BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: erik luppens op 20 March 2010, 22:39:44
-
Even een vraagje over het merk rivarossi. is iemand hiermee bekend? ik ben niet zo bekend met dit merk.
Ik heb eigenlijk alleen marklin digitaal treinen, ik zag verleden week bij een modelspoorwinkel een mooie NS dubbeldekker van ravarossi.
Het rijden vind ik tegenvaller, het lijkt wel een rijdende koffiemolen, zoveel herrie maakt de trein, de marklin treinen zijn stil.
Is dit een euvel van ravarossi?
-
Ja ik ken het merk rivarossi.... Het is een vrij bekend merk. Veel oudere treinen van het merk Lima zullen nu onder dat merk verschijnen. Ik heb maar 1 treinstel van hun... daar ben ik zeer over te spreken: de BR641 "Walfisch" en die is erg stil... tik de naam rivarossi en IRM maar in het zoekvenster...
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=510:rivarossi-irm-3-delige-treinstel&catid=78:rivarossi&Itemid=118
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17821.msg266725.html#msg266725
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22836.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7507.0.html
Groeten Ronald K.
-
ja alleen zonde van de motorwagen van de irm dat hij een metalen plaat heeft, maar met een hele mooie foto en wat verlichting is dit deels op te lossen misschien, dat is altijd beter dan zwart.
-
Hoi Erik,
Ik heb ook onlangs de IRM digitaal gekocht maar het rijden is waardeloos en ik ben al terug geweest waarbij er een andere sleper onder is gezet maar nog steeds blijf de trein hangen op wissels. Ik neem aan dat er veel Marklin rijders hetzelfde probleem hebben en ben benieuwd of er andere oplossingen zijn? Las onlangs dat er door iemand interieurs zijn gemaakt en ben hierin zeer geïnteresseerd maar kan zijn gegevens niet meer terug vinden en weet niet of hij dit nog steeds verkoop?
Als er iemand antwoord op deze vragen heeft hoor het het graag.
Dank en groeten,
Cees
-
Cees,
de interieurs voor de IRM kwamen van Manuel (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=456)
mvg,
Sander
-
ik weet geen oplossing voor de sleper, ik rij digitaal, met twee rail, dat heb je dat gezeur van een sleper niet :o 8) (y)
-
Nog maar een keer: sleper IRM (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/sleper-irm.htm)
Met vriendelijke groet,
Jos
-
Als startende modeltreienr had ik de volgende vraag , is ravarossi een slecht merk?
ik heb inmiddels 9 marklin treinen, deze rijden mooi en stil.
Ik zag laatst in een modeltreinen zaak en ns trein van het merk ravarossi. Toch maar gekocht, maar rijden valt erg tegen. Lijkt wel een goedkoop speelgoedtreintje. Ratelt enorm. rijdt er dus ook niet meer mooi. Irriteerd mateloos.
Is dit typisch voor Ravarossi?
-
Geen idee, ik ken het merk niet...Rivarossi wel.
Anyway.....
Op 20 Maart 2010 heb je de vraag ook al gesteld...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26723.msg408005.html#msg408005
-
Laat ik het zo zeggen Marklin is niet beter of slechter dan Ravarossi of beter bekend onder de echte naam Rivarossi. Ook marklin heeft modellen die klinken als koffie molens.
Ben.
-
Hij zal wel weer de VIRM bedoelen, die schijnt beroerd te rijden met slepers.
Verder natuurlijk een vrij simpel model zonder compleet interieur.
-
Zonder modificaties rijdt de 3 rail IRM inderdaad niet meteen goed over wissels ed.
Daarintegen is de 1300 een zeer goed rijdende lok ook in 3 rail. (y)
Daar kan Märklin eigenlijk nog wel een puntje aan zuigen ::)
Groet,
Jakop
-
Daarintegen is de 1300 een zeer goed rijdende lok ook in 3 rail. (y)
Daar kan Märklin eigenlijk nog wel een puntje aan zuigen ::)
Groet,
Jakop
Nou dat ben ik niet geheel met je eens. Ik heb drie AC 1300-en en alledrie hebben ze bij sommige meegebogen wissels (Märklin K-rail) toch ontsporingsproblemen. Het vervelende is dat ze het niet allemaal op hetzelfde wissel hebben, maar elke loc kiest zo zijn eigen wissel uit om moeilijk te gaan doen. >:(
Ik ben er ook nog niet uit wat hier de oorzaak is. Ik heb al diverse ontsporingen opgelost door de slepr wat meer hoogtespeling te geven en de flinterdunne Brawa slepers onder de locs te plaatsen, maar bij elke loc heb ik dus nog steeds een hardnekkige ontsporing.
Jeroen
-
toch maar geen C & K rails op mijn nieuwe baan :'( :'(
-
Is dit een typisch drie-rail probleem ?
Ik heb namelijk een oude Lima IRM die ik heb aangevuld en omgebouwd m.b.v. drie Riva IRM tussenbakken. Het stelletje rijdt als een zonnetje op mijn digitale twee-rail baan.
Eigenlijk een van de best rijdende stellen.
Groet, Ernest
-
Nee, het zijn allemaal modellen die in eerste instantie voor tweerail zijn ontworpen. Dan gaat de conversie niet altijd goed. Eigenlijk te weinig ruimte voor een sleper is een bekend probleem.
Omgekeerde problemen komen ook voor. Nogal wat tweerailmodellen van Hamo/Trix hebben eigenlijk te weinig stroomafname voor tweerail.
-
Ik heb ook een IRM van Rivarossi, hier heb ik qua rij-eigenschappen niks op aan te merken. Rijd werkelijk als een zonnetje, nooit problemen mee gehad. (Ik rijd wel 2-rail), maar waarschijnlijk zit het probleem dus inderdaad zoals Henk zegt naar de ombouw naar 3-rail.
Maar mijn mening is toch zeker dat Rivarossi zeker geen slecht merk is.
Gr. Rick
-
Klopt, maar waarom gaat het bij Roco's dan wel goed?
Daar heb ik nu werkelijk nooit problemen mee.
Jeroen
-
Het gaat vaak goed als een model van meet af aan is ontworpen met het idee dat er ook een sleper onder moet passen. Dat TEE-stel bijvoorbeeld. Bij aangepaste oudere modellen zijn de ervaringen ook wisselend begrijp ik wel eens.
Verder heb ik de indruk dat er vooral wordt gemikt op C-rail en K-rail en dat nogal wat merken geen zin hebben nog langer rekening te houden met de beperkingen van de oude M-rail. Al was het maar omdat er dan concessies nodig zijn die de tweerailachterban niet pikt.
-
Het is niet alleen een kwestie van de sleper.
Misschien zijn de Rivarossi modellen voor drierail niet consequent voorzien van wielen met het juiste profiel voor Marklin rails, waardoor bij sommige mensen de boel ontspoort Alleen een sleper monteren is niet voldoende om een goede loop op marklin rails te waarborgen. Lima heeft in het verleden ook sets (VIRM) op de markt gehad met sleper maar zonder wielen met het juiste profiel.
Dit verhaal ging ook vaak mis bij modellen omgebouwd van tweerail naar drierail.
Wel een sleper maar niet de wielen vervangen.
Gr. Ron
-
niet alleen de flens is het probleem, veel meer de afstand van de wielschijven, deze zitten iets dichter bij de AC modellen. Misschien zouden jullie dit eens controleren.
-
Ik ben er ook nog niet uit wat hier de oorzaak is.
Ik wel... jouw baan is net een geitenpad...
-
Nou dat ben ik niet geheel met je eens. Ik heb drie AC 1300-en en alledrie hebben ze bij sommige meegebogen wissels (Märklin K-rail) toch ontsporingsproblemen. Het vervelende is dat ze het niet allemaal op hetzelfde wissel hebben, maar elke loc kiest zo zijn eigen wissel uit om moeilijk te gaan doen. >:(
Ik ben er ook nog niet uit wat hier de oorzaak is. Ik heb al diverse ontsporingen opgelost door de slepr wat meer hoogtespeling te geven en de flinterdunne Brawa slepers onder de locs te plaatsen, maar bij elke loc heb ik dus nog steeds een hardnekkige ontsporing.
Vreemd....die van mij doet het op die wissels ook goed. Moet ik wel bij zeggen dat uitsluitend bereden worden in de richting van 2 naar 1 spoor en niet andersom, maar dat heb ik in principe al met opzet gedaan omdat er in die richten al meer spul moeite mee heeft...
Groet,
Jakop
-
Heb twee NS Mat. 46 stellen van Rivarossi voor 3-rail. Rijden bij mij probleemloos rond (op C-rail). Wisselstraten en stijgingen van 3% gaat allemaal goed. Heb wel van te voren de messing lip van de sleper iets naar boven gebogen, zodat de sleper het draaistel niet opdrukt bij wissels. Maar dat moet bij Marklin loks of treinstellen ook meestal (fijn-tunen van de slepers).
Maar over de IRM van Riva; de meeste Modelspoorwinkels passen dit stel (kostenloos) aan voor 3-rail voordat deze wordt overhandigd aan de klant. Andere slepers en wisselstroom-assen voor de tussenbak. Gebeurt dit niet, dan rijdt deze idd niet goed over Marklin rails.
-
Het is niet alleen een kwestie van de sleper.
Misschien zijn de Rivarossi modellen voor drierail niet consequent voorzien van wielen met het juiste profiel voor Marklin rails, waardoor bij sommige mensen de boel ontspoort Alleen een sleper monteren is niet voldoende om een goede loop op marklin rails te waarborgen. Lima heeft in het verleden ook sets (VIRM) op de markt gehad met sleper maar zonder wielen met het juiste profiel.
Dit verhaal ging ook vaak mis bij modellen omgebouwd van tweerail naar drierail.
Wel een sleper maar niet de wielen vervangen.
Gr. Ron
Ja, dat klopt. Merken die bij het ontwerp rekening houden met het plaatsen van een sleper, nemen meestal ook wel de moeite om correcte wielstellen te plaatsen. Roco en Fleischmann doen dat in de regel wel.
Ik begrijp overigens dat tweerailwielstelen het vrij goed doen over C-rail en vooral problemen veroorzaken bij K-rail en M-rail.
-
De afstand tussen de beide wielflenzen heb ik inderdaad bekeken bij de 1300-en. Ze waren inderdaad te groot. Bij gelijkstroom moet dit 14,2mm zijn, bij wisselstroom 14,0. Ik heb de afstand aangepast, en samen met de flinterdunner Brawa sleper, valt er nu gelukkig best aardig te rijden met die loc's. Maar ja, ook de laatste ontwporingen wil ik eruit hebben, dus dat wordt weer verder puzzelen over de mogelijke oorzaken.
Ik rij toch met vaste treincombinaties, dus wellicht dat ik nog eens ga kijken wat het gevolg is als ik de sleper helemaal onder de loc weg haal en er één onder het eerste rijtuig plaats.
Jeroen
-
Bij gelijkstroom moet dit 14,2mm zijn,
Correctie: bij 2-rail moet dit minstens 14,3 mm zijn.
Ik zag trouwens dat de NEM 310 op dit punt is aangepast. Er staat nu een minimum van 14,4 mm.
-
Zo, die afstand wordt steeds groter.....
Jeroen
-
Heb op dit forum wel eens gelezen dat de afstand tussen de flensen voor 3-rail 13,8 mm moet zijn.
-
Bij een wisselstroom 1300 van Electrotren (grotendeels zelfde bouw als van Rivarossi) heb ik problemen gehad dat deze er bij meegebogen wissel uit de rails wilde. Na lang zoeken bleek dat één van de draden naar het draaistel wat aan de korte kan was. Daardoor werd de draad in ee nbocht te strak getrokken en kwam klem tussen het draaistel waardoor deze niet ver genoeg kon. Met veel gepruts een langere draad er tussen gezet en geen problemen meer met deze locomotief.
-
NL-Modelspoor,
Bedankt voro de tip, daar ga ik naar kijken! Maar moet de loc dan niet bij elke meegebogen wissel uit te rails lopen?
Heb op dit forum wel eens gelezen dat de afstand tussen de flensen voor 3-rail 13,8 mm moet zijn.
13,8mm heb ik nog niet eerder gehoord. Normaal rijden de modellen bij mij met 14,0mm perfect.
Jeroen
-
Heb op dit forum wel eens gelezen dat de afstand tussen de flensen voor 3-rail 13,8 mm moet zijn.
tja, de afstand van de flensen kan verschillen, belangrijk is niet de afstand tussen de binnenkant van de flensen maar de buitenkant...
NEM340-d (http://www.miba.de/morop/nem340-d.pdf)
-
13,8 staat bijvoorbeeld op mijn Fohrman hulpinstrumentje om wielen op de juiste afstand te zetten. Dat gaat dan over de afstand tussen de binnenkanten van de wielen. Op het normblad zie ik daar overigens bij B weer 14,0 staan.
-
rijd een Rivarossi model wel goed op 3-rail, zoals op c en k-rails zoals een (V)-IRM, 1300 loc ect? Las ook een keer dat winkels de sleeper afstelde, is dit in alle gevallen nodig? dit is vooral belangrijk met het ook op de komst van VIRM, ik kan qwa baan nog 2 kanten op, ik ben nog niet begonnen.
-
Hoiu er maar rekening mee dat V-IRM net zoveel problemen gaat krijgen als de recent uitgebrachte DD-IRM. Toch zijn deze stellen goed rijdbaar te krijgen op K- en zelfs op M-rail. Dus van één treinstel zou ik de keuze van je railsysteem niet af laten hangen.
Jeroen
-
...belangrijk is niet de afstand tussen de binnenkant van de flensen maar de buitenkant...
Toch niet. Er zijn twee maten waar je op moet letten:
- de maat B (binnenkant-binnenkant)
- de maat K (binnenkant-buitenkant)
-
Kan het niet eerder te maken hebben met het soort rail.
Heb ook 2 Rivarossi's gehad, BR18-BR39 telkens ontspoorden ze op wissels.
Mijn rails zijn de Flm. modelrails, de messing rails dus.
Johan.
-
Op welke rail rijd de Rivarossi dan wel goed?? ??? ??? ???
-
Bij mij rijden de IRM en het Mat 46 tweetje perfect op Rocoline zonder.....
Ik heb wel bij het 46'je een modeltorque geplaatst en wat gewicht verwijderd.
Ernest
-
@Ernest
Ik heb wel bij het 46'je een modeltorque geplaatst en wat gewicht verwijderd.
Neem aan dat het hier om de Lima uitvoering gaat met de 'oude' pancake motor?
-
Klopt !
Ik heb eerst gewicht bijgeplaatst maar op de helling (<3%) bleef het geval slippen.
Toen gewicht eruit gehaald en alleen wat bij het aangedreven stel gezet. Nu rijdt 'ie lekker.
Ernest
-
hoe kan je trouwens dat @#$#@^%& geluid van die oudere lima locs verhelpen?? die kraak/piep bedoel ik dus.. die van mij gaat langzamer rijden als hij dat vreselijke geluid begint te maken (het is een 1200)
-
klein likje dik vet (kogellagervet ofzo) in de motorlagers smeren.
-
Hallo Remmert en Floris,
De oude Rivarossi (Lima) modellen gebruiken nogal hard plastic voor hun tandwieltjes. Mijn Lima Koploper maakt een ongelovelijke herrie. Er zit een Model Torque motor in, die ook in zijn uppie geluidloos draait. Daar ligt het dus niet aan. De tandwielen maken een herrie. Smeren, zelfs met molybdeen-vet helpt niet. De herrie wordt na verloop van tijd wel beter, als de tandwielen meer op elkaar ingelopen zijn. Ik overweeg er nog eens nieuwe tandwielen voor te steken, maar dan moet daar eerst meer tijd voor hebben.
-
de tandwielen van mn lima motor ziujn van een licht soort metaal... niet van plastic
-
oudere lima-locs met metalen tandwielen? daar klopt iets niet. Het gaat om zo'n soort apparaat?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/limadraaistel1.jpg
die tandwielen zijn altijd van kunstof. De herrie waarbij de loc ook vertraagt klinkt echt als drooggelopen motorlagers of motorlagers met teveel speling, beide (tijdelijk) op de lossen met vet.
-
ik heb wel vaker gehoord dat er problemen waren met rivarossi modellen ik denk hier aan de irm.
door al die problemen vind ik het wisselstroom model van de irm niet goed.
voor een hoog bedrag hoor je die problemen niet te hebben,
daarom heb ik nooit de irm gekocht omdat die wel op me lijstje stond
-
Ik heb dit weekend een Mu slaapwagen van (Hornby) Jouef gekocht. Dit zijn de zelfde wagens die ook onder het merk Rivarossi worden uitgebracht. Thuis ontdekte ik dat de wagen een beetje waggelde. Bleek van een van de assen het uiteinde (lager punt) eerder een piramide dan een conische vorm te hebben. Kortom weer een sterk staaltje van Chinees prutswerk.
-
Laat ik het zo zeggen Marklin is niet beter of slechter dan Ravarossi of beter bekend onder de echte naam Rivarossi. Ook marklin heeft modellen die klinken als koffie molens.
Ben.
Dat worden er wel steeds minder hoor. Alle nieuwe locs hebben een gelijkstroom motor met vliegwiel, sinus motor dan wel een klokanker motor met vliegwiel.
Enige uitzondering op die regel de afgelopen jaren was de 1200 van Marklin deze werd uitgebracht met een vijfpolige motor. Voor mij een reden deze niet te kopen.
Zelfs de hobbymodellen vanaf 70 euro hebben meestal een driepolige gelijkstroom motor met vliegwiel en daarnaast hebben alleen de oudere modellen nog de vijfpolige motor van Marklin.
Maar de nieuwe Rivarossi modellen die de afgelopen 2 a 3 jaar zijn uitgekomen zijn van een goede kwaliteit (vijfpolige gelijkstroom motoren met vliegwiel) wat mij betreft en met rijeigenschappen die zeker goed zijn te noemen. Goedkoop zijn ze echter niet.
-
Op zoek naar antwoorden kwam ik dit draadje tegen... Dus stof eraf.
Ik heb een Rivarossi E633 en die ratelt enorm; alsof er een ASB kapot is, maar alles is intact. Geen defecte of ontbrekende ASB's of gebroken tandwielen en alles goed in 't vet, ook motortje loopt prima. Nou heb ik een vermoeden dat het een combi is van speling op de tandwielen, en verticale speling en wrijving van de aandrijfassen in het draaistel; het lijkt alsof de motor 1 eind van de aandrijvende draaistellen telkens iets via het tandwiel omhoog duwt (in feite klimt), totdat het wiel gaat draaien en de het draaistel weer naar beneden komt. Vreemde omschrijving, maar het geeft een regelmatig raillas achtig geluid; gewoon kadeng-kadeng dus :laugh:
Iemand ervaring hiermee...?
-
Guus Meeuwis ;D
-
Guisepe Gabbiano bedoel je.. :)
Maar volgens mij moet ik een errata plaatsen; bij nadere inspectie bleken wel degelijk de tandwielen op de assen van 1 draaistel gebroken; scheurtje parallel aan as. Vermoedelijk is dat de oorzaak...
Weet iemand een adresje voor plastic tandwielen: buitendiameter 6 mm, 10 tanden? Behalve Ali-express..
EDIT: Gevonden... modelbouw de kombuis!
-
Ik heb ze ook wel denk ik.
As diameter? 1 mm/2 mm
Ronald Visser.
-
Wel al besteld, maar als je iets hebt liggen..? Asje is 2,24mm..