BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: MystiQ op 07 April 2010, 19:23:48
-
Ik zoek voor een Lima tram een Buhler motor. Het probleem is dat je deze bij de fabriek alleen per 10 kan bestellen. Wellicht weet iemand waar ik een losse Buhler motor kan bestellen?
mvg Bjorn
-
Je hebt een PB.
Vr. groet,
Wiebe
-
Misschien kun je die info ook even delen met het forum zodat iedereen daar profijt kan hebben ;)
-
Oh joh, ik heb er één liggen en dat heb ik hem even gemeld.
Wiebe
-
Oke, misschien had je nuttige adressen. Dat bedoelde ik ;)
-
Hallo Ronald,
Je zoekt Bühler motortjes (http://www.hobbieplaza.nl/shop/index.php?main_page=index&cPath=65_70) ?
mvg,
Fred.
-
Fred, dank (y)
-
Volgende week Dortmund Ronald! Genoeg motortjes en anders via Gutzold.
KJ
-
Thx Fred voor de link!
-
@kees-jan, wat is Gutzold? Ik heb nu namelijk al 2 Bühler motoren nodig voor Lima trams. Ik vrees trouwens dat de motoren van de link te groot zijn voor inbouw in de tram.
-
Hoi MystiQ,
Wanneer je op de link klikt en dan links in het menu op "miniatuurmotoren" klikt, denk ik dat die motorretjes wel zullen passen in je tram.
mvg,
Fred.
-
Bingo! Dank je wel moet nu nog even kijken welk amperage de oude motor heeft.
-
@ MystiQ: Je moet dan nog wel even uitvinden hoe je het vliegwiel met ingebouwde cardanhouder overzet. Is een Mashima motor niet een betere optie dan de originele Bühler motor? Ik heb zelf rond de 25 lima trams staan en de Bühler is nou niet echt een aanwinst voor de rijeigenschappen.
Groeten, Mark
-
@ MMTB dat die Bühler motoren beetje achterhaald zijn dat was mij ook al verteld. Helaas is het dus niet even een kwestie van een nieuw motortje kopen en overzetten. Ik was er ook al achter gekomen dat er tig verschillende uitvoeringen van die motoren zijn. Faulhaber is ook zo'n merk wat ik niet zo bijzonder vind want die hebben een absolute constante spanning nodig. In de jaren 90 waren deze merken natuurlijk wel hun tijd vooruit maar zijn inmiddels wel ingehaald.
Is het niet zo dat met een Mashima motor je dan nog steeds je bevestiging en cardanhouder moet aanpassen? Misschien heb jij hier al ervaring mee opgedaan? Er rijdt al een tram met Mashima motor en die doet inderdaad niet onder voor de andere. Ik zal anders eens het nummer en model zoek van de Lima tram.
-
Faulhaber is ook zo'n merk wat ik niet zo bijzonder vind want die hebben een absolute constante spanning nodig.
Kun je eens uitleggen wat je hiermee bedoelt?
-
Dat je daarmee het beste op een accu of een ouderwetse Fleischmann trafo met condensator kan rijden zodat de pieken in de spanning worden opgevangen. Hierdoor schommelt de spanning niet waardoor de motor veel langer meegaat. Want ze worden gezien als onsterfelijk maar vandaag op de testbank was toch de conclusie dat de motor zijn beste tijd had gehad en alleen wilde draaien als hij over het dode punt werd geduwd. Deze tram had dus altijd gereden met een nieuw type Fleischmann trafo die werkt met pulserende gelijkspanning die in hoogte toe en afneemt. Hierdoor is de motor dus waarschijnlijk kapot gegaan. Verder is de Faulhaber motor ook eigenlijk gemaakt voor de medische wereld (waar het wat mag kosten) waardoor dit naar mijn idee niet de beste oplossing meer voor de aandrijving is daar er veel alternatieven zijn.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen uitleggen want ik ben zelf ook niet zo'n electroman.
-
Nee dus. ;D
-
Sorry maar volgens mijn zijn je 'conclusies' voorbarig en niet echt onderbouwd.
Fleischmann's MSF trafo is niets anders dan een enkele gelijkrichting in het onderste bereik van de rijregelaar, waarna het overgaat op dubbelzijdige gelijkrichting. Niets moeilijks dus.
Verder zijn nagenoeg alle gewone motoren met permanentmagneet geschikt voor zowel vlakke gelijkspanning als pulssturing. Ik heb diverse Buhler motortjes die al jaren uitstekend werken met een pulssturing. Het zijn juist Faulhaber en consorten die soms niet goed overweg kunnen met pulssturing (afhankelijk van de constructie, de pulsfrequentie ed)
Is het motortje niet op de gewone manier versleten? Of door vuil ed vastgelopen?
-
De uitleg betrof ook juist voor de Faulhaber motor die enkele jaren geleden door SB modellbau is ingebouwd in een Hamo tram uit de jaren '50 ;) De Buhler motoren in de Lima en Roco trams hebben er inderdaad geen problemen mee.
-
Ik heb vroeger ook gedacht dat een Faulhaber slecht kan omgaan met pulssturing. Dat heb ik zelfs ooit in een artikel geschreven. Maar ervaring heeft mij voorstschrijdend inzicht opgeleverd. Een Faulhaber laat zich uitstekend regelen met pulsen, helemaal niks mis mee.
Enneh, Fleischmann trafo's met een condensator? Ik ken niet alle Fleischmann trafo's, maar ik durf gerust te stellen dat er nooit een heeft bestaan met een condensator er in.
-
De condensator zit er niet in maar zit op de uitgaande spanning. Wat ik heb begrepen is dat juist de oude Fleischmann trafo's in combinatie met een condensator op de uitgaande spanning goed schijnen te werken. Hierdoor worden juist de pieken opgevangen waardoor een stabiele spanning mogelijk is. Het is dus eigenlijk het omgedraaide van de toepassing in car-hifi, waar juist de condensator het tekort aan spanning afgeeft aan de versterker wanneer deze ineens een zware bass moet maken. Wanneer je hier geen condensator gebruikt dan heb je kans dat de accu wordt leeg getrokken of dat het volume van de subwoofer niet gelijk blijft. In theorie klinkt het mij wel logisch maar aangezien alle trafo's tegenwoordig op pulssturing werken is hier weinig aan te doen. Verder denk ik ook dat het een kwestie van te veel rijden is waardoor de motor is versleten.
-
Verder denk ik ook dat het een kwestie van te veel rijden is waardoor de motor is versleten.
Dat zou goed kunnen. Faulhaber is, voor zover ik weet, de enige fabrikant die in de specificaties ook de verwachte levensduur aangeeft.
En die is niet erg lang, een paar duizend uur. Maar dat heeft niks met pulssturing te maken.
Verder is het maar de vraag of de levensduur erg verschilt van andere motoren. Dat blijft gissen, zolang de andere fabrikanten niks over de levensduur zeggen.
-
Bij Faulhaber geven ze denk ik de levensduur aan omdat het ook veel voor medische toepassingen wordt gebruikt. Dan is het wel handig om te weten wanneer een bepaald instrument het niet meer gaat doen. Maar toch blijft het zonde want de ombouw naar Faulhaber motor kostte bij SB modellbau toch 150,- euro. Mijn opa moet dan toch wat minder lang achter elkaar met de trams blijven rijden.
-
Alles is relatief. Als je 200 dagen per jaar vijf uur rijdt met de tram gaat de motor twee jaar mee........
Groeten
Olav
-
Ik lees hier o.a. dat Bühler motoren 'achterhaald' zouden zijn. Nu ben ik niet zo heel goed op de hoogte, maar in m'n treinenwinkel is me verteld (en de eigenaar daarvan is echt vakkundig) dat Fleischmann al jaren Bühler motoren gebruikt sinds men is afgestapt van de traditionele rondmotor, juist om de lange levensduur en de goede motoreigenschappen. Ook de nieuwste modellen zouden die Bühler motor hebben.
Groet,
Ruud
-
Was LGB niet standaard met Buhler uitgerust?
-
De Bühler motoren die Lima in zijn trams heeft gezet niet niet echt krachtig genoeg, vandaar dat de rijeigenschappen niet echt geweldig zijn. Tevens merk je dat het een 3polig model is, want hij schokt behoorlijk bij zachtjes rijden. Ook zelfs met de MSF trafo of een Roco ASC 2000.
Gr, Mark