BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Arnold op 31 March 2010, 19:40:06

Titel: Fyra
Bericht door: Arnold op 31 March 2010, 19:40:06
Vandaag in NRC Next een artikel over de Fyra, de tenonrechte betaalde toeslagen voor jaarkaarthouders en het door NS aangeboden zwijggeld....
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Daan! op 31 March 2010, 20:36:21
Zelfde bericht als vanochtend: In het artikel stond dat abonnees vanaf 1 april geen toeslag hoefden te betalen.

onderaan in het artikel (http://www.nrc.nl/binnenland/article2514025.ece/Geen_toeslag_Fyra,_NS_bood_zwijggeld)
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Jos B. op 31 March 2010, 20:38:00
zal wel een grap zin.


Jos.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Daan! op 31 March 2010, 20:56:57
zou het echt?
Titel: Re:Fyra
Bericht door: henk op 31 March 2010, 21:05:27
Dan zou het wel een fiks complot zijn, want NS heeft een brief aan de OV-kaart houders gestuurd met de mededeling dat er de komende maanden geen toeslag hoeft te worden betaald. Stond niks in over het aanvragen van dat voorrecht dus mogelijk dat dat dan de grap van NRC Next zou zijn.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: MartOnTheWeb op 31 March 2010, 23:26:15
Ik heb een jaarabonnement 1e klas en heb van de NS deze week een mailing ontvangen voor één keer gratis toeslag voor de Fyra.
Dus niet maandenlang toeslagvrij reizen, doch slechts één enkele rit.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Edgar op 01 April 2010, 06:33:47
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar na het krantenbericht heb ik de mailing van NS nog een keer gelezen. Er staat dat het toeslagticket eenmalig wordt verstrekt. Niet dat het eenmalig geldig is. En tot slot schrijven ze dat ik vanaf 1 september weer een toeslag moet kopen. Volgens mij is die toeslag dus geldig tot 1 september, ongeacht het aantal ritten.

Groeten
Edgar
Titel: Re:Fyra
Bericht door: henk op 01 April 2010, 09:01:43
Zo heb ik het ook begrepen.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Ascona op 01 April 2010, 10:27:10
eigenlijk zou je geld toe moeten krijgen als je in dat lelijke kreng moet zitten ;D
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Maasdam op 01 April 2010, 11:15:53
eigenlijk zou je geld toe moeten krijgen als je in dat lelijke kreng moet zitten ;D

Welk kreng je bedoeld de Ansaldo trein. Nou die rijd nog niet je moet op dit moment met de boemel of Thalys.

Heel dat gedoe rond Fyra begint een soap te lijken. Regelmatig trager dan de normale dienst en veel duurder. Ja zo blijf je rijden met lege treinen.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Paul-P op 01 April 2010, 11:18:53
op de fyra site...

 Jaarkaarthouders NS reizen tijdelijk met een gratis Fyra toeslag over HSL

NS Hispeed biedt sinds september de snelste verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam aan met Fyra. De reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam bedraagt 43 minuten, een reistijdwinst van 20 minuten.

Reizen met Fyra over de HSL betekent reizen met een toeslag bovenop het NS treinticket. Vanaf 1 april kunnen jaarkaarthouders van NS tijdelijk met een gratis Fyra toeslag reizen. Dit aanbod geldt t/m 31 augustus 2010. Deze actie geldt voor houders van een OV- jaarkaart, NS-jaarkaart en reizigers met een jaartrajectkaart Amsterdam-Rotterdam. Om met Fyra te kunnen reizen gedurende de actieperiode kan online de gratis Fyra toeslag worden aangevraagd. Reizigers die voor deze actie in aanmerking komen, ontvangen van NS een brief of e-mail, waarin de actie staat.

NS versnelt deze klantactie nadat enkele klanten NS hadden gewezen op een onduidelijkheid in de kleine lettertjes over de toeslagen op de achterkant van de jaarkaart. Daar staat dat het vervoerbewijs geldig is op alle binnenlandse treinen met uitzondering van Thalys. De voorwaarden zullen worden aangepast op helderheid. De toeslag dient nog wel te worden aangevraagd, maar is gratis van 1 april t/m 31 augustus 2010 voor deze groep reizigers.

NS Hispeed heet de jaarkaarthouders van harte welkom in Fyra.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: henk op 01 April 2010, 11:26:12
Een gratis toeslag aanvragen ... gratis toeslag ... ja ja, nee nee.   ???
Titel: Re:Fyra
Bericht door: prutser op 09 April 2010, 22:05:21
Ik zag gisteren nog de Fyra in Amsterdam, tenminste de naam Fyra stond heel groot op 1 rijtuig, valt wel wat tegen hoor; 3 rijtuigen met aan elke kant een NS 1800. Is het gedegradeerd tot boemeltje of zo.

Stephan.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Simplex op 09 April 2010, 22:10:11
Was 2 weken terug al in het nieuws, jammer dat ze het verkeerd uitspreken. Typies hollands, lezen wat er staat Fyra cijfer 4 in het Zweeds, je spreekt het uit als Fuura



Steef
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Jean-Pierre op 09 April 2010, 22:12:04
Ik zag gisteren nog de Fyra in Amsterdam, tenminste de naam Fyra stond heel groot op 1 rijtuig, valt wel wat tegen hoor; 3 rijtuigen met aan elke kant een NS 1800. Is het gedegradeerd tot boemeltje of zo.
Stephan.
Dat was geen reguliere trein maar een overbrenging van de werkplaats Haarlem naar de Watergraafsmeer. Normale samenstelling is Traxx + 6 rijtuigen.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Gert1 op 09 April 2010, 22:20:03
Klopt helemaal. Ik zag die rijtuigen vorige week zaterdag nog in Haarlem staan.

mvg,
Gert
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Jeroen Water op 09 April 2010, 22:27:11
Was 2 weken terug al in het nieuws, jammer dat ze het verkeerd uitspreken. Typies hollands, lezen wat er staat Fyra cijfer 4 in het Zweeds, je spreekt het uit als Fuura

Steef

Dan moeten ze dat erop zetten. Een doorsnee Hollander heeft er geen enkel benul bij dat de trein 4 heet, laat staan dat dat in het Zweeds Fyra is, wat je uitspreekt als Fuura. Zet er dan gewoon 4 op als men zo graag wilt dat dat onding vier heet. We wonen hier per slot van rekening niet in Zweden en daar gaat ie ook niet naar toe. Bovendien wordt onze taaal steeds meer "verrijkt" met engelse termen waarbij de y als ie wordt uitgesproken, zo ook bij Thalys. Dus zo gek is het niet dat we dat zinloze product de komende decennia Fiera blijven noemen.

Jeroen

Titel: Re:Fyra
Bericht door: Simplex op 09 April 2010, 22:37:44
De presentatie van de Fyra is op ned 3 geweest. Dan hadden we nog de Spits, Metro, Pers, AD, Telegraaf, ect.... Daarin werd uitgelegd waar de naam vandaan komt. Onze taal ver-engelst niet, we gebruiken meer engelse woorden cq termen. Dat staat intressant. En daarbij leert de jeugd (ook mijn kinderen) ook geen ene reet meer over taal. Ofwel, wat ze leren raken ze via msn en sms wel weer kwijt.

Nu je toch de Thalys noemt, die hadden ze beter aan kunnen schaffen dan dat verschrikkelijk lelijke gedrocht van een Fyra.

Steef
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Gert1 op 11 April 2010, 12:11:30
Nu je toch de Thalys noemt, die hadden ze beter aan kunnen schaffen dan dat verschrikkelijk lelijke gedrocht van een Fyra.

Helemaal mee eens! Of de AGV. Of een product van Siemens. Alles beter dat dit ding.
Ik las dat NS Reizigers 60 miljoen euro heeft geclaimd bij Ansaldo Breda omdat de Fyra al drie jaar had moeten rijden...

Wat die naam betreft, het blijft gek dat men een Zweedse naam heeft bedacht voor een trein die alleen maar in Nederland en Belgie komt.
Maar goed, de naam is nu eenmaal Zweeds en niet Engels. Je zegt toch ook niet 'ie-spees' tegen een Renault Espace?

mvg,
Gert
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Floris Dilz op 11 April 2010, 14:48:15
ik zeg wel altijd tuk-son tegen een hyundai tucson.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Jeronimos op 11 April 2010, 15:51:24
ooit gehoord van Renault Skenik?

Maar het ding heette toch ooit albatros? maar Fyra is nog altijd beter dan vogelbekdier (platypus) waar het wel wat van weg heeft. De nieuwere bullettrains in Japan hebben soms ook zo'n vorm. Kijk maar hier http://www.flickr.com/photos/7455207@N05/2898836091/

of de AVE van de RENFE  http://www.flickr.com/photos/altaria01669/4231806416/

oef het lijkt wel een trend   :P

groet Jeroen

Titel: Re:Fyra
Bericht door: Jeronimos op 11 January 2011, 11:18:54
Fyra gaat echt rijden
Fyra (http://www.nu.nl/binnenland/2419940/snelle-treinen-fyra-komen-echt.html)
Titel: Re:Fyra
Bericht door: en_voyage op 11 January 2011, 12:24:06
Tsja... eind van 2011 pas...

Ben het debacle rond de HSL en de Fyra ondertussen wel beu. Behalve de Thalys rijdt er nog bedroevend weinig over de HSL, behalve een opgevoerde klassieke getrokken IC-trein. Ik begrijp niet dat NS Hispeed het Italiaanse bid op de aanbesteding voor het Fyra-materieel serieus heeft genomen - op het moment van aanbesteden waren er al problemen met levering van de IC-4 stellen door Ansaldobreda aan DSB. Bij de levering van de BM72 stellen aan de Noorse spoorwegen ging het bedrijf opnieuw de mist in. Waarom voor het laagste prijskaartje gaan in plaats van voor beproefde techniek - de TGV, de ICE of voor mijn part iets Japans?

Misschien dat een beetje concurrentie door het toelaten van een tweede aanbieder naast de Hispeed Fyra-diensten op de HSL die zaak iets meer op scherp had gezet - er was meer belang geweest om zo snel mogelijk met de dienst te gaan beginnen. Nu heeft één partij het monopolie op het gebruik van de HSL en ik heb niet het idee dat we daar heel veel wijzer van worden met z'n allen. We sukkelen vrolijk voort - met 160 km/u over de HSL. Gaap. En eind 2011? Eerst zien, dan pas geloven. Dat heb ik de afgelopen jaren wel geleerd.

Groeten, Geoffrey
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Remunj op 11 January 2011, 12:24:20
Vooral die eerste regel is hoopgevend "Als alles goed gaat"  ;D

Krijg nou niet echt het idee dat er veel goed gaat met dit project. :-\

Gr.
Eric
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Bart Mestrom op 11 January 2011, 12:42:21
Citaat
en zitten de treinen volgens NS Hispeed ''gemiddeld vrijwel allemaal vol''.

Dat zal wel komen omdat nu de toeslagen niet betaald hoeven te worden.  ::)
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Anoniem op 11 January 2011, 12:50:00
Waarom voor het laagste prijskaartje gaan in plaats van voor beproefde techniek - de TGV, de ICE of voor mijn part iets Japans?

Nou ja... Ansaldo heeft op zichzelf wel wat HST-knowhow in huis, die hebben een flink aantal Italiaanse hogesnelheidstreinen gebouwd in het verleden. Wat ze echter niet kunnen is plannen, en dat was destijds ook wel bekend.

A propos uitspraak: de Zweedse y is een beetje een lastig geval. Het is zeker geen -ie-, maar, wanneer het een "open" lettergreep betreft (zoals in Fy-ra), ook weer geen -uu-. De uitspraak ligt er een beetje tussenin, en dat is een klank die in de meeste talen niet voorkomt en daarom ook lastig fonetisch weer te geven. Het internationaal fonetisch alfabet geeft "y:" als symbool, maar daar kan niemand wat mee 8). Dus voordat iedereen nu "fuura" gaat roepen: dat is net zo fout als "fiera" ;D. Daarom maak ik me er niet al te druk over.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Edgar op 11 January 2011, 13:57:33
Dat zal wel komen omdat nu de toeslagen niet betaald hoeven te worden.  ::)
Volgens mij ging die opmerking over de Thalys. Daar hoeft welliswaar geen toeslag te worden betaald, maar wel een apart tarief  8)
Titel: Re:Fyra
Bericht door: johnny-VIRM op 11 January 2011, 14:24:19
Volgens mij ging die opmerking over de Thalys. Daar hoeft welliswaar geen toeslag te worden betaald, maar wel een apart tarief  8)
Je hoeft op dit moment geen toeslag te betalen in de FYRA.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Edgar op 11 January 2011, 14:40:02
Dat weet ik en daar heb ik ook al optimaal gebruik van gemaakt, maar de opmerking in het persbericht over volle treinen ging niet over de Fyra, maar over de Thalys.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Gert Arkema op 11 January 2011, 14:46:09
Wat die naam betreft, het blijft gek dat men een Zweedse naam heeft bedacht voor een trein die alleen maar in Nederland en Belgie komt.
Maar goed, de naam is nu eenmaal Zweeds en niet Engels. Je zegt toch ook niet 'ie-spees' tegen een Renault Espace?
En als die trein nou uit Zweden kwam of op Zweden reed was er wat voor te zeggen. Net zoals het vrij logisch is dat Les usines Rénault hun voitures franse namen geven. Nu blijf ik gewoon Fiera zeggen, of niks natuurlijk, het beest luistert toch niet.

Net zomin als mijn e-space trouwens
Titel: Re:Fyra
Bericht door: henk op 11 January 2011, 14:50:25
Oh, een Espas bedoelen jullie?
Ik snapte het al niet.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Anoniem op 11 January 2011, 15:19:36
Gert: gelijk heb je ! 't Is toch een hopeloze klank, die y ;D.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Hans Reints op 24 January 2011, 16:56:32
Gelezen in de PZC
NS Hispeed verlaagt met ingang van 1 februari de toeslagen voor de hogesnelheidsdienst Fyra tussen Schiphol en Rotterdam, in een poging meer reizigers de trein in te krijgen. Als het aantal reizigers na de korting substantieel toeneemt, is de kans groot dat de tarieven voortaan lager blijven. Dat heeft NS Hispeed maandag bekendgemaakt.

In eerste instantie geldt de verlaging voor de periode van 1 februari tot 1 juli. ,,De komende vijf maanden zullen wij de bezetting op Fyra nauwlettend volgen'', zei commercieel directeur Maarten Spaargaren. Als de bezetting verbetert, lijkt het logisch dat de prijzen lager blijven. Een enkele reis Rotterdam Schiphol kost nu nog 16,70 euro, vanaf volgende week dinsdag is dat 12,80 euro.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Sven op 24 January 2011, 17:44:28
Hm, vervelend. Komt het gewone volk plots ook in je doorgaans zo lekker rustige trein...  ;)
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Marc tramt op 24 January 2011, 17:49:09
En nu nog met hogere snelheden...
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Nederduitsemeester op 24 January 2011, 18:48:16
Dat hangt weer af hoe snel de eigenlijke stellen geleverd worden, die snelheid is bedroevend laag.... :-\

Groeten Erwin
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Han Zijlstra op 11 May 2011, 13:52:37
Fyra vandaag met complete"zilveren"lok ipv de gebruikelijke zilver met rood.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Taigagaai op 11 May 2011, 15:18:46
De DSB staakt het overnemen van IC-4 treinstellen van AnsaldoBreda. Voor ieder treinstel dat te laat afgeleverd wordt en de geëiste kwaliteit niet heeft, zal een boetje van 1 miljoen Kroon in rekening worden gebracht. Mogelijk heeft dit ook gevolgen voor de V250 treinstellen.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: henk op 11 May 2011, 15:21:24
En hoe weet je dat?  :)
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Taigagaai op 11 May 2011, 15:22:02
Sjips, link vergeten: http://www.business.dk/transport/fuldt-stop-for-ic-4
Titel: Re:Fyra
Bericht door: henk op 11 May 2011, 15:25:16
Dank u.
.
.
.
En wat staat daar precies?  ;D
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Anoniem op 11 May 2011, 15:27:38
Nou, wat hij hierboven dus al zei ;D. Voorzover ik kan beoordelen (maar ik spreek geen Deens, alleen Zweeds) is dat behoorlijk accuraat ;D.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Gert1 op 11 May 2011, 15:28:44
Klopt. Ze zijn in Denemarken nu eindelijk h-e-l-e-m-a-a-l klaar mee.
Als het management van NS Hispeed wat slimmer was geweest, dan hadden ze eerst eens hun licht opgestoken bij de DSB, alvorens een bestelling te plaatsen bij die Italiaanse prutsers.

Eén van die Deense treinstellen is trouwens door Berlusconi cadeau gedaan aan die gek daar in Libië.
Zie: http://goo.gl/maps/jYAM  en
http://www.panoramio.com/photo/39422687


mvg,
Gert
Titel: Re:Fyra
Bericht door: henk op 11 May 2011, 15:55:32
Jawel, maar het bericht van Taigagaai is een beetje tegenstrijdig. Enerzijds wordt de afname gestaakt, anderzijds moet AnsaldoBreda betalen voor ieder treinstel dat te laat wordt geleverd. Ik kan van alles verzinnen hoe dat toch kan kloppen, maar ben toch benieuw hoe het precies zit.
Houdt DSB de al geleverde stellen of stoppen ze er helemaal mee?
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Anoniem op 11 May 2011, 16:20:21
Goed, mijn poging tot vertaling van de belangrijkste zinnen 8):

"Der kommer ikke flere italienske IC-4 tog over den danske grænse." <- Er komen geen Italiaanse IC-4-treinen meer over de Deense grens.

"Årsagen er den stadig dårligere kvalitet, som togene - der leveres af italienske AnsaldoBreda - bliver leveret i." <- De oorzaak is de steeds slechtere kwaliteit waarin de treinen - die door het Italiaanse AnsaldoBreda worden gebouwd - werden geleverd.

"DSBs nej til yderligere IC-4 tog bliver dyrt for togleverandøren. Ifølge aftalen mellem DSB og AnsaldoBreda skal leverandøren betale en månedlig bod på én mio. kr. pr. togsæt, som ikke bliver leveret i den aftalte kvalitet." <- Het 'nee' van DSB tegen de resterende IC-4-treinen wordt duur voor de treinbouwer. Krachtens het contract tussen DSB en AnsaldoBreda moet de producent een maandelijkse boete van een miljoen kroon betalen per treinstel dan niet geleverd werd volgens de overeengekomen kwaliteitsstandaarden.

Met andere woorden: DSB weigert de nog resterende IC-4'en af te nemen op grond van de kwaliteitsgarantie uit het contract, en kan de boete opvorderen (het artikel vermeldt niet of DSB ook van plan is dat te doen, of dat er een andere oplossing uitonderhandeld wordt). Overigens zegt het artikel niets over vertragingen in de levering, alleen over kwaliteitsgebreken...
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Petertrein81 op 11 May 2011, 16:50:43
Deze stunt tussen DSB en Ansaldo sleept zich al jaren voort, dit speelde al voor NS Highspeed de order gaf voor de Fyra treinstellen. Er zijn zat betere opties als het Albatros treinstel, hier een overzichtje van treinen die NS Highspeed ook had kunnen bestellen.

De TGV Duplex, belangrijkste pluspunt veel zitplaatsen, ideaal voor binnenlands vervoer in NL.
(http://www.bahnbilder.de/1024/tgv-4701-alstom-2010-sncf-455906.jpg) (http://www.bahnbilder.de/1024/tgv-4701-alstom-2010-sncf-455906.jpg)

De ETR 610 van de SBB, vrijwel gelijk aan de Albatros wat betreft snelheid en capaciteit. Maar wel een mooier model en nog belangrijker....... hij doet het.
(http://www.bahnbilder.de/1024/ein-etr-610-auf-dem-494436.jpg) (http://www.bahnbilder.de/1024/ein-etr-610-auf-dem-494436.jpg)

De Railjet stam, ideaal te kombineren met de Traxx loks die NS Highspeed al heeft. En als het nog sneller moet, denk Siemens Vectron MS. De rijtuigen zijn geschikt voor 230 km/h.
(http://www.bahnbilder.de/1024/railjet-bregenz-wien-axdorfer-499999.jpg) (http://www.bahnbilder.de/1024/railjet-bregenz-wien-axdorfer-499999.jpg)

De nieuwe RABe 511 van SBB, een 200 km/h snelle dubbeldekkertrein, deze kan ook 8 bakken lang zijn.
(http://www.bahnbilder.de/1024/dosto-rabe-511-001-waehrend-504050.jpg) (http://www.bahnbilder.de/1024/dosto-rabe-511-001-waehrend-504050.jpg)

En ze kunnen natuurlijk ook gewoon V-IRM geschikt maken voor 25 kV en 200 km/h.

Groet Peter,
Titel: Re:Fyra
Bericht door: martijn v m op 11 May 2011, 17:05:44
nee geen V-IRM  :-X

ik heb er laats in moeten zitten en dat vond ik hopeloos.
Laat staan dat er 200 mee gereden word :-\.

Maar als ze nou gewoon een bestaande trein uit Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland of Frankrijk halen dan reden die trein tenminste fatsoenlijk

Groet martijn
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Anoniem op 11 May 2011, 17:06:20
Goed, daar gaan we:

Duplex: onzinnig op zulke korte afstanden. Een dubbeldekstrein is op zich iets voor te zeggen, maar de TGV Duplex trekt simpelweg te langzaam op.

ETR 610: dat is een kantelbaktrein, wat moet je met een kantelbaktrein in een land waar nauwelijks bogen zijn?

Railjet: is geen onverdeeld succes. Zeker in de begintijd waren er veel vertragingen.

RABe 511: die waren ten tijde van de bestelling nog lang niet ontworpen, bovendien is 200 km/h iets anders dan 250...

Ik blijf erbij: de ENIGE reden dat Ansaldo een domme keuze was, was dat hun time-management al decennia lang hopeloos is, en dat was dus al lang geleden bekend... kwalitatief hoeft de V250 echter helemaal niet slecht te zijn. De IC-4 is een compleet ander treinstel, en technisch nauwelijks te vergelijken. Het lijkt me handig om kwaliteitsissues en vertraagde levering niet steeds op één hoop te gooien. En dat-ie niet mooi is... tja, dat is dus WERKELIJK niet relevant.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Streamliner op 11 May 2011, 17:07:47
Het maakt mij op zich weinig uit dat de V250 nog niet in dienst is. Kunnen we nog wat langer genieten van de vind ik veel mooiere getrokken treinen.

Maar het blijft natuurlijk hopeloos. Soms zou je denken waarom we er ooit aan begonnen zijn.
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Forever Rocofan op 11 May 2011, 18:17:34
Hoi allemaal,

Nu we toch ons gal aan het spuwen zijn op NS hispeed en alles wat daarmee te maken heeft......Ik ben begin vorig jaar op vakantie geweest naar Roemenie en moest vliegen vanaf Schiphol. Het leek me als treinliefhebber erg leuk om ook een keer met NS Hispeed te reizen. Op de heenweg bleek in Rotterdam al dat er iets niet in orde was met de trein, waardoor deze uiteindelijk met behoorlijk vertraging vertrok ( in eerste instantie werd er omgeroepen dat de trein helemaal niet zou rijden ) Uiteindelijk bleek het niet de trein te zijn waar ik inzat die technische probleme had, maar een trein die al op het HSL traject was. Daarom werd de trein omgeleid over het normale NS traject richting Amsterdam.

Op de terugweg na een bizarre taxirit door Boekarest ( al het verkeer in en om het centrum zat vast en de taxichauffeur heeft zelfs door achterbuurten, een industriegebied en een parkeergarage geprobeerd om een alternatieve route te nemen. Uiteindelijk net op tijd op het vliegveld om in te checken. Dan 2,5 uur vliegen en vanaf Amsterdam met NS Hispeed terug. De trein vertrok zonder gedoe en op tijd !!!!! lekker doorracen over de HSL, dat ging goed........ tot de trein net voor de aansluitbocht naar Rotterdam CS voor het rode inrijsein kwam te staan omdat het spoor voor de Hispeed nog niet vrij was, waardoor de trein het station niet binnen kon rijden. Hierdoor reed de sprinter richting Hoek van Holland net voor mijn neus weg. Ik heb 20 minuten staan wachten op de volgende trein richting Maassluis/ Hoek van Holland. In één klap alle tijdwinst van de "Hispeed" helemaal weg. Waar betaal je dan toeslag voor om ergens sneller te zijn ??????

Kort samengevat, NS Hispeed is een uitermate teleurstellend bedrijf en ik ben genezen van de " snelle trein " als ik weer naar Schiphol moet neem ik wel een normale trein, die is goedkoper en doet er ongeveer even lang over ( of zelfs sneller )

Groeten Ruud B.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Anoniem op 11 May 2011, 18:25:18
Ik heb 20 minuten staan wachten op de volgende trein richting Maassluis/ Hoek van Holland. In één klap alle tijdwinst van de "Hispeed" helemaal weg. Waar betaal je dan toeslag voor om ergens sneller te zijn ??????

Je ziet zelf ook wel in waarom die redenering kant noch wal raakt, denk ik? Zo niet: als je met de normale IC vertraging hebt, kun je je Sprinter naar Hoek van Holland óók missen en moet je óók 20 minuten wachten. En als de Fyra op datzelfde moment - wanneer de normale IC de aansluiting mist, dus - geen vertraging had gehad, dan hadden de Fyra-reizigers richting de Hoekse Lijn nog eens een extra reistijdwinst gekregen voor hetzelfde bedrag ! Dat is dus allemaal volslagen irrelevant...
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Ed van Mierlo op 11 May 2011, 18:40:55
Mooie verhalen allemaal maar dat ding rijdt nog steeds niet...
Lekker hoor die getrokken treinen op de HSL maar daardoor rijdt de Thalys ook als een slak...

Een keer bij Moerdijk een Thalys voorbij zien flitsen, heerlijk gezicht en dito geluid.
Bij Hoogmade een Thalys voorbij zien kruipen, dat is toch een schande!
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Rick op 11 May 2011, 19:11:46
Dan heb jij slakken die 300 km/u gaan? Bovendien wil een trein die voorbij kruipt niet zeggen dat dat altijd zo gaat.

En als we toch bezig zijn met vervangend materieel: hebben ze in Frankrijk geen locs die 200 km/u kunnen, geschikt zijn voor 1.5 kV en 25 kV? Die kunnen dan mooi met het ICL over de HSL rijden, sneller dan nu met ICR en TRAXX.

het is zo jammer dat niemand eraan denkt dat de beveiliging ook in orde moet zijn...
Titel: Re:Fyra
Bericht door: martijn v m op 11 May 2011, 19:16:45
maar die had nu ook in orde moeten zijn ::).

en die traxx met veredelde icr is nou ook niet bepaald een hogesnelheidstrein
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Rick op 11 May 2011, 20:06:57
Dan kan je wel leuk met de ogen rollen, maar ik bedoel de beveiliging in de trein. Of is die niet nodig zodra je van de HSL af bent? Geen van de hier genoemde opties is hier toegelaten met ATB/ETCS.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Anoniem op 11 May 2011, 20:47:39
Naja goed, dat is een verdraaiing van het sentiment denk ik. Wat de meeste mensen hier bedoelen is dat HSA nooit met AnsaldoBreda in zee had moeten gaan, maar een bestaand product had moeten kiezen (waarom ze dan met de railjet, ETR 610 en RABe 511 op de proppen komen - die bestonden toen nog niet -, is mij ook niet helemaal duidelijk, maar soit ;D). Met andere woorden: de aanschafbeslissing had een andere moeten zijn. Dan zit je dus niet met een ATB/ETCS-probleem in die zin dat elk materieel dat je bestelt daarvoor toegelaten moet worden, ongeacht of het een nieuw ontwerp is of een bestaand ding.

Waar jij op doelt, is het scenario van "we doen de V250 weg en verzinnen wat anders" anno 2011. In dat geval heb je natuurlijk helemaal gelijk dat de V250 wel voorzien is van de benodigde apparatuur en die alternatieven niet. Dat brengt dus hoge kosten met zich mee, waardoor dat scenario niet realistisch is. Daarin ben ik het volledig met je eens, maar het is iets anders dan (wat ik denk dat) anderen bedoelen...
Titel: Re:Fyra
Bericht door: henk op 11 May 2011, 21:03:30
Deze stunt tussen DSB en Ansaldo sleept zich al jaren voort, dit speelde al voor NS Highspeed de order gaf voor de Fyra treinstellen. Er zijn zat betere opties als het Albatros treinstel, hier een overzichtje van treinen die NS Highspeed ook had kunnen bestellen.

Een echte TGV was te veel van het goede en daarmee nodeloos kostbaar in aanschaf en onderhoud en de rest van de treinen die je noemt waren intertijd nog helemaal niet bestelbaar. NSi (denk ik toen nog) is bij AnsaldoBreda uitgekomen omdat het bedrijf toen zowat de enige was die überhaupt iets in de aanbieding had dat aan de specificaties voldeed.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: laurent op 12 May 2011, 00:31:57
Waarom AnsaldoBreda? Omdat die de aanbesteding wonnen, die juridisch verplicht is in Europa, niet anders!
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Sander. op 12 May 2011, 08:30:47
Ik had liever een bod van Siemens gezien met hun ICE-T.  Als je de T weglaat dan had je een mooi 230km/h treintje gehad met bewezen techniek. De ervaring om ICE over 1500 en 3000 volt gelijispanning te laten rijden is er ook al....

Maar ja  das allemaal achteraf, laten we maar hopen dat het Italiaanse Fyra spul snel op orde komt. Zo als het nu gaat kost het alleen maar klauwen met geld en wordt niemand er beter van.

mvg

Sander.

(die nog steeds hoopt dat Den Haag het licht ziet en de HSL (binnenlandse dienst) bij het HRN voegt)
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Anoniem op 12 May 2011, 08:44:54
Ik had liever een bod van Siemens gezien met hun ICE-T. 

Alsjeblieft niet. Het reizigerscomfort voor de hele ICE-range (uitgezonderd ICE 1/2) is tamelijk belabberd. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat in de V250 is, maar ICE was in ieder geval een bewezen onding ;D.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Taigagaai op 12 May 2011, 10:11:55
Op Somda las ik in het draadje over het HSL materieel dat AnsaldoBreda nog de enige serieuze aanbieder was van HSL materieel. Als de gevestigde namen zoals Siemens en Alstom niet mee doen, dan heeft het ook weinig zin om die hierbij te betrekken. Daarnaast schijnt het contract tussen NSH en AB nogal voordelig te zijn voor AB, dus boetes vanuit NSH zijn dan wat lastiger.

Ik geloof dat NS als holding er van geleerd heeft en het contract met Siemens/Bombardier inzake SLT beter heeft opgesteld.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: henk op 12 May 2011, 10:14:14
Waarom AnsaldoBreda? Omdat die de aanbesteding wonnen, die juridisch verplicht is in Europa, niet anders!

Welke bedrijven hebben intertijd dan nog meer ingeschreven en wat hadden ze in de aanbieding?
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Anoniem op 12 May 2011, 11:11:32
Precies... een aanbesteding is geen dobbelspel: de rechtszalen van Europa zitten vol met partijen die steggelen over wat "de aanbesteding winnen" precies inhoudt...
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Ed van Mierlo op 12 May 2011, 13:18:22
Dan heb jij slakken die 300 km/u gaan? Bovendien wil een trein die voorbij kruipt niet zeggen dat dat altijd zo gaat.
Waar de Fyra rijdt met 160 km/uur mag de Thalys toch ook maar 160 km/uur?
Dat vind ik kruipen ja ;)
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Nederduitsemeester op 12 May 2011, 16:07:03
Op het gedeelte vanaf Rotterdam naar Antwerpen rijdt de Thalys toch met zo'n 300 km/h (in ieder geval sneller dan 160) waar ook de Fyra rijdt. Geen probleem. Je moet alleen de thalys eerder laten vertrekken ;).
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Rick op 12 May 2011, 16:39:59
knipje
Ja, de ene keer gaat het over 'de NS had niet bij AB moeten bestellen' en de andere keer is het 'in plaats van ICR moet de NS ... inzetten'. Het is nu in ieder geval toch te laat om er iets aan te doen.

Waar de Fyra rijdt met 160 km/uur mag de Thalys toch ook maar 160 km/uur?
Dat vind ik kruipen ja ;)
Zoals gezegd mag daar 300 gereden worden met de Thalys, volgens mij is dat ook op het stuk Amsterdam - Rotterdam al zo nu. En 160 km/u vind ik ook nog aardig snel.
Titel: Re:Fyra
Bericht door: Anoniem op 12 May 2011, 17:15:55
Het is nu in ieder geval toch te laat om er iets aan te doen.

Dat is natuurlijk sowieso een waar woord 8).