BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: jeepney op 22 March 2010, 23:07:19
-
Voor een N-spoor baan wil ik MDF platen als achtergrondplaten gaan gebruiken met de standaardmaat 122breedx61cmhoog, waarbij de plaat een onderstrook van 7 cm heeft ter bevestiging aan de balken en dus 51cm "boven het maaiveld" uitsteekt.
De MDF platen gaan met blauwe latex geverfd worden en er is helaas geen mogelijkheid om nog steunbalkjes achter de platen te bevestigen.
Vraag is nu waar ik even niet uitkom: is een recht opstaand geplaatste MDF-plaat van 12mm dik genoeg om niet krom te trekken (onder zijn eigen gewicht) of is een plaat van 18 mm steviger.
In mijn redenatie is een plaat van 18mm dik (versus 12mm) 1,5 keer sterker maar ondervindt ook 1,5 keer meer eigen gewicht waaronder het kan komtrekken.
Redeneer ik nu juist, dat het eigenlijk niet uitmaakt, of mis ik iets?
Het is een droge, goed geventileerde en verwarmde ruimte, dus de factor vocht is wat mij betreft nicht im frage.
-
Hallo Jeepney,
Ik probeer even de weten van de zwaartekracht op me in te laten werken hoe een verticaal geplaatste plaat MDF in de loop der tijd krom zou kunnen trekken. Horizontaal of schuin ja maar verticaal???
Ik zou dus kiezen voor de dikte van 8 mm. Scheelt een hoop in prijs en in gewicht
Of wordt de baan demontabel?
Groetjes
Arthur
-
Hallo Jeepney.
Over de verschillende diktes heb ik ook geen idee.
Maar mag ik je wel de tip meegeven om in ieder geval de mdf platen aan allebei de zijden te verven.
Dit om juist het kromtrekken tegen te gaan.
Groeten,Marco.
-
Mijnspoor/Marco, bedankt voor de tip, daar zit inderdaad een zekere logische gedachte achter om aan beide kanten te verven en zo het eventuele kromtrekken door het vocht van de latex te "neutraliseren".
Tuurtje/Arthur, volgens jouw redenatie zou ik zelfs dan een plaat van 4mm kunnen gebruiken, het maakt immers toch niks uit ?!.........maar zo'n plaat ondervindt toch wel degelijk de werking van zijn eigen gewicht en heeft zo'n plaat toch uiteindelijk de neiging om door die belasting naar links of rechts uit te slaan, oftewel krom te trekken.
Zo denkende is misschien de zwakte in mijn redenatie dat een 18mm vs 12 mm plaat weliswaar 1,5 keer zo zwaar is maar wellicht een stuk meer dan een factor 1,5 sterker.
Het gewicht heeft immers een lineair verband met de dikte, maar de kracht neemt volgens mij meer dan lineair toe met de dikte.....zo geredeneerd zou ik eerder zeggen: hoe dikker hoe beter.
Henk
-
En wat denken we van 2 dunne platen met een latje ertussen?
Laag gewicht ,diepte en dus stevigheid.(zelfs compleet gemonteerd verkrijgbaar als deur).
Robin
-
Hero/Robin bedankt, dat lijkt me wellicht de beste, lees: sterkste, oplossing: 2x 4mm mdf met 1cm latjes ertussen en dan blijf ik netjes op 18mm dikte.
-
Waarom wil je MDF gebruiken? Ik zou triplex/multiplex nemen. Veel gunstiger verhouding tussen sterkte en gewicht.
-
Weet ik Klaas, maar daar kan ik heel eerlijk over zijn: met triplex/multiplex is het me te kostbaar: ik heb in totaal 10 platen van 122x61 nodig.
-
Ik moet Klaas bijvallen; MDF is in de grond van de zaak veredeld karton en hygroscopisch (lees; trekt vocht aan) als de pest. Ik gebruik voor mijn Rhenen triplex van 5,5 mm in platen van 120 x 62, dat kost bij mij gezaagd zo ongeveer E 7 per plaat. En ik heb die platen maar aan één zijde geschilderd; niet krom; geen centje pijn, al een jaar of vier. En dat terwijl ze normaliter op zolder achter een knieschot (koud en tochtig) worden opgeslagen.
-
iemand wel eens aan Forex gedacht ( met foto achtergrond?)
-
...met triplex/multiplex is het me te kostbaar: ik heb in totaal 10 platen van 122x61 nodig.
Ik weet natuurlijk niet wat jouw financiële draagkracht is, maar persoonlijk laat ik de kostprijs niet de doorslag geven. Ik zoek altijd naar de optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit, en bij plaatmateriaal slaat de balans bijna altijd door naar triplex/multiplex.
De prijs die Gert noemt komt mij realistisch over, in de bouwmarkt staan zulke plaatjes voorgezaagd in de schappen. Komt je in totaal dus op zo'n 70 euro.
-
Gert/Klaas: als het zo is dat 5,5 mm triplex vergelijkbaar is, of zelfs beter is dan 12 of 18 mm MDF dan is het voor mij prijsneutraal, want 122x61 MDF van 18MM is ook een dikke 7 euro per plaat
-
Ga gewoon eens in de bouwmarkt kijken en prijzen vergelijken. Neem het materiaal in je handen en bekijk het goed.
Het is al eerder gezegd, erg dik hoeft het niet te zijn. 18 mm vind ik eigenlijk wel absurd dik voor zo'n toepassing. Zelf had ik vroeger ook het gevoel: hoe zwaarder hoe beter. Nu ben ik helemaal doorgeslagen naar het andere uiterste, mijn huidige modules zijn van 3,6 mm triplex. Sterk zat, indien op de juiste manier verwerkt.
-
Klaas, die prijsvergelijking heb ik reeds gemaakt met het maken van de tafel: triplex t.o.v. mdf van gelijke dichte scheelt een factor 3 a 4. Triplex van 5,5 mm heeft dezelfde prijs als mdf van 18 mm, als 5,5 mm triplex dan gelijkwaardig of zelfs beter is dan mdf van 18 mm dan is de keus snel gemaakt.
Ik ben helaas niet een dusdanig kenner dat ik, door het materiaal in mijn handen te nemen, kan beoordelen of dit na een jaar of 2 gaat doorbuigen/doorzakken of niet
-
Grootste voordelen van MDF zijn de verwerkbaarheid (geen houtdraad en geen splinters) en het gemak van schilderen; en enkele keer met grondverf behandelen en je kunt al aflakken. En de prijs natuurlijk.
De nadelen heb ik al genoemd; trekt vocht aan, daarnaast is het zwaar en niet erg sterk. In verhouding niet echt sterk; het gebrek aan lange vezels zorgt ervoor dat de plaat bros kan breken, dat doet triplex/multiplex niet.
De genoemde voordelen van MDF zijn naar mijn mening niet van toepassing op de hobby. Zelfs prijs/kwaliteit slaat door in het voordeel van triplex/multiplex .
-
Gert/Klaas: nu dan even op de man af met een zwart/wit keuze: een rechtopstaande plaat triplex van 5,5 mm trekt niet of minder snel krom dan een mdf plaat van 18 mm (indien behandeld met latex) ?
-
Als je zoals je aangeeft het ook blauw wilt verven dan lijkt MDF me de beste keuze. MDF is natuurlijk ook al gelijk helemaal vlak in tegenstelling tot triplex. Ik zou wellicht wel uitwijken naar de 12cm scheelt een hoop in gewicht en is volgens mij 5 euro per plaat. Ik gebruik meestal 18mm maar dat is voor zware toepassingen. Heb het als basisplaat voor de modelbaan gebruikt, vanwege het feit dat het niet gaat klapperen maar juist door het gewicht stevig ligt.
-
http://www.af.nl (http://www.af.nl)
Hier staat veel info over plaatmateriaal en de verschillen in hout. Verder bieden ze heel mooi vliegtuigtriplex aan.
-
@Jeepney, als je triplex koopt let er dan in de eerste plaats op dat elke plaat die je koopt bijvoorbaat vlak en recht is, dus niet getordeerd of krom. Als triplex niet krom is bij aanschaf, zal het van een beetje verf ook niet krom gaan staan, in tegenstelling tot MDF en spaanplaat.
Kijk dan goed naar de beide zijden van de triplex; er is meestal één zijde vrij ruw en een zijde behoorlijk glad. Ik hoef jeer niet van te overtuigen dat de gladde kant de beste is om te sauzen.
@MistiQ, Ik zou dit hele draadje even doorlezen, want wat doe je dan als het MDF na schilderen gaat bobbelen? 12 mm is voor MDF erg dun; zo'n rechtopstaande niet-ondersteunde plaat bobbelt al snel hetzij vanwege z'n eigen gewicht of vanwege het vocht van het sauzen. In de (professionele) praktijk wordt 12 mm MDF gebruikt voor gebogen vlakken, daabij heb je door de opgebouwde spanning in het materiaal geen last van bobbelen. Waar het in de amateurpraktijk voor wordt gebruikt zou ik niet willen weten. Zo'n commercieële site geeft overigens vooral adviezen gericht op verkoop in plaats van op kennis.
-
De tri/multiplex-ers hebben in dit draadje wel de overhand lees ik. Als MDF-er wil ik toch ook even reageren.
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/npl-5c.jpg)
Al jaren gebruik ik 10 mm.MDF als ondergrond en achterwand en herken de opgesomde nadelen echt niet. Als je direct op het MDF gaat ballasten moet je wel even gronden. Maar bij gebruik van isolatiemateriaal is dit niet nodig.
Het voordeel van MDF vind ik dat je geen last van splinters hebt en het schilderwerk er zeer strak en glad uitziet.
Mijn module op Ontraxs, geheel van MDF, heeft niets te lijden gehad. Dus dat beschadigen valt echt wel mee.
Zo nu de tri/multiplex-ers weer. ;D
Groet MDF-er Jaap
Als je, voor het schilderen, de kopse kanten van het MDF insmeert met houtlijm zuigt het niet en wordt het keihard.
-
Met dezelfde toepassing, Jaap? Zet jij ook 12 mm plaat rechtop zonder enige ondersteuning? Daar wordt het nl. kritisch van.
Zodra er enige vorm van ondersteuning door achterhout is, wordt het een ander verhaal.
-
Nu even wat anders over hetzelfde: je gaat het hout te lijf met latex.
Of je nu triplex of MDF gebruikt, latex is op waterbasis, dus je begint in mijn ogen al heel riskant.
Dit is vragen om kromtrekken.
Dus neem grondverf op terpentinebasis, en verf de blauw-witte luchten en hemels met dezelfde verf op terpentinebasis.
De dunne plaat moet je minstens aan beide zijden gronden.
Als dit je te duur lijkt ten opzichte van latex; bij Action hebben ze grondverf voor 4 euro en zijdeglans verf voor niet veel duurder.
Ik heb er platen van zowel karton (4mm) als hardboard mee behandeld als achtergrond en dat bleef mooi strak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cht.jpg)
Ik geloof zelfs dat ik alleen grondverf gebruikt heb, voor de zichtkant heb ik er een paar druppeltjes blauwe kleurstof doorheen gemengd.
Uitgerold met een verfroller.
De wolken idem, maar dan met wat zwart en daarbij heb ik een airbrush gebruikt.
-
De getoonde achterwand is 8mm. dik en voorzien van een 20x20 mm. latje. Maar dat doen ..plexers toch ook. :)
Groet Jaap
edit: de achterwand is inmiddels enkelzijdig voorzien van latex......geen enkel probleem.
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/npl-6c.jpg)
-
latje 20 x 20? nee, niet alle plexers;
(http://i40.photobucket.com/albums/e233/mitropa/beurzen/2006-09-Middelburg/sep08017.jpg)
Kijk maar links; daar zie je de verbinding tussen twee platen; een stel plaatjes 3,5 mm over de naad om de beide delen (demonteerbaar) te verbinden. De plaat staat op een latje onderaan en wordt tegengehouden door de frieslijstophouders, anders valt-ie achterover.
-
Maar wel een verfje op de achterkant?! Latex of alcyd?
-
alleen alkyd op de voorkant, niks op de achterkant, dat is gewoon kale plex
-
Dus neem grondverf op terpentinebasis, en verf de blauw-witte luchten en hemels met dezelfde verf op terpentinebasis.
De dunne plaat moet je minstens aan beide zijden gronden.
Ik heb gisterenavond 12mm MDF platen gekocht (122x61), die zo'n 45 cm boven de baan zullen uitsteken. Deze MDF platen heb ik meteen 2x eenzijdig in de grondverf (op terpentinebasis) gezet. Vandaag ben ik voornemens hier 1 of 2 lagen Flexa Muurverf op te rollen (kleur: mild aqua).
Bij 1 zijde van de baan kan ik de platen mede direct aan de muur vastschroeven. Aan de andere 3 zijden komen aan de achterkant steunlatjes om de 60 cm.
-
De conclusie van deze discussie is volgens mij dat zowel de "plexers" als de "mdf-ers" tevreden zijn over hun eigen keuze.
Beide materialen hebben zo hun eigen voordelen. Die kan je in dit draadje allemaal terugvinden.
Het is een persoonlijke keuze welke voordelen je laat doorwegen.
-
Klaas, de consensus zal mede zijn dat multiplex/triplex veelal beter en op zijn minst gelijkwaardig is aan MDF.......alleen daar hangt wel een prijskaartje aan.
-
Precies. En voor mij is het prijskaartje minder interessant.
Ik ga voor constructieve sterkte bij zo laag mogelijk gewicht.
Voor een vast opgestelde spoorbaan telt dat niet zo. Maar als je regelmatig modules de trap op en af moet sjouwen piep je wel anders.
Dat is de reden waarom ik hoofdzakelijk werk met 3,6 mm triplex. En dat is nauwelijks duurder dan MDF van gelijke sterkte, misschien wel goedkoper.
Precies weet ik het niet, want ik kijk nooit naar de prijs van MDF, omdat ik het toch niet wil kopen. 8)
-
Daar zou ik best weleens een vergelijkings- of omrekentabelletje van willen zien: welke dikte triplex/multiplex overeenkomt qua sterkte met welke dikte MDF. Gaf het al eerder in dit topic aan met de vraag: wat is sterker/minder gevoelig voor kromtrekken 5,5 mm triplex of 12/18 mm MDF, maar kreeg daar vooralsnog geen antwoord op.
Henk
-
...wat is sterker/minder gevoelig voor kromtrekken 5,5 mm triplex of 12/18 mm MDF, maar kreeg daar vooralsnog geen antwoord op.
Je kunt er nog een boom over opzetten; sterker, wat bedoel je ermee; stugger? (bestand tegen buigen) of puur bestand tegen breken? Kromtrekken, onder welke condities; eigen gewicht (12 mm MDF is zeker 3x zo zwaar als 5,5 mm triplex), eigen stijfheid (doorhangen dus), vocht (bv door muurverf of door omgevingsvocht)?
Ik ga niet altijd voor het absoluut beste materiaal, maar wel voor het meest optimale. In jouw geval kan dat MDF zijn, jij hebt je keus gemaakt, succes met de bouw.
-
Om daar even op in te haken. Constructief moet een constructie aan 3 voorwaarden voldoen; voldoende sterkte, stijfheid en stabiliteit. Uitleg per onderdeel: Sterkte: gaat het materiaal niet kapot (breken, scheuren, barsten), Stijfheid: buigt het bij gebruik niet te veel door. Stabiliteit: blijft het overeind staan, of valt het als een kaartenhuis in elkaar.
De discussie hier heeft volgens mij alleen betrekking op stijfheid van het materiaal. Sterkte zal bij modelbouw eigenlijk nooit een probleem zijn.
-
Henk, ik denk dat jij absoluut geen problemen gaat krijgen met de MDF-platen van deze afmetingen in deze ruimte met deze verf.
Eigenlijk is de discussie MDF/plex een andere, daar de keuze van Henk al op MDF was gevallen.
Maar wel een interessante, daar niet van, maar ik denk dat het wel goed gaat komen met de achtergrond van Henk, en eigenlijk wel met alle achtergronden.
Dat is iets dat niet kan mislukkken volgens mij. ;D
-
Dat is iets dat niet kan mislukkken volgens mij. ;D
daag me niet uit ;)
-
Ik zou zeggen na 3 pagina's:
Koop van beide een plaatje, verf het en test het. Je valt dan maximaal een buil van 7 euro :-X :o :o :o
we lezen het wel.
Kees-Jan
NB ik gebruik mdf als 8Rgrond en voor de volgende baan gebruik ik BERKENmultiplex (want dat is beter dan dat splinterende en veel te harde meranti)
-
Kees-Jan
NB ik gebruik mdf als 8Rgrond en voor de volgende baan gebruik ik BERKENmultiplex (want dat is beter dan dat splinterende en veel te harde meranti)
Da's dezelfde discussie, Kees... de ene zweert erbij en de ander haat het. Als je berken neemt moet je ook echt berken nemen en niet die troep wat in de bouwmarkten te koop wordt aangeboden. Dat is namelijk geen echt berken. Ook is dat in de dunnere plaatvorm meestal zo krom als wat.
Wat het splinteren betreft; koop een goed zaagblad. Ik laat het meestal voorzagen, en maak het evt pas met een decoupeerzaag. Met een goed scherp en redelijk fijn vertand blad gaat het zagen redelijk goed en geeft weinig splinters.
Ik gebruik daarom maar gewoon multiplex in de diktes 5/6, 8/9 en 12 mm. Prima spul, goed betaalbaar en redelijk recht. Zie mijn banen.... ;D ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/convbaan84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/convbaan84.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bakjeinaanbouw9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bakjeinaanbouw9.jpg)
-
Ik weet het Ronald (een paar euro meer uitgeven voor een bak waar straks treinen op moeten rijden die een veelvoud kosten................).
Dit is echt berken multiplex:
(http://farm5.static.flickr.com/4062/4319250678_9009ffc437_o.jpg)
De onderste twee stukjes das prima spul om modules van te bouwen zeker als ze door Europa moeten in de toekomst (het bovenste is van de "mof" of te wel de low budget uitvoering ;)).
Oh ja laat het ook zagen bij een bedrijf wat echt kan zagen anders ben je nog duur uit (skip dus gelijk alle bouwmarkten want daar kunnen ze niet zagen en ga naar een meubelmaker oid).
Kees-Jan
-
(skip dus gelijk alle bouwmarkten want daar kunnen ze niet zagen en ga naar een meubelmaker oid).
Nounou, dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn bouwmarkten waar ze wel degelijk kunnen zagen. Maar soms moet je zo'n jongen een beetje sturen. Moet je er zelf natuurlijk ook een beetje verstand van hebben. ;D
Ik laat over het algemeen plaatmateriaal alleen in de lengterichting zagen, voornamelijk om het transporteerbaar te maken. De rest doe ik thuis wel.
-
Juustem ;D Ik heb hier in de plaatselijke bouwmarkt geen klagen. Ik kom er al meer dan 20 jaar voor alle spullen die we thuis en met de hobby nodig hebben. Ze hebben momenteel best een goede zaag die aardig haaks zaagt.
Maar soms moet je zo'n jongen een beetje sturen. Moet je er zelf natuurlijk ook een beetje verstand van hebben.
Klopt. Ik blijf er altijd bij. Dan weet ik wat ik krijg. Ook vraag ik vaak "gelijk" materiaal. Daarmee bedoel ik platen uit een zelfde levering en kleur.
De onderste twee stukjes das prima spul om modules van te bouwen zeker als ze door Europa moeten in de toekomst (het bovenste is van de "mof" of te wel de low budget uitvoering
Mhoah.... gezien de laatste 11 jaar durf ik met beide dat wel..... ;D ;)
-
Die onderste twee berken multiplex plaatjes zien er wel flex uit :)
-
Zeker Bjorn! Das een soort spekkoek ;D
Maar Jeep:
Je hebt 10 platen nodig die max 70 euro kosten. Wat is die 70 euro nou in verhouding tot de rest van de uitgave van de baan (mocht je voor de dure multiplex platen kiezen.................)
Kees-Jan
-
Zeker Bjorn! Das een soort spekkoek ;D
Maar Jeep:
Je hebt 10 platen nodig die max 70 euro kosten. Wat is die 70 euro nou in verhouding tot de rest van de uitgave van de baan (mocht je voor de dure multiplex platen kiezen.................)
Kees-Jan
Kees-jan, ik was voornemens om 18mm mdf te kopen, dat was ook op 70-75 euro uitgekomen, alleen net voor het vertrek naar de bouwmarkt godzijdank nog eenmaal opgemeten en er bleek maar ruimte voor 12mm mdf platen...........de qua prijs vergelijkbare triplex platen die ik zag in de bouwmarkt lagen al krom in de rekken :(
Henk