BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Erik op 26 December 2006, 20:48:17
-
Hallo allemaal
Ik ga binnenkrot 1 van mijn 16/1700 serie ombouwen van analoog naar digitaal.
Nu mijn vraag wat moet er allemaal gebeuren om zo lok digitaal maken ik heb al een decoder.
Erik-Jan
-
Da's al een goed begin, zo'n decoder. :D
Als je er nu ook nog even bij vertelt van welk merk de loc is en of er al een decoderplug in zit, dan schiet het nog beter op. ;)
-
Hij is helemaal analoog geen er zit totaal geen printplaat in of zo NEM stekker.
Erik-Jan
-
Erik-Jan, welk merk locomotief is het? Ook wel handig te weten.
Mvg
Wim.
-
Wisselstroom ,gelijkstroom ,Merk loc ,Merk decoder etc etc. ??? Ietwat meer informatie is wenselijk.
Groeten,
Herman
-
:-[ :-[
Het gaat om een Fleischmann 2rail ok 1602 en daarin gaat een lenz gold decoder in .
Die andere lok is van Marklin maar die is al omgebouwd naar 2rail(niet zelf gedaan) maar daar zit ook totaal niks in enkel een motor natuurlijk en daar komt later een zimo of een andere decoder in.
Erik-Jan
-
Waar je bij een Fleischmann lok op moet letten is of er het juiste motorschild in zit geschikt voor digital Welk schild je nodig hebt vind je hier http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digital/flm_motorschilder/flm_motorschilder.html
De Märklin lok is zonder aanpassingen om te bouwen, als er ten minste al wel een permanent magneet in zit.
Mvg
Wim.
-
Een Fleischmann 1602 is bij mijn weten een n-loc.
-
Dat zou heel goed kunnen, alleen maakt Marklin geen N-loks.
Mvg
Wim.
-
Hallo Erik-Jan
Ik las in het bericht "welke lok hoort hierbij" dat je een 1700 hebt en de 1605 . Neem aan dat je dezelfde Erik-Jan bent .
Is de 1605 niet een lima lok ? Mijn tweede keus is dat het een Roco lok is .
Laat het even weten voor de zekerheid .
Jos
-
off topic
Ik heb mij vergist die 1605 lok is niet van Fleischmann maar van Lima.
Erik-Jan
-
Ik heb vandaag mijn1605 lok van Lima open gehad en ik zie een aantal draden en een condensator en ik weet niet wat ik wat hier allemaal van weg moet ???
Ik hoop dat jullie mij willen helpen want het is de eerste keer dat ik zoiets ga doen.
De front en sluit verlichting ga ik ook gelijk aanpassen de led's sluit ik aan in serie met een weerstand er tussen van ongeveer 500 Ohm dat moet wel voldoende zijn denk ik.
Hier een foto van de motor van deze lok.
(http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/motorblokvanlok1605.jpg)
Erik-Jan
-
Ligt het aan mij of wil niemand mij verder helpen ??
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
je kunt ook even zelf op zoek gaan, over dit onderwerp is al zo veel geschreven.
Kijk bijv. eens op http://people.zeelandnet.nl/rosoft/decoderinb.html
daar staat ook iets vermeld over de Lima-motor.
Meestal zit ook bij de decoder een goede handleiding, alleen bij de Zimo's wel erg beknopt.
Als je er dan nog niet uitkomt kun je hier natuurlijk altijd nog terecht met vragen.
Groet, Wim
-
De eerste ronde.
Die twee dikke lippen op de motor zijn de koolborstelhouders. Links en rechts daarvan zitten soldeerlipjes en dat zijn de motoraansluitingen. Je soldeert alle bedrading van die soldeerlipjes af (condensator mag ook weg) en sluit vervolgens de oranje en de grijze draad aan.
De groene draad hangt nu aan één kant los als het goed is. Als er verder nog wat aan vast zit, losknippen. De andere kant komt links van het draaistel en is één van de twee stroomaansluitingen. Rood op aansluiten.
De andere stroomaansluiting komt van het andere draaistel, meestal in de vorm van een of andere lip rond een koperen staafje dat boven het draaistel uit steekt. Zwart op aansluiten.
De loc moet nu kunnen rijden.
Heeft die 1605 nog een soort van verlichting?
-
henk,
gloeilampen.
Die wellicht met het chassis verbonden zouden kunnen zijn.
zo de lima's kennende...
mvg,
Sander
-
Zal toch wel plastic zijn, dat chassis?
Nou ja, de aansluiting van die lampjes spreekt denk ik voor zich.
-
tja...dat chassis das weer een goeje..
Maar zou inderdaad plastic moeten zijn ja...
mvg,
Sander
-
Oke bedankt en ja er zitten 2 gloeilampen in maar die gaan er uit en worden vervangen door les's met een weerstandje van 4.7 Ohm.
Dus als ik het goed begrijp mag alle onderdelen die ik vind eruit bahalve de motor zelf natuurlijk.
Erik-Jan
-
Oke bedankt en ja er zitten 2 gloeilampen in maar die gaan er uit en worden vervangen door les's met een weerstandje van 4.7 Ohm.
Dat zou ik maar niet doen een weerstand van 4.7 Ohm, neem hiervoor 470 Ohm per serie van 3 leds in serie.
Koos Jabaaij.
-
Hoi,
Even wat electrotechniek:
De wet van Ohm: V = I x R
In het algemeen mogen leds een maximale continue stroom van zo'n 20 mA ( 20 x 10-3 of 0.020 A) verwerken.
Leds hebben een bepaalde spanningsval. Door deze spanningsval van de voedingsspanning af te trekken, houd je de spanning over die je met de serie weerstand weg moet werken. Dit resultaat nu deel je door 0.020 en je hebt de waarde van je weerstand. Rond deze voor de veiligheid naar boven af.
Spanningsval per type led:
Geel 2.2 V
Rood 1.6 V
Wit 3.7 V
In jouw voorbeeld:
3 Gele leds in serie = 6.6 V spanningsval.
Voedingsspanning 16V
blijft over 9.4
gedeeld door 0.020 is exact 470 Ohm
(16 - 6.6) / 0.020 = 470.
2 Rode leds in serie = 3.2 V
Voedingsspanning 16V
blijft over 12.8
gedeeld door 0.020 is 640 Ohm
(16 - 3.2) / 0.020 = 640.
Dit is geen standaard weerstands waarde -> 680 Ohm
Let op dat je niet meerdere leds parallel achter 1 weerstand zet. niet alleen gaat je stroomverbruik dan omhoog, ook zal bij een los contact oid de ene na de andere led sneuvelen :( Mocht je om een of andere reden toch leds parallel moeten schakelen, geef ze dan elk een eigen weerstand.
Ik zelf gebruik op dit moment de SMD 1206 leds van Conrad. Deze geven veel licht (450 mCd) en kunnen toe met 10 mA. De formule wordt er niet anders van, het stroomverbruik halveert :)
Grtzz,
Karst
-
Karst
Gaat jou verhaal ook op voor deze leds > brelec (http://www.brelec.be/catalog/index.php?cPath=28_34) , heb nl nog enkele van deze liggen en wil dit in een Brawa 232 bouwen
Bvd Geert
-
Hallo
Ik kom net terug van de winkel, en ik ga dus alle led's in serie zetten met een weerstand van 1.2 k Ohm er tussen bouwen.
Erik-Jan
-
Prima, werkt goed. Led's werken maximaal op 20 mA, maar op veel minder ook en dan branden ze vaak ook prima. Zelfs eens 5 witte led's in serie gezet met een weerstand van 470 Ohm ervoor. Zou een stroomverbruik van iets van 7mA moeten hebben. Geeft meer dan genoeg licht.
In praktijk gebruik ik voor front en sluitverlichting iets van 1K of 1K5. Bij een weerstandswaarde die precies op 20 mA uitkomt vind ik ze meestal toch te fel branden. Dit zal ook wel prima werken voor de led's van Brelec.
Groeten, Henk
-
In praktijk gebruik ik voor front en sluitverlichting iets van 1K of 1K5. Bij een weerstandswaarde die precies op 20 mA uitkomt vind ik ze meestal toch te fel branden.
ik ook (1.2 voor de frontseinen, 1.5 voor de sluitseinen zie de Mat 46 in dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2731.0) bericht) ;D en dan nog vaak dimmen met de decoder ;)
Het rekenvoorbeeld is wat dat betreft slechts een handleiding. Als je gewone, dus niet die superfelle, leds gebruikt, heb je de 20 mA wel nodig. Alles wat ook maar een beetje transparant ziet, kun je vaak met 10 of minder toe. Een kruid-vat led op 5 mA is doorgaans nog te fel ::)
@Biem
Kan zeker, maar idd zoals Henk zegt: neem maar gerust de dubbele waarde voor de weerstand. Let hierbij overigens wel op de kwaliteit van je eventuele lichtgeleiders. Sommige (Lima, DKM) laten bijna geen licht door. dan moet je wel een forse licht opbrengst hebben. B.t.w. ook de Electrotren 1300 heeft niet van die geweldige geleiders. Zij gebruiken zelf 500 Ohm weerstanden.
Piko is wat dit betreft eenzame klasse (licht geleiders) zij gebruiken voor alle leds 1.5K. Het geen dan ook te felle sluitlichten oplevert :; Had wel 1.8K of zelfs 2.2K kunnen zijn.
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Even wat electrotechniek:
De wet van Ohm: V = I x R
Als je het dan echt goed wil doen, de wet van Ohm is: U=IxR
Waarbij U in volt =V, I in ampère =A en R in Ohm
Groet Gerrit
-
LED voorschakelweerstandberekening voor dummies: ;D
LED-weerstand calculator (http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html)
-
Als je het dan echt goed wil doen, de wet van Ohm is: U=IxR
Waarbij U in volt =V, I in ampère =A en R in Ohm
;D ;D ;D Ellenlange discussies over gehad vroeger met mijn leraren ;D ;D ;D
8) 8) 8) Die calculator !!! 8) 8) 8)
Grtzz,
Karst
-
(http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/motorblokvanlok1605.jpg)
Erik-Jan
Even mezelf gequote ik heb even een vraag over de bovenstaande foto moet alle bedrading en onderdelen verwijderd worden om deze lok digitaal te maken?
Het gaat om een 1605 lok van Lima die nu nog totaal analoog is , er zitten wel 2 gloeilampen in maar die zijn inmiddels al vervangen door ledjes.
Erik-Jan
Moderators/beheerders: willen jullie misschien dit berichtje verwijderen?? ik heb het namelijk al gevonden hoe ik verder te werk moet gaan bedankt.
-
Hallo
Ik kom net terug van de winkel, en ik ga dus alle led's in serie zetten met een weerstand van 1.2 k Ohm er tussen bouwen.
Erik-Jan
Hier zit ik al een paar dagen tegen aan te hikken ;) , oftewel ik snap dit even niet > voor de verlichting maak je toch gebruik van de gele, witte en blauwe draad.
Als je voor 3 witte leds en 2 rooie wilt zul je toch afzonderlijk voor de 3 witte of de 2 rooie een weerstand moeten plaatsen.
Je kunt toch niet alle weerstandswaarden die je nodig hebt optellen en dan in de blauwe draad een weerstand zetten,
Geert
-
Hier een klein stukje uit een ander draadje van mij.
Hier het beloofde plaatje zoals het volgens mij het eenvoudigst is:
(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/frontsluit.gif)
L= lange draad van de led
K= korte draad van de led
De weerstand zit hier in de blauwe draad. De enige reden daarvoor is dat je dan aan 1 weerstand genoeg hebt.
---------------------------------------------------
Hallo allemaal.
Ik heb alles gemaakt volgens deze tekening en ik hoop dat alles in 1 keer gaat werken jullie horen het nog van me.
Erik-Jan
-
Moet idd werken zo ;D
Leuk bedacht. Let wel even op de waarde van de weerstand. Gebruik de calculator. Let wel dat je slechts de leds in 1 keten (wit of geel) meetelt. Ze branden toch om en om.
Grtzz,
Karst
-
Nogmaals voor de mensen die het nog niet weten ik gebruik 1 weerstand van een waarde van 1.2 K ohm , en dat moet volgens andere mensen die dit draadje mee volgen voldoende zijn.
Erik-Jan
-
Moet idd werken zo ;D
Leuk bedacht.
Dank u. ;)
-
Dank u. ;)
GGD :D
Klaas, wat me afvroeg en zelf bedacht: Hoe vang je hiermee het verschil in intensiteit tussen de rode en gele leds op.
Ik zelf gebruik daarom altijd 2 weerstanden per set. Vind namelijk dat de rode leds iha te fel zijn voor realistische sluitseinen.
Grtzz,
Karst
-
Karst, als ik het dan goed begrijp, dan is de 1.2 Kohm weerstand die Erik Jan gebruikt,voldoende, omdat dus er maar 1 stel gele en 1 stel rode branden.
Geert
-
@Geert,
Even de spanningsval proef doen ?
3 x geel = 6.6V
2 x rood= 3.2V
Totaal 9.8V
Voedingsspanning 16V
Spanningsval 10V
Rest 6V / 1200 Ohm = 5 mA
Het lijkt mij wat weining, in dit geval zou ik 680 Ohm nemen, levert ong. 10mA op
Mijn stelling: beter te fel dan te zwak, te fel kun je dimmen met de decoder.
Grtzz,
Karst
-
Karst bedankt, ik snap het, ik druk dan 680 ohm in de blauwe draad
Geert
-
Klaas, wat me afvroeg en zelf bedacht: Hoe vang je hiermee het verschil in intensiteit tussen de rode en gele leds op.
Ik zelf gebruik daarom altijd 2 weerstanden per set. Vind namelijk dat de rode leds iha te fel zijn voor realistische sluitseinen.
Karst,
dat is in dit schema nog niet voorzien. Een mogelijke oplossing is om parallel aan elk paar rode leds nog een weerstand te zetten die een deel van de stroom omleidt.
Maar die oplossing had ik nog niet aangedragen omdat er nog niemand naar aanleiding van dat andere draadje een klacht had ingediend.
Het lijkt een beetje omslachtig om het zo te doen, maar je houdt op deze manier het voordeel van zo veel mogelijk leds in serie, dat scheelt stroom. Zoals uit je eigen berekening blijkt is er spanning genoeg om nog meer leds in serie te zetten, en ik vind dat je dat voordeel zo veel mogelijk moet uitbuiten.
-
Agreed ! 8) Digitale stroom is duur :(
-
Jongens ik heb een probleem >:(
Ik heb echt alles aangesloten volgens het schema wat hier staat en de motor draden aagesloten volgens het schema van Lenz gold, maar de lok beweegt totaal niet en de verlichting doet het ook al niet.
Wie o wie kan mij verder helpen , oja nog iets de lok heeft wel een klein jaartje niet meer gereden kan het misschien hieraan liggen?
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
om te beginnen zou ik eens naar de stroomafname kijken. Krijgt de decoder wel spanning?
-
Er waren nog 4 draden over een paarse , groene , zwarte en een rode de laaste 2 zijn de stroomafname en die ik heb gesoldeerd waar ze moesten komen , ik zal proberen deze avond paar foto's te maken en hier te plaatsen.
Erik-Jan
-
Hier is de beloofde foto van de motor hoe die nu gesloten is , de rode en de zwarte draad gaat naar de stroomafnemer die aan tussen de wielen zit.
(http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/nieuweaansluiting.jpg)
De verlichting is zeker goed aangesoldeerd wand ik heb het dubbel na gekeken.
En hij doet het nog steeds niet , het is trouwens een nieuwe decoder en zo moeilijk kan het toch niet zijn ::)
Erik-Jan
-
De grijze en de oranje draad zitten goed.
Maar de rode en de zwarte, waar zitten die aan? Toch niet aan hetzelfde stroomafnamepunt? Eén van de twee moet volgens mij naar het andere draaistel, want dat neemt stroom af van de andere spoorstaaf.
-
De andere stroomaansluiting komt van het andere draaistel, meestal in de vorm van een of andere lip rond een koperen staafje dat boven het draaistel uit steekt. Zwart op aansluiten.
De loc moet nu kunnen rijden.
Zoals al eerder omschreven. 8)
-
Oei idd de rode en de zwarte draad zitten aan dezelfde stroomafnemer zal vanavond is naar kijken.
Erik-Jan
-
Ik heb nu de zwarte draad aangesloten op de andere draaistel en eerts gecontroleerd of alles werkte en het werkte ik blij :D
Toen ik alle draadjes in de lok stopte toen de kap erop , ging ik de lok testen en wat er toen gebeurde is en blijft een groot raadsel tot morgen , alle led's gingen knipperen ik denk dat er ergens een kortsluiting zit.
Nog even een vraag de motor draaistel kan moeilijk draaien , dat komt omdat daar de pootjes van de led's zitten hoe lossen jullie dat op verbuigen jullie de pootjes of knippen jullie ze kort.
Erik-Jan
-
Erik Jan
Zou jij misschien een foto willen plaatsen van hoe je led's nu hebt gemonteerd, moet zelf ook nog een 1600 ombouwen
Geert
-
Eindelijk naar veel frustratie's en tegenslag is hij eindelijk klaar :D :D
Hier zijn paar foto's hoe die is geworden.
(http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/kijkjeindelok.jpg)
(http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/sluitverlichting.jpg)
(http://i67.photobucket.com/albums/h289/datamonteur/vogelvlucht.jpg)
Ik weet dat op de 2e foto de lok scheef staat mar dat komt verschijnelijk door dat de motor in de lok ergens tegen aan staat.
Alleen loopt de lok niet echt al te best ik moet de wielen schoon maken en de tandwielen smeren.
Maar het belangrijkste is gebeurd mijn aller eerste analooge lok omgebouwd naar digitaal op naar de volgende lok's.
Erik-Jan
-
Een goed begin :)
Nu zou je er eigenlijk nog een Modeltorque motortje in moeten zetten, die passen precies in oude Lima motors en maken veel minder herrie, zijn sterker, enz.
Die lampjes gaan idd knipperen als er kortsluiting is, had ik ook wel eens last van :)
-
Nu zou je er eigenlijk nog een Modeltorque motortje in moeten zetten, die passen precies in oude Lima motors en maken veel minder herrie, zijn sterker, enz.
Ik kan die helaas niet plaatsen want die hebben 6 wielen onder het motortje zitten en die er nu in zit heeft er maar 4 , en ik denk dat ze daar een nieuwe motortje van Modeltorque niet zal passen.
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
ik denk dat je alleen de motor vervangt, dat is in ieder geval bij de Fleischmann modeltorque wel zo.
In ieder geval staat op de website van Modeltorque:
The MLF-20 is suitable for most "pancake' motored Lima Locomotives. It is a simple fit to Bo-Bo (dual) and Co-Co (triple) wheel arrangements.
Groet, Wim
-
Als de loc zo scheef staat, dan heb je waarschijnlijk het motordraaistel niet helemaal goed teruggezet. Ik ken de Lima 1600 niet goed, maar bij de meeste van dat type Lima-aandrijvingen zit in zo'n geval één van de draailippen van de draaistelbekleding niet op zijn plek.
-
Eric-Jan
Het modeltorque motortje is een vervangingsmotor voor Lima.
Dat heeft niets te maken met het aantal wielen van je loc. Die blijven namelijk gewoon zitten evenals de meeste tandwielen. Alleen het tandwiel dat de hele zaak aandrijft wordt vervangen en wordt meegeleverd bij een modeltorque motortje
Harm.
Ps. Het motortje past niet in een 1300. (voor het geval dat je een 1300 hebt en die ook wilt verbeteren.)
Succes met het ombouwen en digitaliseren van je loc's
Harm
-
@nscargo
Is dat een makkelijke klus zo motor vervangen voor een nieuwe omdat je zei dat de meeste tandwielen blijven zitten?
Erik-Jan
-
Erik Jan
Zo,n motortje vervangen is zo gebeurd, er is een duidelijke handleiding bij
Geert