BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Sven op 12 March 2010, 23:27:45

Titel: Hoe was NEC Birmingham (november 2009)?
Bericht door: Sven op 12 March 2010, 23:27:45
Ik was mijn foto's van Rail 2010 op mijn zoveelste website aan het zetten en heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn foto's van het, naar mijn weten, grootste modelspoorevenement van Groot-Brittanië on-line te zetten. Voor degenen die het leuk vinden om het te zien.

Het is in feite één hele grote hal formaat hoofdhal Eurospoor (maar ik ben erg slecht in schatten, dus als ie groter zou zijn, dan zou dat zomaar kunnen). Het aparte is dat we in NL grote interesse hebben voor de Engelse banen als die zich in Nederland vertonen, daar hadden we het op een gegeven moment echt wel gehad met de zoveelste oud Engelse stationsomgeving. ;D Een Engelse deelnemer vandaag op Rail 2010 vertelde dat ook voor hen continentale banen op hun evenementen "exotisch" zijn, omdat die anders zijn dan wat ze normaal zien. Maar afgezien daarvan heb ik heel veel leuke en andere dingen gezien dan dat we normaal in NL zien. Sfeervolle en golvende landschapjes. Die Engelse hebben toch maar mazzel met zo'n groot en zeer gevarieerd land.

Nettlecomb zal de Ontraxs bezoekers bekend voorkomen, die was ook in Birmingham. Was voor mij wel een van de hoogtepunten. Ballyconnell Road (de ronde Britse baan) zal de bezoekers van Rail 2010 ook bekend voorkomen. Leuk waren ook de vele "trade" standjes, die hadden veel dingen die ik helemaal nog niet eerder gezien had. Voor een Duitse rijder als ik is er aan materiaal niets te krijgen, daarvoor moet ik toch bij Rail of Eurospoor zijn. Een goede reden o.m. om weer de overtocht naar NL voor te maken (ik woon nl in Engeland). De trein erheen was overigens wel belachelijk duur. £81 voor een retourtje en een reis van 1 uur. Met de auto en twee personen waren we er met een volle tank (25 liter) heen en weer voor gereden. Daar gaan mijn principes.

Foto's staan HIER (http://web.me.com/macnavi/railmedia/Treinenfotos/Pages/NEC_Birmingham_2009_%28UK%29.html)
Titel: Re:Hoe was NEC Birmingham (november 2009)?
Bericht door: Ronald Halma op 12 March 2010, 23:39:11
Sven, bedankt voor de foto's. Ik ben er ook geweest met mijn OntraXS maatje Henk. Vond het een erg leuke show die de echte Engelse manier van modelbouwen laat zien. Was er persoonlijk erg van onder de indruk.

Citaat
De trein erheen was overigens wel belachelijk duur.

Moet je het vliegtuig eens nemen, die was veel duurder.... ;D ;)
Titel: Re:Hoe was NEC Birmingham (november 2009)?
Bericht door: Sven op 13 March 2010, 01:04:51
Moet je het vliegtuig eens nemen, die was veel duurder.... ;D ;)
Touché! LOL  :D
Titel: Re:Hoe was NEC Birmingham (november 2009)?
Bericht door: henk op 13 March 2010, 08:59:16
Het aparte is dat we in NL grote interesse hebben voor de Engelse banen als die zich in Nederland vertonen, daar hadden we het op een gegeven moment echt wel gehad met de zoveelste oud Engelse stationsomgeving. ;D

Als ze naar Nederland komen heb ik dat getut met al die countryside baantjes eigenlijk ook wel gezien. Ik heb er ook een tijdje gewoond, Oxford nota bene niet de lelijkste plek van Engeland, maar toch is mijn beeld heel anders. Zoveel voorbeelden van ruige industrie en grimmige steden met het spoor vlak langs de huizen die om nabouwen vragen. Was er zoiets?
Titel: Re:Hoe was NEC Birmingham (november 2009)?
Bericht door: Sven op 13 March 2010, 09:38:34
Ik kan me niet herinneren zoiets gezien te hebben. In ieder geval is het me niet opgevallen.
Titel: Re:Hoe was NEC Birmingham (november 2009)?
Bericht door: henk op 13 March 2010, 10:09:26
Het lijkt wel of modelspoor in Engeland nog veel meer een vorm van escapisme is dan hier. Veel verlangen naar het platteland en terugkijken op de roemruchte oorlogsjaren.
Titel: Re:Hoe was NEC Birmingham (november 2009)?
Bericht door: Sven op 13 March 2010, 10:22:45
Dat is de leeftijd van de bouwers op zo'n expo. Hornby heeft toch een groot assortiment van de moderne treinen en erg goedkoop. Ik denk dat de rijders daarvan nog te jong zijn om serieus met modelbouwen bezig te zijn.

Maar het klopt wel dat men zich meer dan in NL bezig houdt met oude dingen en iedereen houdt zich ermee bezig. Kinderen van 14 kopen een klassieke Mini om deze op te knappen. Vrouwen hebben een klassieke auto en gaan naar evenementen. Ik denk niet dat het een vlucht is, ik denk dat ze het gewoon leuk vinden om met het culturele erfgoed bezig te zijn. In Nederland is de gemiddelde mens meer met het kopen van moderne dingen bezig en geen "oude zooi". Alleen als ze er aan kunnen verdienen. Handelsgeest vs traditiegezind, lijken me de spijker-op-de-kop kernwoorden.