BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 09 March 2010, 15:36:23
-
De aanleg van het derde spoor voor de Betuweroute tussen de Duitse grens en Oberhausen staat op losse schroeven. Dit meldt Cobouw. Volgens het infrastructuurvakblad komt Deutsche Bahn vanaf volgend jaar jaarlijks een half miljard euro tekort om alle spoorplannen te kunnen realiseren. Topman Rüdiger Grube van Deutsche Bahn heeft dat de verkeerscommissie van de Bondsdag voorgerekend.
Tot 2011 zijn de plannen nog wel gedekt, mede door de twee conjunctuurprogramma's waarmee de Duitse regering de economie ondersteunt, maar in de financiering van de plannen tot 2025 gaapt een gat van 23 miljard euro. De oppositie in de Bondsdag spreekt al van een dreigend verkeersinfarct, temeer omdat na de hoge uitgaven voor de conjunctuurprogramma's strenge bezuinigingen nodig zullen zijn.
Nederland en Duitsland hebben in 2007 afspraken gemaakt over het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen, dat in 2013 klaar zou moeten zijn. De aanleg daarvan is nodig om de capaciteit van de Betuweroute tussen Rotterdam en Zevenaar volledig te kunnen benutten. Zonder een derde spoor blijft het traject, dat ook door personentreinen wordt gebruikt, een flessenhals. Als het derde spoor in 2013 klaar moet zijn, zou binnenkort met de aanleg moeten worden begonnen.
De verkeerswoordvoerders van de coalitiepartijen in de regering-Merkel hebben in de Bondsdag laten weten dat meer geld voor de door Deutsche Bahn-topman Grube gewenste prioritaire projecten er voorlopig niet in zit. Maar beiden stellen dat van een 'schraplijst' geen sprake is. Belangrijke projecten worden volgens hen niet weggestreept, maar kunnen hooguit pas later worden uitgevoerd.
Ze wijzen ook met de beschuldigende vinger naar DB zelf, die als netexploitant het beschikbare geld moet verdelen. 'Zolang het DB-concern nog winsten uit de exploitatieopbrengst aftapt en daarmee de eigen balans versterkt, valt aan extra belastinggeld al helemaal niet te denken'
DB Netz behaalde in het eerste halfjaar van vorig jaar, ondanks de crisis, een winst van 424 miljoen euro, die geheel in de concernkas verdween. Het gaat dan niet aan dat Grube aan de ene kant 600 miljoen euro meer belastinggeld voor spoorinfra verlangt en tegelijk honderden miljoenen aan de exploitatie van het spoor overhoudt, vindt FDP-man Döring.
De verdeling van de middelen over goederen- en passagiersvervoer is ook een belangrijke kwestie. De Groenen en de spoorlobby Allianz pro Schiene willen dat het geld met voorrang beschikbaar komt voor het forensenverkeer in grote agglomeraties, zoals Berlijn, Dresden, Frankfurt aan de Main en Mannheim. Verder is veel geld nodig om bestaande passagiersdiensten te verbeteren. Deutsche Bahn heeft te kampen met ernstige materiaalschade bij het ICE-vervoer (hogesnelheidslijnen), klaarblijkelijk door achterstallig onderhoud.
-
Tsja, dat is niet zo best. Dat ding heeft bakken met geld gekost en het zou jammer zijn als hij straks die verbinding niet heeft. Het zag er aan te komen met die ICE-1 en ICE-2. 'Achterstallig onderhoud' waar hoor je dat nog tegenwoordig.
-
ICE's en een goederenspoorlijn lijken me weinig met mekaar te maken te hebben.. ::)
-
Behalve dat het wegwerken van achterstallig onderhoud aan ICE en het aanleggen van een extra spoor allebei geld kosten en dat er kennelijk moet worden gekozen.
-
Het ene lijkt me toch een centen kwestie voor de overheid, en het andere voor de DB...