BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Ruud K op 09 March 2010, 15:23:43
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_4872.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_4872.jpg)
Het maart-nummer van MIBA telt 106 bladzijden.
Twee artikelen gaan over modelbanen
- In het openingsartikel wordt een kleine h0-modelbaan van 3 bij 1 meter voorgesteld uit het DR-tijdperk. Nagebouwd is Annaberg-Buchholz in het Ertsgebergte. Uit de vele foto’s blijkt dat het volle baan is geworden waar elke centimeter is benut. Aardige details, maar toch niet van de kwaliteit die ik van MIBA-banen gewend ben.
- Van superkwaliteit in de detaillering getuigen wel de foto’s van de andere baan, een veldspoortje in de maatstaf 1 : 22,5. Deze modelbaan is zo gedetailleerd gemaakt dat het soms moeilijk is het verschil te zien tussen model en werkelijkheid.
In werkelijkheid en model worden twee locs gepresenteerd: de Roco goederenloc BR 155 en de van oorsprong Poolse stoomloc BR 19.1 van Brawa.
- Van de BR 155 worden foto’s uit de realiteit getoond van de diverse varianten van de loc in een artikel van vier bladzijden. Daarna volgt een bespreking van het Roco-model in de Railion-uitvoering. De machine komt zeer goed uit de test, zowel wat uiterlijk als rijeigenschappen betreft. Er is alleen wat kritiek op de weergave van onderdelen op het dak.
- De Poolse Pt 31 (BR 19.1) wordt kort in realiteit besproken, geïllustreerd met een paar zwart-wit foto’s uit de Tweede Wereldoorlog. De test van het Brawa-model is ook niet zo uitvoerig. De loc in DRG-uitvoering omstreeks 1943 komt uitstekend uit de test, zowel optisch als technisch. Met dit model kan een mooie oorlogstrein worden nagebootst, maar het kost wel wat: 460 euro.
Naast deze twee geteste locs wordt ook het Fleischmann n-model van de V60 in DR-uitvoering onder de loep genomen. De loc overtuigt qua uiterlijk en rijeigenschappen, maar krijgt forse kritiek vanwege het ontbreken van een digitale stekkerverbinding. Dat kan natuurlijk niet meer in deze tijd.
In de afdeling ‘Modelbaanpraktijk’ drie artikelen:
- een bijdrage over de bouw van een brug uit een messingkit van Haberl en Partner. Foto’s en tips laten zien hoe je te werk moet gaan.
- een groot artikel over railremmers op een rangeerheuvel. Voor de specialisten onder ons een prachtig item om na te bouwen, maar bepaald niet eenvoudig om dit helemaal functioneel te krijgen, lijkt me.
- tot slot in deze afdeling een korte bijdrage over het finetunen van de stoomloc BR 43 van Fleischmann. Boeiend voor wie de loc nog een stukje fraaier wil maken. Het weghalen van de nogal irritant zichtbare steunschroef onder de ketel vraagt wel wat durf en vakmanschap.
Op het gebied van software twee artikelen:
- een bijdrage over het treinbesturingssysteem ‘iTrain’. Voor zover ik die kan beoordelen, wel informatief, maar niet al te diepgravend.
- een artikel over een treinbesturingssyteem op de Mac. Voor die computer schijnt niet zoveel beschikbaar te zijn. Het besproken programma is nog niet van erg hoog niveau.
In de afdeling Neuheiten vinden we drie artikelen:
- over de draadloze mulitmaus van Roco: een eenvoudig en solide systeem dat samen met de software Rocomotion versie 5.9 het rijden met de computer uitstekend mogelijk maakt. Ook kunnen de CV’s uitgelezen worden.
- een messingkit van Schlosser waarmee een Preusisch lokaalbaanwagonnetje gebouwd kan worden. Foto’s laten de voortgang en het resultaat zien.
- over een smalspoordieselloc van Liliput voor G-spoor (tuinbanen); oogt weinig gedetailleerd.
Onder het kopje ‘Voorbeeld en model’ twee bijdragen:
- een kort artikel over grensoverschrijdend verkeer in de Eifel bij Roetgen en het nabouwen van die situatie in n-spoor. Matige bijdrage en weinig verheffende bouwkunsten.
- een uitgebreid artikel over het eindkopstation Milow in het oosten van Duitsland en het nabootsen van dit station, inclusief schematische tekeningen van het stationsgebouw.
In de rubriek waarin de noviteiten kort worden voorgesteld o.a. gesignalering van: de MAN Schienenbus VT 23 van de MEG in h0 (Brekina), de bagagewagen voor Hechte-wagons (h0, Märklin), vierdelige Leig-eenheid (n, Minitrix), de BR 641 (‘de Walvis’) in regio-rood van Rivarossi in h0, de digitale driedelige teleskoopschuifwandwagenset van Roco h0 voor de DB (is er inmiddels ook voor de NS), een vijfdelige knikketelset van Minitrix.