BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Peter Kleton op 25 March 2010, 21:24:35
-
Goedenavond,
Op mijn in aanbouw zijnde Schaal 0 baan wil ik met 2 systemen kunnen rijden, n.l. 2 rail zoals dat in H0 het meeste voorkomt , maar ook 3 rail, dwz de 3e rail is bij mij de bovenleiding, en de wielassen zijn niet geisoleerd, dus net als Marklin het doet .
Omdat ik veel van die ongeisoleerde assen heb ,kan ik niet ''even'' alles vervangen.
Wel koop ik 2 rail geisoleerde wielassen als ik wat nieuws ga bouwen.
De verdeling is nu zo, dat ik met elektrisch materieel op de bovenleiding rij, en eventueel te bouwen stoomloks op de 2 rail laat rijden.(Voorlopig analoog met gelijkspanning
Omdat het typische 3 rail mat. natuurlijk sluiting maakt op een 2 rail systeem dacht ik eraan om de baan in stukken te verdelen ,die omschakelbaar zijn. Als ik op 2 rail overschakel ,moet natuurlijk het 3 rail materieel daar niet staan ,maar ergens anders.
Ik kom er vast wel uit, hoe dit geschakeld moet worden, maar mijn vraag is, of hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben, dus mensen die in H0 met b.v. Roco en Marklin rijden (En niet de wielassen hebben geruild ! )Dan hoef ik het wiel niet uit te vinden. ;)
Het zou zelfs kunnen ,dat ik later het 2 rail materieel digitaal wil besturen (Met Koploper heb ik genoeg ervaring in H0 )
Iemand nog kritische ideen?
Vr Gr,Peter
-
Als je zaterdag naar de open dag van de Haagse Modelbouw Club in Den Haag komt , kan je de oplossing voor jou probleem zien , demo baan is aanwezig.
-
In de encyclopedie is een stuk opgenomen over gecombineerd 2/3rail rijden :)
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.11_-_Hybridebaan_(Tweerail/Drierail) (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.11_-_Hybridebaan_(Tweerail/Drierail))
Gr. Remco.
-
deze link geeft de volgende melding :
Deze pagina bevat geen tekst. U kunt naar deze term zoeken in andere pagina's, de logboeken doorzoeken of deze pagina bewerken.
Als ik de pagina via het hoofdmenu benader , gaat het wel goed ???. zou gewoon moeten werken .
-
Oh sorry, deze is blijkbaar nog niet actief :(
Hij komt er wel aan :)
De forumsoftware nam het laatste haakje niet mee daarom werkte het niet :)
Nu werkt het wel (y)
Gr. Remco.
-
Remco &Ronald,
Ik heb de website gelezen.
De ontwerper gaat uit van een geautomatiseerd bedrijf, dat door een PLC geregeld wordt, voor 4 groepen op een print.
Blijkbaar is hij nog met het ontwerp bezigen schema's heb ik niet gezien.
Voor mij hoeft het niet automatisch. Ik zit alleen te piekeren over welke sporen ik moet reserveren voor de 3 rail treinen ,als ik met 2 rail rij.In dat geval hoef ik namelijk niet -alles - omschakelbaar te maken.
Groeten,Peter
@Remco, Je was mij even voor.
Maar dat maakt niet uit. ;)
-
Hoi,
Bijdrage in Encyclopedie is inmiddels online.
klik hier (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.11_-_Hybridebaan_(Tweerail/Drierail))
mvg,
Fred.
-
Hoi Fred,
Ik krijg een pagina , die begint met The Hague, over stat HS , en niet over de hybridebaan.
Groeten,Peter
-
Hoi Peter,
Zeer vreemd. Hier werkt het prima.
Probeer dit eens: op 'Klik hier' gaan staan met je muis, en dan de rechtermuistoets gebruiken, klik op 'Snelkoppeling kopieren'.
Daana plak je de koppeling in de adresbalk, en drukt op 'Enter'
mvg,
Fred.
-
Hoi Fred,
Dat lukte wel zojuist. ;)
Maar die website had ik vanmorgen ook al gezien ,hoor. :D
bedankt voor je moeite.
Groetjes, Peter
-
is er staat op de site niet echt een stappenplan hoe je het voor mekaar moet krijgen, een plan van A naar B enz, een complete stappenplan
-
Aan dat stappenplan wordt gewerkt. Achter de schermen lijkt een ultieme oplossing voor echt gemengd - digitaal - verkeer mogelijk. Niet met Koploper, maar wel met de combinatie Loconet/RocRail. Niet op M* K-rails overigens, maar op een aangepaste C-rails...
Voor mensen die geen puntcontacten willen, kan dan voor M* locs gebruik gemaakt worden van een functionele bovenleiding.
Grzz,
Hans
-
dat zou een mooi zijn, een heel mooi voorbeeld, ROCO komt met de ICK set 1700 uit en Marklin met de ICL set, tot heden moet je keuze maken, maar in toekomst zou het leuk zijn dat je de biede set kan halen zonder te tobben over de rails. Beide soorten over 1 soort rails en wissels.
-
Is het niet handiger om voor 2-rail de bovenleiding te gebruiken?
gr Michael
-
Hallo Michael,
Ik rij met elektrisch materieel op bovenleiding en een rail.
De stoommodellen rijden tussen laatst genoemde rail en de andere rail.
In pricipe zit de regelaar/booster altijd aan de ene rail en altijd aan de boven leiding .
Vr gr, Peter