BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Catweazle op 16 March 2010, 21:21:00
-
Ola all,
Ik ben reeds plannen aan het maken voor de volgende winter. Dan is op mijn baan het dorp aan de beurt om gebouwd te worden. In ieder huis wil ik verlichting en in de straten natuurlijk straatverlichting. allemaal apart te schakelen.
Als ik nu onder mijn baan kijk dan is het al redelijk gevuld met rijdraden, terugmeldingsdraden, wisselaansturings draden.
Wie durft de onderkant van zijn baan aan mij te laten zien waarop verlichting is aangebracht. Ik zoek een goede structuur waarbij storing zoeken en afhandelen redelijk simpel gaat. Leds , gloeilampen alles kan nog bij mij.
Alle tips, ervaringen en ideeen welkom.
gr. Edwin
-
Edwin,
begin met andere draadkleuren dan waar je baanaansturing is mee bedraad. Specificeer welke kleur je waarvoor gebruikt.
Door andere kleuren te gebruiken heb je sowieso al een goede scheiding van verlichting en baanaansturing.
mvg,
Sander
-
Doe zoals vroeger in een telefooncentrale, welk kleur draadje of hoe het loopt maakt geen bal uit (wel zo dat het vast zit...!) als je maar goed administreert waar het vandaan komt en waar het naar toe loopt...
rob
-
Een goede administratie is inderdaad de halve oplossing bij probleemzoeken.
Ik gebruik geen afzonderlijke kleuren, bij mij zijn alle draden grijs maar elke draad heeft wel een uniek nummer. Bovendien lopen alle draden over één of meer connectors.
Stel dat een draad loopt over connector 2, pen 17, dan heet die draad 217. Op een module komt de draad aan op een kroonklem, en daar staat ook een nummer bij, en wel.....217! Als de draad doorloopt naar een volgende module, dan gaat dat weer over een connector. En die connector heet ook connector 2, en de draad loopt ook daar over pen 17. Op die manier houdt een draad over het hele traject hetzelfde nummer.
In een tabelletje staan alle nummers onder elkaar, en achter elk nummer staat waar de draad voor dient, en welke route hij aflegt over de spoorbaan.
-
Klaas,
mee eens..
rob
-
Klaas, ook ik ben het met je eens.
Een goede documentatie scheelt naderhand een hoop tijd.
Maar mag ik even een vraag stellen, die zijdelings te maken heeft met de vraag Edwin.
Heb jij ervaring, met de overspraak tussen de kabels onderling onder de modelbaan?
Met name de capacitieve koppeling ???
Groetjes
Arthur
-
Arthur,
ik heb geen ervaring met overspraak. Dat komt waarschijnlijk omdat ik analoog rij.
Bij mij zitten alle draden bij elkaar in één bundel, zie foto. Daar zitten zelfs de draden van 2 connectors bij elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1130_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1130_1.jpg)
In die bundel zit de centrale massa van het hele systeem, de railvoeding en stuursignalen.
De railvoeding is een Permaloogspanning, dat is een mix van hoogfrequent en rijpulsen.
De stuursignalen zijn 24V spanningen die aan of uit kunnen staan.
Nog nooit gemerkt dat dat elkaar in de weg zit.
-
Edwin,
Heb je deze site al eens bezocht?
http://www.nproject.org/nl/modelspoor/de-bedrading-onder-de-modelbaan.html (http://www.nproject.org/nl/modelspoor/de-bedrading-onder-de-modelbaan.html)
Daar kun je wel wat ideetjes opdoen....
John