BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: manuelspot op 25 March 2010, 08:57:00
-
Een aantal van mijn locomotieven rijden zo gigantisch slecht dat ik er aan zit te denken om er mischien iets van een condensator in te bouwen. Alleen heb ik hier totaal geen evaring mee met welk soort condensator dit moet en hoe ik dit aan moet sluiten.
Ik weet dat Lens een setje heeft maar dat is echt voor de Lens decoders en daar doe ik niets mee. Dus dit valt al af.
Ik zou graag zelf iets in willen bouwen. Zijn er hier mensen die daar al evaring mee hebben?
Manuel
-
Foei Manuel, voor iemand die in een treinenwinkel werkt zou je toch moeten weten dat je Lens als Lenz schrijft. 8)
Kijk voor een voorbeeld van een bufferelco voor een LoPi 3.0 eens in dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16524.0.html).
Dit thema is al vaker voorbij gekomen even zoeken op b.v. bufferelco levert je nog wel meer draadjes op.
Gr.
Eric
-
::) oeps type foutje weet dat het Lenz is hoor ;)
Ik zal eens kijken wat je hebt gestuurd ;)
Manuel
-
Huib Maaskant (http://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm) heeft wel eens een artikeltje over dat onderwerp in Railhobby gepubliceerd en die informatie is ook op zijn site te vinden.
Meerdere decoders bieden de mogelijkheid om een gewone elco aan te sluiten bij wijze van stottertherapie. In ieder geval de door Huib genoemde Zimo decoders, maar bij de LP3 kan het ook.
Het voornaamste probleem is dat een flinke capaciteit nodig is om een kleine stroomonderbreking te kunnen overbruggen. 10.000 microfarad is toch wel het minste en dan nog vind ik het resultaat niet altijd overtuigend. In veel locs is daar ook niet goed plaats voor.
De Lenz schakeling is wat dat betreft superieur. Daarbij wordt gebruik gemaakt van zogenaamde goldcaps en dat zijn condensatoren die veel meer capaciteit in een veel kleinere bouwvorm herbergen. Een goldcap van 0,1 farad is een kleintje en herbergt dus 10 keer zoveel capaciteit als de 10.000 microfarad aan elco's waar ik het net over had. Dat werkt echt.
Het probleem is dat de goldcaps op maximaal 5,5 volt werken. Vandaar dat de decoder er speciaal voor moet zijn aangepast. Lenz heeft dat dus en er is nog een merk met zo'n systeem. Ik ben de naam even kwijt, maar Maarten van der Burgt heeft ze een tijdje geïmporteerd tot dat hij Lenz binnenhaalde.
Kortom, ik weet niet wat je tegen Lenz hebt, maar als je dit probleem met condensatoren wil oplossen moet je of een vuistvol elco's in je loc kwijtraken of toch maar voor de goldcaps gaan.
Over welke locs heb je het trouwens? Behalve met een Sikje heb ik nauwelijks problemen. Er zijn andere maatregelen mogelijk. 8)
-
zimo, heeft dit ook al jaren....!
-
Ik denk dat je beter de oorzaak van het slechte rijden moet zien te vinden, i.p.v. een lapmiddel.
De stroomafname controlren, eventuele versleten stroomafnemers vervangen, veerdruk daarvan controleren, Verbinding tussen draaistellen en het vaste deel van de lok controleren, kijken of er geen draadbreuk is.
Zal meer opleveren dan domweg een bufferelco plaatsen.
Mvg
Wim.
-
Is dat zo Bernd? Ik weet dat het weleens is aangekondigd, maar kennelijk heb ik de levering gemist.
Dat andere merk is T4T (http://t4t.e-vendo.de/).
-
Ja, zeker al 10 jaar of zo... Handleiding Zimo MX64 bv... Pagina 51 (http://www.zimo.at/web2007/pdf/MX620MX630MX640.pdf)
-
Jawel, maar dat gaat over de mogelijkheid om gewone elco's aan te sluiten. Daar hadden we het al over gehad.
Meerdere decoders bieden de mogelijkheid om een gewone elco aan te sluiten bij wijze van stottertherapie. In ieder geval de door Huib genoemde Zimo decoders, maar bij de LP3 kan het ook.
Dat werkt naar mijn ervaring niet erg goed. Bij mijn weten hebben alleen Lenz en T4T zo'n energieopslag met goldcaps en die werken verbluffend goed. Heel nuttig voor loks met structurele stroomafnameproblemen, zoals sommige twee- en drieassers en het wat oudere spul van Fleischmann of Märklin Hamo. Ik ben het met Wim eens dat het bij de meeste modellen niet nodig zou moeten zijn.
-
Ok, je hebt gelijk, goldkaps hebben de zimos dan niet nodig 8) Vind het sowieso niet erg handig, de decoder zou sowieso naar een "deadtime" zonder DCC Signaal moeten afschakelen, anders is de loc niet meer te controleren...
Ik heb tot nu nog geen lok waar ik een Elko voor nodig heb, gewoon goede contact maken in de loc en ASBs verwijderen, dan zou het kunnen...
Groet
bernd
-
Beste mensen,
Ik rakel dit draadje even op.
Ik merk wel meteen op dat ik (nog?) niet zo goed thuis ben in de moderne electronica en dus nog aan het pionieren ben.
Als herintreder op spoorgebied heb ik er lol in om via Ebay te bieden op loc's wagons etc.
Ik ben nu zover dat ik redelijk makkelijk een analoge lok ombouw naar digitaal. Ik koop dus een analoge lok en bouw die (vaak via handleidingen op het internet) om. Ik gebruik Esu Loksound of Lokpilot.
Behalve flikkerende lampjes (lampjes dus die via de massa van de lok de min (-) vinden) lukt alles best aardig en de meeste loks lopen goed. Mijn laatste ombouw is een analoge Roco 43630 (SBB DE 4/4) waarin zoveel plaats is dat je makkelijk een decoder en een luidsprekertje inbouwt. (Jammer alleen van die flikkerende lampjes >:(, maar de lampjes aarden via het chasis).
Enfin, ik heb vervolgens een mooie HAG SBB lok gescoord in Zwiterland. Mooie lok, veel metaal en veel ruimte om om te bouwen. Hup decoder erin, geen probleem... (behalve weer die lampjes >:( >:(). Echter de oude HAG's staan bekend om hun slechte stroomafname (via slechts een draaistel). Jullie raden het al.... gestotter op wissels ...
Mijn eerste idee was om een tweede HAG lok in dubbeltractie te plaatsen en hopen dat 'ze elkaar er doorheen trekken'.
Toen herinnerde ik mij het artikel in Railhobby (Stottertherapie http://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm). In een HAG lok is heeeeeel veeeeel plaats. Ruimte zat dus. En nu komt de vraag.....
Heeft iemand een idee hoe ik een condensator op een Lenz of ESU DCC decoder aansluit. Of beter toch een Lenz met power pack kopen.
Ik hoor graag van jullie.
Maarten
-
Maarten,
In de manual van ESU staat hoe je een condensator van bijvoorbeeld 1000 microF kunt aansluiten. Bij de LokPilot betekent dit dat de +pool van de Elco op de positieve pool moet worden aangesloten, en de -pool op de massa. Maar hiervoor moet je even de manual van ESU downloaden om te zien waar de massa zit. Je moet namelijk ook nog een weerstand en diode monteren.
Verder zeggen ze nog dat je
1) de lok niet meer op een analoge baan kunt gebruiken,
2) bij het programmeren via de LokProgrammer eerst de Elco moet loskoppelen.
Dus in het kort: Ja, het kan.
Of je de GoldCap condensatoren ook kan toepassen durf ik niet te zeggen [edit: ja, kan ook, moeten alleen 2 minuten laden voordat 'ie optimaal capaciteit kan leveren].
In mijn ESU handleiding staat e.e.a. op pagina 11, hoofdstuk 6.8:Connection of buffer capacitors.
Succes, gr,
Bert
-
@ maarten: ik heb ook een paar modellen waarbij de verlichting via het chassis loopt, maar het probleem van flikkerende verlichting is mij onbekend... zit er misschien niet ergens een verbinding die er niet hoort?
Verder zou ik adviseren de stroomafname te verbeteren: als het daarna nog belabberd is, kan je altijd kijken naar een stroombuffer. Ik zal wel bekennen dat het de nodige handigheid vereist om goed en betrouwbaar extra stroomafname in te bouwen.
-
Pas op met Goldcaps, die hebben vaak (of altijd?) een maximale spanning van 5 volt.
Voor een DCC decoder zul je een condensator van minimaal 22 Volt, dus in de praktijk minimaal 25 Volt nodig hebben.
EDIT: als je de condensator niet op het interne 5 volt circuit kunt zetten...
-
Ik heb inmiddels ook andere draadjes gevonden op dit forum, over dit onderwerp.
De Lenz Goldcap lijkt de beste optie....
Enne, de HAG loks staan bekend om hun slechte stroomopname, simpelweg omdat maar een draaistel stroom opneemt. Zie bijv.
http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=33&pageNo=1&s=36cb4d3311feadbee88b62ac7ca7664a28450119
Het aangedreven draaistel zou ook van slepers moeten worden voorzien. Voor sommige lok's van HAG kun je een setje kopen om dus meer wielen stroom te laten opnemen.
Maarten
-
O, maar als ik een Lenz decoder koop dan past daar de Goldcap toch wel op?
Lenz kan ik met de Esu Ecos II ook goed uitlezen, aanpassen en aansturen.
-
Ps. waar kan ik eigenlijk de Lenz Goldcap decoder vinden?
-
Beste mensen,
Ik rakel dit draadje even op.
Ik merk wel meteen op dat ik (nog?) niet zo goed thuis ben in de moderne electronica en dus nog aan het pionieren ben.
Maarten
over die lampjes.
je kunt gewoon fittingen en steek lampjes kopen, waarbij de nieuwe fitting past in de oude gloeilamp schroef fitting. Deze kun je makkelijk via de blauwe draad van de locpilot aansluiten.
-
Lenz Gold is een naam voor de wat duurdere decoders van Lenz. Ze hebben ook zogenaamde USP modules waar ogetwijfed een condensator in zit.
GoldCaps zijn een soort condensators met een enorme capaciteit ten opzichte van gewone elco's. Best mogelijk dat in Lenz USPs ook GoldCaps zitten.
Maar in principe heeft GoldCap niks te maken met Lenz Gold...
-
Sorry dat ik jullie lastig blijf vallen....
... maar is dit ook niet een optie?
Deze decoder is wel wat groter, maar ik heb plek zat....
http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-xl-v30/
Accident prevention
LokPilot XL V3.0 with its integrated „Power Pack“ offers an energy reservoir, which assures continued feed of motor and decoder up to 1 second, should there be a current interruption. This major contribution to operational safety is easy to apply: Thanks to factory installation, the decoder does everything fully automatically!
-
Ps. mijn lampjes zijn steeklampjes (erg klein) en zitten in het chasis gestoken. Isoleren vwb de massa is erg lastig. Anders was inderdaad de blauwe draad van de Esu een oplossing.
-
Maartens,
Ik vermoed dat je met het Motorola protocol werkt. Daarbij zit het flikkeren van de lampjes als bijverschijnsel vanzelf ingebakken.
Je kunt er vanaf raken door met DCC te gaan rijden.
-
Nee, hoor ik werk gewoon met DCC128.
Het is ook voornamelijk een onregelmatig geflikker.
Ik ben er inmiddels uit. Ik ga een Lenz Gold met Power Pack voor het lieve bedrag van ongeveer E 60,-- in mijn HAG inbouwen. Ik zal jullie nog wel informeren hoe het loopt.
Maarten
-
Hier staat misschien ook nog wat interresants.
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=814216 (http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=814216)
Ik heb zelf in diverse loks de buffer ingebouwd, en een zo groot mogelijke condensator gebruikt. Dat is dus per lok verschillend.
Edwin
-
Behalve flikkerende lampjes (lampjes dus die via de massa van de lok de min (-) vinden) lukt alles best aardig en de meeste loks lopen goed.
Functieuitgangen van decoders schakelen naar min (-), dus wat hierboven staat is simpelweg....fout.
Nog een opmerking.
Als je een gewone condensator aan een decoder hangt (indien geschikt), en je deze vervangt door GoldCap zonder verdere maatregelen, is het:
a/ einde decoder
b/ kortsluiting op de centrale (door het gevraagde te hoge piekvermogen)
Maarten.
-
Functieuitgangen van decoders schakelen naar min (-), dus wat hierboven staat is simpelweg....fout.
Hoe bedoel u?
functieuitgang (bij esu geel en wit voor de voor resp achterlampen) gaat naar de betreffende lampjes welke hun aarde vinden in het chasis. De ESU zwarte draad zit ook aan het chasis samen met een van stroomaanvoer via de wielen.
Dus drie zaken komen samen:
- chasis
- een stroom aanvoer via de rails
- zwarte draad ESU
De aansluiting van de motor (2x) is seperaat van deze aansluitingen (motor is dus niet geaard) en de + van de lampjes zijn dus ook seperaat geschakeld. De lampjes aarden dus via het chasis.
Een en ander gewoon zoals ook vermeld de handleling van ESU.
Maarten
-
Maarten zal wel bedoelen dat die gemeenschappelijke aansluiting positief is ten opzichte van de functieuitgangen.
Het begrip aarde klopt hier denk ik ook niet.
Maakt verder overigens weinig uit voor de oplossing van jouw probleem. Ik lees in ieder nergens dat je een goldcap op een ESU wilde aansluiten.
-
Zoals Henk hierboven al zegt:
een decoder heeft een gemeenschappelijke plus, (meestal) de blauwe draad. De functieuitgangen schakelen naar min.
Als je dus een chassis of wat voor gemeenschappelijke terugvoer gebruikt voor lampjes of andere toebehoren, liggen deze dus aan de PLUS van de decoder.
Dat je die gemeenschappelijke terugvoer "aarde" noemt is discutabel, maar zeker fout als je dat als min bestempelt.
Sluit er maar eens een LED (met weerstand) op jouw manier op aan en die doet het niet.
Sluit hem andersom aan, dus verwisseling van plus en min, en zowaar.....hij doet het.
Dus alsjeblieft niet doorgaan met spraakverwarring maar de zaken zuiver houden.
Maarten (andere dus)
-
ja Maarten, je hebt gelijk. Het chasis van de lok is dus een gemeenschappelijke plus.
Net als bij mijn oude MG. Het chasis is +, itt moderne auto's.
Lampje isoleren en dan via de blauwe draad voeden is de enige oplossing.
Sorry voor de taalverwarring.
Maarten
-
Het chasis van de lok is dus een gemeenschappelijke plus.
Alweer verwarring. Het locchassis zit aan één kant van de stroomafname en daar is geen sprake van plus of min. Daar staat een blokspanning op die het ene moment plus is, vergeleken met de interne voeding van de decoder, en het andere moment min.
Verder kan je de lampjes gewoon aan het chassis laten zitten, want dat is bij DCC niet de oorzaak van het flikkeren. De enige oorzaak in een gebrekkige stroomafname.
-
Ik moet nog een hoop leren....
Inmiddels, na een regenachtige zondag, de nodige info via internet verzameld te hebben begrijp ik het systeem van de digitale lokaansturing. Idd een snel wisselende gelijkspanning itt een wisselstroom.
Mijn middelbare school natuurkunde kwam weer boven.
Vraag me alleen af waarom een lok met DCC aansluiting niet flikkert en een nieuwe(!) lok (met schone wielen en nieuwe contacten) omgebouwd zonder DCC wel.
Anderzijds als de lok stilstaat flikkert ie een stuk minder.
Als ik in mijn eerste bericht al vertelde: een nieuwe analoge SBB DE 4/4 omgebouwd. Deze flikkert enorm, sterker nog, soms doen de lampjes het helemaal niet, maar rijdt verder gladjes. Ik ga een proberen de lampjes (4 stuks....) te isoleren met een stukje krimpkous en dan rechtstreeks aansluiten op de blauwe + draad van de esu. Kijken of dit verbetert.
Tenzij jullie dit bij voorbaat een nutteloze actie vinden.....
Maar ik denk idd dat het iets te maken heeft met een gebrekkig contact.
-
Wat bedoel je met: omgebouwd zonder DCC?
-
Digitale Schnittstelle...
oftwel de NEM connector om de decoder in te prikken,
oftewel lok die zijn voorbereid op digitaal gebruik.
Ps bij de analoge haal knip ik de aanwezige 'electronica' weg. Zoals ook wordt aangeraden op de fora en de sites over het ombouwen.
Mijn eerste ombouwproject was een Roco E18. Omgebouwd volgens de aanwijzingen van http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/e18_roco_43659/e18_roco_43659.html
Was een oudere lok (om eens te proberen). Omgebouwd, wielen en contacten schoongemaakt en ook een Machima motor met twee 'schwungmassa's' ingebouwd. Lok loopt perfect... maar de lampjes flikkeren ook tijdens het rijden.
Het gekke is dat ik het flikkeren bij 'moderne ledlampjes' eerder zou verwachten dan met de oude gloeilampen. Een nieuwe Trix E44, die digitaal voorbereid is, en led lampen heeft flikkert niet tijdens het rijden.
-
Ligt denk ik toch aan een combinatie van
* Met hoeveel contacten er stroom (dus 1 draaistel aan iedere kant aan een zijde of beide zijden, enz.) afgenomen wordt;
* Hoe schoon de contacten op de wielen zijn;
* Hoe de contacten op de wielen drukken;
* Hoe schoon de wielen zelf zijn;
* Hoe schoon de baan / spoorstaven zijn.
Dus als de locomotief helemaal schoon is en de baan niet dan kan de boel nog gaan flikkeren.
Groeten Ronald.
-
Oh, maar dat zal dan de nodige verwarring veroorzaken Maartens.
DCC slaat vooral op het digitale protocol dat de centrale en de decoders gebruiken, zeg maar de taal waarin de opdrachten door de centrale worden verstrekt en door de decoders worden begrepen.
De 'Schnittstelle' is het de plek op de lokprint waar je een decoder met stekker zonder meer kan inprikken. Een vertalling die wel wordt gebruikt is NEM-plug, omdat die dingen zijn genormeerd. Ook niet heel logisch, maar verwarring wekt het niet.
Heeft een loc niet zo'n plug, dan moet je de decoder insolderen en kennelijk noemde jij dat ombouwen met DCC. Nogal verwarrend, want zowel ingeprikte als ingesoldeerde decoders verstaan DCC - of een ander protocol.
-
Nu ook even een vraag hierover... :).
Bij mij gaat het om een vroegere Hamo 1139.
Het is een lokje met een vervangen motor, dus niet meer de oude Marklin motor, maar zo'n klein dingetje.
Ik ben bezig met een LokPilot V4.0 er een condensatortje bij te plaatsen, hij blijft nog wel eens staan...
Boekje van de decoder erbij, pagina 19 staat hoe en wat. Zou dus niet moeilijk moeten zijn.
Dit nagebouwd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000156.jpg)
Met een multimeter zie ik dat de condensator inderdaad netjes langzaam leegloopt, maar de lok stop onmiddelijk bij een stroomonderbreking. CV113 staat keurig op 105, dus dat heb ik ook veranderd.
Heeft er iemand ervaring met dit specifieke gedoe? Zoals te zien is heb ik de gloeilampjes er ook al uitgehaald, dus die zijn het ook niet (qua stroomvreten).
De elko die ik geplaatst heb is een 470UF/25V, dus dat zou moeten lukken...
Groet,
Richey
-
Ja, geprobeerd met Zimo.
470 microfarad energiecapaciteit stelt zelfs voor een zuinig motortje niks voor en ook de aangepaste Märklin motor is nog steeds niet zuinig te noemen. Op de tekening in mijn handleiding staat dan ook 2200 microfarad en daar komt het motortje nog steeds niet ver mee. Wil je enig effect merken, dan moet je die 1100 volproppen met zo veel mogelijk elco's. Veel beter is het echte powerpack van ESU aanschaffen. Daarin zitten zogenaamde goldcaps en in vergelijking met elco's kan daarin bij dezelfde inhoud al gauw het hondervoudige aan energie worden opgeslagen.
-
Hallo Richey,
Hoe zit het met het aantal stroomafname contacten bij deze lok?
Bij mijn hamo heb ik ooit stroomafnemers bijgemaakt.
Dit scheelde al een heel stuk.
Tinus.
-
Hoi,
Nou... ik had dus de complete Marklin motor er uit gevist, en er zo'n heel licht motortje ingezet (ik kan fff niet op de naam komen, maar zo'n cdrom achtig dingetje).
Nu heb ik dus maar alle 5 de 470MicroFarad condensators ingezet, ik ben nog niet écht overtuigd... De verlichting blijft zeker 5 seconden branden, de motor stopt nog steeds wel behoorlijk snel.
De stroomafname:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000157.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000157.jpg)
Standaard dus... wat valt er verder echt mee te doen (behalve de slipbandjes opofferen)...?
Groet,
Richey
-
Richey,
De foto laat zien dat deze al wel afname op beide zijden heeft.
Dit had mijn hamo niet.
Doen de wielen van het motorstel ook mee aan de stroomafname.
Misschien valt hier nog iets te behalen. (zonder de banden te verwijderen)
Tinus.
-
Deze flikkert enorm, sterker nog, soms doen de lampjes het helemaal niet, maar rijdt verder gladjes. Ik ga een proberen de lampjes (4 stuks....) te isoleren met een stukje krimpkous en dan rechtstreeks aansluiten op de blauwe + draad van de esu. Kijken of dit verbetert.
Tenzij jullie dit bij voorbaat een nutteloze actie vinden.....
Maar ik denk idd dat het iets te maken heeft met een gebrekkig contact.
Staat de decoder niet per ongeluk ingesteld op 14 rijstappen? Dan 'flikkert' je verlichting ook.
... ik werk gewoon met DCC128.
Of kan je Wellicht beter op 28 rijstappen gaan zitten? Weet iemand of het er mee te maken kan hebben?
Ik heb op menig loc/trein verlichting via het chassis voorzien i.p.v. de blauwe draad. En heb er geen problemen mee.
mvg,
Martijn.
-
Nee, de stroomafname van dit model is beperkt tot vier wielen. Het motordraaistel doet niet mee. Daar alsnog stroomafname aanbrengen kan helpen. Wil je de condensatormethode gebruiken, dan moet je ook met zo'n CD-motortje eerder aan tienduizenden miccrofarad denken. Nu heeft dit model voldoende ruimte voor een heel stel elco's van bijvoorbeeld 4700 microfarad.
Ter vergelijking, de capaciteit van gold caps wordt eerder uitgedrukt in milifarad dan in microfarad, ofwel een factor 1000 hoger. In één stel goldcaps van 470 milifarad (vrij normaal) kan 100 keer meer energie worden opgeslagen dan in een elco van 4700 microfarad.
-
Sorry voor de slechte foto, maar dit is mijn extra stroomafname op het motordraaistel. Werkt perfect.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1639_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1639_1.jpg)
Zie dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37756.msg579856.html#msg579856
-
Nu ik de foto's zo bekijk, zou nieuwe wielen bestellen misschien ook al een verschil maken. Ik heb de oorspronkelijke 1139 gehad en daarvan herinner ik me glimmende blankmetalen wielen, net als op de foto van Ruud. Bij Richey is het laagje nikkel (meestal) compleet van de wielen verdwenen.
-
;D Hier wordt gereden... ;). Ik denk dat ik ze weg heb geknikkerd, maar ik had ook een stalen FLM1200 met letterlijk "vlakke plaatsen op de assen"... ;)
Zonder gekheid: ik weet in ieder geval welke richting ik op moet denken, het is een overweging waard.
Aan de andere kant: als ik in een Hamo 1100 een powerpack ga plaatsen... Het financiele plaatje gaat dan voor mij toch ook mee spelen. Als je dan naar de prijs van een roco 1100'tje kijkt is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Zeker gezien de superieure rijkwaliteiten van de veel nieuwere roco.
Laat ik het vooral ter lering ende vermaak zien, en ik ga het denk ik nog maar even op deze manier aankijken. Ik zag in ieder geval al wel de nodige verbetering, bedankt voor de info.
Groet,
Richey
-
Ja, het kostenplaatje is natuurlijk heel anders.
Elco's kosten bijna niks. Probeer dan een suk of 6 elco's van 4700 microfarad. Past nog best en met zo'n cd-motortje heb je een kans dat het afdoende werkt.
-
Wow.. Henk, heb je een suggestie voor een Conrad of RS-Online bestelnummer? Ik heb even zitten kijken, maar de elco's die ik tegenkom passen er never-nooit-niet in. Heb ook nog een paar 1000 uF liggen, maar die passen niet. Wellicht dat ik die in de motorpost ga proberen...
Groet,
Richey
-
Mja, het is ook alweer een tijdje geleden dat ik er eentje had en in mijn beeld wat het vooral holle ruimte. Aan één kant heb je natuurlijk het motordraaistel, maar aan de andere kant is toch wel ruimte?
Deze is 32 mm bij een doorsnede van 16 mm. Dan kunnen er toch in ieder geval wel vier worden ingepropt of vergis ik me nou?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/445179/ (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/445179/)
-
Ik ga er gewoon een paar bestellen van de week, kijken of het lukt.
Vooralsnog ben ik in ieder geval niet geheel ontevreden, al i shet wel een lekker volle bende geworden van binnen... :-):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000159.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000159.jpg)
Groet,
Richey
-
Voor mijn motorpost heb ik 2x 870 uF gebruikt, hoewel ESU minimaal 2200 uF adviseerd. Afgezien dat ik wat problemen heb met de decoder zelf (zie andere draadje), was dit voldoende om de rijeigenschappen behoorlijk te verbeteren (ik heb ook de veldspoel vervangen door een permanent magneet). Wat betreft de grote van de condensatoren, als je echt compacte nodig hebt, moet je "goldcaps" gebruiken.
mvg,
Marco Rensen
-
Veel beter is het echte powerpack van ESU aanschaffen. Daarin zitten zogenaamde goldcaps en in vergelijking met elco's kan daarin bij dezelfde inhoud al gauw het hondervoudige aan energie worden opgeslagen.
Alleen hebben goldcaps een hoge interne weerstand. Ze even snel leeg trekken zoals een motortje dat doet kan niet: het enige wat ik kan bedenken is dat er in dat powerpack van ESU een speciale goldcap zit inclusief schakeling om zo snel mogelijk van de energie in de goldcap gebruik te maken.
@ Henk: 6 stuks van 4700 uF? Is dat niet een beetje erg overdreven ;) Al die capaciteit moet ook opgeladen worden...
Zelf ben ik van plan om in m'n O&K lokje ook het nodige te proppen: ik ben begonnen met 25 Volt 100 uF exemplaren, die ik parallel schakel. Omdat ze met hun plastic hoesje met opdruk niet met z'n vieren onder de huif pasten heb ik steeds van 2 stuks het hoesje verwijderd. Wel opletten, want het metalen busje van de condensator geleidt wel degelijk en het kwam dan ook tot sluiting toen deze tegen het metalen lokhuis (nog steeds verbonden met een van de rails) zaten en ik de spanning inschakelde.
Omdat de ongeveer 800 uF die ik tot m'n beschikking heb eigenlijk nog te weinig is, ga ik het binnenkort (binnenkort is nogal rekbaar bij mij) met SMD-elco's proberen.
-
@ Henk: 6 stuks van 4700 uF? Is dat niet een beetje erg overdreven ;) Al die capaciteit moet ook opgeladen worden...
Er moet een motortje op kunnen draaien Menno, al is het maar een seconde of zo. Maak maar eens een testopstelling. Op een paar duizend microfarad doet een doorsnee motortje nog bijna niks.
-
Ik wil een aantal condensatoren inbouwen in een 2-assig rijtuig, zodat deze met funktiedecoder een set 2-assige rijtuigen van verlichting kan voorzien. Met een condensator van 4700 uF moet dat toch wel een onderbreking van 3-4 seconden moeten uithouden, toch ? (stroomafname max 200 mA)
-
Ik ben halfwetende op dat punt en heb slechts ervaringen te melden. Een stroomvreter als de Hamo 1200 kun je vol elco's proppen, het maakt allemaal weinig uit. Je kunt veel beter de stroomafname verbeteren. Mijn ervaring is dat een doorsnee aandrijving in een modellok weinig heeft aan een paar duizend microfarad.
Maar ik zou ook weleens willen weten of en hoe je kan berekenen wat de capaciteit van een condensator vermag. Dus inderdaad, we hebben een aandrijving die 200 miliampère verbruikt. Hoe lang loopt dat op 10.000 microfarad of omgekeerd hoeveel capaciteit is nodig om dat pakweg 2 seconden te laten lopen?
Klaas?
-
Sander,
Als je inderdaad een rijtuig met led verlichting zo wil laten branden is er geen enkel probleem: Bij mijn 1100'tje blijft de ledverlichting rustig 5 seconden branden, alleen de motor houdt er eerder mee op... ;).
Groet,
Richey
-
Te berekenen valt het realtief eenvoudig
Capaciteit (F) = Lading (C) / Voltage (V)
Stroom (I) = Lading (C (colomb) ) / seconde (s)
Dus, bij 200 mA loopt er 200 mC per seconde.
Bij een 4700 uF op 20 Volt, is er een lading van 94 mC.
Zo zie je, waarom ze altijd zo snel leeg zijn. :-\ Daarom twijfel ik ook aan mijn verlichtingsplan.
EDIT :
tegelijkertijd moet je bij een 'goldcap' aan de oplaadtijd denken.
De oplaadtijd is ongeveer gelijk aan 5 x Weerstand (R) x Capaciteit (C).
Bij een goldcap van 0,22 F en een weerstand van 100 Ohm (zoals bij ESU ingetekend), praat je al over een laadtijd van bijna 4 minuten.
-
Okay, bedankt, weten we ook weer.
Natuurlijk moet je bij een grotere capaciteit ook aan de oplaadtijd denken, maar tegelijk heb je dan niet meer telkens die hele capaciteit nodig. Het laat natuurlijk ook zien dat het condensatorsysteem geschikt is voor een lok met zo nu en dan een stroomonderbreking, maar niet voor een lok met serieus beroerde stroomafname. Altijd bij verbetering van de stroomafname beginnen.