BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: nscargo op 29 March 2010, 14:49:55
-
Omdat ik binnenkort weer wil gaan beginnen met het bouwen van een baan en het maken van een website wil ik graag weten hoe ik het beste een spoordijk gaan maken.
De spoordijk zal worden gebruikt voor het fotograveren van de treinen.
Ik heb al even op het forum gezocht, maar niet iets kunnen vinden
heeft iemand tips?
Harm
-
Basisplank, daarop steunen en daarop een strook waar het spoor op komt.
Taluds maak je dan van b.v. golfkarton. Is licht en sterk, en kost niks (bij de supermarkt in de dozenbak).
Fotograveren is trouwens niet zo goed voor je treinen. Fotograferen is beter, dat geeft minder krassen. ;D
-
Hoi!
Even onder fotodijk gezocht... niet echt logisch maar toch een aantal draadjes:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24293.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20960.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12329.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13289.0.html
Groeten Ronald K.
-
Klaas, ;D je hebt gelijk, domme taalfout van me
Als je de spoordijk gaat bouwen, is het dan zinvol om aan beide zijden een talud te bouwen?
Ik bedoel, de achterste zit dan tegen de achtergrond aan, en zie je niet.
Harm
-
Aan de achterkant de spoor/fotodijk 8) iets af laten lopen en dan pas de achtergrond.
Ziet er beter uit voor de dieptewerking.
Gr.
Eric
-
Harm, je kunt er voor kiezen om beide taluds te bouwen, maar dan verschillend uitgevoerd. Dan kan je daarmee afwisselen, zodat niet al je foto's hetzelfde talud laten zien.
Een ander idee dat ik eens in een tijdschriftartikel heb gezien: een weg door je dijk, waarbij de doorgang aan beide kanten totaal verschillend is afgewerkt. Ook voor de broodnodige variatie.
-
Klaas, dat is wel een goed idee, en dan de achtergrond als losse plaat erbij.
er zijn dus wel een paar draadjes geweest, maar bij een aantal krijg je het eindresultaat niet te zien.
Ik ben even in de berging wezen sneupen en heb daar nog multiplex 9 en 12 mm dik gevonden.
Wel wat dik, maar goed, dit heb ik nog staan
Harm
-
toch nog even een paar vraagjes.
Mijn spoor ( foto) dijk moet dubbelsporig worden.
Ligt er aan beide zijden van het spoor een schouwpad ?
Hoe breed moet ik het vlak houden om voeldoende ruimte te hebben voor het dubbelspoor en schouwpad(en)?
Ik ga het idee van Klaas uitvoeren, dus met aan beide zijden een talud en beide zijden verschillend uitgevoerd.
Ik wil onder andere een kanaaltje en aan één kant een greppel maken
Maar moet je dan eerst het strooimateriaal opbrengen en dan de blanke lak of andersom?
Ik ben bang dat als je eerst het strooimateriaal opbrengt, dit zich zal volzuigen met de blanke lak.
Daardoor krijg je volgens mij een donker gekleurde harde rand.
Harm
-
volgorde:
- plaat roofmate om de sloot in uit graven, dan ophogen met platen roofmate en in vorm snijden.
- spoor lijmen en dan schilderen van de staven
- sloot graven
- alles wat blauw ( of geel of roze ) is schilderen, sloot in kleur naar wens
- sloot lakken
- talud begrassen
- langs inspectiepaden wat wilder gras planten
- inspectiepad strooien en in gras borstellen en inlijmen, bij voorkeur de 20xx serie van AD ( z spoor)
- spoor ballasten tot aan het inspectiepad, wel wat ballast op inspectie pad, bij voorkeur de 21xx seire ( N ballast) van AD)
- daarna boel nog lekker wasemen met wat vuile verf uit de luchtkwast, en klaar is Harmpie :D
Hou hierbij in gedachte: NIET te netjes werken :)
-
Ligt er aan beide zijden van het spoor een schouwpad ?
Hoe breed moet ik het vlak houden om voeldoende ruimte te hebben voor het dubbelspoor en schouwpad(en)?
Bij dubbelspoor ligt aan beide zijden een schouwpad.
De totale breedte van de dijktop is in het echt 4+4+4 meter. D.w.z. vanaf de schouder van de dijk tot hart spoor 4 meter, van hart spoor tot hart spoor 4 meter, en van hart spoor tot andere schouder weer 4 meter.
Ik ben bang dat als je eerst het strooimateriaal opbrengt, dit zich zal volzuigen met de blanke lak.
Daar hoef je niet bang voor te zijn, daar kun je gewoon op rekenen. ;)
-
Dank jullie voor de antwoorden en adviezen ;D (y)
Op school geleerd dat 4+4+4=12 ( juf zei toen al dat ik dat ooit nodig zou hebben)
1 meter is 1000 mm dus 12000 mm
Volgens het rekenmachien is 12000 : 87=137.9 en nog wat mm, ofwel 138 mm.
Hellingshoek van talud is 45 graden ?
Hoe breed is een schouwpad eigenlijk, lijkt mij zo toe dat het te smal is voor voertuigen toch ?
En bestaat het schouwpad uit zand ?
Harm
-
Harm,
heb je hier al gekeken? https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_122_NL.pdf
Koos Jabaaij.
-
Hallo Koos.
ja hoor,daar had ik al eens op gekeken, maar kom er niet echt uit.
Een helling van 1:1,5, ik dacht dat er een bepaalde hoek voor was
Ook haal ik niet uit het nem blad van welk materiaal het schouwpad is gemaakt.
Klaas heeft me al veel verteld, maar dit zijn de laatste maten die ik nodig heb om aan mijn fotodijk te beginnen
Het valt me overigens wel op dat er een aantal draadjes zijn geweest over fotodijken, maar bij bijna allemaal zie je niet hoe het geworden is
ik ga proberen om het tot het einde op foto vast te leggen en hier te plaatsen
Harm
-
Een helling van 1:1,5, ik dacht dat er een bepaalde hoek voor was
De hoek blijkt toch uit de hellingsverhouding? In het 'groot' wordt er bijna altijd met verhoudingen gewerkt, dat is veel makkelijker dan met hoeken.
De verhouding 1:1,5 is standaard voor Nederland. In België heb ik spoordijken gezien die steiler waren, 1:1, oftewel 45o
Wat de rest van de maten betreft, ik moet ergens nog wat grootbedrijftekeningen hebben, zal eens op zoek gaan.
Het materiaal van het schouwpad is leislag, het lijkt een beetje op het spul wat ze op bitumendaken strooien, maar dan groffer. Ik imiteer het met fijn zand, wat ik daarna grijs schilder.
-
Kijk eens naar dit document (http://www.denhaagtekijk.nl/randstadrail-Ri59N/Spoorweg%20ontwerp.pdf)
Dat is een collegedictaat over spoorwegbouw. Op blz. 43 staat een doorsnede van een dubbelsporige lijn.
Daar staan helaas geen maten in.
Het is deel D van een reeks collegedictaten. Er wordt verwezen naar deel B, waarin meer gedetailleerd op de aarden baan wordt ingegaan, maar dat heb ik op het internet nog niet kunnen vinden.
-
Het valt me overigens wel op dat er een aantal draadjes zijn geweest over fotodijken, maar bij bijna allemaal zie je niet hoe het geworden is
ik ga proberen om het tot het einde op foto vast te leggen en hier te plaatsen
Harm
Hallo Harm,
Hier dan een plaatje van mijn (N-Spoor) spoordijk ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2144_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2144_1.jpg)
Het talud heb ik gemaakt van deze sterke tape, is erg handig vind ik.
Je plakt het over het verhoogde (dijk) deel aan weerszijde, houtlijm erop en gras e.d. en klaar.
Misschien heb je er wat aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10305.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10305.jpg)
Groet,
Raymond
-
Mooi spul he Raymond die ducktape.
Daar kun je alles mee maken.
Zelfs op loks op schaal 1:1 wordt het gebruikt om ramen mee dicht te houden.
hahahaha ;D
groetjes Chris
-
Mooi spul he Raymond die ducktape.
Inderdaad, maar als je eenmaal echte ducktape/ducttape hebt gezien, dan noem je dit spul nooit meer ducktape. 8)
-
De basis van mijn spoordijk had ik op 50 cm berekend en ook zo uitgezaagd.
Maar als ik het talud afteken dan blijft er maar weinig ruimte over voor een weg aan beide zijden. :-[
Aan de bovenkant 138 mm breed en 8 cm hoog
Bij een hellingshoek van 1:1,5 komt er aan beide zijden (8*1,5) 12 cm bij, aan elke kant.
12+12+13,8=37,8 cm
aan beide zijden een slootje van 3 cm breed, en kom je op 43,8 cm.
dan houd je maar een weggetje over van 3 cm aan elke kant >:(
Harm
-
Dat is een algemeen probleem dat mensen zich verkijken op de benodigde breedte.
Je zou de spoordijk kunnen verlagen. Een onderdoorgang hoort in het groot 4,20m hoog te zijn. Dat is ongeveer 5 cm in H0. Leg je spoor op een dek van 5 mm en je zit op 6 cm.
In de hoogte heb je dan 2 cm gewonnen. In de breedte scheelt je dat 3 cm aan elke kant.
Dan kan je nog overwegen om het talud 1:1 te maken, dat scheelt je weer 3 cm aan elke kant.
Begin eens met de dwarsdoorsnede van je dijk in schaal 1:1 uit te tekenen, en ga dan eens spelen met de verschillende mogelijkheden. Dan zie je vanzelf welke winst je kan halen.
-
Het verlagen van de spoordijk is een goed idee, daar pak ik wat ruimte terug
Bij 5 cm open ruimte onder de brug past mn Daf Spacecab er nog onderdoor.
Maar daarmee weet ik de hoogte van het talud nog niet, immers de dikte van de brug komt daar nog bij.
Of ik moet geen brug maken maar gewoon een betonnen tunnel
maar 8 cm is inderdaad wat te hoog, nou ja afzagen is gemakkelijker dan bijzagen
De hellingshoek van het talud naar 1:1 zetten heb ik getekend, maar dan wordt het veel te steil.
Harm
-
@Harm,
Kan je de weg misschien niet iets laten zakken onder het spoor?
Groet,
Raymond
-
Volgens mij ben ik er uit
Hoogte talud 6 cm
weg aan de ene kant aan beide zijden een greppel, daardoor ontstaat een smal weggetje
Aan de andere kant geen greppels, maar afscheiding door hek met prikkeldraad.
Daardoor krijg ik aan die kant een veel bredere weg.
Het was vanaf het begin al de bedoeling om beide zijden niet gelijk te maken, mischien dat ik de brede weg evenwijdig aan het spoor nog helemaal laat vervallen en er een weiland van maak, maar dat kan altijd nog. :D
Deze wegen lopen dus evenwijdig aan het spoor
Halverwege de lengte van de dijk komt een weg die met een tunnel onder het spoor loopt, naast deze weg loopt het kanaal.
Over het kanaal komt een draaibrug.
Ik heb Huib Maaskant gevraagd of ik de brug die hij gemaakt heeft bij "De lage Zij " mag namaken, en dat mocht.
Al met al heel wat puzzelwerk gehad en veel hulp hier in dit draadje.
Met deze hoogtes hoef ik het wegdek niet te laten zakken en komt de draaibrug ook op een mooie hoogte uit.
Maar tips zijn en blijven welkom.
Zoals beloofd probeer ik jullie op de hoogte te houden.
Harm
-
Zo, bak gemaakt van 9 mm populieren Triplex
Ik heb gekozen voor 2 cm piepschuim omdar ik de onderste laag dan gewoon in de bak kan leggen en in de laag erboven snij ik de greppels uit.
ik denk dat dat gemakkelijker gaat dan uitsnijden in een 4 cm laag.
Piepschuim kun je goed lijmen met onverdunden houtlijm, dus zo kan ik ook mn Talud maken uit lagen van 2 cm.
Om de greppels dicht te krijgen ga ik ze bekleden met toiletpapier, gedrenkt in verdunde houtlijm of boekbinderslijm.
ga morgen eens kijken bij greppels en een spoorviaduct, volgens mij zijn de greppels behoorlijk recht.
Ook zal ik eens in mn berging kijken, volgens mij ligt daar nog een electrische vliegenmepper.
Op Google even zoeken naar het schema om van de vliegenmepper en een thee zeefje een gras strooier te maken.
Foto's van de werkzaamheden tot zover zal ik straks proberen te plaatsen.
Harm
-
Zoals beloofd de foto's van de werkzaamheden tot nu toe
Na veel puzzelen, vragen, nog meer puzzelen en vragen, uiteindelijk begonnen met het aftekenen van de kopschotten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/023_5.jpg)
Daarna de bak in elkaar gezet met schroeven en houtlijm
Ik moet zeggen dat het een stevig geheel is geworden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/029_5.jpg)
De eerste van twee lagen piepschuim, hier wordt verder niets in uitgesneden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_031_5.jpg)
De tweede laag waar later de greppels uitgesneden zullen worden, ze komen alleen aan de linkerzijde
Ook het kanaal zal uit deze laag worden uitgesneden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/032_5.jpg)
Het talud heb ik gemaakt volgens de driehoekjes methode
In totaal had ik er 150 van nodig
later op de plaats van het viaduckt en de spoorbrug zal ik weer van die driehoekjes weg halen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/035_5.jpg)
Het talud ziet er dan zo uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/034_4.jpg)
Even wat autootjes geplaatst, gewoon om te kijken hoe het staat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/037_5.jpg)
De greppels komen aan deze zijde, ik heb ze wel afgetekend op de kopschotten maar zaag ze niet uit
Als ik de greppels later met lak of hars in giet wil ik niet dat alles over de vloer loopt ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/038_2.jpg)
Tot zover eerst even, morgen maar eens rustig kijken waar ik de weg en het kanaal wil hebben
Wel zal ik eens rond kijken naar wat lantaarnpaaltjes, lijkt me leuk om die brandend op mn spoordijk te hebben
Harm
-
Netjes hoor! Is het piepschuim stevig genoeg om 'zware' treinen te dragen?
-
Hallo Gerard,
Ja hoor, het piepschuim is sterk genoeg.
Vandaag niet zo heel veel gedaan.
Ik heb de greppel uitgesneden en een aantal van de driehoekjes gelijmd.
Morgen wil ik eens op mn gemak bekijken waar het viaduckt moet komen en waar het kanaal.
dan kan ik de rest van de driehoekjes aan elkaar lijmen.
Maar ik wil later ook het hele piepschuim gedeelte nog uit de houten bak kunnen halen.
In de zijkant van de bak moeten nog een aantal schakelaartjes worden gebouwd om de straatlantaarntjes aan en uit te kunnen schakelen.
Ik wil een contra plug van een koptelefoon inbouwen voor de spanning op de rails zodat ik de spoordijk meteen ook als programmeerspoor kan gebruiken.
Maar die spanning kan ik niet gebruiken voor de lantaartjes
In de rommeldoos heb ik nog een schaftkeet en een telefooncel gevonden
Die wil ik nog ergens op de baan zetten.
In beide wil ik een SMD ledje plaatsen
Maar welke weerstand moet daar dan bij om ze op 12 volt te kunnen laten branden?
Ik wil ze onafhankelijk van elkaar kunnen laten branden
Of mischien de lantaartjes met de telefooncel tegelijk.
Morgen maar weer verder
Harm
-
Ook zal ik eens in mn berging kijken, volgens mij ligt daar nog een electrische vliegenmepper.
Op Google even zoeken naar het schema om van de vliegenmepper en een thee zeefje een gras strooier te maken.
Harm, zoek niet verder, maar vindt:[url]http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/statisch-gras-leggen-op-de-modelbaan.html/url]
Pas wel op voor "schokkende ervaringen 8)"
Als eerste probeersel zeker aan te raden; via Digitalzentrale.de is een redelijk geprijsd alternatief te vinden en bij FREMO werken een aantal mensen inmiddels onder echte hoogspanning; als ik het goed heb begrepen staat het gras daar inmiddels twee kontjes hoog dankzij 60.000 Volt... :o (y)
Succes!
Frans
-
Tegelijk met de verdere bouw van de spoordijk ga ik ook beginnen met de bouw van de spoorbrug en auto viaduckt.
Ik ga dat afwisselend doen, als het ene staat te drogen, ga ik verder met het andere.
En als ik een keer geen zin heb, dan bouw ik even aan niets ;)
Ik ga de brug bouwen zoals Huib Maaskant het heeft gemaakt voor de Lage Zij.
Toestemming gevraagd en gekregen (y)
Maar Huib gebruikt profielen van Slaters, waar zijn die verkrijgbaar en wat is het verschil met Evergreen?
Overigens op de site van nproject is ook een methode te zien van grasleggen met een stofzuiger en een plastic fles.
Heeft iemand ervaring met beide systemen en welke vond je het beste?
Harm
-
Kleine domper
Ik had gedacht dat de brug op het PDF bestand meteen schaal 1:1 voor HO was had uitgeprint.
Maar na het lezen van het artikel in de railhobby kwam ik er achter dat de brug maar liefst 42 cm overspanning heeft.
Het uitgeprinte PDF bestand is dus niet op schaal.
Op zich geen probleem, ik kan het omrekenen, maar de brug is nu wel erg groot.
Mijn spoordijk is 150 cm lang, en er komt een tunnel voor auto's in die 12 cm breed is.
Zo op het oog blijft er dan weinig van de helling van de spoordijk over.
Zou ik de brug bouwen volgend de maten van het PDF bestand dan is de overspanning198 mm.
Maar is dat dan nog wel realistisch?
Harm
-
Misschien een eenvoudigere brug kiezen?
(http://www.rtvoost.nl/images/T3/Origineel/39870.jpg)
Bron RTV Oost
Er is net in Hengelo (O) een stalen bruggetje vervangen in de Enschedesestraat , dat was een klein bruggetje uit I-profielen, overspande een smalle weg met fietspaden, onderdoorgang was denk ik iets van 3.60 ofzo (reden van vervangen was oa omdat er teveel vrachtwagens onder hadden vastgezeten :D ) Daar lag spoor ook verhoogd. Zie hier voor een verslag van die vervanging (http://www.google.com/imgres?imgurl=http://hengelos-nieuws.nl/blog/wp-content/uploads/Pasen-2010-werd-s-avonds-doorgewerkt-om-het-oude-beton-weg-te-halen.jpg&imgrefurl=http://hengelos-nieuws.nl/blog/%3Fp%3D215&usg=__vAG9FOCvA5klerVxtXrd4nLwhpU=&h=427&w=640&sz=88&hl=en&start=2&tbnid=ySIM3-mL8UPcNM:&tbnh=91&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dspoorbrug%2Benschedesestraat%2Bhengelo%26um%3D1%26hl%3Den%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1)
Mogelijkheden genoeg hoor, oude lijntje Utrecht-Leiden lagen ook tientallen van die I-bruggetjes. En een klein onopvallend bruggetje laat het omringende landschap juist beter uitkomen.
Misschien eens de Railhobby Bruggen special raadplegen? Of Spoor & Trein delen 13 en 14 eens doorneuzen
-
Hallo JAB
Een tunneltje / bruggetje waar verkeer onder door gaat zit al in mn plan, en wordt 12 cm breed
Ik wilde de brug van Huib over het kanaal maken omdat ik het een mooie brug vind.
De bruggen editie van railhobby of spoor en treinen heb ik niet in mn bezit.
Ik heb nu een paar opties
Maak de brug volgens de maten zoals Huib die heeft gemaakt en laat de auto tunnel vervallen.
Maak de brug volgens de lengtemaat van het PDF bestand, breedte moet ik houden volgens de maten van Huib, anders kunnen er geen twee sporen op.
Geen brug
Ik weet het even niet meer :-[
Harm
-
Tja kwestie van smaak dus ... ; Maar met een tunnel en een grote brug valt alle materieel op de spoordijk in het niet, lijkt me niet de bedoeling van je dijk. Dus ik zou het simpel houden en alleen het bruggetje bouwen.
-
Tja JAB;
ik kan niet anders zeggen dan dat je gelijk hebt.
De spoordijk is bedoeld om treinmodellen te fotograferen.
Zo'n spoorbrug over het kanaal is al een blikvanger op zich en leid de aandacht van de trein af.
Daarom ga ik hem wel maken, maar niet voor de spoordijk.
Voor de spoordijk ben ik nu alleen de brug aan het maken waar de auto's onder door gaan en de treinen er overheen.
Ben al een eindje op weg, morgen eerst bloemetjesmarkt, daarna weer verder met de dijk.
Maandag maar even een styreenplaat halen bij Pyrasiet.
Platen zijn 1.22 bij 2.44 meter of 2 bij 1 meter, dus dan heb ik voorlopig even genoeg.
Morgen ook foto's van mn bouw werkje, ben nog niet zo bedreven in zelfbouw, dus ik zie wel wat het wordt
Harm
-
Zo, een update
Viaduct afgetekend op styreen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_68.jpg)
Uitgesneden, niet zo moeilijk, maar voor mij de eerste keer
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_57.jpg)
Even passen, zowaar het lijkt ook nog op iets
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_57.jpg)
Meteen ook het wegdek uitgesneden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_43.jpg)
Even passen en kijken hoe het staat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_29.jpg)
Wegdek eerst in kunststof hechtprimer gespoten , daarna wit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_039_2.jpg)
Viaduct nu ook bijna klaar, alleen wat kiertjes weg plamuren, alleen met wat ?
Zoals gezegd zal het viaduct aan beide zijden verschillend er uit zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_040_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_041_4.jpg)
Morgen als de witte verf van het wegdek goed gedroogd is zal ik de strepen op de weg afplakken
Eerst even zo'n streep opmeten.
Daarna alles zwart spuiten.
Voor de fietspaden heb ik kant en klare zelfklevende paden gekocht van Busch ( HO7082)
Viaduct wordt grijs gespoten en geweaterd.
Daarna kan het definitief in de baan worden gezet en kunnen de laatste stukje piepschuim worden geplaatst.
Harm
-
Viaduct nu ook bijna klaar, alleen wat kiertjes weg plamuren, alleen met wat ?
Plasto van Revell zou moeten voldoen.
-
Eerst even zo'n streep opmeten.
Ik voorspel je dat die strepen 10 cm breed zijn. :)
-
Klaas ;D
Op deze site http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art18 staan nog meer maten voor wegdekopschriften.
Harm
-
Maar ik vraag me af of in België de afmetingen hetzelfde zijn, Harm. Het valt me op dat de belijning op snelwegen vaak breder is dan in Nederland.
Maarten
-
Inderdaad Maarten,
Ondanks dat we in de EU zitten... zijn er per land verschillen in bebording en markering. Zie voor de Nederlandse normen: CROW website Verkeerstekens (http://kennisnet.crow.nl/verkeerstekens/_t63_p0_m7_i3379.htm)
Het ligt aan de soort en maximaal toegestane snelheid hoe groot de markeringen zijn. Meestal zijn in de bebouwde kom de strepen op de weg 0.10 meter of .15 meter breed.
Groeten Ronald
-
het dijkje en het viaduct ziet er in ieder zeer goed uit (y) 'k ben zeer benieuwd naar het eindresultaat ,dus blijf dit zeker volgen
groet ,
stefan ;)
-
Inderdaad Maarten,
Ondanks dat we in de EU zitten... zijn er per land verschillen in bebording en markering. Zie voor de Nederlandse normen: CROW website Verkeerstekens (http://kennisnet.crow.nl/verkeerstekens/_t63_p0_m7_i3379.htm)
Het ligt aan de soort en maximaal toegestane snelheid hoe groot de markeringen zijn. Meestal zijn in de bebouwde kom de strepen op de weg 0.10 meter of .15 meter breed.
Groeten Ronald
Klopt helemaal, en zelfs binnen Nederland worden er verschillen gemaakt. Nu bestaat er een EHK beleid: essentiele Herkenbaarheid Kenmerken voor de wegen zodat je kunt zien aan de markering op wat voor weg je rijdt (Erftoegangsweg, Gebiedsontsluitingsweg of Stroomweg) met bijbehorende snelheid (30/60, 50/80, 100/120 km/h). Meer smaken hebben we niet in Nederland. Het hoeft geen betoog dat er dus tig wegen zijn die hier qua maat niet inpassen. Diverse wegbeheerders passen daarom weer allerlei varianten toe. Zo mag je op een gebiedsontsluitingsweg geen fietsers op de rijbaan hebben, maar moeten die op vrijliggende fietspaden worden afgewikkeld. Vaak is er die ruimte niet en krijgen ze een suggestiestrook. De middenas komt dan te vervallen.
Moraal van het verhaal: de richtlijnen van het CROW op de spoorbaan toepassen is leuk, maar wellicht een te ideale situatie (te vergelijken met al die mooie schone treinen op onze baantjes...)
Grtz,
Niels
-
Moraal van het verhaal: de richtlijnen van het CROW op de spoorbaan toepassen is leuk, maar wellicht een te ideale situatie
Dan is de beste oplossing wellicht om toch maar gewoon zo'n streep op te meten.
-
Gisteren even weer wat gedaan, dit keer met gipsverband.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_3.jpg)
Het bouwteam staat te kijken, De uitvoerder zit de tekening te bestuderen,twee onderaannemers zijn aan het bekvechten
en de hoofd aannemer komt aanlopen met de contracten om te kijken wie van de kemphanen gelijk heeft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F_1.jpg)
Door het gips kun je nog vaag de contouren van het piepschuim zien.
Ik heb het met opzet niet te glad gemaakt, zo komt het wat natuurlijker over
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E_1.jpg)
Een kleine tegenslag, het wegdek is half opgepeuzeld door de zwarte verf.
Ik moet nog even kijken hoe dat opgelost moet worden
Morgen kan ik dan eindelijk beginnen met het leggen van de twee sporen.
Ik houd jullie op de hoogte
Harm
-
Of gewoon een mooie maat aanhouden die je zelf mooi vindt... Ik denk dat niels bedoeld dat er zoveel verschillende vormen en maten zijn. Het is als niet Civiel-techneut soms moeilijk om uit de regels te komen. Zelfs voor techneuten is dat soms een probleem :)
Goed maar waar hebben we het over?
breedte 1:1 = 1:87 H0 = 1:160 N
breedte 100mm = 1,14mm = 0,63 mm
breedte 150mm = 1,72mm = 0,94 mm
breedte 500mm = 5.70mm = 3,12 mm (o.a. voor voetgangers oversteek plaatsen)
Groeten Ronald.
-
Een kleine tegenslag, het wegdek is half opgepeuzeld door de zwarte verf.
Dat is het nadeel van piepschuim, dat wordt opgevreten door de oplosmiddelen in verf. De simpele remedie is alleen met watergedragen verf te werken.
-
breedte 1:1 = 1:87 H0 = 1:160 N
breedte 100mm = 1,14mm = 0,63 mm
breedte 150mm = 1,17mm = 0,94 mm
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, zelfs zonder 't na te rekenen...
-
Klaas
Ik had het wegdek van styreen gemaakt.
Ontvet, in de kunstof hechtprimer gespoten en daarna wit.
Pas toen ik de zwarte verf erop spoot, is het styreen hier en daar opgepeuzeld.
het is helemaal ruw.
Ik weet niet of het de moeite loont om het helemaal schoon te schuren (mischien is niet het styreen, maar de verf raar gaan doen.)
Ik kan wel even een fotootje van het wegdek plaatsen.
Als het niet lukt om het styreen schoon te krijgen dan gebruik ik mischien zo'n kant en klare zelfklevende weg van Bush of zo
Harm
-
99% kans dat het geen styreen is, ik zou niet weten welke verf Styreen oplost.
En als het styreen is, pleur het gewoon weg man, voor die 10 cent ga je toch niet anderhalf uur op schrobben, en kapot is kapot, dat is echt niet opeens weer heel als je het schoonmaakt :)
-
Dan is de beste oplossing wellicht om toch maar gewoon zo'n streep op te meten.
Nou dat dus net niet. De breedtes van de strepen is wel uniform: 10 cm voor as markering en soms de kantmarkering. Kantmarkering is meestal 15 cm. De machines zijn op deze maten ingesteld, vandaar...
-
Ik had het wegdek van styreen gemaakt.
Okee, ik zei piepschuim, maar dat is ook (poly)styreen. En dat lost op in allerlei oplosmiddelen.
-
Vandaag ook weer wat gedaan, ik kon dan eindelijk rails gaan leggen.
Op de vrijmarkt had ik een 4 tal flex rails gekocht, die kon ik nu ideaal gebruiken.
Draadjes gesoldeerd voor de voeding, daarna alles vastgelegd met dubbelzijdige tape.
Morgen ballasten.
Heb ik wel even een vraagje over.
Bij sommige mede hobbyisten zie ik dat ze alleen de railstaven schilderen, maar als ik naar het grootbedrijf zie, dan heeft alles zo'n beetje dezelfde roestkleur, dus ook de bielzen.
Kan ik dan niet beter na het ballasten en het drogen er met de airbrush bij langs?
Harm
-
ja en nee
eerst dekkend schilderen van de spoorstaven.
na aanbrengen van alles, dus niet alleen ballast maar ook inspectiepad en gras nog een keer niet dekkend, en met zeer veel beleis een weinig met dezelfde kelru over de saven spuiten, of de kleur Buff od deck tan van tamiya.
Eventueel garneren met een zeer licht grijs/lichtbruine wasem met de luchtkwast.
Niet gaan peoderen, 90 % van de poeder blijft in je eerste aanzet in het ballast hangen, krijg je harde kleurlijnen en das nie zo mooi is mijn mening
-
Weer wat verder.
Maandag railstaven geverfd.
Gisteren, vandaag ( en ook morgen) ballast gelegd.
Morgen ook eens bezig met verdere aankleding van de dijk.
Heb in een vraag over riet op dit forum de tip gekregen om met kerstversieringsmateriaal ( wat een woord) aan de slag te gaan.
Ik heb het inmiddels gevonden, maar alleen in de kleuren terracotta en grijs.
Zal verder zoeken of het ook te schilderen is, geen idee eigenlijk.
Weet iemand mischien het antwoord?
Op de verpakking staat Sisal, dit is toch een behoorlijk stug materiaal, voor modelbouw dan.
Is er een manier om het een beetje zachter te krijgen zodat ik er rietpollen van kan maken?
In het tuincentrum ook bij het bind draad gekeken, maar dat is allemaal te dik.
Ik wil in het riet van die rietsigaren (lisdodes) maken, van forumgenoten tips gekregen, maar ze gebruiken 0,3 mm draad.
Het tuincentrum heeft niet dunner dan 0,69 mm, en dat is toch echt te dik.
Lijkt me leuk om hiermee aan de slag te gaan terwijl de houtlijm en het ballast ligt te drogen
Harm
Edit, gevonden, Sisaltouw kun je kleuren
draad van 0.3 mm telefoondraad of draad uit een coaxkabel
-
heb je al je bouwwerkzaamheden ook vastgelegd voor in op foto , ben best nieuwschierig naar
groet stefan ;)
-
Zo, weer een update
De blauwe ondergrond is in een bruine kleur geschilderd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_031_6.jpg)
En dan eindelijk het leggen van de rails, ik heb het vastgezet met dubbelzijdig plakband
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/032_6.jpg)
Ballasten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/034_5.jpg)
Op het forum had ik gevraagd hoe ik riet en Lisdoddes kon maken
Diverse tips gekregen, het beste was om de steel van 0,3 mm staal of messingdraad te maken
Maar in Leeuwarden is dat niet te vinden.
Dus eigenwijs met telefoondraad aan de slag, het is wel dik maar dat valt niet op.....dacht ik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/044_4.jpg)
Toen kreeg ik een idee, van gewoonsoepel koperdraad twee adertjes in elkaar draaien, vertinnen en schilderen.
Dat gaf een draadje van 0,25 mm
Sisaltouw gebruikt voor riet, maar dat is nogal stug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_042_3.jpg)
Maar even in warm water en het wordt zo mak als een lammetje
Terwijl het nat is meteen bosjes van gemaakt, vastgeknoopt met een draadje en fixeren met verdunden houtlijm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_043_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_045_2.jpg)
nachtje in verdunde groene mengkleur gelegd
En na het op maak maken en lisdoddes er tussen zetten krijg je al snel een aantal rietpollen met hier en daar een Lisdodde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_047_2.jpg)
Erg leuk om te doen en te maken, met name dank aan Wim Ritzer voor zijn tips op zijn site ( http://www.erms-leusden.nl/erms/bouw_lsdnhalte.html )
Op de een of andere manier werkt de koppeling niet naar de site van Wim, geen idee waarom
Ik ga er nog wat meer maken, maar niet in iedere rietpol komt een Lisdodde, is volgens mij in het echt ook niet zo Daarna proberen om wat knotwilgen te maken
-
http://www.erms-leusden.nl/erms/bouw_lsdnhalte.html a.u.b. Harm
ziet er allemaal goed uit Harm (y) ben zeer benieuwd hoe je dijk er uitziet als ie af is ;)
mvg stefan ;)
-
Hallo Stevan
ja ik ben ook benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien.
Het gaat wel langzaam, ik heb ook nog andere dingen te doen, maar het is erg leuk om zoveel zelf te kunnen maken.
En eerlijk is eerlijk, ik krijg veel hulp hier op het forum (y)
Eigenlijk zou het draadje over riet hierbij moeten worden gevoegd.
Maar ik ga gewoon lekker door, en probeer regelmatig updates te plaatsen
De volgende uitdaging is de sloot, om hier "water "in te krijgen.
Harm
-
ja is ook een mooie uitdaging , ik heb hier ook veel over gelezen hier op het forum , ik denk dat je voor de sloten het beste scheepslak kunt gebruiken , zelf moet ik dat ook nog eens uitproberen , ik blijf je wel volgen in je bouwwerkzaamheden (y)
mvg stefan :D
-
Harm,
Ziet er goed uit, ga ik denk ik ook voor mijn baantje gebruiken. Welke ballast heb je gebruikt??
mvg,
matthijs
-
Matthijs;
Een paar jaar geleden waren er hier werkzaamheden aan het spoor.
Er lag toen een grote berg ballast.
Ik zag toen dat er ook veel heel kleine korreltjes tussen zaten.
toestemming gevraagd en gekregen om dat er tussenuit te halen
Gezeefd en wat er doorheen ging heb ik meegenomen.
Later heb ik thuis het nog een keer gezeefd om het stof er uit te halen en hield ik 3 emmers mooie ballast over.
In die tijd was ik nog lid van de FMC en daar heb ik een 2emmers ballast gebracht.
Ik heb nu nog ongeveer een halve emmer ballast over.
Harm
-
Als ik de rietpollen maak, dan maak ik ze wat langer dan nodig.
Kan ik ze beter 'bundelen"
Na het kleuren en fixeren knip ik de onderste stukjes er af.
Die kleine stukjes zijn ook gefixeerd door de lijm, en daardoor blijven ze als een polletje bij elkaar.
En die kun je dan weer gebruiken als lang gras en onkruid hier en daar langs het spoor.
Harm
-
Op Sleutelspoor heeft Gerco het water gemaakt van houtlijm.
Dat heb ik gisteren ook gedaan, veel te dik natuurlijk >:(
Het droogt wel, maar wel erg langzaam.
Vandaag eindelijk met het leggen van gras begonnen, ik was best wel zenuwachtig.
Ik heb de plastic fles / stofzuiger methode gebruikt.
Hetzelfde effect als de electrische vliegenmepper/ thee zeefje mehode alleen veel sneller.
Ik heb eerst maar 1 kant van de dijk gedaan omdat aan de andere kant het slootje verder moet drogen.
Hopenlijk morgen zover gedroogd dat ik verder kan.
zal morgen even foto's plaatsen
Harm
-
Sorry, is iets later geplaatst
Eerst het slootje breder gemaakt, en wat ondieper
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_049_4.jpg)
het was tijd om het meeste witte lekker groen te kwasten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_054_2.jpg)
Daarna gras leggen met de plastic fles methode, wat knapt een baan daarvan op zeg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_2_1.jpg)
Alles laten drogen, de lijm in het slootje is ook droog dus gaatjes geboord en het riet geplaatst
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/059_3.jpg)
Het water in het slootje is nu nog blauw, maar straks als al het riet geplaatst is ga ik nog verdunde houtlijm in donkergroene kleur in het slootje druppelen
Het gedeelte naast het slootje is nog wit.
Straks even met een soldeerbout op een proefstukje proberen om het wat ongelijk te maken, het moet een zandpad worden.
Tussen het zandpad en het slootje komen op het groene strookje een paar knotwilgen te staan.
Later weer meer
Harm
-
Waar staat dat op eurospoor van water maken door middel van houtlijm??
mvg,
Matthijs
-
ziet er goed uit Harm (y)
groet stefan ;)
-
Op Sleutelspoor heeft Gerco het water gemaakt van houtlijm.
Ik heb het water inderdaad van houtlijm gemaakt, maar dat is in dunne laagjes aangebracht.
SK
-
Mathijs, het is Sleutelspoor ( geen Eurospoor) ;)
Sorry Sobat, ik dacht dat Gerco dat had gemaakt.
He leek op de site dat er een dikke laag houtlijm in de sloot was gegoten en dat het zelf zo geschreven staat.
Maar ik heb gewoon een dikke laag houtlijm gebruikt en dat droogt gewoon op, er blijft dus niet een laag vloeibaar
Het duurt alleen iets langer.
Maar het werkt prima, ik heb inmiddels houtlijm, verdund met water van een kleur voorzien en dit in het slootje gedruppeld.
En ik ben eigenlijk best wel trots op dat slootje.
Stefan, thanks ;D
Harm
-
Ja dat klopt wel hoor. Die dunne laagjes zijn dan ook niet dikker dan 3/4 cm. Doe je het dikker dan droog de buitenkant (korstvorming) en blijft het binnenste vloeibaar, en dat is niet de bedoeling. :)
-
Harm, er zit me al een tijdje een vraag dwars, en ik stel hem toch maar eens
Je loopt sinds jaar en dag mee in de beneluxstand, en naar ik heb vernomen, ben je een tijdje lid geweest van een MSC.
Ben je in al die tijd dat je overal over schouders hebt mee kunnen kijken nooit geïnteresseerd geweest in scenerybouw? of was voor jouw alleen de techniek belangrijk ?
Mijn vraag is opgekomen omdat ik het gevoel heb dat je een beetje weer een wiel aan het uitvinden bent, en da wel een vierkante, om te kijken of die ook wil rollen :)
Ik bedoel dit omdat je volgens mij veel te veel nadenkt over simpele oplossingen, en je vergeet te kijken naar de werkelijkheid.
Scenery bouwen is niks anders dan kijken kijken kijken en gaan bouwen zodra je vingers om kunnen zetten wat je ogen hebben waargenomen.
voorbeeld, gras strooien in weinig variatie en niet echt dekkend.
niet dekkend is wel realistisch,maar groene aarde ?? nog nooit gezien, buiten Tjernobil
Ander voorbeeld, slootje overal worden goede tips en trics gegeven en zijn er veel geplaveide wegen die naar rome leiden, waarom neem jij die ene weg die vermoeiend loopt .
ondergrond ongelijk maken met een soldeerbout ?? ?? ??
ik kan er nog wel een paar noemen, maar dan moet ik het draadje weer terug lezen, doe ik ander keertje wel :)
Ik probeer je niet af te zagen hoor, begrijp me goed, maar ik probeer je denkwijze een beetje te doogronden zeg maar, zodat ik misschien wat gerichtere tips aan je kunnen geven
-
Ziet er al goed uit harm (y)
-
WVDD, thanks
Marty, kritiek geven mag altijd, is alleen maar leerzaam. ;D
ja, soms wil ik wel eens proberen om het wiel nog een keer een beetje uit te vinden, maar alleen om te kijken of er nog een manier is om iets zelf te maken.
Ik had de ondergrond groen geschilderd als ondergrond voor het gras, maar helaas, het dekt niet overal even goed.
maar hier wordt aan gewerkt.
Ik heb 3 verschillende kleuren gras gebruikt, op de foto's zie je dat niet.
Op sommige stukken zal ik gezeefde tuinaarde gebruiken, ook om wat kale plekken op te vullen.
Ik ben lid geweest van de FMC, maar daar heb ik niets kunnen leren over het maken van scenery.
Dit kwam omdat vlak nadat ik lid ben geworden, een groot deel van de baan werd afgebroken en helemaal opnieuw werd opgebouwd.
Helaas was ik geen lid meer toen de scenery werd gemaakt en aangebracht, ik had er veel kunnen leren, er is daar veel kennis en kunde
De ondergrond ongelijk maken met een soldeerbout was slechts een idee om karresporen te maken, maar na een teststukje te hebben gemaakt heb ik dat snel laten varen.
Al met al had ik dus weinig ervaring met het maken van scenery, ook op de baan die ik thuis had was niet veel scenery te zien en wat er was is ook voor een deel gemaakt door mijn toemalige echtgenote die daar wel goed in was.
Inmiddels heb ik al sinds 2007 niets meer aan scenery en baanbouw gedaan.
Dit is eigenlijk het eerste projectje wat ik sindsdien en nu alleen maak.
Harm
-
inmiddels weer verder.
Het slootje is inmiddels groen en ik heb een zandpad gemaakt.
langs dat zandpad wilde ik knotwilgen hebben
Dus begonnen op mn eigen manier ;)
Stukjes bloembinddraad recht getrokken en stukjes van ongeveer 20 cm geknipt
Daarna met behulp van een accuboormachine in elkaar getwist en omwikkeld met zacht toiletpapier wat ik doordrengt heb mer verdunde houtlijm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_061.jpg)
Even kijken hoe het stond
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_062.jpg)
vervolgens de knot gemaakt van een propje toiletpapier en doordrengt met verdunde houtlijm
daarna wat boetseren totdat er een knot ontstaat.
Bij mij in de buurt staan heel veel bomen die zo gesnoeid zijn en er is werkelijk niet één gelijk
ook de vorm en lengte van de takken is bij elke boom weer verschillend
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_065.jpg)
leuk om te doen en zoals gezegd, elke vorm is goed omdat er geen vaste vorm is
Maar ze waren wel erg wit, dus na het drogen bruin geschilderd.
Na droging de takken met de verdunden houtlijm behandeld en de eerste laag strooisel er over.
Omdat de takken wel erg iel bleven heb ik na een half uurtje alles nog een keer overgoten met verdunde houtlijm en nog een keer behandeld met strooisel.
Nu waren de takken wel goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_066.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_067_1.jpg)
Ik heb de bomen nog niet vastgezet omdat zoals Marty terrecht opmerkte dat er hier en daar nogal wat plekken waren die niet goed bedekt waren met gras.
Dit ga ik nog oplossen
Ik heb het zandpad nog eens bekeken, het is nog niet helemaal naar mn zin
Volgende keer weer verder
Harm
-
Leuk topic.
kan ik al weer veel inspiratie uit halen.
zelf ook plannen voor een hollandse baan...eventueel module(s)