BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: <<Ferryteel>> op 24 March 2010, 01:31:39

Titel: Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: <<Ferryteel>> op 24 March 2010, 01:31:39
Hallo,

Ook ik heb, na lange tijd, de boeken uit de doos gehaald en weer warm geworden voor onze hobby.
Ik ben een baan aan het plannen op de zolder.

Ik heb de volgende afmetingen ter beschikking. De achter- en zijwanden zitten vast aan de muur, dus niet toegankelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_omtrek.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_omtrek_1.jpg

Het thema is het Nederlandse oord Knorresteijn, met een klein stationnetje en een raccordement voor container overslag.
Enkele zaken voordat ik verder ga:
- bovenbouw: FL Profi
- Schaduwstation: FL model
- Systeem: digitaal (beginner, dus nog veel te ontdekken)
- Periode: 1990 tot heden
- Veel lange goederentreinen
- 3 lange reizigerstreinen
- Enkele kortere treinstellen
- Plannen. bouwen en rijden zijn belangrijker dan realistische scenery
- Bouw is nog niet gestart

Eerste versie van het baanplan:

Bovenbaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_bovenbaan.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_bovenbaan_1.jpg

Kenmerken:
- Lekker lange spoordijk (paradebaan)
- Beetje bedrijfigheid op raccordement en station
- Trein lekker lang in het zicht

Helix naar schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_Helix_naar_schaduwstation_2.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_Helix_naar_schaduwstation_1.jpg

Schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_schaduwstation.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_schaduwstation.jpg

Zoals ik al schreef, ik wil digitaal gaan. Maar hoe of wat, weet ik nog niet. Het forum en de rest van internet staat er vol mee. Maar ik kom er toch niet echt uit en ben wellicht te ongeduldig om het allemaal zelf uit te vinden. Ik ben voornemens om in Best eens naar de modelspoorvereniging te gaan. Daar valt een hoop kennis te halen, vermoed ik.

Schiet maar op het baanplan. Er is vast voldoende ruimte voor verbetering.

Groet,

Ferry
Titel: Re:Knorresteijn (H0-baanplan, U-baan 2x5x2,7m)
Bericht door: Ronaldk op 24 March 2010, 09:35:42
Hallo Ferry,

Welkom op het forum... Al is dat een tijdje geleden.

Je doelstelling met dit baanplan is duidelijk, gewoon rijden of het nu realistisch is of niet... dat maakt niet zoveel uit... :) Toch wat tips voor je ontwerp:

Zichtbaar gedeelte: Hoeveel ruimte heb je tussen de muur en het spoor getekend? Houd toch rekening met een cm of 10 minimaal. Daardoor kan je nog een soort achtergrond creëren tussen het spoor en de muur. Het station: Waar wil je de perrons situeren? Ik zou ter hoogte van het station tussen de doorgaan de sporen meer ruimte maken waardoor je daar een eilandperron kan bouwen. En nu kunnen je treinen niet van het onderste doorgaande spoor naar het rangeerterrein.

Spiraal naar schaduwstation: Het hoogteverschil van ongeveer 20cm is goed, zelf zou ik iets meer nemen 24 - 30cm, maar 10 - 12cm per winding is wel veel. Ik zou de huidige spiraal meer door trekken naar onderen waardoor er langere rechte stukken in komt. Dan kan je wel de 10 - 12 cm aanhouden.

Schaduwstation: Waarom de 3 kleine opstelsporen? Je kan ook deze sporen doortrekken waardoor je één lang opstelspoor maakt dat kan je in diverse blokken opdelen waardoor je toch 3 of zelfs 4 treinstellen kwijt kan. Het scheelt weer de aanschaf van 4 wissels.

Ik zou nog wel gaan nadenken over de bereikbaarheid. Een mens kan maximaal 80cm zonder problemen reiken. Vooral omdat je tegen de muur gaat bouwen genoeg ruimte tussen de niveau's. aanhouden. Op verschillende plekken (in de hoeken) ook mangaten aanbrengen zodat je nog een ontspoorde trein kan redden.

Denk rustig na over de opbouw van het frame, hoe je dat wil gaan aanpakken met de twee niveau's. Wat voor een hout wil je gebruiken, in module's of gewoon recht toe recht aan treintafel...

Info over Digitaal? Ja daar zou ik zeker informatie vragen bij de modelspoorclub. Dan kan je waarschijnlijk ook de verschillende systemen live zien. één advies: Koop je eerste startset bij een winkel, zij kunnen je ook veel info geven, je hebt geen probleem met terugsturen i.v.m garantie of reparatie. Voor dat soort zaken kan je gewoon langs de winkel.

Succes met je baan!

Groeten Ronald K.
Titel: Re:Knorresteijn (H0-baanplan, U-baan 2x5x2,7m)
Bericht door: <<Ferryteel>> op 24 March 2010, 11:42:38
Ronald,

Dank voor je reactie.

Ik heb een probleem, die waarschijnlijk veel (beginnend) modelspoorders hebben: OVER-ENTHOUSIASME
Als ik eenmaal mijn omtrek in Winrail heb gezet, ga ik vaak helemaal los.
Rails en treinen heb ik meer dan genoeg. Alleen geen geduld....en ik mis ook de handigheid om complexe banen te fixen.

Zo ook afgelopen nacht. Weer uren in de weer geweest met Winrail en daar is bovenstaande plan uitgekomen. Terwijl ik weet dat het jaren gaat duren voordat er daadwerkelijk een trein rond kan rijden. :-[

Met name het schaduw station zal een hele klus worden om het te maken, zoals ik het getekend heb.
Ik ga weer eens aan de slag met Winrail en neem je opmerkingen mee.

Wordt vervolgd...

Ferry
Titel: Re:Knorresteijn (H0-baanplan, U-baan 2x5x2,7m)
Bericht door: Basilicum op 24 March 2010, 12:40:10
Naar mijn mening wordt de railspiraal een grotere klus, dan het schaduwstation. 8)
Passen de lange treinen wel in het station? De stationssporen lijken aan de korte kant te zijn, vergeleken met de sporen in het schaduwstation.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: Matheus 18 op 24 March 2010, 16:43:42
Hoi Ferry, maak je niet ongerust, het geduld kweek je met de jaren.
Het komt metdertijd allemaal goed.
Matheus.
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: kevinhhw op 24 March 2010, 19:12:48
ik zou zorgen dat je rondjes kan rijden :-\
en dat het traject 2 sporig is ;D
!maar dat is aan jou!
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: Marcel112 op 24 March 2010, 20:20:42
Om op Kevi(n) door te gaan.

Ook ik zou het geheel dubbelsporig maken.
Je Helix zal er wel breder door worden, echter het verkeer wel mooier.
Bij een langere goederentrein kan de kop de staart gaan bijten op het andere spoor.
Laat je de trein links zowel vanaf de dijk als het station naar onder verdwijnen is dit realistischer.

Weet niet waar je excact woont in de omgeving van Best.
Echter mogelijk dat je beter even in Den Bosch kunt gaan kijken dit weekend.
Zij hebben tevens een website waar al wat info op staat over hun 'vaste' baan.
Mogelijk dat er in Best een kleinere club zit die elke keer de baan moeten op en afbouwen.
Titel: over enthousiasme
Bericht door: NS264 op 24 March 2010, 22:25:31
Hallo,

Maakt toch niks uit; het mooie van die programma's is dat je alle mogelijkheden kan doornemen zonder dat t moeite kost, al vind ik het ook leuk om af en toe nog ouderwets te tekenen ;D!!!

Succes verder, Koen
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: racer op 25 March 2010, 02:39:05
Hoi Ferry
Ik kom zelf uit Best en ik heb ooit eens met iemand gesproken van de modelspoorvereniging. Zij waren ook nog niet zo thuis in digitaal maar ik denk dat je makkelijk met hun kan meeleren. Ik heb zelf ook het voornemen om daar eens te gaan kijken maar volgens mij kan dat alleen op dinsdag wat een beetje een lastig is voor mij.
Jou ontwerp vindt ik zo gek nog niet hoewel ik ook voor dubbelspoor zou gaan als het mogelijk is. Dan heb je iets meer treinen tegelijk rijden en wat meer stationsbewegingen.
Gr Bob
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: <<Ferryteel>> op 30 March 2010, 01:04:22
Hallo,

Na weer enkele dagen van hoofdbrekens en zoektochten over internet voor inspiratie, heb ik weer een plan getekend.
Mijn wensen/eisen/prioriteiten zijn eigenlijk de enige zaken die niet veranderd zijn. De rest wel.

De layout is drastisch veranderd. Mede door input van enkele van jullie (zoals bijv bereikbaarheid, steilheid van de railspiraal) maar ook door mijn eigen beperkingen (ongeduld, willen rijden, voortgang willen zien en bovenal niet de meest handige klusser) ben ik tot de volgende input gekomen.

Een klassiek "hondebot" op een rechthoekige tafel. De tafel komt op robuuste wielen, zodat ik hem van de muur kan rollen, zodat ik overal bij kan. Weinig spectaculaire hoogteverschillen, zodat ingewikkelde spiralen niet nodig zijn. Ook is het schaduwstation enigszins eenvoudig gebleven.

De bovenbaan:
- paradebaan, lichte klim naar boven
- station (op hetzelfde niveau als het schaduwstation), met enkele opstelsporen
- raccordement voor containeroverslag en opstelsporen voor rangeerplezier.
- grote keerlus die onder bebouwing zal verdwijnen.
NB: Ik ben me ervan bewust dat zowel het station als het raccordement vanaf 1 spoor maar te benaderen is. Maar ik heb nu de ervaring dat het behoorlijk knettert op mijn locmaus als ik de sporen op een andere wijze aanleg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v3_bovenbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v3_bovenbaan.jpg)

Het schaduwstation (ligt dus op gelijk niveau als het station):
- 5 opstelsporen voor de lange treinen
- 3 opstelsporen voor kortere treinstellen
- 1 doorgaand spoor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v3_schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v3_schaduwstation.jpg)

Inmiddels heb ik contact gemaakt met "Racer" en zal binnenkort eens bij zijn baan gaan kijken. Ik hoop veel van hem te kunnen leren omtrent digitalisering van de baan. Ik heb reeds ervaring met een digitale set van Roco. Maar erg veel meer dan met verschillende treinen op hetzelfde spoor rijden en lichten aan en uit doen ben ik nog niet.... Wellicht dat ik dan ook meer inzicht krijg in mogelijke keerlussen die een beter spoorplan met zich meebrengt.

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen. Met name het raccordement voelt nog niet helemaal goed.
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: Remunj op 30 March 2010, 10:07:21
NB: Ik ben me ervan bewust dat zowel het station als het raccordement vanaf 1 spoor maar te benaderen is. Maar ik heb nu de ervaring dat het behoorlijk knettert op mijn locmaus als ik de sporen op een andere wijze aanleg.
Dat komt omdat je dan een keerlus maakt die kortsluiting geeft. Maar dat is simpel op te lossen door een keerluschakeling.
Dat hoeft geen reden te zijn om je station maar van 1 kant te kunnen bereiken. Dit beperkt je rijmogelijkheden alleen maar.
 
De bovenbaan:
- station (op hetzelfde niveau als het schaduwstation), met enkele opstelsporen
Het schaduwstation (ligt dus op gelijk niveau als het station):
Hoe je je schaduwstation op het zelfde niveau krijgt als je station moet je toch eens uitleggen.
Uit je tekeing blijkt dat het schaduwstation (groen) op dezelfde plek te liggen als het station (rood).
Dan liggen ze toch echt onder elkaar lijkt me zo.

Een ander (groot) probleem dat ik zie is de bereikbaarheid van het schaduwstation.
Uitgaande vanaf je station en linksom rijdend kom je de containeropslag tegen met een opaar opstelsporen. Doorrijdend ga je dan onder de lus rechts door en daal je naar het schaduwstation.
Dit betekend dus dat je goederengedeelte op de helling ligt naar het schaduwstation.
Dat is een bijzondere opstelling en onrealistisch.

Misschien dat je even kunt uitleggen hoe het precies zit want volgens mij gaat het zo echt niet lukken.

Gr.
Eric
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: kevinhhw op 30 March 2010, 19:12:37
ik persoonlijk zou die rechter onderhoek
goed laten invoegen op het enkelspoor :-\


                         ;D mvg. kevin ;D
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: <<Ferryteel>> op 30 March 2010, 21:14:11
Remunj, Kevi,

Dank voor jullie reactie. Ik ben te onduidelijk geweest in mijn tekeningen.

Ik heb het in powerpoint geprobeerd te verduidelijken.

Treinen die uit het schaduwstation komen, passeren eerst het stationnetje. Dan begint de klim naar niveau 1. Daar passeren ze het raccordement en gaan ze een tunnel in om via de keerlus weer voor de dag te komen. Weer naar beneden, station passeren en zo de tunnel in, naar het schaduwstation.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Presentatie1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Presentatie1.jpg)

Vwb de keerlus, ik moet me daar nog eens goed in verdiepen. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat er een realistisch treinbeeld kan ontstaan. Er zullen dus wissels van de ene naar de andere baan gaan.

Ik hoop dat het nu duidelijker is geworden.
Ik ben op zoek naar feedback over de haalbaarheid van het plan.

Gr,

Ferry

Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: racer op 01 April 2010, 17:08:06
Op het station zal je voor realistisch treinverkeer toch echt een verbinding tussen de 2 hoofdbanen moeten maken. Je zal dan wel een keerlusschakeling moeten maken.
Verder zou ik in het schaduwstation de sporen allemaal even lang maken daar heb je wel de ruimte voor
(http://i769.photobucket.com/albums/xx332/Bob_modelbouw/Diverse/schaduwstation.jpg)
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: Basilicum op 01 April 2010, 17:45:10
Je hebt het vast al gezien, Ferry: de wissels in het ovaaltje vragen om een keerlusschakeling. Wat is eigenlijk de functie van deze overloopwissels op die plek? Ik zou ze bij het station leggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Presentatie1_met_aandachtspunt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Presentatie1_met_aandachtspunt.jpg)

De lengte van de helling schat ik nu op vier meter. Bij een stijging van 3 procent geeft dat een hoogteverschil van 12 centimeter. Dat is naar mijn mening te weinig. Veel steiler moet je de helling niet gaan maken. Bij calamiteiten, storingen aan de baan of onderhoud kom je met deze 12 centimeter echt ruimte te kort. Probeer minimaal 25 centimeter aan te houden.

Terug naar de tekentafel. :-X ;) Sterkte en succes.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: <<Ferryteel>> op 01 April 2010, 20:55:47
Heren,

Dank voor jullie reactie.
Inderdaad, terug naar de tekentafel.

Ik heb wel een goed gevoel bij de omtrek van de tafel. Ik denk dat ik daar wel meer vooruit kan. Nu nog meer gebruik maakt van de hoogte (oftewel, meerdere niveau's gebruiken).

Iemand nog opmerkingen over het raccordement??

Gr,

Ferry
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: racer op 01 April 2010, 23:49:07
Ik heb wel een idee maar dat zal ik wel even uitleggen als je langskomt. Is makkelijker ;)
Gr Bob
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: SjoerdB op 02 April 2010, 11:31:00
Hoi Ferry,

Ik heb nog een ideetje voor de keerlus, rechts van het grote station. Wellicht is het mogelijk om hier nog 1 of 2 opstelsporen in te maken. Op die manier krijg je niet dat elke trein die het station rechts verlaat sowieso de eerste trein is die ook weer van rechts het station binnen zal rijden. Je hebt dan wat extra mogelijkheden voor afwisseling.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v3_bovenbaan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v3_bovenbaan_1.jpg)

De boogstralen moeten dan wel groter worden, dus dat wordt misschien wel wel lastiger met plannen.

Veel succes verder met plannen!

Sjoerd
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: kevinhhw op 02 April 2010, 20:00:14
oooooohhhhhhhhhhhh ;D
nou snap ik em
mooi
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: <<Ferryteel>> op 03 April 2010, 15:21:38
Heren (neem ik aan ???)

Ik heb jullie opmerkingen meegenomen naar mijn meest favoriete tekenprogramma.

Enkele wijzigingen:
- Zowel het station als het raccordement zijn bereikbaar vanaf beide sporen;
- Ik heb het schaduwstation aangepast zodat alle opstelsproren even lang zijn. Ik ben toch niet van plan om met treinen langer dan 2 meter te gaan rijden;
- Ik heb het raccordementje bij het station iets uitgebreid;
- Om het hoogte verschil tussen het schaduwstation en het raccordement iets te vergroten, laat ik de treinen die vanuit het station komen een centimeter of 4 zakken naar het schaduwstation.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v4_bovenbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v4_bovenbaan.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v4_schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v4_schaduwstation.jpg)

Ik krijg het niet voor elkaar om en mijn opstelsporen van het schaduwstation minstens 2 meter te houden en om middels een railspiraal verder te zakken, zodat mijn schaduwstation minstens 20 cm onder het raccordement te krijgen. Een andere optie is om het raccordement uitneembaar te maken, zodat ik wel bij de sporen van het schaduwstation kan. Mocht iemand wel een idee hebben hou ik, binnen de omtrek van mijn tafel, wel beide zaken voor elkaar kan krijgen....

Na een lange tijd van "spoor-stilte", begint het treinenbloed weer te stromen. Zeker na mijn bezoekje aan Racer, gaat er  komende zomer zeker wat gebeuren op mijn zolder.

Wordt vervolgd....

Ferry
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: Karst Drenth op 03 April 2010, 15:26:13
Hoi Ferry,

Ik zie dat je bogen gebruikt die een diameter van ca 75 cm opleveren.

Dat lijkt me wat erg krap voor het doel hetgeen je wilt bereiken.
Bedenk je ook, dar het meeste nieuwe materieel dat uitkomt echt 434mm als minimumstraal heeft...

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: <<Ferryteel>> op 03 April 2010, 15:35:44
Ik zal eens wat meer uitleg geven bij mijn rijdend materieel:

Goederentreinen:
- Korte containertrein met 6700 van ACTS / Vos logistics
- Lange containertrein, met Rail4Chem G2000
- Lange keteltrein, met RN 232 (Ludmilla)
- Militaire trein, 1601 van Railion
- Gesloten goederenwagen (Roco railcargo), Class 66 Opeltrein
- Lange ertstrein, dubbel tractie 2x 6400
- Enkele rangeerlocs (600-tje, 2200)

Werktreinen
- Onkruidbestrijding Structon (3x gele ketelwagon + gele 600)
- Grote kraan van Fleischmann (zal stil blijven staan op een zijspoor (is namelijk niet mee te rijden...))
- 2200 met blauwe ballastwagons (uit digitale startset Roco)

Reizigerstreinen
- IRM, driedeling
- DDM, met Rivarosso "loc"
- Plan V
- Groene hondekop
- 1800 loc + 5 IC rijtuigen Roco
- Piko ICE, 7 rijtuigen
- Mehano, Thalys, met 6 rijtuigen
- Trix Koploper
- Mehano Lint

Als ik alles zo optel, kom ik of spoor te kort of heb ik treinen te veel.... (y)

Karst: zal dat echt problemen opleveren?? Nu rijdt (bijna alles) ook goed door de bochten. De Mddm heeft er een beetje moeite mee, maar daar is vast ook iets op te vinden ( 'k heb nog niet gezocht op het forum). Anders zal deze op een zijlijn blijven staan...

Eens kijken hoe ik e.e.a. op de baan ga krijgen ;D
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 03 April 2010, 15:43:51
Hey Ferry,

Zie deze link (http://modelspoor.wassinkulrum.nl/prj_ba_ontwerp.php) voor een mogelijke oplossing om aan de rechterkant van je schaduwstation een grotere straal van je bochten te kunnen realiseren. Ik bedoel met name de knik in het schaduwstation.

Succes,

Gerard
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: <<Ferryteel>> op 05 April 2010, 22:19:25
Heren,

Ik heb al jullie opmerkingen ter harte genomen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_2010_v5.jpg)

Gerard,
jouw tip heeft geleid tot een schaduwstation dat zowel lange als kortere treinen kan herbergen, volgens het principe van Racer (opstelsporen van dezelfde lengte, zodat je niet hoeft na te denken waar je je treinen neer kunt zetten)

Karst,
Daar waar ik het voor elkaar kreeg, heb ik de radiussen zo groot mogelijk gemaakt. Door je tip, heb ik de railspiraal aangepast, waardoor ik een groot schaduwstation kon maken, met voldoende bovenruimte door de railspiraal 2 windingen te geven. De diameter van de binnenste spoor is nu bijna 95 cm. Alleen de bocht naar het raccordement toe en de keerlus na het raccordement is nog radius R1. Dat krijg ik nauwelijks anders gemaakt.

Doordat ik nu middels de railspiraal het schaduwstation naar ver genoeg beneden breng, ben ik niet meer afhankelijk van de hoogte van het raccordement. Ik wil deze nog we op een hoger niveau dan het station brengen, maar niet meer op 12 cm. Door deze beslissing hoeft het stuk tussen het station en het raccordement niet zo steil te zijn. Ook kan ik het station iets uitgebreider maken, zodat de perrons bij het spoor iets langer kunnen zijn.

Graag had ik nog tips voor het raccordement, of is die prima zo??


Groetjes,

Ferry
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: Marcel112 op 05 April 2010, 23:00:53
Maak na je raccordement geen keerlus maar maak gebruik van je aanwezige spiraal. Op die manier krijg je een nog beter treinenverloop.
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 06 April 2010, 16:05:52
Maak na je raccordement geen keerlus maar maak gebruik van je aanwezige spiraal. Op die manier krijg je een nog beter treinenverloop.

Dat houdt dan wel in dat het hele raccordement of het schaduwstation Noord-Zuid zou moeten worden gespiegeld in verband met de aansluiting...

Gerard
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: Marcel112 op 06 April 2010, 19:54:50
Ik dacht er eerder aan de spiraal 4 sporig uit te voeren, indien hier ruimte voor is.
Fissy heeft hier de afgelopen week een mooi voorbeeld van geplaatst in zijn draadje.
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: <<Ferryteel>> op 06 April 2010, 22:22:09
Gerard, Marcel,

Ik begrijp niet wat jullie bedoelen....?
Ik snap dat de keerlus niet de meest realistische, nette oplossing is. Natuurlijk had ik liever nog veel meer meters na mijn raccordement, maar ik ben beperkt in ruimte (en ken mijn eigen beperkingen).

Ik heb het draadje van Fissy bekeken, en dat ziet er inderdaad erg gaaf uit. Maar ik ben bang dat ik zo iets niet gemaakt krijg. Daar komt bij dat ik geen plaats kan vinden in mijn huidige spoorplan.

Wat bedoelen jullie precies??

Gr,

Ferry
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: Marcel112 op 07 April 2010, 20:34:49
Momenteel heb je een 2-sporige spiraal met één oplopend niveau.
Wat ik bedoel is om deze spiraal uit te breiden met een 2e 2-sporig spiraal op een half niveau verschil met je huidige.

Deze 2 spiralen zouden dan aan de binnenkant dalend zijn en aan de buitenkant stijgend.
Bouw technisch is het mogelijk wat lastig, echter dat is elke spiraal.
Fissy heeft een mooi voorbeeld voor een dergelijke spiraal, de jouwe zou dan kleiner worden.
Fissy´s manier, met de uitgezaagde plaatjes 3mm MDF zou wel degelijk bruikbaar zijn om je spiraal eenvoudiger te bouwen.
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: kevinhhw op 07 April 2010, 20:57:37
mooi baanplan ferry (y)
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: <<Ferryteel>> op 08 April 2010, 11:21:15
Marcel,

Ik heb nog een tijdje zitten puzzelen om inderdaad zo'n railspiraal in mijn huidige baanplan te passen. Maar dat gaat niet lukken. Ik ben tevreden over het plan. Doordat het betrekkelijk eenvoudig is om te maken, acht ik de kans van slagen aanzienlijk groter.

Fissy's baan is inderdaad een voorbeeldbaan, waar veel uit te halen valt. Maar dat geldt voor meerdere draadjes in dit forum.
Dank je wel voor het meedenken in ieder geval.

Binnenkort zal de bouw van het onderstel gaan beginnen. Ook zal ik eens moeten gaan inventariseren wat ik nog allemaal nodig heb aan rail. Ik heb al behoorlijk wat, maar nog lang niet alles.

Wordt vervolgd....
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: GW op 08 April 2010, 11:30:57
Gerard, Marcel,

Ik begrijp niet wat jullie bedoelen....?

Wat bedoelen jullie precies??

Gr,

Ferry

Ik denk dat ik net verkeerd had gekeken.

Succes met je bouw, ben benieuwd naar de verslagen!

Gerard
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: <<Ferryteel>> op 20 April 2010, 00:22:07
OFF TOPIC:

Afgelopen week zat ik in Engeland. Planning was om op donderdag avond met het vliegtuig weer naar huis te gaan. Dat lukte dus niet. Dus...... met de Eurostar! Heerlijk 1e klas gezeten, genoten van de entourage en de reis.

Een dagje vertraging, maar wel leuk!!!
Misschien moet de Eurostar ook maar eens zijn rondjes gaan rijden door Knorresteijn.

ON TOPIC
Titel: Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
Bericht door: Marcel112 op 20 April 2010, 20:21:23
Veel plezier met zoeken.
Heb er vorig jaar in Dortmund een op de kop kunnen tikken bij een Italiaan, op basis van Lima. (als het al niet geheel Lima is)
Tussenbakken zijn echter nergens te vinden, een een 4delige Eurostar staat niet.
Wel fijn zijn de 2 werkende motorwagens.