonder boete. Even aan de conducteur vragen en je kunt gewoon met credit card betalen (y)
mvg,
Ivo
P.S., Beneluxspoor heeft vanavond ook last van vulkaanas??
-
Veel van mijn Duitse kollega's zitten hier (London) vast omdat geen enkel vliegveld in de UK open is tot (voorlopig) morgenochtend.
Veel Britten hebben hun geplande retourvluchten van het Paasrecess af zien blazen en moeten maar zien dat ze in het weekend alsnog terug kunnen vliegen.
Zullen wel goede tijden zijn voor de Kanaalferries en treintunneltrips (dubbele woordwaarde met alliteratiepremie).
In de UK is het erger dan 9/11 toen alleen intercontinentaal werd afgelast....
-
Prachtige beelden van de uitbarsting zonder commentaar.
http://http.ruv.straumar.is/static.ruv.is/vefur/24032010_eldgos.wmv
Halverwege de opnames kan je goed zien hoe die aswolken ontstaan.
Bron : RÚV (IJslandse nationale TV zender)
Ik krijg alleen maar een zwart beeld te zien. :( Wist niet dat er al zoveel vulkanische as is. ;D
Mvg,
Henk
-
P.S., Beneluxspoor heeft vanavond ook last van vulkaanas??
Tsja, dat krijg je blijkbaar als er niets meer de lucht in mag.... ;D
Maar BNLS is er gelukkig weer! 8) (y) Ik begon al last van ontwenningsverschijnselen te krijgen. ;D ;D
Mvg,
Henk
-
Ik vond het interview met een Belg die van Reikjavik naar Schiphol wel leuk:
Interviewer: Heeft u nog iets gemerkt van de vulkaanuitbarsting of vulkaanas onderweg?
Belg: Nee, we konden niets zien, de piloot bleef heel laag vliegen door de dichte mist.
Groetjes,
Jos
-
Tja, maar mist en wolken zijn toch wel iets anders dank rook en as.
Anyway, volgens mij tijd om wat bijzonder treinen te platen die rijden ten gevolge van de "as-crisis"; Thalys met gekoppelde stellen, koninklijke trein.... Foto's kunnen mooi in dit draadje ;D
-
Het goeie nieuws voor de Europese spoorwegmaatschappijen is dat volgens vulkanologen die uitbarsting op IJsland nog dagen, maar ook maanden en zelfs jaren kan duren!
Iemand nog geinteresseerd in KLM aandelen? ;)
Ik ga straks lekker naar buiten. Prachtig weer en voor het eerst van mijn leven alleen maar vogels in de lucht!
mvg,
Gert
-
De uitbarsting levert in één dag 23 keer zoveel milieuwinst op als de hele Nederlandse installatie van zonnepanelen de komende 20 jaar, een subsidiewinst van anderhalf miljard ;D.
Stephan.
-
Nou het wachten is op de boze vulkaan Hekla, gezien de hoeveelheden uitbarstingen na elkaar (diverse vulkanen) kan men stellen dat de druk in de kamer behoorlijk kritisch is.
Als Hekla gaat, dan zou het nog een vervelend staartje kunnen gaan hebben, voor in iedergeval het noordelijk halfrond (aswolk)
In iedergeval goed voor het internationale treinverkeer ! ;D
-
Begrijp ik goed dat als Hekla afgaat de uitbarsting van de Krakatau in de vergetelheid zal raken?
In dat geval denk ik dat er de eerstkomende jaren ook wel minder graantreinen zullen rijden... :-\
mvg,
Gert
-
Voor alle duidelijkheid, het vliegverbod geld alleen op grote hoogte.
Begin dus niet dadelijk met jullie loodjesgeweer op alle vliegtuigjes te schieten hé. ;D
-
De uitbarsting levert in één dag 23 keer zoveel milieuwinst op als de hele Nederlandse installatie van zonnepanelen de komende 20 jaar, een subsidiewinst van anderhalf miljard ;D.
Stephan.
Alle begin is moeilijk...
Bedoel je dat vliegen moet worden verboden of zonnepanelen? Alsof treinen zo milieuvriendelijk zijn. Als je alles goed doorrekend sta je verbaasd te kijken hoe inefficiënt wij mensen met spullen en energie omgaan.
:-)
Paul
-
In dat geval denk ik dat er de eerstkomende jaren ook wel minder graantreinen zullen rijden... :-\
Of juist meer omdat we al het graan nu hiernaartoe halen. :)
-
Treinen zijn niet altijd zo milieuvriendelijk, maar vind je het niet vreemd dat op kerosine 0,0% accijns zit?
De concurrentiestrijd tussen trein en vliegtuig voor de Europese reizigers is op die manier altijd al oneerlijk geweest.
Voorbeeld: Deense vrienden van mij kregen laatst de mogelijkheid om voor 30 euro p.p. naar Amsterdam te vliegen. Moesten ze alleen wel een dag eerder vertrekken en via Riga (Letland) komen en daar zelf een hotelovernachting regelen.
Er is toch iets h-e-l-e-m-a-a-l mis als je voor een paar tientjes half Europa door kunt vliegen als je voor hetzelfde geld nog geen 100 km per trein kunt afleggen?
Wat mij betreft blijft die vulkaan daar op IJsland nog lekker een paar weken zijn best doen! ;)
mvg,
Gert
-
Begrijp ik goed dat als Hekla afgaat de uitbarsting van de Krakatau in de vergetelheid zal raken?
Oh nee, zeer zeker niet, zo groot en krachtig is Hekla niet maar hij is wel een aantal maal groter dan de vulkanen die nu lopen te ruften.
In de omgeving van Hekla zal gemarkeerd worden zijn door lava stromen, die soms kilometers uit blijven breiden. maar die liggen er al, dus komt er weer een laagje overheen.
Denk meer aan de hoeveelheid as in de lucht.
De laatste uitbarsting was overigens in 2000
-
Voor alle duidelijkheid, het vliegverbod geld alleen op grote hoogte.
Naar ik heb begrepen zit de aswolk op ongeveer 5 km hoogte.
Dom idee misschien, maar kunnen die vliegtuigen dan niet een stukje op 2 à 3 km hoogte vliegen tot ze onder die aswolk uit zijn?
-
Ik denk dat het antwoord is dat ze niet weten wanneer en waar die as-deeltjes gaan neerslaan en er simpelweg geen enkel risico wordt genomen.
Als het goed is komt de Koninklijke familie maandag weer terug per trein.
Ik heb ondertussen Deense treinenliefhebbers maar even wakker geschud en gevraagd of ze daar ook foto's en/of filmpjes kunnen maken. Zou de retourrit ook weer met een CNL-trein gaan?
mvg,
Gert
-
Alle begin is moeilijk...
Bedoel je dat vliegen moet worden verboden of zonnepanelen? Alsof treinen zo milieuvriendelijk zijn.
Het is meer een aantal dingen aan elkaar brijen zodat het net lijkt of we er allemaal beter van worden.
-
Naar ik heb begrepen zit de aswolk op ongeveer 5 km hoogte.
Dom idee misschien, maar kunnen die vliegtuigen dan niet een stukje op 2 à 3 km hoogte vliegen tot ze onder die aswolk uit zijn?
ik gok dat het dan te druk en de vliegtuigen krijgen dan denk ik ook nog wel as in de motoren
en ze moeten er misschien ook nog wel doorheen
MVG
-
Naar ik heb begrepen zit de aswolk op ongeveer 5 km hoogte.
Dom idee misschien, maar kunnen die vliegtuigen dan niet een stukje op 2 à 3 km hoogte vliegen tot ze onder die aswolk uit zijn?
Dat wordt hier in Oostenrijk nogal problematisch denk ik met onze Alpen.
Hier geldt trouwens ook een Vliegverbod,en omdat wij kort voor de Brenner Wonen en er op grote hoogte een Luchtcorridor is van Noord naar Zuid Europa ,en omgekeerd waren hier ook Gisteravond geen storende Lichtjes aan de lucht.
Er was gisteravond wel weer een Hele mooie Melkweg te zien.
Want als hier sávonds het Licht uit gaat is het ECHT donker.
-
Voor alle duidelijkheid, het vliegverbod geld alleen op grote hoogte.
Daar ben ik nog niet zo zeker van.
Zweefvlieger van Terlet bij Arnhem hebben een vliegverbod, en deze starten meestal met een lierkabelsysteem.
Zelfs ballonnen mogen niet opstijgen, volgens bronnen in de Gelderlander.
Gr Piet
-
Het goeie nieuws voor de Europese spoorwegmaatschappijen is dat volgens vulkanologen die uitbarsting op IJsland nog dagen, maar ook maanden en zelfs jaren kan duren!
Iemand nog geinteresseerd in KLM aandelen? ;)
Ik ga straks lekker naar buiten. Prachtig weer en voor het eerst van mijn leven alleen maar vogels in de lucht!
mvg,
Gert
Mag ik toch hopen van niet :(
Zit op dit moment 'vast' in de USA en vanaf hier gaan er iig geen treinen richting Amsterdam :-[
grt,
Marcel
-
hopen dat ze snel weer vliegen....
Status: In Transit - Rescheduled
:'(
Grt,
Gerard
-
Klaas, je krijgt gelijk met dat laag-vlieg-idee: http://nos.nl/artikel/151323-schiphol-wil-lege-vertrekhal.html
mvg,
Gert
-
Ja, ik zag het ook net op het Journaal.
Blijkbaar lezen die mannen hier mee. ;D
-
En als het dan nog zo lang duurt, wat zullen we dan weer bakken met sneeuw krijgen in de komende winter als de CO2 gedaald is dit jaar (y)
Ik ga sparen voor een sneeuwschep 8)
En ieder die er hinder van ondervindt tijdens het reizen; veel sterkte.
Gr Koen
-
@Klaas,Een van de grote problemen met het vliegen op lagere hoogte is dat het verbruik dan hoger oploopt. ;)
-
Weegt dat op tegen de onkosten die ze nu hebben ?
-
Nou. het vliegen op lage hoogte is niet zo interessant: verbruik neemt behoorlijk toe (30-50%) is niet bijzonder. En de kisten hebben ook geen eindeloos grote tanks..
Voor de liefhebbers, de ballonnen en zweefvliegtuigen mogen weer...
(Bron: NOTAM's, berichten voor luchtvarenden)
RAC B)1004171806 C)1004180600 EST (A0455/10)
DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN
THE AMSTERDAM FIR, ALL CIVIL IFR AND VFR OPERATIONS ARE PROHIBITED.
POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245.
RAC B)1004171300 C)1004241200 EST (B0188/10)
AFTER CAREFUL CONSIDERATION CAA-NL HAS DECIDED TO EXEMPT
NON-MOTORIZED AIRCRAFT, I.E. GLIDERS, HOT AIR BALLOONS, NON MOTORIZED
HANGGLIDERS AND PARAGLIDERS FROM THE CLOSURE OF THE AMSTERDAM FIR
DUE
TO THE VOLCANIC ASH CLOUD. NEVERTHELESS, CAA-NL RECOMMENDS INCREASED
MONITORING OF THE FLIGHT SPEED AND HEIGHT INDICATION AND WINDSCREEN
TRANSPARENCY DURING FLIGHT IN THE RISK AREA. IF ANY ABNORMAL
INDICATION OR SUDDEN INDICATION CHANGE IS NOTICED, MAKE A NORMAL
LANDING AS SOON AS POSSIBLE. ANY ABNORMALITIES SHOULD BE REPORTED
TO
CAA-NL (IVW). FLIGHTS ARE AT OWN DISCRETION. FOR NON-MOTORIZED
AIRCRAFT THE RULES APPLY AS IN NORMAL SITUATION.
Weegt dat op tegen de onkosten die ze nu hebben ?
-
@Klaas,Een van de grote problemen met het vliegen op lagere hoogte is dat het verbruik dan hoger oploopt. ;)
Was me niet geheel onbekend. Maar vliegen op beperkte hoogte lijkt me voor een luchtvaartmaatschappij economisch interessanter dan helemaal niet vliegen. En kennelijk denken de maatschappijen er ook zo over, anders zouden ze geen laagvliegtesten doen.
-
Maar je komt niet altijd ver genoeg...
-
Ik ben nu de foto's aan het overzetten, zal morgen eens in het SBB/BLS/RhB-draadje het een en ander neerzetten... want ik ben gisteravond en vandaag de hele dag wezen spotten, en ik heb wel het een en ander gezien dat waarschijnlijk te maken heeft met de aswolk. Met name zijn er hier in Zwitserland erg veel internationale treinen versterkt.
-
Hier (http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=16923&st=260&p=127572&#entry127572) nog een paar fraaie plaatjes, inclusief onweer, van de boosdoener.
Groet Jaap
-
En dan nog even de uitspraak, en dat is weer wel erg lollig ;D
http://www.youtube.com/watch?v=9jq-sMZtSww
(y)
-
Vooral wat de Engelsen en Amerikanen (en trouwens ongetwijfeld ook anderen) ervan maken is erg grappig inderdaad (y)
-
Maar je komt niet altijd ver genoeg...
Helemaal juist.
En verder hoeven we niet te gaan , het is tenslotte een modeltreinforum. ;)
-
Tevens is het de rubriek "Ditjes en datjes" en ben jij geen moderator... :-* ;D
-
Tevens is het de rubriek "Ditjes en datjes" en ben jij geen moderator... :-* ;D
Ook helemaal juist!!! ;)
-
Daar wordt je wel even stil van; de foto's van de uitbarsting. Als modelspoorder kijk je natuurlijk ook graag naar de natuur en andere omgevingen dat zullen dan ook veel modelspoorders wel met elkaar gemeen hebben. Tevens ook oog voor mooie kieken.
Prettig weekend ieder, gr Koen
-
Indrukwekkende foto's inderdaad
Vandaag en gisteren heb in groningen/friesland al weer een enkele luchtballonen gezien.
En in Haarlem zag ik een 737 overkomen ( was waarschijnlijk een testvliegtuig van de KLM )
-
Al iemand plannen om zoiets in model te maken op zijn baan? 16 Rookgeneratoren in een berg bouwen, veel LED's voor de lichteffecten en een ventilator om de zolder geheel met dampen te vullen ;D
-
O ja, en dan een spoorbrug er overheen, vlak naast de krater. Leuk voor de toeristen. ;D
-
Circumetnea? Leuk thema... ook qua materieel.
-
Al iemand plannen om zoiets in model te maken op zijn baan?
In het verleden was jaren achtereen op Eurospoor een enorme 'modelbaan' te zien waarop
geracet werd met hogesnelheidstreinen rondom een vulkaan (die vermoedelijk van kippengaas en papier mache gebouwd was).
Ik weet niet meer of dat ding rookte.
mvg,
Gert
-
Meestal niet, maar hij kon het wel, geloof ik ;D.
-
Ken je die mop van de klas die op uitwisseling ging naar Spanje?
Ze gingen niet. :-X
Wat een bende is het toch ook.
Gr, Ivo
-
Hoezo niet? De Talgo rijdt gewoon hoor. En Eurolines ook. Kijk, Amerika, dat wordt wat lastiger...
-
Ja dat had ik ook al bedacht.
We kunnen ook nog met de bus gaan....
Maar het is wel school he!
die hebben dat inzicht niet.
-
Je kunt het ze zeggen...
Kijk, ik heb vandaag iemand het advies gegeven om de trein naar Moskou te nemen i.p.v. het vliegtuig. Dat ging niet, vanwege het transitvisum voor Wit-Rusland, maar Spanje moet gewoon lukken.
-
Ik zal het doen!!
Maar ik ga er van uit dat ze al weer van alles geregeld hebben waardoor het geen nut meer heeft.
-
Ik denk dat de kosten voor een retourtje Spanje per trein aanzienlijk hoger liggen dan per vliegtuig. En volgens mij is het nauwelijks realistisch op op zeer korte termijn alsnog een touringcar te huren. Alhoewel ik voor dat laatste natuurlijk wel hoop voor de scholieren dat ik het mis heb ;)
Eelco
-
Trein zal wel duur zijn, dat ben ik met je eens, maar een bus huren voor...zeg... morgen, dat moet makkelijk te doen zijn. En zo vreselijk veel hoeft dat niet te kosten, voor een paar duizend euro (ik denk aan rond de 5000 maximaal) ben je wel klaar.
-
Maar er schijnen dus nauwelijks nog bussen of treinkaartjes beschikbaar te zijn.
-
In 1821 barste deze vulkaan ook al eens uit en toen heeft het meer dan een jaar geduurd voordat er een einde aan de eruptie kwam.
Als we dat nu weer gaan meemaken, dan komt er een zeer lucratief jaar aan voor spoorwegmaatschappijen die internationale treinen
laten rijden. (En de luchtvaartsector gaat dan zware klappen oplopen).
mvg,
Gert
-
Nou het wachten is op de boze vulkaan Hekla, gezien de hoeveelheden uitbarstingen na elkaar (diverse vulkanen) kan men stellen dat de druk in de kamer behoorlijk kritisch is.
Als Hekla gaat, dan zou het nog een vervelend staartje kunnen gaan hebben, voor in iedergeval het noordelijk halfrond (aswolk)
In iedergeval goed voor het internationale treinverkeer ! ;D
Nou Marijn, je wordt op je wenken bediend! Zie: http://www.nu.nl/buitenland/2229753/opnieuw-vulkaan-uitgebarsten-in-ijsland.html
Hekla doet nu vrolijk mee met de eruptie-party. Als dit zo doorgaat dan kan er slechts kortstondig weer gevlogen worden en zitten de (internationale) treinen voorlopig stampvol.
mvg,
Gert
-
Is alweer herroepen hoor: http://www.nu.nl/buitenland/2229753/toch-geen-nieuwe-vulkaanuitbarsting-in-ijsland.html
-
Afgelopen zaterdag in bomvolle ICE´s door gebracht vanaf Dusseldorf naar Passau. Doorgaande ICE van A´dam naar Basel hield ermee op in een tunnel vlakvoor LimburgSud. Alles eruit. Heb nog nooit zoveel internationaal gezucht en gesteun gehoord in de trein.
Al met al 2 en half uur langer onderweg geweest.
Groeten,
Patrick
-
Is alweer herroepen hoor: http://www.nu.nl/buitenland/2229753/toch-geen-nieuwe-vulkaanuitbarsting-in-ijsland.html
Mmm, die IJslandse media zijn al net zo betrouwbaar als hun banken...
mvg,
Gert
-
Lehman Brothers, Northern Rock, Bear Stearns, Fannie Mae, Freddie Mac, Merill Lynch, Roskilde, Fortis, RBS, Lloyds? :-*
Het kapitaal dat in IJsland verloren is gegaan is maar een schijntje geweest ;D. De Nederlandse tv heeft wel schokkendere fouten gemaakt in het verleden, die vind ik ook niet meteen "onbetrouwbaar" 8).
-
Mmm, die IJslandse media zijn al net zo betrouwbaar als hun banken...
mvg,
Gert
Twitter was de boosdoener. Dat is een site voor mensen welke de hele dag niets te doen hebben en die iedere boer of scheet die zij laten wereldkundig maken.