BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Peter_12 op 12 March 2010, 19:21:13
-
Hallo,
Ik heb vandaag de restauratie/fietswagon plan E aangeschaft (20.156.02, wagen 226) met reclame opdruk van Skol international bier.
Het valt mij op dat er alleen pictogrammen op beide zijdes staan van fietsen, een pictogram met mes en vork ontbreekt.
klopt dit?
gr
Peter
-
Het is een ex-restauratie-rijtuig dat is omgebouwd tot fietsrijtuig.
Of dacht je dat jou Preisertjes hun lunch gezeten op de bagagedragers van hun fietsjes zouden gaan nuttigen? :D
mvg,
Gert
-
Ligt denk ik wel zwaar op de maag, gelukkig zitten er nog geen preisertjes in.
Overigens wel vreemd want op de doos staat gewoon restauratie/fietswagon en het interieur is compleet met keuken
(waarschijnlijk om fietsspaken te koken tot spaghetti)
-
Op deze zeer informatieve website kun je meer lezen over de totstandkoming van de fietsrijtuigen: http://www.seinarm.nl/Staal/PlanE.aspx
Veel leesplezier!
mvg,
Gert
-
Overigens wel vreemd want op de doos staat gewoon restauratie/fietswagon
Hoe duidelijk moet de firma zijn?
Waarschijnlijk paste de tekst: "Df tot fietsenrijtuig omgebouwd voormalig restauratie rijtuig uit de serie Plan E"
niet op de verpakking.
Op deze site kan je het óók allemaal nalezen:
http://www.martijnhaman.nl/ (http://www.martijnhaman.nl/)
Stukje tekst uit de bovenstaande site:
In 1990 werden vier restauratie-/bagagerijtuigen omgebouwd tot bagagewagen, ingericht voor het vervoer van fietsen (Df). Hiertoe werd het interieur verwijderd en vervangen door rekken waarin fietsen kunnen worden opgehangen. In de intercity-kleurstelling hebben de fietsenrijtuigen tot in de zomerdienst van 2004 dienst gedaan in de Intercitytreinen tussen Amsterdam en Limburg.
-
Staat er ook wat over de keuken? ;D
-
@Ries, De fietsenrijtuigen die je noemt, zijn geheel verbouwd.
hierbij is ook het interieur uitgebroken.
@peter,
De wagens die artitec nu uitbrengt zijn de oude restauratierijtuigen die voor fietsenvervoer zijn aangewezen.
hierbij zijn de pictogrammen gewijzigd van restauratie naar fietsvervoer, en was de oude restuaratie voor het publiek afgesloten. Verder is er aan het interieur niets gewijzigd.
Er zijn 4 van deze oude restauratierijtuigen in de zomer van 1988 en 1989 ingezet met Icr en plan W rijtuigen van Haarlem naar Maastricht.
Het model en de omschrijving van Artitec klopt dus wel, het is een restuaratie/fietsenrijtuig.
Groeten Arjen
-
@Peter, je kunt inderdaad vraagtekens plaatsen bij de fietsopschriften i.c.m. de Skolreclame. Zonder de genoemde reclame is er geen twijfel, dan klopt het model.
Heb je een foto van de reclame-opschriften?
-
@Ries, De fietsenrijtuigen die je noemt, zijn geheel verbouwd.
hierbij is ook het interieur uitgebroken.
@peter,
De wagens die artitec nu uitbrengt zijn de oude restauratierijtuigen die voor fietsenvervoer zijn aangewezen.
hierbij zijn de pictogrammen gewijzigd van restauratie naar fietsvervoer, en was de oude restuaratie voor het publiek afgesloten. Verder is er aan het interieur niets gewijzigd.
Er zijn 4 van deze oude restauratierijtuigen in de zomer van 1988 en 1989 ingezet met Icr en plan W rijtuigen van Haarlem naar Maastricht.
Het model en de omschrijving van Artitec klopt dus wel, het is een restuaratie/fietsenrijtuig.
Groeten Arjen
Maar Skolreclame in 1990 kwam echt niet meer voor: reclamestickers zaten toen al niet meer op de 3 banen apart, maar als 1 lange sticker over de banen...
-
Het model en de omschrijving van Artitec klopt dus wel, het is een restuaratie/fietsenrijtuig.
Gelukkig krijgen we daar geen discussie over (y)
Is de kleur goed mannen :-X
-
Gelukkig krijgen we daar geen discussie over
Gelukkig dus toch nog wat discussie ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Skol_artitec.jpg)
@Mispoes bij deze de foto.
Op de site van Artitec staat een foto van de versie zonder de Skol reclame en deze heeft mes/vork pictogrammen
@ alle anderen dank voor de reacties.
gr
Peter
-
Overigens heeft artitec het fietsenrijtuig/restauratie rijtuig ook (al eerder) uitgebracht zonder reclame, met fietsen pictogrammen.
Het catalogus nummer is mij even ontschoten.
Spoorfan
-
Op de site van Artitec staat een foto van de versie zonder de Skol reclame en deze heeft mes/vork pictogrammen
Men heeft zich vergist, deze combinatie is een anachronisme. De fiets-picto's zijn van laat in de jaren '80, de reclame doet mij erg jaren '70 aan.
-
het zou net kunnen Skol heeft hier 'geleefd' van '73 tot '82
gr
Peter
-
Dan gaat het dus niet, deze Df is van veel later (v.a. 1988/89 ofzo), bovendien waren reclames in de loop van 1985 op één strook te zien i.p.v. 3 aparte velden... foute boel dus, foute boel!
-
De fiets-picto's zijn van laat in de jaren '80.
Uche, uche, uch, even de stof van dit draadje blazen.
Weet iemand toevallig wanneer de fiets picto's zijn geplaatst?
Is dit voor of na 1985?
Groeten,
Christoph
-
Als ik dit draadje doorlees staat er ergens dat de plan E-RD in 1988 en 1989 als fietsenrijtuig hebben dienst gedaan (4 stuks); dus na 1985.
-
Hallo 5166,
zoals ik hem lees (en ook verder op internet gevonden heb), is er in 1988 een verbouwing geweest waarbij het totale interieur verwijderd is.
Ik wil graag weten, vanaf wanneer de rijtuigen nog met restauratie interieur en met fiets symbolen aan de buitenzijde van de rijtuigen dienst hebben gedaan.
Dus zoals het fiets rijtuig door artitec wordt aangeboden.
Jammer genoeg kon ik deze info niet vinden op internet.
Groeten,
Christoph
-
De buitenkant zoals een in 2013 bijstond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0404_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0404_2.jpg)
Dit was de binnenkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RCUH0_Amersfoort.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RCUH0_Amersfoort.jpg)
groetjes Marc
-
De RDz , welke voor fietsen geschikt was, kwam volgens mij in de zomer van '85. Keuken ging hierbij ook buiten dienst en de bagageruimte werd voor fietsen gebruikt, er was nog niets verbouwd. RD's werden pas na buitendienststellen van Plan E omgebouwd tot Df , waarbij hele bak op de schop ging.
-
Zie hier de 'echte' op Utrecht Centraal (21 juli 1989) (y) Die Skol reclame hoort er absoluut niet op te zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DF_226_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DF_226_2_1.jpg)
Jeroen
-
De fietsstickers die Artitec heeft gebruikt lijken erg groot.
Je kunt de Skol-wagon natuurlijk altijd weer Restauratie-stickers geven over de fietsstickers!
Weet iemand of die ergens los verkrijgbaar zijn? :-*
-
Kleinspoor heeft Restauratiepictogrammen in setje 91 en 252. Ik weet alleen niet of de afmetingen goed zijn. Daarnaast zit je alleen wel met die pictogrammen aan weerszijden van de bagage-deuren. Daar zaten geen restauratiepictogrammen. Op de foto die mijn naamgenoot hier vlak boven postte kun je ook heel duidelijk zien dat de vlakken waar de restauratiepictogrammen wel hebben gezeten, na verwijdering ervan bijgeschilderd zijn.
Ter verduidelijking hier een foto van het Artitec Restauratierijtuig, waarbij duidelijk te zien is dat er geen pictogrammen naast de bagagedeuren zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E_1_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E_1_1_1.jpg)
Jeroen
-
De RDz , welke voor fietsen geschikt was, kwam volgens mij in de zomer van '85. Keuken ging hierbij ook buiten dienst en de bagageruimte werd voor fietsen gebruikt, er was nog niets verbouwd. RD's werden pas na buitendienststellen van Plan E omgebouwd tot Df , waarbij hele bak op de schop ging.
Ah, weer wat geleerd.
Ik meende dat de blauwe plan E's als Df een tijdelijke maatregel waren toen de blauw/gele plan L's in revisie waren (waarbij ze ook van drie-deurs naar twee-deurs werden omgebouwd).
Dus al eerder, wellicht ter aanvulling van de vier blauw/gele plan L's.
Werden de vier plan E's soms na de ombouw van de plan L's tot vier extra fietsenrijtuigen (en in geel/blauw) omgebouwd, of was dat ervoor?
Het lijkt me dat de blauwe fietsenrijtuig eruit gingen nadat alle 8 geel/blauwe Df'en beschikbaar waren.
In 1989 als 15 jarig knaapje met pa en ma en een gezinstoer op stap ook eenmaal een blauwe Df getroffen. Althans dat moet het achteraf zijn geweest. Bij het door de trein (Utrecht - Maastricht) lopen kon ik niet in het achterste rijtuig, en door het raampje van de bakovergang kijkend zag dat rijtuig er ook heel anders uit. Dat moet dan wel een blauwe RDz als Df zijn geweest.
-
Wat ik me afvroeg. Op de site van Artitec staat dit rijtuig zonder reclameopdruk.
http://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/item/plan-e-restauratie-fietsen-nr-226-reclamebanen?category_id=138 (http://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/item/plan-e-restauratie-fietsen-nr-226-reclamebanen?category_id=138)
Was het model met reclameopdruk weer een speciale variant of zit de reclame er altijd op?
-
Indertijd zijn 50 exemplaren van de 226 door Artitec met reclame geleverd (tegen €5 meerkosten). Speelde ook bij andere Plan E en Plan W.
-
De fietsstickers die Artitec heeft gebruikt lijken erg groot.
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/1987_0295.jpg)
Op de foto een deel van de zijwand van RD 50 84 87-37 216-3 in augustus 1987. Te zien is dat er een grote variant van het fietspictogram gebruikt is.
Martijn
-
Vraag over interieur RD/pre-Df afgesplitst naar eigen draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107766.0).
Reinout-als-moderator