BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Dennis op 09 April 2010, 14:22:21
-
Ik heb al diverse malen een oproep gezet inzake inzet internationale rijtuigen in nl rond 1945/1955.
Daarin hebben al diverse mensen mij gezegd dat de hecht wagens weinig tot niet in nederland reden.
Nu heeft Otto Dijkstra in de laatste RM de verwarmingswagen beschreven.
Daarin laat hij een voorbeeld samenstelling zien van een internationale trein uit 1954.
Met daarin een nieuwe trix hecht wagen, die ik persoonlijk erg mooi vind.
Nu de vraag is het een reeele optie dat zo`n wagen meereed in die tijd?
De klasse borden bij dit model staan wel laag, ik heb ook geen idee wanneer deze in Duitsland omhoog zijn gegaan.
Grtn,
Dennis
-
Ik ben ook erg benieuwd of deze rijtuigen in Nederland reden en in welke treinen. Zou voor mij als Märklin NL rijder weer nieuwe perspectieven bieden.
-
In 'Van Stoom tot Stroom' van NJ van Wijck JUrriaanse staat op p. 89 een Hecht aan het perron in Hoek van Holland in 1950.
-
Hé dat boek heb ik toevallig. Ik ga gauw even kijken. Bedankt.
-
Jan,
Bedankt (y)
Het is duidelijk een hecht ja.
Kan dus een leuke trein verzinnen HvH-Munchen??
Grts
-
Verder niemand met eventuele verdere info?
Grts,
Dennis
-
Ik hoop ook op andere bijdragen!
Dennis: hoezo speciaal München?
De meest nabije informatie die ik bij de hand heb komt uit het spoorboekje van ingaande 20 mei 1951 (ruim een half jaar na die foto dus), waarin vanaf HvH de volgende D-treinen staan:
D 163/164: HvH - Merano/Wien West/Basel SBB
D 171/172: HvH - Hamburg Altona/Braunschweig/Bad Harzburg
D 191/192: HvH/A'dam CS - Nyborg/Bad Harzburg/Berlin Stadtbahn
D 253/254 HvH -- Feldkirch of Innsbruck/München/Roma Termini/Basel Bad.
Vermoedelijk zit die Hecht dus in een van deze treinen (als tenminste de volgende zomerdienst dezelfde D-treinen bood als in okt. 1950).
-
Ik hoop ook op andere bijdragen!
Dennis: hoezo speciaal München?
De meest nabije informatie die ik bij de hand heb komt uit het spoorboekje van ingaande 20 mei 1951 (ruim een half jaar na die foto dus), waarin vanaf HvH de volgende D-treinen staan:
D 163/164: HvH - Merano/Wien West/Basel SBB
D 171/172: HvH - Hamburg Altona/Braunschweig/Bad Harzburg
D 191/192: HvH/A'dam CS - Nyborg/Bad Harzburg/Berlin Stadtbahn
D 253/254 HvH -- Feldkirch of Innsbruck/München/Roma Termini/Basel Bad.
Vermoedelijk zit die Hecht dus in een van deze treinen (als tenminste de volgende zomerdienst dezelfde D-treinen bood als in okt. 1950).
Hoi Jan,
Munchen was gewoon een willekeurige bestemming.
Helaas beschik ik nog niet uit dienstregelingen uit die tijd.
Wel een leuke treinen heb je daar opgenoemd.
Lijkt me leuk om 1 of twee van deze treinen na te bootsen.
Alleen heb ik nog geen idee wanneer de klasseborden in duitsland omhoog zijn gegaan?????
Ik zal vanavond eens in de boeken duiken.
Grts,
Dennis
-
Ik heb even rondgeklikt, maar ik vind sowieso ontzettend weinig over Hechtwagen op het internet, en al helemaal nauwelijks foto's. Ik heb een incomplete Roco liggen, uit een brandschadepartij, die ik nog moet opknappen. Zoek dus foto's van echte Hechten.
Er is een draadje over op Drehscheibe Online, uit 2006, dus veel links daarin werken niet meer.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,2173868,page=1
en hier een enkele foto (niet in normale dienst; wel heel mooi in dat blauw-beige):
http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/bdw/399-werbewagen/399-werbewagen.htm
En iets over een bewaard exemplaar bij de Historische Eisenbahn Frankfurt:
http://www.frankfurt-historischeeisenbahn.de/diefahrzeuge.html (doorklikken naar pdf).
Iemand meer foto's ?
-
Even de vraag van de klasseborden voorgelegd aan een kennis;
Volgens een oud nummer van Hp1 zijn de klasseborden ' rond 1958' verdwenen, op het moment dat rijtuigen toe waren aan groot onderhoud en een schilderbeurt. Zal tegelijk met het aanbrengen van het DB-logo zijn gebeurd. Aan foto's te zien lijkt het toch ng vrij snel te zijn gegaan, plaatjes van rijtuigen mét en zonder klasseborden door elkaar zijn zeldzaam.
Op het moment dat de 3e klas in 2e veranderde (in 1956) zijn de borden overigens gewoon blijven zitten; ze werden simpelweg zwart overgeschilderd met een verse witte 2 er op.
Na de oorlog gebouwd materieel, zoals de Umbauwagen en de lange D-treinrijtuigen, kreeg wél meteen hooggeplaatste cijfers die toen nog uit zilverkleurig metaal werden vervaardigd (de laatste series Schürzenwagen hadden die metalen cijfers ook, alleen zaten ze daar nog laag). Ook vooroorlogse rijtuigen die begin jaren 50 werden opgeknapt voor de FD-sneltreinen (zoals de Rheingold) en daarbij blauw werden geschilderd, kregen toen al hooggeplaatste metalen cijfers.
De Hechte bleven voor zover ik weet allemaal groen, dus een Hecht met lage borden in de jaren 50 moet inderdaad gewoon kunnen.
Dat is dus mooi!
Nu nog een leuke trein samenstellen.
Grts,
Dennis
Met dank aan Arjen Dijkgraaf voor de gegeven informatie (y)
-
Ik wil volgende week een Hecht gaan kopen.
Jan,
Bij de door jouw genoemde treinen staan geen samenstellingen.
Heb je die toevallig?
Grts
-
Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat er een trein reed met meerdere hechten erin?
Ik doel dan op een bagage,AB,C en dat dan aangevuld met NL materieel..
Grts,
Dennis
-
Bij de door jouw genoemde treinen staan geen samenstellingen.
Heb je die toevallig?
I wish....
Maar er lopen hier wel anderen rond die daar beter van voorzien zijn! Heren..?
-
Zo het begin van mijn trein is er.
Ik hou niet zo zeer vast aan een voorbeeld van een foto of document.
Maar voor mijn gevoel moet dit gekund hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01925_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01925_1.jpg)
Als bagage rijtuig heb ik een Fleischmann 5680 met stelbalk opschriften uit 1952 (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01926_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01926_1.jpg)
Als tweede rijtuig een trix 23384 hecht 3`de klasser, met stelbalk opschriften uit 1952 ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01928.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01928.jpg)
Als derde rijtuig een Rivarossi restauratie met wagennummer 2871, geen idee of dit kan hoor?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01929.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01929.jpg)
Als vierde rijtuig een Philotrain ovale ramer derde klasser.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01930.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01930.jpg)
En voorlopig als laatste rijtuig een Philotrain bolkop ABC rijtuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01933_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01933_1.jpg)
De restauratie daar twijfel ik nog over, sowieso een lastig vraagstuk al die WR`s.
Verder wil ik hem zeker nog uitbreiden met een duitse AB.
Zelf denk ik mischien een hecht AB, of heeft iemand een ander alternatief???
Grtn,
Dennis
-
Dennis,
Kan je in plaats van die WL niet beter een DSG restauratierijtuig er tussen zetten? Dat past volgens mij veel beter in een samenstelling met een Hecht.
Grtz,
Ton
-
Dennis,
Kan je in plaats van die WL niet beter een DSG restauratierijtuig er tussen zetten? Dat past volgens mij veel beter in een samenstelling met een Hecht.
Grtz,
Ton
Ton,
Ik begrijp uit modelspotter zijn verhaal hieronder dat dat niet kan....
@Dennis
Tot mei 1955 was alles van de CIWL, dus geen rood op NS gebied en in Duitsland geen rood transiet, wel nationaal. Na 1955 vond verdeling plaats tussen CIWL en DSG. Rheingold en Loreley werden van de DSG om het zo maar te formuleren.
Modelspotter
Uiteraard komt deze citaat uit een oud draadje..... helaas kunnen wij niet meer putten uit de kennis van modelspotter :-\
Grtn,
Dennis
-
De Hecht-rijtuigen (Gruppe 23 en dus niet de 'Poolse Hechten') belandden vanaf de 50'er jaren al snel in ondergeschikte diensten. Immers de 26.4 meter rijtuigen deden hun intrede in vele treinen. Incidenteel kwam er begin jaren '60 ongetwijfeld nog wel eens een ouwe Hecht in Arnhem en via Kranenburg naar Nijmegen.
Hun rol in hoogwaardige internationale treinen was toen wel uitgespeeld.
grtz,
Wim
-
Wim,
Mijn kennis van het duitse materieel is nog niet heel erg hoog.
Heb ik een Gruppe 23 of een pool?
Wat ik probeer na te bootsen is dus een trein die gereden zou kunnen hebben.
Ik ben er achter dat een bestaande trein exact nabootsen redelijk onmogelijk is.
Zeker in het tijdperk van deze trein, begin jaren 50.
Als je nog aanvullingen hebt zijn ze zeker welkom.
Grtn,
Dennis
-
Beetje off-topic, maar ik heb hier een foto van de Holland-Scandinavië express blijkbaar ergens begin jaren '50 in Amersfoort. Ooit ergens gekocht. De CIWL-restauratie is duidelijk in positie 2 (maar of hier later DSG-restauraties liepen weet ik niet).
Ook vind ik dat petite bagagerijtuig achter de loc intrigerend, lijkt wel Engels profiel. Iemand een inval wat dat kan zijn?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Amersfoort3900.jpg)
-
Mooie foto jan (y)
Het is heel moeilijk te zien wat voor bagagerijtuig het is.
Je zou bijna zeggen dat het een snelgoedwagen E4100 is, maar dat lijkt mij sterk.
Misschien kunnen de kenners duidelijkheid geven?
Grtn,
Dennis
-
Mijn kennis van het duitse materieel is nog niet heel erg hoog.
Heb ik een Gruppe 23 of een pool?
Dennis,
Je hebt een Gruppe 23. Lees het draadje op Drehscheibe er maar op na, welke op de vorige pagina van dit draadje is genoemd.
Ik blijf de indruk houden dat een Hecht in NL begin jaren '50 al een uiterst zeldzame verschijning was. Ik heb de indruk dat eerder de Einheitsbauart 1928 of 1932 regelmatig in D treinen reed. En de Schürzenwagen en daarna de 26,4m rijtuigen die we allemaal kennen.
Maar er is een Hecht gespot (geen pool, want daarvan loopt het dak anders aan de kop) in HvH, dus het kan wel. Of dat er een was of een kleine stam is helaas niet te zien.
mvg,
Ivo
-
Ik blijf de indruk houden dat een Hecht in NL begin jaren '50 al een uiterst zeldzame verschijning was. Ik heb de indruk dat eerder de Einheitsbauart 1928 of 1932 regelmatig in D treinen reed. En de Schürzenwagen en daarna de 26,4m rijtuigen die we allemaal kennen.
mvg,
Ivo
Dat is interessant.
Ik geloof dat Roco de Einheitsbauert 1928 had...
Verder zal ik mij eens verdiepen in die rijtuigen.
Heb jij eventueel wat meer info?
Het blijft een lastig tijdperk hoor ;D
Nu heb ik mijn tijdperk van de week al geschonden met de aanschaf van een Ram.....
Dus ik kan altijd nog kijken naar een mooie samenstelling met 26,4 rijtuigen.
Grts,
Dennis
Grtn,
Dennis
-
Klopt,
Roco heeft ze in DRG, DB en DR uitvoering. DB uitvoering lijkt me dan de beste, maar daar zit dan weer de vraag aan vast wanneer dat DB logo er nu op is gezet.
mvg,
Ivo
-
de DB-keks dateren van 1955. Vanaf '56 verscheen het op het materieel.
Begin jaren '50 had je wel blauwe Schürzenwagen in Nederland; ze reden in de F10 Rheingold en in de F163/164 Loreley Express. Deze rijtuigen droegen een kobaltblauwe kleur met op de zijwanden zilverkleurige letters DEUTSCHE BUNDESBAHN.
Trix en Marklin hebben ze in H0 gehad.
-
Dennis, Ik heb een incomplete Roco Hecht in mijn knutseldoos liggen (m.n. de los aan te zetten delen als dakluchters en ladders ontbreken); die mag je hebben. Moet je wel wat willen knutselen.
-
Klopt,
Roco heeft ze in DRG, DB en DR uitvoering. DB uitvoering lijkt me dan de beste, maar daar zit dan weer de vraag aan vast wanneer dat DB logo er op is gezet.
mvg,
Ivo
Het probleem van de logo`s is een terugkerend probleem.
Daarom ben ik zo blij met de bagage wagen in deze trein.
Geen logo`s, maar wel de juiste revisie data`s.
Ik zou eigenlijk de juiste tranfers moeten zien te vinden voor de Einheitswagens.
En dan gewoon overspuiten..... Iemand idee waar te vinden?
Dennis, Ik heb een incomplete Roco Hecht in mijn knutseldoos liggen (m.n. de los aan te zetten delen als dakluchters en ladders ontbreken); die mag je hebben. Moet je wel wat willen knutselen.
Jan, zie pb (y)
Grtn,'
Dennis
-
transfers in overvloed;
http://www.gassner-beschriftungen.de/E3_DB_Personenwagen.html
succes,
Wim
-
In de recent uitgekomen extra-Ausgabe van Eisenbahn Journal (1-2010) over de elocs type E10, een grote foto met de D 412 in juni 1957 met achter de loc achtereenvolgens een CIWL-rijtuig (WR? of toch een slaaprijtuig?, in elk geval zo'n klassiek donkerblauw stalen jaren '20 en '30-type), dan twee turkooise plan D's, en verder zo te zien vooral Duitse rijtuigen.
D 412 staat niet in de dienstregelingen die ik bezit.
-
transfers in overvloed;
http://www.gassner-beschriftungen.de/E3_DB_Personenwagen.html
succes,
Wim
Maar daar zie ik geen gruppe 1928 en/of 1932 tussenstaan.
In de recent uitgekomen extra-Ausgabe van Eisenbahn Journal (1-2010) over de elocs type E10, een grote foto met de D 412 in juni 1957 met achter de loc achtereenvolgens een CIWL-rijtuig (WR? of toch een slaaprijtuig?, in elk geval zo'n klassiek donkerblauw stalen jaren '20 en '30-type), dan twee turkooise plan D's, en verder zo te zien vooral Duitse rijtuigen.
D 412 staat niet in de dienstregelingen die ik bezit.
Jan heb je daar een scan van?
Klinkt heel erg interessant.
Grtn,
Dennis
-
Het ging je toch om Hechte-rijtuigen Gruppe 23?
Daar heeft Gassner wel degelijk nummers voor:
P 333 Einheits-Schnellzugwagen Gruppe 23, 29
P 334 Einheits-Schnellzugwagen Gruppe 23 („Hechte“)
A4üe26 11311 Lima 309099, Rivarossi HR4046 A4ü(A)23 11305 Roco 44444 Lüfterklappen
B4üwe26 16172 Lima 309085, Rivarossi HR4048 A4ü(AB)23 11216 Roco 44450 auf
B4üwe26 16129 Lima 309085, Rivarossi HR4048 B4üw(C)23 16089 Roco 44439 Abteilseite
PW4ü30 105481 Märklin 4278 B4üw(C)22 16044 Roco 44439 (Z 202)
Pw4üe28
105002
Liliput 382101 (ex Rheingold) Pw4ü23
115109
Roco 44449
PwPost4üe 100009 Liliput 329201, Fleischmann 5636 Post4ü 4021 Roco 44454
WR4ü(e) 1086 Liliput 382701 WLB4ü(e) 36002 Roco 44452
En de E10-spezial van Eisenbahn Jounal ligt momenteel in elke (stations)-kiosk.
-
Sneek,
Bedankt voor de info.
Het ging mij meer om de einheitsbauwagens(1928/1932)
os
Zal eens gaan kijken in de kiosk.
Grtn,
Dennis
-
Ha! Verdere clues in dit draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10250.15.html.
In de Holland-Scandinavie-express zaten Hecht-rijtuigen; op de foto's die Sneek heeft verzameld beelden uit de jaren '60 met een Poolse Hecht. Zie:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/HollandSkandinavienExpre?authkey=Gv1sRgCKjb182uuvSaXg#
(link overgenomen uit dat andere draadje)
Dus toch nog hoogwaardige diensten voor die rijtuigen op dat tijdstip.
Is die foto uit HvH 1950 dus wellicht ook de Holland-Scandinavie-express?
EDIT: Klopt dus niet helemaal. Reactie van Sneek aldaar:
Er reed in de jaren zestig alleen een zogenaamde Poolse Hecht van de DB mee in de F191/192 Holland-Skandinaviën Express (en Skandinaviën-Holland Express) op het Duitse, binnenlandse, traject tussen Osnabrück (waar kopgemaakt moest worden) en Hamburg. Deze rijtuigen kwamen niet mee van/naar Nederland.