BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: erik luppens op 22 March 2010, 12:48:45

Titel: stroom problemen
Bericht door: erik luppens op 22 March 2010, 12:48:45
Ik heb het volgende probleem op de baan.

Ik heb 3 stroombronnen: 16 V voor trein en toebehoren, 16V gelijkstroom voor faller carsystem stopplaatsen en 24 V voor faller carsystem parkeerplaatsen.

Deze heb ik in kabelgoten langs de baan aangelegd zodat je de onderdelen hier op aan kan sluiten.

Het probleem betreft de brandweerkazerne voor het faller carsystem.  het elektronica kastje zit aangesloten op de 16 v wisselspanning lijn. deze wordt aangestuurd door een schakelaar op bedieningspaneel. Dit werkt goed.
Maar brandweerkazerne wordt ook geactiveerd door de wissels en parkeerplaatsen van het faller carsystem.  dus als ik op de knop van een parkeerplaats druk gaat ook de brandweerkazerne werken,
enig idee hoe dit kan??
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: HansQ op 22 March 2010, 12:55:59
Om daar een zinnig antwoord op te geven zul je wat meer info oetem verschaffen.
Waar het je het faller-printje geplaatst? Bij het bedieningspaneel of onder de kazerne?
Die magneten vreten stroon, dus als je een zwak ingangsignaal voor die print er een paar meter naast hebt lopen kan dat storingen geven...
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: Ronald Halma op 22 March 2010, 12:56:23
Erik, die vraag heb je de 17e ook al gesteld, en een antwoord op gehad.....:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26646.msg407191.html#msg407191

Dus wat is nu de bedoeling? ::)
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 March 2010, 13:00:00
Eigenlijk dezelfde vraag als Hans:
Hoe zit die brandweerprint aangesloten? Stuur je hem aan door de 16V wisselspanning aan en uit te zetten, of heeft de bedieningsknop aparte draden?
Die 3 voedingscircuits, zijn die allemaal 2-draads uitgevoerd, of hebben ze een gemeenschappelijke retourleiding?
Kortom, je moet even een completer beeld geven van hoe het allemaal in elkaar zit, bij voorkeur met een plaatje.
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 March 2010, 13:12:11
Om wat meer over die brandweerkazerne te weten te komen ben ik op de site van Faller gaan zoeken. Maar ik kan hem niet vinden. Iemand een hint?
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: erik luppens op 22 March 2010, 15:42:41
Erik, die vraag heb je de 17e ook al gesteld, en een antwoord op gehad.....:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26646.msg407191.html#msg407191

Dus wat is nu de bedoeling? ::)

klopt, wordt ook al een dagje ouder. had er even niet aan gedacht dat ik het al geplaatst had
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: erik luppens op 22 March 2010, 15:56:21
Eigenlijk dezelfde vraag als Hans:
Hoe zit die brandweerprint aangesloten? Stuur je hem aan door de 16V wisselspanning aan en uit te zetten, of heeft de bedieningsknop aparte draden?
Die 3 voedingscircuits, zijn die allemaal 2-draads uitgevoerd, of hebben ze een gemeenschappelijke retourleiding?
Kortom, je moet even een completer beeld geven van hoe het allemaal in elkaar zit, bij voorkeur met een plaatje.


de 3 voedingscircuits  zijn tweedraads uitgevoerd. 16v wisselstroom op de standaard trafo, de 16 v gelijkstroom op een gelijkrichter van faller ( welke is aangesloten op de standaard trafo)   de 24 V is aangesloten op een aparte trafo.
de elektonica voor de brandweerkazerne zit in een standaard kastje wat faller altijd gebruikt.  deze is rechtstreeks aangesloten op  16 v wisselspanning.  de bediening geschied door een schakelaar, welke dus is verbonden met het kastje.   

het rare is ook dat als je een parkeerplaats activeert de kazerne ook geactiveerd wordt, terwijl de stopplaatsen aangesloten zijn op een andere trafo.
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: HansQ op 22 March 2010, 15:58:45
En waar zit dat kastje en welke draden van het kastje lopen langs de (andere) voedingsdraden en hoever?
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: erik luppens op 22 March 2010, 16:02:19
de elektronica is geplaatst in de brandweerkazerne en de voeding loopt in de kabelgoot  , waar ook alle andere voedingen lopen. ( zo'n 2 meter)
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: HansQ op 22 March 2010, 16:05:30
Dat dacht ik al, dus grote kans op interferentie!    :-\
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: erik luppens op 22 March 2010, 16:11:30
dus eigenlijk de voeding voor de kazerne apart aanleggen,
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: HansQ op 22 March 2010, 16:12:48
Heb je een artikelnummer of link met beschrijving van die brandweer besturing?
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: erik luppens op 22 March 2010, 16:18:24
het is
Faller  130988   
PREMIUM-Modell Hauptfeuerwache mit Funktion


op de site van faller kan je de beschrijvingen ophalen
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: MBZE_Erik op 22 March 2010, 16:44:07
- PREMIUM-Modell Hauptfeuerwache mit Funktion - (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1127.1202.1229/atid.2119/ecm.at/PREMIUM-Modell-Hauptfeuerwache-mit-Funktion.html)

Erik
Titel: Re:stroom problemen
Bericht door: HansQ op 22 March 2010, 16:54:36
Ik heb een paar vragen:
- gebruik je van die faller car system (Hall effect) sensoren in het brandweer gebouw?
- ik ga ervan in het brandweergebouw en op andere plaatsen 'stopmagneten' gebruikt?
- je hebt de draden van de bedieningsknoppen, de voedingen en magneetaansluitingen vlak naast elkaar liggen over een afstand van een meter of 2?

Als dat waar is, hebben we een dilemma:    ::)
De hoge stromen door de voedings- en magneetlijnen veroorzaken wellicht interferentie met de lage stromen door de bedieningsaansluitingen van de brandweer print.
Om dat op te lossen, zou je de print dichter bij de knoppen kunnen zetten, dus aan de andere kant van de kabelgoot en de aansluitingen naar de magneten verlengen door de kabelgoot heen.
Maar dan moet je ook de draden naar de sensoren verlengen (als je die gebruikt) en dat kan ook weer interferentie veroorzaken.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om de aansluitingen van de schakelaars aan de print minder gevoelig te maken voor interferentie, maar daarvoor moeten we eerst weten hoe dat ding in elkaar zit...
Je zou dit kunnen testen door tijdelijk de draden van de bedieningsknoppen van de print los te maken en kijken of je problemn dan over zijn?