BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Alexander21 op 24 March 2010, 20:29:37
-
Hallo,
Ik ben bezig met een station aan te leggen maar ik was metd e wisselstraat bezig en wilde even proefrijden maar de multimaus geeft de hele tijd een kortsluiting aan.
als ik de wisselstraat eraf haal is de krotsluiting er niet.
dezelfde wisselstraat ligt in het schaduwstation en daarbij komt geen kortsluiting?
Het zijn electrofrog wissels wat houdt dat in?
De baan zijn eigenlijk 2 verschillenden ringen buiten en binnenbaan.
die wil ik verbinden door zo'n wisselstraten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_5.jpg)
Mvg alexander
-
Heb je de wissels wel elektrisch gescheiden? En dan bedoel ik van die geisoleerde raillasjes er tussen gezet.
Richard
-
Hoi!
Heb je een schema of tekening van je baan? Dan kan je snel genoeg zien of je ergens kortsluiting maakt... en ik denk dat je dat in deze wisselstraat nu net aan het doen bent...
-
dezelfde wisselstraat ligt in het schaduwstation en daarbij komt geen kortsluiting?
Het zijn electrofrog wissels wat houdt dat in?
Zijn de wissels in het schaduwstation misschien geen electrofrog wissels?
Electrofrog betekent dat er op het puntstuk van de wissels ook stroom staat. Bij de 'gewone' Peco wissels is dat puntstuk van kunststof. Om ervoor te zorgen dat er via het punstuk van en electrofrog wissel geen kortsluiting ontstaat, moet je sommige railstaven electrisch isoleren, bijvoorbeeld met kunststof raillasjes. Staat goed aangegeven in de gebruiksaanwijzing.
-
Als de puntstukken door het tongkontakt met de rails gepolariseerd worden dan heb je hier kortsluiting, puntstukken dus isoleren.
Stephan.
-
Hallo,
Bedankt voor de reacties,
Klopt de wissels in het schaduwstation zijn arnold wissels....
Hoe doe ik de puntstukken isoleren?
Mvg Alexander
-
Gewoon met een geisoleerde raillas.
Mvg
Wim.
-
Staat goed aangegeven in de gebruiksaanwijzing.
;D
-
Ok dus als ik het goed begrijp moet hier isoleert worden?
is het dan nog te berijden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselsisloeer_1.jpg)
-
Ook.
Maar bij de getoonte wisselstanden zou er nog steeds kortsluiting zijn. Als je snap wat er aan de hand is, is het een fluitje van een cent. Bij deze wissels vormen het puntstuk, de vier aangrenzende stukjes rail en de wisseltongen electrisch één geheel. Bij de getoonde stand van het wissel linksboven gaat er stroom lopen van de bovenste railstaaf, via de wisseltongen en het puntstuk naar de onderste railstaaf, ofwel kortsluiting. Praktisch komt het erop neer dat je aan de twee korte stukjes railsstaaf na het puntstuk een isolatieasje moet gebruiken. Nogmaals, er staat een duidelijke tekening in de gebruiksaanwijzing.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselsisloeer_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselsisloeer_1_1.jpg)
op alle railstaven van de wisseltong een geisoleerde railas plaatsen , dus op alle punten waar ik een zwarte stip heb gezet , zo heb ik dit teminste bij mij gedaan met de zelfde wissels en dat werkt perfect
groet stefan ;)
-
Ok bedankt! dus dan zijn de wissels wel berijdbaar dus ook van de binnen naar buiten baan toe?
links op de foto zie je de de polen .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselsisloeer_2.jpg)
Mvg Alexander.
-
In het draadje Cornfield Yard wordt er in dit en volgende berichten (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17486.msg373686.html#msg373686) behoorlijk uitvoerig ingegaan op het ompluggen van Peco wissels
-
Dank je ;D ;)
-
Geen dank. Zou wellicht iets zijn om in de encyclopedie te zetten ;)
Ik kreeg al een lamme hand van het doorbladeren van het draadje... wist dat het ergens moest staan, maar anders was het bijna onvindbaar.
-
Het is opgelost bedankt voor de tips! (y)
Mvg Alexander.