BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Petertrein81 op 28 March 2010, 21:44:48
-
Omdat het vandaag tijd was voor de periodieke rails poetsbeurt met de Roco Clean wagon, maar weer eens geëxperimenteerd met de mogelijkheden voor de aandrijving van deze relatief zwaar rijdende wagon.
Aangezien de wagen ook nog is voorzien van een net nieuw gumblokje, rijdt deze momenteel extra zwaar.
Over het algemeen sandwich ik de wagon tussen twee gelijkwaardige loks, maar aangezien ik sinds kort ook de LKAB IORE van Roco in de gelederen heb, heb ik besloten deze voor de wagon in te zetten.
Wat blijkt, deze lok is uitermate geschikt voor dit klusje. De IORE met twee motoren en 12 aangedreven assen (waarvan 4 met antislipbandjes) is zelfs zeer geschikt voor dit klusje. Ik heb voor het eerst zonder problemen per omloop meerdere poetsrondjes kunnen rijden zonder problemen en/of ontsporingen.
Groet Peter,
-
Daar krijg je zelfs de Eifeltoren mee van zijn plaats denk ik. ;D
-
Wat voor problemen had je dan met andere locs?
De ervaring bij ons op de club is dat vrijwel elke draaistelloc van Roco deze wagen kan trekken, en dan nog met een trein van 2 meter er achter.
Ook de Class 66 van Mehano heeft er geen enkele moeite mee.
-
Zelfs tussen twee siks is er geen prob......
-
Ik gebruik mijn hobby Piko 218 voor de taak. Die dingen zijn niet bijster sterk, maar zijn loodzwaar. Als 1 het niet redt wordt het multitractie met de wagon ertussen.
Enkele loks die het niet redden in hun eentje
Roco 64, 74, 93, 218, 290, Köf 3, treinstel 628
Fleischmann 64, 65, 86, 94, 212 (misschien in multitractie)
Liliput 71 ::) , Trix Köf 2 ;D
De loks die WEL geschikt zijn
Roco 50, Fleischmann 50, Piko 218
-
de riva 1312 duwt en trekt zonder moeite bij mij
-
Ik heb hem extra verzwaard omdat hij in bepaalde wisselstraten steeds ontspoorde.
Hij rijdt dus iets zwaarder als de standaard versie.
Overigens ging het niet slecht met 2x Br189 of 2x Taurus en dan er tussenin, dit gaat alleen gewoon veel beter.
Groet Peter,
-
Mijn Poetstrein:
een Roco V200, een Roco Poetswagen met blokje, een Dapol stozuigerwagon en nog een V200. Dan moet de rest van de baan wel effe stilstaan, met dit geweld over de baan ;D.
Het wordt wel mooi schoon....
nico
-
Mijn olifant van een FL* 1200 trekt hem ook zonder enig commentaar. Ik heb ooit eens een veel drastischer poetstrein gemaakt om een grote baan doffe messingrails te polijsten met 2 verschillende schuur/polijstwagons, een Dapol en een Liliput poetswagentje er achteraan. Overdrijven is een prachtig vak, de 1200 kon het prima trekken.
-
Hallo,
Als N spoor keizer heb na een paar proeven,ondervonden dat de Flm 2016 Hercules het beste geschikt is voor dit klusje.
Gr Chris
-
Bij mij rijdt de ROCO-poetswagen gewoon mee in een goederentrein - ca 2 m lang - getrokken door een NS 6400.
Hij zit standaard als eerste wagen na de lok en ik heb eigenlijk nooit problemen, zelfs niet in de spiraal met een helling van een kleine 3 %.
Voordeel is dat de baan praktisch altijd schoon is en ik bijna nooit extra poetsmaatregelen moet nemen.
Groet,
Ton
-
Poetsen valt bij mij te beurt aan een NS 2201 van roco met een clean wagentje en een dapol er achter.
Zonder enige problemen helling op en de Flm profi railzen altijd lekker schoon.
En als het echt niet wil, dan pak ik gewoon een electrotren NS 1307 (y)
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik heb hem extra verzwaard omdat hij in bepaalde wisselstraten steeds ontspoorde.
Dan moet je het waarschijnlijk in de wisselstraten zoeken.
Gezien de overige reacties hebben maar weinig mensen problemen met de Roco-clean.
-
Tijdens mijn N periode had ik twee Roco clean wagens, terwijl een V 60 rustig met een daarvan rondzeulde lukte dit niet met de zelfde V 60 bij de andere.
Zo is blijkbaar bij Roco de ene clean wagen de andere niet.
Nu gebruik ik mijn eigen systeem.
Matheus.
-
Even los van het type poetswagen en loc dat je gebruikt: als je een poetswagentje standaard mee laat rijden in een goederentrein, hoef je nooit extra schoonmaakmaatregelen te nemen. Ik gebruik zelfs twee poetswagentjes standaard in een rondrijdende goederentrein: een Trix klapdekselwagentje met viltstrookjes en een Fleischmann kolenwagentje met een borsteltje van paardenhaar eronder. Iedere loc kan dit aan. En altijd een schone baan.
Groet,
Ruud
-
...als je een poetswagentje standaard mee laat rijden in een goederentrein, hoef je nooit extra schoonmaakmaatregelen te nemen.
Doen wij op de club ook. Tijdens de open dagen van het afgelopen weekend heeft er 1 trein continu met een Roco-clean wagen rondgereden.
Hoef je verder nooit te poetsen.
-
Hoi
O.T.
Valt het jullie niet op dat märklinrijders nooit reageren als het over poetswagentjes gaat :D :D
Bart
-
Ook OT
Maar des te meer als er over de ski's en pukkels gesproken wordt. ;D
Gr.
Eric
-
Logisch toch Bart! een Roco poetswagen past helemaal niet op een Marklinbaan.
Matheus.
-
Tuurlijk wel,
Gewoon het middenste deel van de gum even "wegdremelen".
Dan een 89 ervoor en karren maar. (Nodig is het natuurlijk niet ;D)
Bart
-
Ik gebruik gewoon een gele 1983 van Roco. Samen met een lux-stofzuiger bij aanvang van een rijdag op de clubbaan. daarna gaat de cleanwagon mee als goederenwagen in diverse treinen/locs.
Marc