BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: MathynK op 08 April 2010, 18:45:59
-
Hallo,
Ik heb Fleischmann Profi-rail en ik heb nu de spoeltjes omgedraaid. nu heb ik dus niet meer zo'n logge spoel aan me wissel zitten. Wat ik nu van plan ben, is om het echte na te bootsen, dus met draden enzo, die de grond in gaan. Kortom jullie zullen het wel snappen.
Hebben jullie tips, en misschien foto's hoe jullie het zelf hebben gedaan??? en misschien zelfs foto's van hoe het in het echt is.
Heel erg bedankt.
Groet,
MathynK ;D
-
Hallo Mathynk,
Ik pas dezelfde truc toe. Ik bouw de wissels ook altijd om, omdat ik digitaal rij. Ik haal het afschakelveertje eruit en zet er een draadbrug in. Dat verhoogt de betrouwbaarheid. Ik kan eventueel een handleiding op het forum plaatsen. Omdat mijn baan in opbouw is, heb ik nog niets afgewerkt. Ik heb al wel besloten de afwerking als een los deksel te bouwen, zodat je, als er storing is, er toch nog makkelijk bij kunt. En de wissels hebben nog wel eens storing. Bovendien heb ik nu een kaasprikkertje, dat ik gebruik om de wissels handmatig om te zetten. Dat lukt namelijk niet meer met het schuifje van de aandrijving.
Ik ga de wissels afwerken als Nederlandse wissels, dus daarvoor zijn langs het spoor voldoende voorbeelden te vinden. Ik ben nu op zoek naar model NS-aandrijfkasten.
Met beste groeten,
Dirk
-
Hallo Martijn,
Denk dat je zo iets bedoeld?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_simpelveld.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_simpelveld.jpg)
Dit is genomen in simpelveld bij de ZLSM in valkenburg. Het is leuk om daar eens te kijken. Dan zie ook dit soort dingen...
Groeten Ronald K.
-
HAAH!! leuke foto! ;D maar zoveel wissels heb ik niet achter elkaar.
@dirk.
wat voor afschakelveertje... ik rij ook digitaal maar stuur ze analoog aan, ik doe het zo dat ik een schakelaartje om zet(seinschakelaar nu maar wordt anders, seinschakelaar groene schakelaar van FL.) en dan zit er dus wel permanente stroom op, maar dat kan geen kwaad, omdat de polen goed staan, zet ik het schakelaartje om dan staan de polen anders, maar dat snap je hoe dat werkt, kan ik dit dus ook toepassen??? heb je misschien een tekening. trouwens ik heb ook een paar spoeltjes die alleen brommen, dus moet die maar gaan vervangen denk ik, schoonmaken helpt niet.
-
Hoi!
HAAH!! leuke foto! ;D maar zoveel wissels heb ik niet achter elkaar.
Wel goed kijken... het gaat niet om het aantal wissels.... maar om de constructie... en hiermee worden ook de seinen omgezet... dus je hebt nog al wat draden nodig :)
en dan zit er dus wel permanente stroom op, maar dat kan geen kwaad, omdat de polen goed staan,
Dat gaat niet goed komen... permanent een stroom door de spoel te sturen is niet goed. Daar gaat je spoel van doorbranden. Ik zou gewoon momentschakelaars gebruiken dan houd je je spoelen het langst goed.
Groeten Ronald K.
-
ik gebruik al een half jaar en er gebeurt niks, de spoel die goed is blijft goed. en wordt ook niet warm!! ;D
-
Als het afschakelveertje nog gewoon aanwezig is, kan dat ook gewoon: je loopt er alleen een risico mee dat een wissel waar wat vuil in komt, uiteindelijk toch een oververhitte spoel tot gevolg heeft (omdat de eindafschakeling niet 'bereikt' wordt) en uiteindelijk overlijdt door de hitte.
-
Hier heb ik ook last van gehad.
Heb nu schakelkastjes van Marklin, Blauwe met 8 gaten achter groen/rood
en dan boven een 4 rij knopjes (rood) en onder een 4 rij knopjes (geel)
werkt perfect.
Mvg.
-
Zelf al zijn het spoelen die zichzelf afschakelen, raad ik aan om moment schakelaars te gebruiken.
De minste hapering kan falikant aflopen, doorbranden van de spoel tot gevolg.
Matheus.
-
Kijk eens op deze site misschien vind je daar een oplossing. http://www.floodland.nl/aim//info_verborgen_wisselspoel_1.htm
-
mooie site!!!
misschien ga ik eens een conrad aandrijving kopen, kijken hoe dat werkt. ::)
-
ik zit dus een beetje te snuffelen op conrad, en kom op twee aandrijvingen uit...
nummer: 219999 - 89 en nummer: 219998 - 89.
welke moet ik nemen :-X\
ik heb er dus wel permanente stroom op, dus ik gok met eindafschakeling, maar ik weet het niet
-
Als je goed kijkt zie je dat ze allebei eindafschakeling hebben.
Maar de 219998 heeft bovendien nog een contact waarmee je een puntstuk kan omschakelen.
Dat heb je misschien niet nodig, en je hoeft het ook niet te gebruiken, maar in prijs is er geen verschil. Dus ik zou de 219998 nemen, dan ben je op alles voorbereid.
-
sorry ik ben een leek(14 jaar nog geen jaar bezig met de hobby) in dit soort dingen, wat bedoel je met een puntstuk
-
Het puntstuk is de plek in het midden van het wissel waar de beide spoorstaven elkaar kruisen.
Daar komen dus twee spoorstaven met verschillende spanning elkaar tegen. Als je daar niks aan doet krijg je kortsluiting. Daar zijn twee oplossingen voor: of ze maken het puntstuk van plastic, of ze schakelen het om.
Maar ik zie nu dat je Fleischmann profi rail hebt. Daar is het omschakelen van het puntstuk volgens mij niet van toepassing. De echte Fleischmann kenners moeten me maar corrigeren als ik het mis heb.
-
okee, nouja voor hetzelfde geld doe ik lekker het luxueust, wie weet kan je het nog eens voor iets anders gebruiken waar je het heel goed kan toepassen. (y)
-
Hi Mathynk,
Omdat je analoog werkt, gewoon de afschakelveertjes in de Fleischmann aandrijvingen laten zitten, anders maak je er rookgeneratoren van, alleen op de verkeerde plek.
Ik heb mijn Fleischmann Profi wissels eens bekeken, maar daar kun je de puntstukken niet polariseren. Voor die wissels heeft die optie dus geen zin. Je kunt er eventueel later ook andere dingen mee schakelen en als de prijs hetzelfde is, zou ik die gewoon nemen.
Met beste groeten,
Dirk
-
Jaa, zodra ik weer wat geld heb ga ik er zeker een of twee bestellen ;D