BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: eenop87 op 15 March 2010, 21:30:20
-
Na ongeveer 5 jaar ben ik een beetje uitgekeken op mijn oude baan en loop al maanden te denken aan nieuwe baan.
De kamer is niet al te groot en ik wilde hem beter benutten om een maximaal mogelijke rijlengte te krijgen.
Bij mijn oude baan zijn door de lengte van de stations slechts treinlengtes van 1 meter mogelijk en is het aantal opstelsporen te gering.
In mijn oude baan zaten twee luiken om alles bereikbaar te houden, dit blijkt in de praktijk toch wel erg lastig te zijn.
Dat waren dus de punten die in ieder geval moesten verbeteren.
Na vele ontwerpen in de prullenbak te hebben gegooid ben ik tot het volgende ontwerp gekomen:
De bovenbaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_Tillig_boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_Tillig_boven.jpg)
Het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_Tillig_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_Tillig_schaduw.jpg)
Het hier getoonde ontwerp is gemaakt met Tillig code83 rails.
Met name de wissels vind ik erg fraai. Ik heb begrepen dat materiaal met RP25 wielen hier ook goed op loopt. Iemand ervaring?
Daarnaast moet ook mijn NEM spul (waaronder een paar oude Fleischmanns) er goed mee overweg kunnen.
Hetzelfde ontwerp heb ik ook nog gemaakt met ROCO line en met PIKO-A rails. Omdat ik alle rails nieuw wil aanschaffen, zal de prijs
ook een belangrijke rol spelen.
Met dit ontwerp kan ik een treinlengte tot ongeveer 1,75 m gebruiken.
Er zijn 8 opstelsporen in het schaduwstation, waarvan er vanwege de lengte een paar dubbel gebruikt kunnen worden zodat ik daar theoretisch minimaal 11 treinen kwijt kan. De totale lengte van alle rails is 100m.
Het schaduwstation komt ongeveer 30cm onder de hoofdbaan te hangen.
De verbinding tussen het linker en rechterdeel wordt uitgevoerd met een opklapbare brug.
Bij de rangeer sporen links is wat ruimte voor industrie.
Bovenin komt het station met wat stadse huizen.
Aan de rechterkant komt het onderhoud van de lokomotieven.
Het wordt een digitale baan bestuurd door Koploper en DDW.
Opbouwende kritiek is van harte welkom.
Gerrit
-
Ziet er leuk uit, alleszinds het boven gedeelte, het kan zijn dat ik verkeerd denk wat uw schaduw station betreft. maar gezien de kruising en wissels aan het begin van de railspiraal, herleid u het ganse schaduw station tot een grote keerlus.
Of vergis ik mij.
Matheus.
Wanneer dit alles Marklin is heb ik hier geen opmerking gemaakt hoor!!!!!
-
Gerrit,
Leuke baan, hoe had je de opklapbare brug gedacht?
Tillig elite is inderdaad een goede keuze. Om er met RP25 goed overeen te rijden moet het echter goed liggen.
RP25 ontspoort nogal makkelijk als het spoor niet vlak ligt. De wissels geven hier geen problemen.
Volgens mij rijdt vrijwel alles daar overheen, uitgezonderd wat oude Lima's en wat ander oud spul.
Wissels kan je bij hen ook als bouwset krijgen, kan je nog overwegen om kosten te besparen.
groet,
marcel
-
@Matheus
Het keerlusprobleem is eenvoudig met met 3 keerlusmodules op te lossen: Een module in de onderste poot van het schaduwstation, een module in één van de spiralen, en een in de keerlus aan de linkerzijde van de bovenbaan.
@Marcel
Ja die zelfbouw wissel zijn behoorlijk kostenbesparend. (y)
De uitvoering van de brug ligt nog niet vast, zal wel iets van metalen profielen worden denk ik.
mvg
Gerrit
-
Hoi Gerrit,
Alweer wat bijgeleerd, ja ik sta ook nog maar pas aan de beginfase van digitaal, maw.nog een hele boel te leren.
Matheus.
-
Hoi Gerrit
Altijd leuk om weer met een nieuwe baan te beginnen
Een paar opmerkingen van mijn kant
Links van het station heb je een stukje enkel spoor , is dit bewust?
Als je het dubbelspoor laat doorlopen vergroot dit je rijmogelijkheden (treinen gelijktijdig binnenkomen en vertrekken)
Je geeft aan boven in een stations gebouw te willen plaatsen
Ik ben benieuwd waar dit moet komen
Ik vind de rangeersporen hiervoor bij het station onlogisch
Als het stationsgebouw onder de rangeer sporen moet komen vind ik het raar om tussen het stationsgebouw en de perronsporen eerst nog rangeersporen te hebben
Voor de afwikkeling van binnen komende goederentreinen neem ik aan dat je altijd van links binnen komt op het onderste doorgaande spoor je kunt dan de loc afkoppelen en door laten rijden naar het locdepot
Hiervandaan kan dan een rangeerloc de goederentrein oppikken en naar de rangeersporen aan de linkerkant duwen
Tot zover niets aan de hand
Maar hoe wil je nu wagons brengen naar de rangeersporen bij het station zonder je loc klem te zetten
Hiervoor zul je een omloopspoor moeten maken
Gerrit hierbij laat ik het
MVG Bart
-
@Bart
Bedankt voor het meedenken.
Het stationsgebouw(tje) dat ik nu heb is 10x20cm en dat past links bovenin (asymetrische opstelling). Er is dan ook nog plaats voor een weg. Eventueel kan ik nog wat ruimte winnen door een beetje boven de vensterbank te bouwen. Je moet soms toch wat water in de wijn doen :-\
Oorspronkelijk had ik het geheel als een enkelspoor ontworpen en heb later het spoor vanuit de spiraal wat verder door laten lopen. Je hebt gelijk dat ter plaatse een dubbelspoor meer mogelijkheden biedt om het verkeer wat soepeler te laten verlopen, zal hier nog eens op broeden maar zal lastig worden door gebrek aan ruimte.
Je opmerking over het omloopspoor is zeer juist, had ik zelf nog niet gezien en zal daar zeker naar kijken.
mvg
Gerrit
-
Inmiddels de opmerkingen van Bart in het plan opgenomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_Tillig_boven_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_Tillig_boven_1.jpg)
Gerrit
-
Het schaduwstation komt ongeveer 30cm onder de hoofdbaan te hangen.
Dat is in ieder geval qua ruimte genoeg om overal goed bij te kunnen komen om bij calamiteiten alle sporen te kunnen bereiken. (y)
Maar om dat niveau verschil te kunnen overbruggen heb je wel een flinke klimspraal nodig.
Zoals jij het nu getekend hebt kun je vanaf de opklapbare brug afbuigen naar het schaduwstation en wil je na een kwartcirkel al onder de 5 kopsporen doorgaan. Dat geeft op zich al een flinke helling. Als je die 5 sporen daar wat op laat lopen win je al wat ruimte maar blijft het krap.
Vervolgens kom je na een volledige cirkel bij de kruiswissel voor het schaduwstation uit.
Als dat echt zo bedoeld is moet ik je teleurstellen. In één volledige cirkel 30 cm dalen zal toch echt te veel van het goede zijn. Dan kan je alleen met tandradtreinen gaan rijden. Een gebruikelijk hellingspercentage is 3% (3 cm dalen op een meter).
Toevallig heb ik een zelfde situatie dat 1 van mijn schaduwstations op -35 cm ligt. Ik had daar in eerste instantie een spiraal gebouwd die dat in 2 windingen overbrugde. Nou dat werkte dus niet.
Ben daar nu een nieuwe spiraal (eigenlijk een ovaal) aan het bouwen die dat in 3 windingen gaat overbruggen en aan de lange zijde een recht stuk krijgt van 80 cm. Dat geeft een gemiddelde van +/- 3%.
Verder zie ik de functie van het kruiswissel voor het schaduwstation niet. Je kunt toch gewoon via het inrijspoor naar rechts rijden en dan 1 van de opstelsporen kiezen. Komt de betrouwbaarheid alleen maar ten goede.
Gr.
Eric
-
@Eric
Misschien niet zo goed te zien, maar komend van de brug richting schaduwstation hoeft de trein maar 2cm te dalen om onder de kopsporen te komen en dat is minder dan 1,5%. De brug ligt n.l. al op het -6cm niveau.
Kopsporen wil ik absoluut vlak hebben liggen om spontaan rijdende wagonnetjes te voorkomen.
Vanwege de overzichtelijkheid heb ik maar 1 spiraal getekend. In werkelijkheid komen er drie boven elkaar te liggen en zal het hellingspercentage niet boven de 3% uitkomen. Een tandrad is dus niet nodig. ;D
De kruiswissel in het schaduwstation is nodig om hier een keerlus te maken. Ik heb in de bovenbaan ook een keerlus en kan zodoende een wat levendiger treinenloop krijgen. Een paar wissels meer of minder zal niet veel invloed hebben op de betrouwbaarheid.
mvg
Gerrit
-
Vlakke kopsporen kan ik me voorstellen. ;D
Zie nu inderdaad dat in de tekening van het bovenniveau er hoogtes vermeld zijn. Had ik even over het hoofd gezien.
3 windingen lijkt me ok. Zeker als je al op -6 begint. Dan hoef je nog maar 24 cm te dalen. Weet niet welke radius je gebruikt maar denk dat je inderdaad aardig rond de 3% blijft zo.
Let alleen nog even op met de ruimte helmaal onderaan daar waar je spiraal op -11 ligt gaat die onder sporen door die al op -3/-4 liggen. Daar gaat dan ook nog het hout van je onderbouw, eventuele isolatie en de hoogte van de rails zelf vanaf. Houdt je dan voldoende ruimte over?
Gezien de lokloods met draaischijf ga je niet elektrisch rijden en kan je met wat minder ruitme toe maar ik zou die ruimte daar nog even controleren. Houdt het profiel van vrije ruimte in de gaten. Zie NEM 102 (http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_102_nl.pdf) en NEM 103 (http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_103_nl.pdf).
Gr.
Eric
-
@Eric
De situatie bij de draaischijf had ik al aangepast (is nog niet op de tekening te zien). Wat lokomotieven betreft ben ik een "omnivoor" ;D
Ik rij zowel stoom als elektrisch en diesel. Alles,nou ja "alles" ;), wat ik leuk vindt koop ik en komt op mijn baan.
De ruimte links bij het -11 niveau is inderdaad wel krap, maar denk dat het in combinatie met dun plaatmateriaal (5mm triplex) wel op te lossen is. Heb dezelfde situatie op mijn huidige baan en is daar ook gelukt.
mvg
Gerrit