BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Goossens jules op 14 April 2010, 17:41:36
-
hallo,
Ik ben al jaren +/- 25 jaar in bezit van een loc van marklin HAMO 8399 DC, heeft amper reden .Nu zou ik deze graag digitaal ombouwen, is dit een aanrader of laat ik hem beter in de kast staan?
Indien ombouw mogelijk is welke decoder zou ik dan best kopen?
Vr groeten Jules
-
Hallo Jules,
Volgens Bartjens (oud Nederlands naslagwerk, of gewoon ge-googled) is de Hamo 8399 een BR38 van de eerdere series.
Ik ga er voor t gemak van uit dat je dus twee-rail rijdt en waarschijnlijk een DCC centrale hebt, of van plan bent te kopen.
Mocht de Hamo lok weer terug gebouwd zijn naar Marklin, zijn de details iets verschillend maar de overwegingen hetzelfde.
Er zijn een aantal opties om de lok digitaal te maken (of niet: laatste optie ;) ).
Al naar gelang de hoeveelheid geld die je er in wil steken zijn de volgende opties:
Simpele DCC Decoder: (Esu Lokpilot Basic, Uhlenbrock, Tran etc).
Zorg er voor dat de lok eerst goed schoon is en analoog goed rijdt. Is dit niet het geval dan of schoon maken en zorgen voor goede loop of de laatste optie. Als de lok goed loopt, meet dan de stroom die de motor trekt opt moment dat je de lok op volle snelheid probeert tegen te houden. Dit vermogen zal de decoder ook moeten leveren.
Als je nu een waarde van 0.5 tot 0.8 Ampere meet kun je elke bovengenoemde decoder gebruiken. Is de waarde hoger moet je dus een andere decoder kiezen die wel meer dan 0.8A voor de motor kan leveren.
(Houdt er rekening mee dat decoder bakkers nogal eens twee waardes opgeven voor de max. stroom: totale stroom (motor, decoder, licht en overige functies) en motor stroom (alleen motor en soms een behoorlijk stuk minder)).
Marklin (eh Hamo) heeft in de oudere loks alles met kabeltjes aan elkaar gehobbied. Dus dat kun je ook doen. De decoders komen meestal met een fatsoenlijke inbouw beschrijving, die je dan moet volgen. Het belangrijkste is om de motor geheel electrisch te isoleren van de rest van de lok. En vertrouwen is goed, checken is beter.
Met de handleiding in de hand moet het wel lukken.
Als er meer stroom wordt getrokken zal je een een 'luxere' decoder in moeten plaatsen. Dan kun je eventueel overwegen een adaptor (van esu of uhlenbrock) te plaatsen zodat de lok met een nem poort wordt uit gerust. Dit kan een 8-gaten poort (nem651), 6-gaten poort (nem652) of een 21-pinninge poort (MTC-21). Hierdoor is een latere andere decoder er makelijkere in te zetten. Ook hoef je dan niet aan de decoder of zijn aansluitsnoer te solderen, wat eventuele ongevalletjes met de soldeerbout voorkomt. Ook hierbij het schema in de handleiding volgen en checken of de motor ook daadwerkelijk vrij van de rest van de lok is. Decoders die je hierbij dan in gedachte moet hebben zijn de Lokpilots V3.0, Keuhn, Lenz.
De Hamo lok is uit gerust met een drie-polige rotor. Deze zijn erg stroom hongerig. Daarnaast is de terug koppeling (emk) niet erg 'hard'. Met als resultaat een beperkt instellbare lok, met een hoge stroom opname. Je kan dit eveneens verhelpen door een hoogvermogen motor in te bouwen. Deze heeft een andere permanentemagneet en een 5-polige rotor. De stroom door deze motoren is een stuk (helft tot een derde) kleiner, en de terug koppeling (emk) is strakker. Hierdoor heeft de decoder uit het duurdere segment meer informatie over de motor en kan deze dan ook beter aan sturen. Voor deze ombouw heb je dan een andere magneet, motorschild, rotor, en koolborstels nodig. Dat is dus wel een extra investering die ik zelf wel de moeite waard vind.
Zeg je ik heb 'de vrije hand', mijn vrouw is op vakantie, en ik kan een 'groot' bedrag aan de treintjes uitgeven, kun je dus eventueel ook nog een Sound decoder inbouwen (Esu, Uhlenbrock, Lenz). Deze decoders hebben een prijs van om en nabij de 110 Euro hier in Nederland. De boven beschreven veranderingen zijn dan nog steeds van toepassing.
De laatse overweging:
Als de lok een grote sentimentele waarde heeft, en de boven genoemde veranderingen te veel lijken, kun je besluiten de ombouw niet uit te voeren en de lok in de praalkast te zetten. Een digitale versie van een BR38 (vaak uit een start set) zijn op beurzen vaak tegen aanvaardbare prijzen te koop. Dat scheelt dus dan zelf ombouwen.\
Mocht je nog verdere vragen hebben, je kunt ze altijd stellen,
Vriendelijke groeten Jan-Peter.
PS Crisis, ben ik lang van stof ..... ;)
-
hoi,
Bedankt Jan -Peter voor de duidelijke uiteenzetting ,ik heb een en ander uitprobeerd analoog rijdt de trein goed ,de stroom is op hoogste sneheid na zuiver maken en smeren 0,66 A .Als ik hem belast loopt de stroom op tot 0,8 A.
Als ik er een decoder in steek wil ik de lokpilot V3.0 gebruiken .
Het draadje van de motor die aan de massa ligt heb ik los soldeerd.
Nu zitten er nog twee condensatoren aan ,een over de koolborsteltjes en een over de motor aansluiting , de vraag is mogen die blijven voor aansluiting van de decoder?
bedankt vr gr Jules
-
Jules,
De condensator tussen de twee koolborstels (parallel aan rotor) kun je laten zitten. De condensator over de motor aansluiting moet worden weggehaald.
In het plaatje hieronder: De groen kan blijven, de rode moet worden verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/60901_ms_1.jpg)
Ik weet dat t een beetje groffe schets is, maar t is al liggend in bed getekend ;)
Vriendelijke groet,
Jan-Peter
-
hallo,
heel duidelijk hier kan ik mee verder.
bedankt
gr Jules