BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RobbertJan op 02 April 2010, 21:23:36
-
Medemodelbouwers en Electrotechnici;
Ik heb een 2 tal Tillig Engelsmannen ingebouwd op mijn baan, nu ontstaat alleen het volgende probleem:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/91_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/91_2.jpg)
Zoals het wissel nu ligt kan ik er gewoon overheen rijden en oversteken naar het bovengelegen spoor.
Nu de truc, als ik de wisseltongen bedien voor de loc dan schakelt ook het puntstuk om van polariteit.
Dat moet dus niet gebeuren omdat de trein vanaf het zelfde spoor komt als waar deze heengereden is.
Ik heb een 2 tal Tortoise's onder de baan hangen die elk een punstuk schakelen, kan iemand mij met een schema
of duidelijke tips een oplossing voor het probleem verschaffen?
Hartelijk dank!
Gr.
Robbert Jan.
-
Je kunt toch alle punten/richtingen voeden bij deze wissel? Of zie ik hier iets over het hoofd?
-
Het puntstuk is compleet gescheiden van het wissel, en heeft ook een apart soldeerlipje voor een
voedingsdraad om zo het puntstuk te kunnen voorzien van de juiste spanning.
Het probleem is dat wanneer ik in een rechte lijn het kopspoor oprij, en ik daarna af wil buigen ik
het gedeelte van het wissel voor de loc moet bedienen, deze schakelt dan ook het puntstuk om
van linker naar rechterrailstaaf, waarbij er dus in feite een stukje rechterrail in de linkerrail ontstaat.
Met kortsluiting tot gevolg wanneer daar een loc overheen rijdt.
Dit is echt een probleem waar ik niet uitkom, en waar ik slechts één simpele oplossing voor weet, een
schakelaar die ik met de hand bedien.......
Gr.
Robbert Jan.
-
Hi Robert Jan
Je moet volgens mij de wisseltongen sturen met de tortoise van de andere tongen !
m vr gr
fred jansen
-
Hallo Robbert Jan,
hebt jij probeert het overkruis aan te sluiten ? Dat als de linkse wisseltong schakelt, de polariteit van de rechtse puntstuk wisselt ?
Groetjes
Matthias
-
De aandrijving die aan de rechterzijde de tongen aandrijft, moet het hartstuk aan de linkerzijde schakelen en andersom. Dacht dat dit ook in de beschrijving bij de DKW beschreven staat.
Groeten,
Ron
-
Kijk, dat is dus het hele probleem, en dat is een nederlander eigen,
die leest nooit een gebruiksaanwijzing maar gooit deze met de verpakking weg ;D
(de verpakkingen heb ik allemaal nog maar nooit de gebruiksaanwijzing gelezen)
Hier kom ik weer een eind verder mee, dank voor deze nuttige tips.
Gr.
Robbert Jan.
-
Het is dus eigenlijk net als bij een gewoon wissel. Daar beweeg je de tongen die aan de ene kant liggen, en tegelijk schakel je het puntstuk om dat aan de andere kant ligt.
-
Als je het inderdaad heel zwart wit bekijkt en vergelijkt met een enkel wissel dan
is het inderdaad logisch dat het puntstuk aan de andere kant geschakelt moet worden.
Ik ga het vanmiddag proberen, dan ben ik weer thuis en zal ik de draden van de beide
puntstukken losmaken en aan de goede tortoise bevestigen.
Nogmaals bedankt voor de goede hulp.
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik heb vanochtend alle bedrading omgelegd en voilá alles werk naar behoren, de eerste treinen
hebben al weer gereden (y)
Nu zit er nog wel een kritiek puntje in het wissel, de binnenste set tongen, daar wil nog wel eens
kortsluiting ontstaan, je kan het horen maar de centrale springt niet in de kortsluitbeveiliging.
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Gr.
Robbert Jan.
-
Beste RobertJan,
Ik ben in het bezit van Tortoise wisselaandrijvingen met maar liefst 8 aansluitmogelijkheden en Tilligwissels kun jij mij een schema (tekening ) aanleveren hoe ik het e.e.a. juist moet aansluiten rekeninghoudend met de puntstukpolarisatie ?
Bij voorbaat dank,
Groet
Gerard
-
Gerard, ken je dit al:
http://www.dccsupplies.com/documents/gen/man-tortoise.pdf (http://www.dccsupplies.com/documents/gen/man-tortoise.pdf)
Figuur 2.
-
Goed ik kan wel een paar dingetjes opnoemen en laten zien:
Onderstaande geld voor een enkel wissel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/78_4.jpg)
Dit is een wissel uit de oude lichting, deze heeft een probleempje met kostsluiting a
an het uiteinde van de wisseltongen en die is verbouwd. (doorgeslepen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/79_3.jpg)
Dit is een wissel uit de nieuwe lichting, deze heeft een geisoleerd/gepolariseerd
puntstuk en laatste deel van de wisseltongen.
Beide bovengenoemde wissels hebben metalen verbindingen onder het wissel zitten voor
de stroomtoevoer, die hoeven niet losgehaald te worden mits bij de oude lichting de wisseltongen
worden afgeslepen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/82_3.jpg)
Tortoise's, zijn niet moeilijk aan te sluiten, puntje 1 staat op de printplaat aangegeven,
dit is 1 van de contacten van de motor, het aansluitpunt aan de andere kant van de printplaat
is ook een aansluitpunt voor de motor. (+ & -)
Om een puntstuk te schakelen ben je een inwendige schakelaar van de tortoise nodig:
Zoals te lezen is in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing is aansluiten als volgt:
Aansluiting:
1- Motor
2- Railspanning (L of R)
3- Railspanning (R of L)
4- Polarisatie, dit draadje gaat naar het puntstuk
5
6
7
8- Motor
Mocht bij het rijden over het wissel het systeem in de kortsluiting gaan dan is het
verstandig de draden 2 en 3 om te draaien omdat de polariteit dan verkeer om is aangesloten.
Voor de engelsman is het aansluiten het zelfde, maar er hoeft niet geslepen te worden, ook zijn de contactpunten
voor het aansluiten van de polarisatie netjes met een soldeerlipje dus dat levert ook geen problemen op.
Het enige waar op gelet moet worden is dat de polarisatie niet aangesloten wordt op het punstuk boven
de tortoise waarop deze is aangesloten maar op de polarisatie boven de andere tortoise.
Staat ergens in een eerdere post in het topic ook wel vermeld.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hallo RobertJan,
Allereerst bedankt voor je uitleg, ik kon niet eerder reageren daar ik in het buitenland verbleef.
Toch heb ik nog een vraag; zie ik het goed ( bovenste foto enkele wissel ) dat voor de zaagsnede aan de wisseltongen draadjes zijn gesoldeerd? zo ja waar dienen deze dan voor.
Groet,
Gerard
-
Die draadjes zijn onder de plaat verbonden met de corresponderende railstaaf zodat op
elke wisseltong continu spanning staat. Dan ben je niet afhankelijk van het goed contact maken
van de wisseltongen bij omzetten van het wissel.
Gr.
Robbert Jan.
-
Gerard, door slijpen is niet nodig. Je hoeft alleen aan het einde van je wissel op de sporen die in verbinding staan met je puntstuk, een geisoleerde raillas gebruiken. De manier van Robbert-Jan, is niet de juiste, en je sloopt er een wissel mee. Hij kent ook het verschil nog niet tussen een plastic en metalen puntstuk.
Mvg
Wim.
-
Nou nou, het mag ook wel wat vriendelijker.
Goed, ik heb ze daar doorgeslepen omdat er regelmatig wagens waren die precies op de plek waar
de wisseltongen bij elkaar komen (de 2e biels links van het doorgelslepen spoor) kortsluiting verooraakten.
Dit stukje is nu gescheiden en wordt nu vanuit het punstuk mee gepolariseerd zodat er geen
kortsluiting kan ontstaan. Daar heeft dat stukkie plastic totaal niks mee van doen.
Bij de nieuwere wissels is dit probleem opgelost door ze vanuit de fabriek al op deze plek door te slijpen en
het zelfde te doen als ik met het oude wissel heb gedaan.
En ook ik heb de uiteinden van de railstaven die vanuit het punstuk komen voorzien van bijgeleverde isolatielassen.
Nog even een citaat wat ik wijzig, klopt niet geheel:
"Beide bovengenoemde wissels hebben metalen verbindingen onder het wissel zitten voor
de stroomtoevoer tussen de wisseltongen en puntstuk, die hoeven niet losgehaald te worden."
Dit hoeft alleen maar als je een oud type wissel hebt en deze niet doorslijpt maar wel het
puntstuk wil polariseren.
Ook even een link, daar staat ook het één en ander in: http://www.wiringfordcc.com/switches_tillig.htm
Gr.
Robbert Jan.
-
Hallo Robbert Jan,
Alsnog bedankt voor je snelle reactie.
Bij mijn Tilligwissels zijn ze al af fabriek doorverbonden.
Ik ga nu eerst een proefopstelling maken zodat ik zeker weet dat bij het uitzetten van het stationemplacement er zich geen sluitingen voor kunnen doen.
Ik ga morgen een kijkje nemen bij de Modelspoordagen in Uden, misschien treffen we elkaar daar.
Zal me veel bevinden bij de Maas Buurt Spoor Gennep.
Misschien, tot ziens in Uden.
Groet,
Gerard
-
RJ,
Zie ik nu bij je eerste foto dat je geen isolatielasjes hebt gebruikt bij de binnenste vier railstaven!
Zeker belangrijk bij deze wissel.
Dave
-
Ik begrijp dat het raar overkomt, geen isolatielasjes, maar nogmaals even een duidelijke uitleg met
een paar plaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tillig_Elite.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tillig_Elite.png)
Het EW 1 wissel van Tillig, dit is dus de oude variant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tillig_Elite1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tillig_Elite1.png)
Het EW 1 wissel van Tillig, dit is de nieuwe variant met reeds aangebrachte isolatie in het puntstuk
en doorverbindingen voor de spanningstoevoer naar de wisseltongen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tillig_Elite2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tillig_Elite2.png)
En de DKW Engelsman van Tillig, deze verschilt niet of nauwelijks met zijn voorganger.
De isolatie is ook wederom al aangebracht in het wissel waardoor de isolerende raillassen niet
nodig zijn. De voeding van het puntstuk geschied al voor deze isolatie.
Hopelijk is het nu een beetje duidelijk.
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik bedoel met de aansluitingen op de andere rails (en één wissel).
dave
-
Ja ik begrijp de vraag, je bedoeld inderdaad de raillas tussen het engelsman en
het enkele wissel wat daar tegenaan ligt.
Op de railstaven komenende vanaf het puntstuk moeten inderdaad isolatielassen.
Gr.
Robbert Jan.