BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 14 March 2010, 13:07:15

Titel: loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: nscargo op 14 March 2010, 13:07:15
Sommige locseries zoals bv de 2200 en 2400 hebben duidelijk een voor en achterkant.
Of mischien moet ik zeggen dat ze niet symetrisch zijn.
Maar wie bepaald nu hoe een loc op de rails komt staan?
En zijn er nog keerlussen of draaischijven om een loc om te draaien?
Harm
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Basilicum op 14 March 2010, 13:22:01
Veel symmetrische locomotieven hebben een 1 en een 2 meegekregen, zoals bij de DB Baureihe V200 op de deuren:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto167_BSM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto167_BSM.jpg)

Voor de oorlog reden Duitse E-loc's met een V (vorne) en een H (hinten) rond.
Zo zijn er nog talrijke voorbeelden, die hieronder nog wel zullen verschijnen. ;)

Groet,
Basilicum
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: timtrein op 14 March 2010, 13:33:30
De loc wordt op een willekeurige manier gebouwd, en de rest van z'n leven is het gewoon toeval welke kant waarheen staat. Dat is totaal niet interessant, locs kunnen voor- en achteruit even hard (enkele uitzonderingen daargelaten). Alleen bij stoomlocs heb je een voor- en een achterkant, daarom hadden de depots vaak een draaischijf. Keerlussen bestaan in het grootbedrijf praktisch niet, de enige die ik ken ligt in het HSB-net (Selketalbahn).
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: johnny-VIRM op 14 March 2010, 14:10:08
kop 1 of kop2 is puur voor de plaatsing van bepaalde apparatuur, bijvoorbeeld een 1700 noodgereedmaken doe je vanuit cabine 1, omdat daar de ATB en je noodkast zitten. En bij de 1600 en 1800 de neutre.
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: nscargo op 14 March 2010, 19:43:31
Toch begrijp ik dan nog niet waarom bij de ene 2200 de huif naar links en de andere naar rechts wijst.
Dat ze zowel met de cabine voor of achter even snel kunnen rijden is bekend.En bij dubbeltractie vinden sommige machinisten het prettiger om de huifen tegen elkaar te hebbbn, en zo beter zicht hebben op de baan.
Maar er is dus geen enkele reden waarom bij de 2200 de ene keer de huif naar links en de andere naar rechts wijst.
Het is maar net hoe ze bij de fabriek gebouwd wordt?
Harm
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Rick op 14 March 2010, 19:47:07
Die worden allemaal op dezelfde manier gebouwd, dat is wel zo handig. Alleen na verloop van tijd in dienst staan ze omgekeerd ten opzichte van elkaar. Daar is echt geen speciale reden voor.
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 March 2010, 19:52:38
Hoe een loc op de rails staat wordt bepaald door de reizen die hij al heeft gemaakt.
In het Nederlandse spoorwegnet komen enkele driehoeken voor, b.v. Roosendaal-Breda-Lage Zwaluwe. Als een loc eens zo'n driehoek heeft genomen, dan staat hij andersom.
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: rail4marcel op 14 March 2010, 19:54:03
Ook in de havens zijn er vele driehoeken waardoor het ook sneller gebeurd dat locs gedriehoekt worden.
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Gert1 op 14 March 2010, 19:57:10
Maar er is dus geen enkele reden waarom bij de 2200 de ene keer de huif naar links en de andere naar rechts wijst.
Heeft alles te maken met waar de locs geweest zijn. Al heb je dan geen keerlussen in NL, een loc kan wel 'gedriehoekt' zijn, waardoor hij precies andersom komt te staan. In het verleden werd er wel eens bewust 'gedriehoekt' met museummateriaal dat men op een bepaalde manier in het spoorwegmuseum wilde hebben staan.

Het is maar net hoe ze bij de fabriek gebouwd wordt?
De bouw van locomotieven verloopt serie-matig en dus rijden ze allemaal met dezelfde kant op de poort uit. Die 2200-en zijn dus ooit allemaal met hun neus dezelfde kant op uit uit de fabriek vertrokken.

mvg,
Gert
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Jos B. op 14 March 2010, 19:59:21
Driehoeken komt ook regelmatig voor tussen Heerlen/Sittard/Maastricht.


Jos.
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Rick op 14 March 2010, 20:01:14
Ook in de havens zijn er vele driehoeken waardoor het ook sneller gebeurd dat locs gedriehoekt worden.
Waar dan? In Amsterdam ligt er eentje voor de autotreinen, in Rotterdam zie ik er geen op het eerste oog en in Zeeuws Vlaanderen een stuk of 3 en zelfs een heus rondje maar daar heb je weinig aan voor de rest van Nederland.
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: stig op 14 March 2010, 20:16:54
Hoe het in NL is weet ik niet, maar in sommige landen heb je aparte locs waarbij machinisten een voorkeur voor een bepaalde cabine hebben omdat daar geen herriemakers zijn of wat dan ook. Als een loc gedraaid kan worden, dan doen ze dat ook. Die situatie wijkt natuurlijk enorm af van Nederland, waar je trein klaar staat en je doet het er maar mee...
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: roco op 14 March 2010, 20:54:08
Een lawaai compressor direkt achter het schot is geen pretje , vandaar dat de noorse machinisten er de voorkeur voor hadden om de "Nohab" te draaien en met de "stille" cabine voor te rijden .
In Duitsland hadden de V200 slibcontrolle over 1 draaistel . Vooral tijdens de inzet op de Schwarzwaldbaan slipten de loks vaak . Om betere controle te hebben over beide draaistellen reed de met controle draaistel achterop . De meter waarschuwde dan wanner er slip optrad . Van de voorste draaistel konden ze het dan "horen" .
Ja , dat was in tijden dat er nog volop draaischijven aanwezig waren .

gr Jos
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: TGVfreak op 14 March 2010, 21:34:52
Waar dan? In Amsterdam ligt er eentje voor de autotreinen, in Rotterdam zie ik er geen op het eerste oog en in Zeeuws Vlaanderen een stuk of 3 en zelfs een heus rondje maar daar heb je weinig aan voor de rest van Nederland.

Voor Rotterdam is er zelfs een letterlijke driehoek zichtbaar:
Kijfhoek-Rotterdam IJsselmonde-Botlek
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=barendrecht&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.333294,9.876709&ie=UTF8&hq=&hnear=Barendrecht,+Zuid-Holland&ll=51.872066,4.536152&spn=0.013195,0.038581&t=h&z=15 (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=barendrecht&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.333294,9.876709&ie=UTF8&hq=&hnear=Barendrecht,+Zuid-Holland&ll=51.872066,4.536152&spn=0.013195,0.038581&t=h&z=15)
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Rick op 15 March 2010, 09:58:32
Maar die bedoel ik dus niet.
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Kieft01 op 15 March 2010, 11:59:25
Even dan maar een 'domme' vraag:

Het maakt voor de 'symetrische' los dus niet uit op de modelbaan wat voor en achteruit is?
Oftwel front en sluitverlichting (mits hetzelfde uitgevoerd uiteraard) is dus puur zoals je het zelf definieert, hoe je hem zelf op de baan zet?



Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Han Zijlstra op 15 March 2010, 12:04:01
Nee dat maakt niet uit. zorg er wel voor dat je regelmatig je lok draait om slijtage gelijkmatig te latenm verlopen.
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: timtrein op 15 March 2010, 16:26:20
Om dat te merken moet je het wel aardig bont maken denk ik... of je moet de hele dag rondjes rijden.
Iemand weleens slijtage aan zijn wielen gemerkt?
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Ries op 15 March 2010, 16:33:59
Citaat
Maar die bedoel ik dus niet.

Een trein driehoeken is een trein driehoeken, bijv Roosendaal > Breda > Lage Zwaluwe > Roosendaal

Idem dito Ijselmonde > Kijfhoek > Waalhaven Zuid > Ijsselmonde

Je bedoelt waarschijnlijk een driehoek op een bescheiden oppervlakte Rick?

De belgen waren daar meer een liefhebber van, Essen heeft zo'n keerdriehoek gehad om maar eens een voorbeeld te noemen.
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Rick op 15 March 2010, 18:33:45
Correct, daarom gaf ik er ook al voorbeelden van (A'dam Westhaven, Zeeuws Vlaanderen). Dat je een groot deel van de spoorlijnen in Nederland kan gebruiken om te driehoeken weet ik, en dat is ook niet zo spannend. ;)
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: guest7823 op 15 March 2010, 19:34:45
het belang van "voor en achter" dateert nog uit de tijd dat voor het geven van rangeerseinen de stand van de loc nog bepalend was. Bij de oude rangeerseinen werd een rangeersein geven in de zin van vooruit en achteruit, waarbij vooruit gedefinieerd was zoals je dat bij een standaard stoomloc met de schoorsteen voor zou verwachten:
- vooruit
- achteruit

Dit gaf eigenlijk nooit problemen omdat de bouw van een stoomloc bijna altijd zo was dat er duidelijk een voor- en achterkant was te definieren (Fairlies waren een bekende uitzondering).

Bij de bouw van symetrische loc's (met name diesel en electrisch) viel dit onderscheid niet meer te maken. Oplossingen waren:
- een streep op een van de twee schoorstenen
- V / A op de bufferbalk
- en nog een paar
Bij dit alles bleef de oude wijze van rangeerseinen geven gehandhaafd. Hiervoor was het dus wel noodzakelijk dat de rangeerder het onderscheid duidelijk kon zien.

Later is de wijze van rangeerseinen geven gewijzigd:
- van de rangeerder af
- naar de rangeerder toe
Bij deze wijze van signalen geven speelde de stand van de lok geen rol meer. Hierdoor verviel de noodzaak om aan de buitenzijde een duidelijk zichtbaar onderscheid te laten zien wat welke kant was. Er bleef toen enkel over wat waar zat in de loc zoals de cabine vanwaar uit je de loc opbouwt of waar de handrem zit.
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Ries op 15 March 2010, 19:47:04
Citaat
dat is ook niet zo spannend.

Nou,..... ;D ;)

Maar we begrijpen elkaar in ieder geval weer (y)
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: nscargo op 15 March 2010, 21:50:54
En het antwoord is duidelijk, ze komen allemaal op dezelfde manier nederland binnen, maar in de loop der jaren maken ze nogal wat reizen en komen vanzelf een keer in een driehoek terrecht.
Waarna de loc andersom staat.
Hoe ze dan staat is niet belangrijk meer, de machinist zal het er zo mee moeten doen.
Harm
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Lokpaint op 15 March 2010, 22:04:52
Hoi

Bij mij gaan de loks ook zo vanuit de doos of vitrine de baan op. Ik kijk dus ook niet welke kant voorstaat.

Bart
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: Spoortief op 15 March 2010, 22:05:23
Even dan maar een 'domme' vraag:

Het maakt voor de 'symetrische' los dus niet uit op de modelbaan wat voor en achteruit is?
Oftwel front en sluitverlichting (mits hetzelfde uitgevoerd uiteraard) is dus puur zoals je het zelf definieert, hoe je hem zelf op de baan zet?


Frontsein en sluitsein is niet "voorlicht" en "achterlicht", oftewel bepaald door wat je als voor of achterkant aanduidt...
Frontseinen en sluitseinen zitten allebei aan beide kanten van de lok.
Frontseinen (geel/wit) branden aan de kant die de lok oprijdt terwijl de sluitlseinen (rood) aan de tegenovergestelde kant branden.

Dat kan je dus omdraaien als de lok de andere kant opgaat.

MVG

Marten
Titel: Re:loc voor en achterzijde op de rails
Bericht door: guest7823 op 15 March 2010, 22:31:24
Frontsein en sluitsein is niet "voorlicht" en "achterlicht", oftewel bepaald door wat je als voor of achterkant aanduidt...
Frontseinen en sluitseinen zitten allebei aan beide kanten van de lok.
Frontseinen (geel/wit) branden aan de kant die de lok oprijdt terwijl de sluitlseinen (rood) aan de tegenovergestelde kant branden.

Dat kan je dus omdraaien als de lok de andere kant opgaat.

MVG

Marten


Of aan beide kanten een pit, dan is de loc aan het rangeren.

Sluitseinen (2x rood) enkel als het om een losse loc gaat, anders gewoon uit (dwz de zijde die tegen de trein staat)