BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Arts op 26 December 2006, 22:18:57

Titel: Is dit nu nodig???
Bericht door: Arts op 26 December 2006, 22:18:57
Hallo.

In een aantal "draadjes" heb ik gelezen dat het enkelvoudig toepassen van een S88-module niet altijd het optimale resultaat geeft.

"Onze Zwitserse vriend" (http://www.stayathome.ch/Rueckmeldemodul.htm) heeft hierop een antwoord bedacht. Zijn (zelfbouw)boosters worden vaak geroemd. Geldt dit nu ook voor het ontwerp en de toepassing van deze SRM (Super RueckMelder)? Of is dit wel een heel kostbare toepassing voor een nauwelijks bestaand probleem?

Gr Paul
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Wim Ros op 26 December 2006, 22:32:35
Nu dat is volgens mij alleen maar een 4- voudige stroomdetectie. Geschikt voor de digitale tweerail baan. Daar zijn eenvoudigere en even goede en goedkopere oplossingen voor.

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding2R.html

Dit heeft overigens niet met een eventueel S88 probleem te maken.

Mvg
Wim.

Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Arts op 26 December 2006, 22:38:55
Beste Wim,

Dank voor je snelle reactie.
Ik weet niet of mijn Duits helemaal in orde is maar........onderstaande tekst even van zijn site gehaald:

Vielleicht kennen Sie das Problem: Auf ihrer Mittelleiter-Anlage (= toch 3 rail) verwenden Sie Kontaktgleise, um über S88 (oder andere) Geräte Steuerungsaufgaben auszuführen. Dazu mussten Sie eine der Schienen von der Masse trennen. Diese Schiene (Kontaktstrecke) wird über die Räder und Achsen mit Masse verbunden und löst so den Kontakt aus.

Leider treten nun aber vermehrt Kontaktprobleme (dit zou het probleem zijn)bei den Loks auf, da jetzt nur noch eine Schiene für die Masseverbindung bleibt. Gerade aber Loks mit Decodern der neueren Generation reagieren empfindlich auf solche kurzen Stromunterbrüche


Graag je visie.

Gr Paul

Uiteraard heb ik je site al meerdere keren bekeken.
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Wim Ros op 26 December 2006, 23:05:16
Ik heb het gezien ja, en bij een drierail systeem is dit natuurlijk helemaal niet nodig, en als je dan kijkt waarop het aangesloten zit, een S88 module van LDT met nog een keer een Opto, dan kun je je afvragen waar deze beste man mee bezig is.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Arts op 26 December 2006, 23:07:55
Beste Wim,

Je visie is duidelijk, dank.

Zou jij overigens kiezen voor opto (volledige elektrische scheiding) of niet?

Paul
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Wim Ros op 26 December 2006, 23:27:39
Als het om een drierail systeem gaat heeft de opto geen nut. Aan biede kanten van de Opto zit dezelfde common-ground, dus van een galvanische scheiding kan geen sprake zijn.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 December 2006, 23:32:24
.....dan kun je je afvragen waar deze beste man mee bezig is.
Waar deze man mee bezig is, dat blijkt uit zijn teksten.
Het komt hierop neer: bij massadetectie gebruik je 1 spoorstaaf als meldsectie, en deze staaf doet dan niet meer mee voor de stroomafname van de loc. Je hebt dus alleen maar de doorgaande staaf voor het massacontact. De schakeling die hij heeft verzonnen zorgt er voor dat de detectiestaaf niet alleen voor de detectie dient, maar tevens bijdraagt aan het massacontact.

Ik was op zoek naar het schema, maar dat wil hij niet laten zien.  
Lees wat hij er zelf over zegt:

"Vor Auslieferung der ersten Module möchte ich die Schaltung nicht preisgeben, zumal die Technik zum Patent angemeldet ist. Zu einem späteren Zeitpunkt könnte dies möglich sein."

Het tegenstrijdige aan deze mededeling is dat een aangemeld patent vanzelf openbaar wordt. Het is dus een kwestie van op zoek gaan naar de patentbeschrijving, die moet ergens te vinden zijn.
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Wim Ros op 26 December 2006, 23:36:22
Klaas, zodra er 1 as beide sporen verbind, doet dat spoor mee aan de massa door gifte. Beide sporen zijn dan weer gelijk.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 December 2006, 23:47:11
Wim,

ik ben het helemaal met je eens dat deze schakeling een kanon is om een mug dood te schieten.
Maar je noemt 1 voorwaarde: "zodra er 1 as beide sporen verbindt"
Dat moet dan natuurlijk wel gebeuren.
Ik las laatst op een Engelstalig forum een ludiek voorbeeld van het probleem wat deze Zwitserse meneer probeert te tackelen.
Märklin heeft een T3 stoomlocje in het programma. Dat is een 3-asser waarvan de middelste as zweeft, die wielen raken dus de spoorstaven niet. Daardoor is het feitelijk een 2-asser geworden. Op 1 van die assen zit 1 antislipband, dus aan die kant is nog maar 1 wiel dat massacontact maakt. Als die kant uitgerekend de kant is van de massastaaf, en dat ene wiel verliest even het contact, dan komt het hele feest dus gierend tot stilstand.
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Wim Ros op 26 December 2006, 23:56:55
Klaas,
Volkomen mee eens, maar als aan de andere kant het wiel ook even geen kontakt maakt, dan werkt de oplossing van deze Zwitserse meneer ook niet meer. Dus aan beide kanten verliest het wiel zijn kontakt, dan ben je dus net zo nat. Dus lijkt mij deze olifant een echt overbodige oplossing voor een probleem wat met een simpel poetsblokje is op te lossen.


Mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Arts op 26 December 2006, 23:58:41
Beste Klaas,

Dank voor je altijd boeiende inhoudelijke bijdrage. Ik leer er elke weer wat van.

De vraag voor mij is of het een theoretisch of praktisch probleem is. Ik zie enkele tientjes aan euro's voor zo'n terugmelder staan en dan nog "maar" 4 ingangen. Als in de praktijk de reguliere toepassing van een enkelvoudige S88 nu voldoet, neem ik dat risico wel. Is het in de praktijk wel een (veel) voorkomend probleem, dan is de toepassing het overwegen waard.

Gr Paul

  
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Wim Ros op 27 December 2006, 00:03:11
Beste Paul,

In de praktijk komt dit probleem niet of nauwelijks voor, en als het voorkomt is het tijd om de sporen en de wielen even een schoonmaak beurtje te geven.
Voor dat geld kun je heel erg veel poetsblokjes kopen. Ik rij al jaren zonder problemen met de normale manier van aansluiten. En geloof me ik ben niet zo poetserig.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Robkop op 27 December 2006, 00:03:31
Het is dus een kwestie van op zoek gaan naar de patentbeschrijving, die moet ergens te vinden zijn.

Kijk eens op http://www.google.com/patents (http://www.google.com/patents) wellicht is dat een manier om snel een patent op te zoeken.
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Jan Huchshorn op 27 December 2006, 10:44:50
Hallo,

Misschien niet zo goed als de schakeling van die zwitserse mijnheer, maar wel veel goedkoper kan het ook zo.

(http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/S88-aandrierail.jpg)

De 1N4148 diode wordt door Litfinski en/of Viessmann aanbevolen. Deze heb ik altijd gebruikt. De diode zorgt er dus voor dat er geen hoge positieve (digitaal)spanningen op de S88 ingangen komen te staan.

De 1N4001 diode op die plaats is ook niet nieuw. Deze diode zorgt er enerzijds voor dat er geen negatievere (digitaal)spanningen dan 0,7 volt op de S88 ingangen komen te staan, anderzijds krijgt een lok met slecht massa contact toch energie toegevoerd.

In de praktijk: Als je op de massa rail een papiertje legt, dan lopen de loks met geregelde decoder met onverminderde snelheid door, een enkeling is dan nog te regelen ook, maar de meeste niet.
Loks waar nog een veldspoel in zit verliezen dan wel aan snelheid.
Winst is er vooral bij keine locs en ook loks meteen ESU lokpiloot lopen wat strakker.

Na experimenteren heb ik al mijn S88 aansluitingen ook van de 1N4001 dioden voorzien, afgezien op de plaatsen waar ik nog van stroomdetectie gebruik maak.

De beide dioden heb ik tegenwoordig direct op de printplaat zitten.


(http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/Schuifachtterugmelder.jpg)

Groeten Jan.
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 December 2006, 20:51:12
De 1N4001 diode op die plaats is ook niet nieuw. Deze diode zorgt er enerzijds voor dat er geen negatievere (digitaal)spanningen dan 0,7 volt op de S88 ingangen komen te staan, anderzijds krijgt een lok met slecht massa contact toch energie toegevoerd.
Ja, wel energie, maar dat alleen maar in 1 stroomrichting. Je bent dus wel je digitale informatie kwijt.
Op die Zwitserse module zie ik 4 paar antiparallelle diodes zitten, werkt dus voor beide stroomrichtingen. Maar hoe het daarna gaat, dat is op de foto's niet te zien.
Titel: Re: Is dit nu nodig???
Bericht door: Jan Huchshorn op 27 December 2006, 21:57:28
Hallo Klaas,

Klopt wat je schrijft, een en ander heb ik in bovenstaande bericht ook al aangegeven. Doordat de lokinformatie in een refresh mode van de centrale steeds herhaalt wordt is het verliezen van digitale informatie niet zo erg bij een korte stroomonderbreking. Vervelender is het "Altzheimer" effect van b.v. ESU lokpiloot decoders op korte stroomonderbrekingen, hier zie je de lok dan duidelijk even inhouden.

Op mijn baan zijn recente Roco 1100 met ESU locpiloot en een oude Marklin V60 met Uhlenbrock 76200 duidelijk vooruit gegaan.

Verder moet je in de gaten houden: Wat moet je investeren om iets te bereiken. In mijn geval blijft dat ruim onder de 10 euro voor de hele baan, dus dat is nog wel te overzien.

Groeten Jan.