BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: MathynK op 27 March 2010, 12:51:47
-
Hallo, ik heb voor mijn rapport een Roco 44242 Plan D rijtuig van de NS gekregen. wat een pracht wagon zeg. maar mijn vraag is: in welke combinatie heeft hij gereden, maw. wat is de stam??zeg ik het goed??. en wat is het verschil tussen de twee 2e klas rijtuigen Roco 44243 en 44244??? natuurlijk komt de restauratie wagon er ook ;D
-
Het verschil is het aantal ramen, het voorbeeld van 44244 is na de declassering van 3de naar 2de klas gegaan en het voorbeeld van de 44243 van gecombineerd 1/2 naar 1ste klas. Echter ergens in de jaren 60 waren er te veel 1ste klasrijtuigen waardoor veel plan D 1ste klassers naar 2de klas werden vernummerd, de 8 ramers dus.
Hier (http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD.aspx) meer info.
Stephan.
-
okee, maar welke kan ik dan beter doen.... ik heb er een 1103 voor, dat is wel goed toch??? ik weet nog neit veel van al die plannen en tijdperken af:P
-
Pfoe, dan moet ik ook effe googlen, eens kijken;
De beide 2de klassers gecombineerd vanaf 1964, hebben de rijtuigen computernummering dan vanaf 1969.
De 1103 is degene met botsneus als ik het goed heb, volgens wiki werden de botsneusen vanaf 1978 t/m 1981 gemonteerd.
De plan D`s zijn uiterlijk in 1978 buiten dienst gegaan (verbouwde rest-stuurstand buiten beschouwing gelaten) dus ik ben bang dat ze mekaar net misgelopen hebben.
Maar je hoeft je je hier natuurlijk ook niets van aan te trekken, het is jou trein en misschien is er toch nog wel ergens een foto van deze combi in 1:1 te vinden, wie weet.
Groet Stephan.
-
okee, nouja ik vind de botsneus er prachtig voor staan, dus dat hou ik. maar het is mij nog niet duidelijk welke wagon ik moet nemen, volgens mij maakt het niks uit, in mijn ogen zijn ze allebei hetzelfde. ik zat eerst een beetje te denken aan een A-A-Restauratie-B-B combinatie, maar dat is volgens mij niet echt goed. Wie hadden er allemaal toegang tot de restauratie, alleen 1e klas of ook 2e klas ???
-
okee, nouja ik vind de botsneus er prachtig voor staan, dus dat hou ik. maar het is mij nog niet duidelijk welke wagon ik moet nemen, volgens mij maakt het niks uit, in mijn ogen zijn ze allebei hetzelfde. ik zat eerst een beetje te denken aan een A-A-Restauratie-B-B combinatie, maar dat is volgens mij niet echt goed. Wie hadden er allemaal toegang tot de restauratie, alleen 1e klas of ook 2e klas ???
ik heb nog even op de roco site gekeken, bij startersset is het B-restauratie-A-B met een 1100 ervoor zonder botsneus
-
De Roco 1103 is gesitueerd NA 1981 zo uit m'n hoofd.
Die kan dus historisch verantwoord niet samen met de Plan-D.
Maar wat Stephan ook al zegt, het is jouw baan en jouw trein en jij moet er tegen aan kijken, dus doe wat je leuk vindt zou mijn advies zijn.
Gr,
Bart
-
ik kan nog gaan kijken voor een 1100 zonder botsneus, die kan er wel voor. moet ik alleen gaan kijken wat ik achter de 1103 doe en ik denk dat ik een leuke combo weet A-restauratie-B-B wat vinden jullie ervan??
-
Laat je niet gek maken door de puristen. Maak de combinaties, die jij zelf mooi vindt. Dat doe ik al jaren en bevalt me uitstekend.
Groet,
Basilicum
-
ik vind deze combinatie wel mooi, ik snap alleen nog niet het verschil tussen die twee 2e klasses maar er is geen verschil, ik doe ze allebei dan heb ik verschillende baknummers, is 4 wagons waarvan drie een normale grote voor een nederlandse trein, natuurlijk in duitsland enzo is het een stuk of 10 maar daar zijn meer reizigers. ik wil het wel een beetje kloppend natuurlijk
-
ik vind deze combinatie wel mooi, ik snap alleen nog niet het verschil tussen die twee 2e klasses maar er is geen verschil, ik doe ze allebei dan heb ik verschillende baknummers, is 4 wagons waarvan drie een normale grote voor een nederlandse trein, natuurlijk in duitsland enzo is het een stuk of 10 maar daar zijn meer reizigers. ik wil het wel een beetje kloppend natuurlijk
oow wacht ik weet het verschil! de een heeft 8 compartimenten de ander 9, compartimenten zijn toch de cabines???
-
coupe's
-
eens standaard stam Plan D was in de jaren 50, RD AB C C weet niet of het je wat zegt.
in dat geval is het Restauratie/1ste klas/2de klas/2de klas.
de 2 de klas rijtuigen hadden 9 compartimenten
de eerste klas rijtuigen hadden 8 net iets grotere compartimenten. (omdat het natuurlijk luxer was).
Als je deze 4 rijtuigen hebt kan je gewoon een leuke stam maken, en laat je niet gek maken door die "puristen""
hier. Als je wil kun je er net zo goed een 1200, voor doen maar dat ligt helemaal aan wat jij mooi vind.
Zo.. en nu weer terug naar jou vraag.. ;) de juiste combinatie is: (herhaling) RD AB C C
hoop dat je er wat aan hebt.
De Roco 1103 is gesitueerd NA 1981 zo uit m'n hoofd.
Die kan dus historisch verantwoord niet samen met de Plan-D.
Maar wat Stephan ook al zegt, het is jouw baan en jouw trein en jij moet er tegen aan kijken, dus doe wat je leuk vindt zou mijn advies zijn.
Gr,
Bart
Bart, ik heb net nog even op de site van Gerard gekeken, (seinarm,is al eerder genoemd), En daar staat helemaal onderaan bij treinsamenstellingen plan D, een geel grijze 1100 MET botsneus voor een stam plan D.
dus het kan wel.....
Mvg, Mark
-
Nee de 1103 kan niet :) De 1103 kreeg in 1980 pas zijn botsneus. En toen waren de normale Plan D's al uit de roulatie.
Gr. Remco.
-
Purist.. ;D
Mvg, Mark
-
Precies ;)
Gr. Remco.
-
AB is 1e en 2e klas, roco levert die niet, dan wordt het dus RD-A-B-B, maar ik vind zelf A-RD-B-B mooier, ik ben niet zo'n purist ::) maar op seinarm en andere sites staan wel 1100 zonder neus, dus dat wordt sparen. Maar waar stond de 1103 dan voor?? welk plan??
-
Het is wat offtopic:
Maar de 1103 zoals hij is geleverd door Roco reed bijv. Plan E's. ( Blz 218, NS1100 boek, rechtsonder )
Gr. Remco.
-
okee, dan moet ik bij artitec gaan kijken, of is roco de Plan E's aan het ontwikkelen, het is best raar dat de lok er wel is maar de bijpassende wagons niet.
wat vinden jullie 2e klas, 8 of 9 coupe's
-
Artitec heeft Plan E's in het programma. Roco niet. Dus wil je Plan E's ( Met banen! ) dan kun je die van Artitec aanschaffen (y)
Gr. Remco.
-
jaa, ik denk niet dat roco die ook gaat maken. dat wordt volgende spaarproject, eerst de plan D's maar ik vind moeilijk 8 of 9 coupe's
-
mistaat roco en artitec niet?? qua kleuren enzo
-
Nee :) Ziet er prima uit (y)
Gr. Remco.
-
Gewoon door elkaar heen jassen de E's en de D's, als je ook op de site die ik al eerder gaf, bij treinsamenstellingen kijkt, dan zie je dat dat in de jaren 70 normaal was, waarschijnlijk werden toen geen stammen meer gereden met uitsluitend plan D's.
AB is 1e en 2e klas, roco levert die niet,
Jawel maar dat zijn rijtuigen die nog net voor de declassering, (1956) van 1/2de klasse naar 1ste klasse, van turquoise naar blauw zijn geverfd.
Als je echt wilt dat elk nummertje klopt bij je tijdperk c.q. treinstam dan moet je wel zin hebben je hierin behoorlijk te verdiepen, en dan zul je ook tot de conclusie komen dat het vaak niet eens mogelijk is, tenzij je zelf nummers of kleuren of bepaalde datails aan je materieel wilt veranderen.
Bij jou zou ik zeggen, is het blauw en staat er een vishaak op dan zal niet snel iemand (nog afgezien van het feit of je je van "iemand" iets aan moet trekken) roepen dat het niet bij elkaar past, dus gewoon lekker laten rijden zo.
Stephan.
-
Oke
Ik snap iets niet....
Als ik naar de site van roco ga dan heb je twee 2e klassen de een acht coupes en de ander negen maar er is geen verschil in ramen dit zou dan toch wel moeten ???
-
Deze vraag heb je een paar keer gesteld. Even door de berichten hierboven neuzen, dan kom je wel iets (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26866.msg410494.html#msg410494) tegen.
Groet,
Basilicum
-
Roco heeft het zich gemakkelijk gemaakt door 2 dezelfde rijtuigen, zelfs de rijtuignummers zijn identiek, te plaatsen. 1 foto klopt dus niet.
Stephan.
-
okee dus dat is het ja, ik was al zo verwardt, dus bij de 8 zijn er ook echt 8 ramen en bij de 9 zijn er 9 ramen. best wel slecht dat ze daar niks aan doen
-
Laat je niet gek maken door de puristen. Maak de combinaties, die jij zelf mooi vindt. Dat doe ik al jaren en bevalt me uitstekend.
Dat was de vraag niet, de vraag was of een bepaalde combi mogelijk is, daar wordt antwoord op gegeven.
De Roco nummers 44243 en 44244 zijn beide 9-ramers (2e klas) maar met een verschillend rijtuignummer. Er is ons eind 2009 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_2010_2.jpg) onder nummer 44243 een 8-ramer (2e klas) in het vooruitzicht gesteld maar kennelijk heeft men zich bedacht. Er klopt wel meer niet van die afbeelding... Ik ben er in elk geval blij mee dat er 2 9-ramers met verschillend nummer zijn uitgebracht.
In 1994 heeft Roco daarentegen onder het catalogusnummer 44243 wèl een 8-ramer (2e klas) uitgebracht.
De 8-ramers 2e klas maakte deel uit van een serie van 8 stuks 1e klasrijtuigen die begin jaren '60 gedeklaseerd zijn. Na 1974 waren al deze rijtuigen al verdwenen uit de reizigersdienst.
2 RD's hebben tot in 1981 dienst gedaan, die zijn dus wel te combineren met de 1103.
Een bekende plan D-stam uit de jaren '70 is de trein van Amsterdam naar Bad Harzburg en vice-versa: loc+B+B+B+A+B+D. B's: allemaal 9-ramers, A: plan D 1e klas en D: Stalen D (komt van LSM). Loc: 1100/1200/1300. Blauw of geel/grijs, niet gerenoveerd cq geneusd, geen 3e pit. Soms, niet altijd reed er op het traject Amsterdam-Hengelo een RD (plan D of meestal plan E). Kijk maar eens hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16614.msg251182.html#msg251182).
-
dus wat er op die roco site staat, 8 en 9 coupes is oud..... het zijn twee dezelfde wagons met 9 ramen, dus negen coupes, alleen een ander baknummer, dit betekend dat het alleen maar beter is. dan ga ik gauw weer een wagon bestellen, kan niet wachten
-
ik zie het al, het zijn niet dezelfde wagons, de een heeft 8 ramen en de ander 9 ik vind zelf negen mooier, het wordt dus 44244
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://lh5.ggpht.com/_6EY2ERoVjUU/Si_HSGGB2BI/AAAAAAAAKl0/PG6TqdM-tDY/51%2B84%2B29-40%2B128%2B-%2B5%2B(1).JPG&imgrefurl=http://picasaweb.google.com/lh/photo/3Y6cI-dcqote9AFb4HdikA&usg=__VmFKPOQFUfFt8g4-ytYD9gxKUuM=&h=898&w=1600&sz=125&hl=nl&start=2&um=1&itbs=1&tbnid=BLv2nABcjmh9AM:&tbnh=84&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Droco%2B44244%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DG%26tbs%3Disch:1
en:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://lh3.ggpht.com/_6EY2ERoVjUU/Si_Hdfb6M2I/AAAAAAAAKnw/4-EEbgOU0ZQ/s288/50%2B84%2B28-37%2B117%2B-%2B9%2B(1).JPG&imgrefurl=http://picasaweb.google.com/lh/photo/8BawS5JStobvQcFt1NNO1g&usg=__NvRaWYaiWNzcvftdkKZ6JoGtybo=&h=898&w=1600&sz=7&hl=nl&start=2&um=1&itbs=1&tbnid=0QuTzbACe4OIVM:&tbnh=84&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Droco%2B44243%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DG%26tbs%3Disch:1
-
dus wat er op die roco site staat, 8 en 9 coupes is oud.....
Nee, de aankondiging klopt gewoon niet. Heeft niets met oud of nieuw te maken.
In de startset met 1100 zitten weer andere nummers. Daar is desgewenst vast nog wel aan te komen.
-
jaa ik twijfel nu ook weer, ik was op de site van pijp-lines, daar maken ze zelf foto's voor de webshop, en bij 44243 en 44244 waren geen verschillen te bekennen. het is zo'n gedoe ik weet het goed gemaakt, ik ga gewoon naar een winkel die ze op vooraad heeft en ik zie het wel
-
Afgesproken!
-
HAH! is goed (y)
trouwens ze zijn pas nieuw in de productie(januari dit jaar). daardoor zal er wel verwarring zijn ofzo...