BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Ruud K op 13 April 2010, 18:06:36

Titel: MIBA april 2010
Bericht door: Ruud K op 13 April 2010, 18:06:36
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_5393.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_5393.jpg)

Het april-nummer van MIBA telt 106 bladzijden.

Er worden vier modelbanen besproken:

- Het openingsartikel gaat over een eindstationbaan in H0 op modulebakken. Tijdperk 3-dieselmateriaal. Mooi gedetailleerd geheel, niet te vol en met verhelderende foto’s over de bouwfases.
- In dit nummer deel 2 van de bijzonder fraai gedetailleerde plattelandsbaan Rymenzburger Chnollebaan in maatstaf 1:22,5. In die bouwgrootte kun je enorm realistisch werken. Zeer inspirerende foto’s: het is alsof je naar de werkelijkheid kijkt.
- Omdat het buitenseizoen weer is begonnen, aandacht voor een grote tuinbaan in 45mm-spoorbreedte met stoom- en diesellocs. De foto’s zijn zo uitnodigend dat je meteen ook een buitenbaan zou willen gaan aanleggen.
- Tot slot een heel gezellige en volle H0-baan in tijdperk 3 met heerlijke foto’s van stads- en plattelandssituaties. De vele foto’s laten tal van scènes zien die zeer inspirerend werken.  

In de afdeling ‘Werkelijkheid en model’ besteedt dit nummer aandacht aan de ET 56, oftewel de electrische Eierkop. Het artikel over dit model in realiteit beschrijft uitvoerig de ontstaangeschiedenis, de mechanische en electrische aspecten van het treinstel, de periode waarin het werd ingezet en de latere veranderingen.
Het besproken H0 model van de ET 56 is van Trix. Wat techniek en uiterlijk betreft komt het model goed uit de test, maar er is zware kritiek op zonwering voor de ramen. Om de motor in het middenrijtuig onzichtbaar te maken zijn de ramen daar allemaal geblindeerd door middel van zonweringen en de meeste ramen van het kop- en kontrijtuig ook. Niet zo fraai. De kap van het middelste rijtuig met de motor is heel lastig te verwijderen.
Daarnaast in deze afdeling een artikel over de Hechte-rijtuigen (Gruppe 23) in werkelijkheid en als H0-model van Trix. Fraaie historische foto’s uit de late jaren vijftig en de vroege jaren zestig en een wat globale geschiedkundige beschrijving. De Trix-modellen, die tijdperk 3a representeren, zijn overtuigend van uitvoering met goed getroffen details. Märklin levert de modellen in tijdperk 3b in de Hapag-Sonderzug-uitvoering.
Verder bevat het blad een test van de Reko-01, de BR 0.1 van Tillig, in de TT-bouwgrootte. Deze loc heeft verheugend goede rijeigenschappen en een excellente detaillering.
In H0 is er aandacht voor de sneltreinstoomloc 01 008, de voorserie, waarvan Trix een DRG-variant heeft uitgebracht en die hier nu met allerlei onderdelen van Roco en Weinert tot een echte 01 008 wordt omgebouwd. Een interessant project.

In de afdeling model- en baanbouw een aantal interessante bijdragen:
- Een artikel over ‘volkstuintjes’ naast het spoor. Zeer inspirerende foto’s en bijzonder uitnodigend om zelf aan de slag te gaan met dit onderwerp.
- Een bijdrage over hoe het wat oudere diorama Altenahr gemoderniseerd en opgefrist werd met moderne materialen. Heel instructief met veel verduidelijkende foto’s. Ook boeiend voor wie nog gewoon aan z’n eerste baan aan het bouwen is.
- Speciaal voor n-rijders is het artikel over laadgoed van betondelen: betonplaten en delen van gevels van voornamelijk DR-bouwwerken. Ook H0-rijders kunnen hier inspiratie opdoen voor een apart soort lading voor tijdperk 4.
- Hoe je de zelfbouw van een kleine locremise kunt aanpakken en welke materialen je daarvoor nodig hebt, wordt in een uitgebreid artikel uitgelegd, waarbij vele foto’s je op weg helpen.

In de afdeling Electrotechniek een groot artikel over de achtvoudige bezetmelder van Viessmann (art 5206): mogelijkheden en aansluitschema worden duidelijk uiteengezet. Verder een korte bijdrage over seinen en de aansluitmogelijkheden.

Tot slot de rubriek Noviteiten. Hierin o.a. aandacht voor: de VT 24.6 in H0 van Bemo en van hetzelfde merk een panoramawagen in H0m, de elok ES64 F4 in H0 van Piko, een zwarelastwagenset van Märklin, een prachtige tp3-provinciebus met DB-logo van Brekina, de fraaie, maar prijzige driedelige Orient-Express wagenset in H0 van Rivarossi (209 euro) en een driedelige geweatherde hogeboordwagenset met kolenlading van Piko van de DR tijdperk 4.