BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: thebluesman op 30 March 2010, 16:52:11
-
Mensen,
Ik ben aan het plannen en (om kosten te sparen ;)) loop ik tegen de volgende vraag aan.
Kan de SL-E383F op 1 wisselaandrijving? Vooral het gepolariseerde hart is mijn aandachtspunt.
Om de 4 wissels (tegelijkertijd) om te zetten heb ik wel een aantal iedeeen voor. Het concept werk, nu de werkelijkheid nog.
Maar het gepolariseerde hart ???? En weten de geleerde of koploper hier mee om kan gaan?
Deze laatste komt opzetten als ...... Daarvoor zal ik eens wat gaan lezen.
Thanks
Rodie
-
(om kosten te sparen ;))
Dat kruiswissel kost ongeveer 80 euro. Wou je dan die 2 tientjes op de aandrijvingen beknibbelen? 8)
Kun je aangeven wat er allemaal omgeschakeld moet worden?
-
Bij een van onze modules hebben de bouwers een SL-E383F met behulp van 2 ipv 4 Conrad aandrijvingen aangestuurd.
Niet uit zuinigheid, maar uit plaatsgebrek; de aandrijvingen pasten niet onder de module aan 1 zijde van de wissel.
Ik zal es kijken of ik er een fotootje van kan maken...
-
Hi,
Over de grote plas kost ie €29 minder (komen nog wel transportkosten bij).
Ik wil/moet er 3 gaan gebruiken, dus dat zouden er dan 9 minder zijn plus de aansturing.
Tja waar heb je het over als je naar het totaal plaatje kijkt, dan heb je gelijk.
Maar voor dat geld kan je weer wat leuks rollend kopen.
Maar ik ben nog aan het plannen. tzt zet ik hem online.
Maar je gaat of rechtdoor, of je buigt af, een combi kan niet.
Dus kan je net zo goed alles tegelijkertijd schakelen, was mijn gedachte.
@HansQ, graag, ik ben heel benieuwd.
Groet
edit: was een antwoord vergeten te geven
-
Maar je gaat of rechtdoor, of je buigt af, een combi kan niet.
Dus kan je net zo goed alles tegelijkertijd schakelen, was mijn gedachte.
Je geeft nog steeds geen antwoord op de vraag welke puntstukken er allemaal geschakeld moeten worden.
Als je de puntstukken in de centrale kruising ook moet schakelen, dan werkt deze aanpak van "alles tegelijk" niet.
-
Hi,
Dan was mijn vraag misschien niet duidelijk genoeg. :-[
Maar dat was dus (ook) mijn vraag.
1. Moet dat dan?
2. Kan dat (uit opmerking van Klaas blijkbaar niet :'().
3. ...(dingen waar ik niet aan denk)
Groet
Rodie
-
heb zelf twee van die dingen,
je moet ook nog schakelen of je van links onder naar rechts boven of van links boven naar rechts onder rijdt ! Dus je kan hem niet op kruisen zetten en dan maar kijken hoe je er overheen rijdt.
-------\ ---- of --- /-------- of --------------
----- \------- -----/ ----- --------------
om het even te visualiseren
-
1. Moet dat dan?
Dat had ik nou juist aan jou gevraagd. Wat zegt de handleiding daar over?
Als je kiest voor alles tegelijk schakelen, dan staan dus beide kruisende bewegingen tegelijk in, en dan krijg je voor die centrale puntstukken tegenstrijdige opdrachten.
Je kan er voor kiezen om ze dan maar niet te schakelen, dan zijn ze dus in alle situaties dood. Kwestie van proberen of de treinen er dan nog overheen komen.
-
heb zelf twee van die dingen,
je moet ook nog schakelen of je van links onder naar rechts boven of van links boven naar rechts onder rijdt ! Dus je kan hem niet op kruisen zetten en dan maar kijken hoe je er overheen rijdt.
-------\ ---- of --- /-------- of --------------
----- \------- -----/ ----- --------------
om het even te visualiseren
Ik heb er zelf één en kwam tot dezelfde conclusie. Bij mij hoef ik alleen de punstukken links en rechts te schakelen en de puntstukken boven en onder krijgen een vaste aansluiting.
-
Hallo,
Ik heb ook een poos gespeelt met de gedachte zo'n wisselcomplex te gebruiken. In de hoofdbaan is het volgens collega's not done. Snelheid in de afbuigende stand te laag (bij de 1:1 modellen).
Terug naar je vraag. Is alles te besturen met een aandrijving. Wat betreft het aansturen van de puntstukken (6 in totaal) gaat het niet. Lees dit topic maar door (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24179.0.html). De post van Peter van der Leek laat het aansluitschema zien. Hij gebruikt overigens 4 aandrijvingen voor alle wissels en wat contacten van de motoren voor het aansluiten van de puntstukken. In totaal houdt hij twee schakelaars over. Minder kan volgens mij ook niet.
Aansturing door Koploper kan op een groot aantal manieren. Automatiseren van het schema van Peter van der Leek, maar ook alles met eigen stellers en een aparte aansturing voor de hartstukken van het kruis.
Groeten,
Gerard van der Sel
-
In de hoofdbaan is het volgens collega's not done.
O, hebben die collega's dan wel eens naar de werkelijkheid gekeken?
Kijk maar eens op http://www.sporenplan.nl/ (http://www.sporenplan.nl/). In mijn naaste omgeving liggen een paar van die complexen, in Middelburg en Goes. Als je wat verder zoekt vind je er nog meer.
En ja, in de afbuigende stand moeten ze langzamer. Dat gebeurt ook en wordt dan aangekondigd door knipperend groen.
-
<Offtopic>
Klaas,
Je hebt gelijk. Ze liggen inderdaad in Middelburg en Goes. Deze worden echter zelden in de afbuigende stand bereden. Bij mij was het de bedoeling dat er zeer regelmatig van de hoofdbaan naar een zijbaan afgebogen zou worden. Dit betekende snelheidsvermindering op de hoofdbaan. Daardoor besloten om twee paar gewone wissels te plaatsen. Gaf uiteindelijk nog wat ruimte winst ook.
</Offtopic>
-
Hoe ze er in Goes mee omgaan weet ik niet. Maar in Middelburg liggen ze eigenlijk uitsluitend als noodvoorziening. Maar er wordt wel regelmatig roestgereden. Zo weet ik dat vrijwel elke dinsdagavond de stoptrein naar Vlissingen van 22:35 via het ene kruiswissel op linkerspoor aan het perron komt, en via het andere kruiswissel weer naar rechts gaat. En elke ochtend is er een trein die helemaal vanaf Vlissingen op linkerspoor naar Middelburg rijdt, en bij het uitrijden weer naar rechts gaat.
-
Intussen ook nog even zitten nadenken over de oorspronkelijke vraagstelling.
We hadden al geconstateerd dat het probleem zit in de puntstukken van de kruising. Die hebben voor de ene oversteek een andere polariteit nodig dan voor de andere. Je zou dat kunnen oplossen door een bistabiel relais toe te voegen waarmee je een keuze maakt tussen beide oversteken.
Mechanisch liggen dan beide oversteken krom, maar elektrisch is er maar één tegelijk bruikbaar.
Je kunt dat nog verder verfraaien door twee bistabiele relais te nemen. Laten we ze A en B noemen. De wisselmotor stuur je dan ook via deze relais. Als ze beide in de ruststand staan liggen alle wissels recht.
Zet je A in de werkstand, dan gaan alle wissels krom, maar de puntstukken polariseer je voor oversteek A.
Zet je B in de werkstand, dan gaan ook alle wissels krom, maar de puntstukken worden gepolariseerd voor oversteek B.
Dan moet je de aansturing alleen nog zo inrichten dat A en B niet tegelijk in de werkstand kunnen komen.
-
Klaas,
Is wat Peter van der Leek doet.
Schakelaar 1 legt alleen twee wissels recht/afbuigend.
Schakelaar 2 legt twee wissels recht/afbuigend en poolt hartstukken kruising.
Een van beide schakelaars mag in de stand afbuigend staan.
Groet,
Gerard.
-
Ja, maar Peter doet het met 4 aandrijvingen.
En deze oplossing werkt met 1 aandrijving en 2 bistabiele relais.
-
Ja, dat klopt.
1 bistabiel relais met 2 contacten) voor de wissels
en 1 bistabiel relais met 2 contacten voor het kruis.
Dat resulteert in onderstaande afbeelding:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansturing_383F.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansturing_383F.jpg)
Sorry mijn WORD art is niet meer wat het was. De lijnen gaan naar de hartstukken. De overgebleven draden van het kruis gaan naar de buitenste rail (onderste onder, bovenste boven).
Groeten,
Gerard van der Sel
-
He mannen,
Dat ziet er grappig uit (y) (y) (y)
Ik moet toch maar eens zo'n wissel gaan bestellen denk ik.
Kijken of we dit werkend krijgen. Maar dat zal wel een maand of 2~3 gaan duren hoor.
Ik ga jullie op de hoogte houden.
Rodie