BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: picklewars op 11 April 2010, 16:05:18
-
Ik ben druk bezig een modelbaan te bouwen. Hier en daar zijn wat hoogteverschillen (max. 8 cm op een baan van 75x240) te overbruggen voor de locs. De rails die ik gebruik is van Minitrix (nieuw gekocht). Inmiddels heb ik een aantal locomotieven : 2x Kato (1 diesel 6-6 en 1 stoomloc 4-8-4) en 1x Minitrix (stoomloc 4-6-2).
Helaas blijkt dat de Kato locomotieven geen van beide een rondje op de baan kunnen maken zonder te ontsporen....ook niet met zeer lage snelheid. Ik gebruik R2 bochten. Dit gebeurt ook als de rails plat op tafel ligt.....hoewel Minitrix nooit echt plat ligt, mits je ze vastschroeft.
Nou had ik al wel vernomen dat USA locs lagere flenzen hebben dan europese, maar toch had ik wel verwacht dat ze op elk merk rail normaal zouden kunnen rijden.
Hoe zit dit met locs van andere merken op Minitrix rails ? Bijvoorbeeld Fleischmann ??
-
Volgens mij ligt het aan de 3 assen per draaistel,deze lopen niet door R1 en 2.
Gr Chris
-
Geen enkel probleem hier met divers materieel op N-rails (ook diverse merken)...
Over het algemeen is het wel zo dat hoe meer assen een wielstel heeft, hoe lastiger het in krappe bogen wordt.
En ik denk dat dat juist je probleem is. ;)
R2 is wat dat betreft erg krap. Minimale radius van R3 is eigenlijk wel aan te bevelen.
Gr. Dave
-
Bochten R3 is tamelijk krap op de afmetingen van mijn baan :-[
Maar de 3-asser van Minitrix heeft geen probleem met R2 :-\
-
En ook nog het vermelden waard : ze ontsporen lang niet altijd in de bocht....net zo vaak over "hobbels" op een recht stuk rails....
-
Waarschijnlijk zul je toch eerst de rails netjes vlak moeten leggen.
Dan zal het al een eind verholpen zijn. Dan nog hebben drieassers over het algemeen een grotere radius nodig.
Groeten,
Patrick
-
Hallo Patrick,
Je bent me net voor ik had het zelfde voor ogen.
Gr Chris
-
meschien oom 2 asten voor zien va nantieslip bantjes
-
Mister Nobody (Per),
Als het niet al teveel moeite is kan het dan ook in ABN. Als dat niet lukt gebruik dan de spellings controle.
Mvg
Wim.
-
Hoi.
Ik zit net het probleem van je door te lezen.
Ik heb zelf een Re460 BLS loc van kato in N spoor.
En hij staat inderdaad lager op zijn assen.
Dan zijn neef,de rode minitrix Re 460 van de SBB.
Daar het bijna identieke locs zijn,behalven de ander fabrikant.
De BLS loc wil inderdaad struikelen.
Als de rails Minitrix niet echt vlak ligt.
Dat ligt aan de Draaistelen,stug van opbouw.
Daar zit zo weinig ruimte op.
Links rechts bocht vlak gaat nog wel.
Maar als rails iets wat omhoog ligt of oneffen,gaat het fout.
Dan is ie het spoor echt gewoon kwijt.
Dus dat probleem is mij ook wel bekent.
Martin.
-
Ik heb zelf een Re460 BLS loc van kato in N spoor.
Je bedoelt Re 465 van de BLS (BLS heeft geen Re 460-ers)
-
Ok die dus.
Martin.
-
Misschien wel handig om te weten; de meeste Japanse N-spoor spullen zoals van Kato en Tomix hebben de flenzen iets dichter bij elkaar staan dan het Europese spul, dus de wieltjes hebben dan meer speling van links naar rechts. Dat uit zich dan soms in het 'oppikken' van openstaande wisseltongen (van bijv. Arnold) en dus de verkeerde kant op willen en ontsporen op wissels. Of het ook de oorzaak is van de hierbeschreven problemen weet ik niet; ikzelf heb eigenlijk nooit problemen met Tomix/Kato op Minitrix rails...
-
Hoi Hans.
Ik heb bij mijn nieuwe baan ook geen last meer met uitlopen.
Hij heeft al analoog geweden,zonder een centje last.
Alleen moet ik hem nog wel digitalizeren.
Dan gaat hij bij mij weer de diensten doen.
Maar het bovengenoemde probleem.
Met wat jij als aanvullende info beschrijft,kan inderdaad die ontsporingen te weeg brengen.
Groeten van Martin.
-
Ik heb hier geen problemen mee. Heb 2 Kato Class 66 rondrijden die zonder problemen door R2 en zelfs R1 gaan.
Heb wel last van een Roco BR101 die in R1 als het ware zichzelf uit de rails wipt (Flm Piccolo, vlak vastgelijmd). Zoek nog naar een oplossing...
-
geen R1 meer gebruiken? anders fix je de 101 en volgende week ligt er weer een andere nieuwe dure loc dwars.