BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Roelof op 30 March 2010, 12:14:41
-
Aan ieder,
Wie kan mij bij benadering vertellen welke kleur verf ik het beste kan gebruiken om de bovenleiding te schilderen?
Voor de masten heb ik Humbroll nr. 120 gebruikt, deze vind ik niet toepasbaar voor de bovenleiding.
Grt, Ronald.
-
Hoi Ronald,
In het draadje van Jeroni zegt hij er iets over: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2449.msg408873.html#msg408873
Misschien heb je daar iets aan.
Groet,
Ruud
-
Een bovenleiding bestaat meestal uit koperdraad met andere toevoegingen van metalen voor een betere sterkte.
Daar koper de bovenhand heeft word deze steeds een beetje groenig naar het grijze af wegens de andere toegevoegde materialen.
Kijk eens naar het echte voorbeeld, bij zonlicht is dit groen, bij regen lijkt dit grijs, zo de keuze tussen groen en grijs is toepasselijk. Met groen bedoel ik flets groen en geen gras groen, of hoe dit ook al genoemd word.
Uw eigen smaak van kleuren speelt hier ook nog mee.
Houd het gewoon tussen flets groen en grijs.
Matheus.
-
Heren tot zo ver bedankt voor wat betreft de kleuren, misschien iets meer specifieker ten aanzien van kleurnummers aangezien er een enorm scala aan grijze en groene verven te koop zijn.
Grt, Ronald.
-
Mijn persoonlijke keuze zou uitgaan naar Revell mat 45, maar zoals eerder gemeld blijft dit uw persoonlijke keuze.
Vraag desnoods in een modelbouwwinkel eens achter een kleurenkaart.
Hier over kleurnummers praten leidt automatisch tot een flinke discutie, en aan het einde weet ge nog niets.
Matheus.
-
Een goede keuze is een combinatie van: Humbrol 30 (donkergroen) en Revell 77 (donkergrijs)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_5104.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_5104.jpg)
-
Ik heb op Rhenen voor de trambovenleiding het equivalent van koperroestkleur gebruikt, een beetje donkerder, maar heller groen dan de afgebeelde matt 30. In de praktijk blijkt de kleur nauwelijks op te vallen, dat het een vrij 'donkere' en geloofwaardige kleur is, is genoeg.
-
Wij hebben op de bovenleiding een kopergroen aangebracht, vinden het niet misstaan!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000067.jpg)
-
ik gebruik een mat olijfgroene spuitbus van noch,
schilderen van paaltjes is echt een *** klus, waarschijnlijk als de bus leeg is ga ik de paaltjes voortaan airbrushen met wat restantjes verf.
In de praktijk is de kleur ook niet altijd het zelfde, kijk naar de ns masten, nu gewoon gegalvaniseerd, vroeger beetje groenig, maar de groene zullen nu ook niet meer dezelfde kleur hebben als toen ze net in de verf stonden.
-
.....kijk naar de ns masten, nu gewoon gegalvaniseerd, vroeger beetje groenig,
De gegalvaniseerde masten zullen op een keer ook geschilderd worden. Dat kan niet meteen, want de zinklaag moet eerste een paar jaar 'uitlogen' in weer en wind, omdat de verf er anders niet goed op houdt.
-
En daar speelt ook een kostenaspect aan mee. Zolang de zinklaag voldoende dik is, is een extra verflaag eigenlijk overbodig.
-
@ Ruud,
Dank je, hier kan ik iets mee.
@ Anderen,
Dank voor het meedenken en sta open voor meer suggesties.
Grt, Ronald.
-
Hallo Ronald,
Zelf gebruik ik nummer 45 van Revell (olijf groen), zonder mengen vind deze kleur het best gelijkend.
Met vriendelijke groet,
Jos
-
En daar speelt ook een kostenaspect aan mee. Zolang de zinklaag voldoende dik is, is een extra verflaag eigenlijk overbodig.
Zag ooit in Denemarken (Kopenhagen) dat ze de masten gewoon onbehandeld lieten. Ziet er in eerste instantie stom / raar uit echter........
Er zit wel logica in: Hoe lang moeten masten staan voordat ze weggeroest zijn. Voor die tijd zijn ze allang vervangen om andere redenen. Kan me niet meer herinneren hoe het beslag er uit zag. Zal ik de volgende keer datik daar ben eens op letten