BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: NS1100 op 26 December 2006, 19:53:15
-
Ik zou graag opbouwende kritiek ontvangen van onderstaand baanplan.
Zie http://www.hbouman.scarlet.nl/baanplan/baanplan.htm
Liggen de wissels goed, denkfouten misschien ??, of onlogische situaties
-
Hallo ns 1100
IK vind het een mooi plan
het station geeft de mogelijkheid tot veel rangeerwerk
jou site ziet er ook mooi uit
mvg arno
-
Hoi NS 1100. Dit topic had ik dus inderdaad niet gelezen. Maar ik heb zojuist uitgebreid je site zitten bestuderen en dat ziet er prima de luxe uit. Goed idee van dat tempex behang trouwens 8)
Volgende keer alles in dit forum met hoofdletters schrijven ;D
Groet Jaap
-
Over het station heb weinig aan te merken. Over je site wel: Super.
Ik hoop dat je meer foto's van je baan zal laten zien als het vorderd.
Ga zo door.
Richard
-
Hallo NS 1100,
Het ziet er logisch en "spoors" uit,ruime bochten,niet te groot station.
Maarrrr.. Je komt nooit meer terug in Enschede als je er eenmaal uit bent,je blijft rondrijden in het grote, gedeeltelijk enkelsporige ovaal.
Of heb je de bedoeling,in het station links onder de treinen te laten keren?
Dan heb ik niets gezegd. :D
-Peter
-
Je hebt gelijk je komt nooit meer terug in Enschede. Ik had zelf gedacht aan een pendeldienst tussen de twee stations. Dus eigenlijk zijn beide stations eindstations maar het onderste station kan tevens als doorgangsstation dienen voor de treinen die rondjes rijden. Om zo'n trein weer terug te laten keren in Enschede gaat hij dus vanuit het onderste station weer terug. Ik heb dit voor een deel bewust gedaan omdat ik de rijmogelijkheden interessanter vindt dan rondjes rijden. Ook de beperkte ruimte heeft mij op dit idee gebracht. Maar als iemand betere cq. leukere ideeen heeft, die zijn echt welkom want station Enschede is dan wel klaar, de rest zit nog in een denkfase.
-
Het is me niet geheel duidelijk wat voor schaal de tekening heeft, met andere woorden wat zo'n recht stukje rails voor lengte heeft. Zo optisch lijkt de lengte van de uithaal-/opstelsporen wat aan de magere kant met 4 van die stukjes, maar misschien zie ik dat wel heel verkeerd omdat ik een verkeerde schaal voor ogen heb.
Verder ziet het ontwerp er netjes uit, persoonlijk ben ik niet zo weg van driewegwissels maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Volgens mij kun je wel een wisselsetje uitsparen: tussen het tweede en derde perronspoor van onderen heb je eerst een wisselkruis liggen en even later nog een driewegwissel-setje. De in de tekening 'bovenste tak' van dat setje kan vervallen als je in plaats van een kruising rechtsonder bij dat wisselkruis een Engels wissel toepast.
Groet, Julius
-
Ja, rondjes rijden is niet natuurlijk,maar anders ben je binnen een paar minuten alweer aan het rangeren met dezelfde trein.En wegstoppen in een schaduw station is ook niet alles.
Maar ik zou het emplacement links onder (Hengelo?) wel wat meer aankleden met een perron of zo,of heb je dat stuk baanvak in gedachten ri Delden?
-Peter
-
Julius,
De vierkanten in de tekening zijn 1 bij 1 meter. De schaal is HO. De opstelsporen zijn inderdaad wat kort maar helaas is er niet meer ruimte, weer die compromis he. Ik heb getracht in ieder geval Enschede zo goed mogelijk na te bouwen en daar liggen driewegwissels, dus vandaar. De rest neem ik mee in het verder uitwerken.
Peter,
Die aankleding is wat lastig in die bogen. Ik ben hier wel mee bezig maar dat lukte nog niet zo direct. Het is inderdaad richting Hengelo wat ik in gedachten heb.
Bedankt voor het commentaar, Henny
-
Leuk baanplan
Alleen het doorgangsspoor voor het station langs dat gaat omhoog of omlaag? Ik zou zelf voor omlaag kiezen want anders zit je tegen een spoordijk aan te kijken, en je station wordt slecht bereikbaar zeker als je bovenleiding plaatst op de spoordijk. Je bedient de baan op de plaats waar de tekst staat toch?
Wordt het blauwe spoor naar Glanerbrug nog verder uitgewerkt? De koppeling d.m.v. de 2 wissels is zeker om extra rijlengte naar Glanerbrug te krijgen door een extra rondje te rijden.
Groeten Stephan.
-
Beste Prutser,
De bediening komt voor station enschede te liggen dus niet voor het onderste station. Het spoor gaat inderdaad omhoog met 55 mm en er komt bovenleiding op maar komt op gelijke hoogte met de andere sporen die 55 mm dalen dus is daar geen spoordijk meer, wel in het aanloopstuk maar daar loopt het blauwe spoor deels lager.
Het blauwe spoor naar Glanerbrug wordt inderdaad nog verder uitgewerkt maar ik weet nog niet hoe.
Als je de 2 wisselverbindingen rechts bedoeld? Die zijn er om elke trein op elk perron te kunnen laten aankomen en weer te laten vertrekken via het rechtse spoor.
Bedankt voor het commentaar. Henny.
-
Ah, nee nu zie ik het, het spoor loopt lang de muren en je staat in het midden.
Met het doorgangsspoor omhoog/omlaag bedoelde ik dan het achterste spoor bij station Enschede maar die kan dan omhoog want die loopt langs de muur.
Ik bedoelde de 2 wissels die het blauwe spoor aan de rondgaande baan koppelen links boven.
mvgr. Stephan.
-
oh maar dat zijn geen wissels hoor, hier zit nog een hoogteverschil van 110 mm dus lopen ze over elkaar heen. Het blauwe spoor stijgt hierna 55 mm en het andere daalt 55 mm zodat ze op hetzelfde niveau uitkomen.
-
Okee, dan heb ik eigenlijk verder geen commentaar.
Succes met de bouw en ik zie op je homepage wel hoe het er uit gaat zien.
groet Stephan.