BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Pauldg op 09 March 2010, 13:56:46

Titel: modulepresentatie 'tramremise' - (Baanplan 0)
Bericht door: Pauldg op 09 March 2010, 13:56:46
Hallo allemaal,

Ik heb dit plan ook voorgesteld op het spoornul forum, maar twee fora weten meer dan één. Ik ben een ideetje aan het uitwerken voor een spoor 0 modulepresentatie bestaande uit slechts één module.


(http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/tramremise.jpg)

Het idee is één 'kijkdoos' met daarin het het binnenwerk van een loods/tramremise en drie sporen. De kijkdoos heeft de standaardafmetingen 120 x 60 x 14 en is voorzien van een frieslijst. Daarnaast zit een korte (50 cm) dichte doos gekoppeld met een fiddle-yard. Op die manier kan er wat met trams of locomotieven worden gerangeerd. Voordeel van deze opzet is een beknopte presentatie die wel zeer realistisch is. Wanneer de hele module wordt gebruikt simuleer je, in spoor nul, 54 meter loods. Nadeel is wellicht een zekere saaiheid. Er is niet veel variatie binnen de module en ook niet in de rij-mogelijkheden. Er is echter wel wat aankleding mogelijk; een mooie dakconstructie van profielen met gloeilampen, een loopbrug, een verhoogd platform aan één kant, een smeerput etc. De fiddle-yard kan later eventueel worden vervangen door een emplacementsmodule.

Iets waar ik nog niet uit ben is de plek om de boel te bedienen. Aan de voorkant is de fiddle-yard onzichtbaar en vica-versa. Enfin, daar zijn vast wel truckjes voor te verzinnen.

Graag suggesties en commentaar.

Met vriendelijke groet,

Paul

p.s. en het is inderdaad de bedoeling dat er Haags materieel in komt, een tweetal PCC's, een Zwitser, een strijkijzer etc. Allemaal nog toekomstmuziek, een beetje ambitie is echter nooit weg!

 
Titel: Re:modulepresentatie 'tramremise'
Bericht door: Peter Kleton op 09 March 2010, 15:26:30
Hallo Paul,
 Ik zelf heb ook wel eens gespeeld met de gedachte over een tramremise, maar dan voor de Blauwe NZH trams, dat maakt geen verschil met jouw gegevens.
 Het lijkt me we een beetje saai te worden ,zoals jezelf al zegt. Je kan via het  fiddle yard (Een traverse ? ) wat schuiven ,om twee trams van plaats te laten wisselen ,meer niet.
 Ik weet niet of bezoekers van een beurs lang blijven kijken bij je.
 Kan je er niet nog een module bij maken ,met een klein emplacementje ? een paar wissels erin,   in straatspoor ,en een kopspoortje aan de andere kant ofzo iets ?
Op die manier leeft het een beetje.
 Ik zou altijd willen rijden ,maar dat kan niet met al die modules die je nodig zou hebben ,dat begrijp ik wel.
 Vr groeten,Peter
Titel: Re:modulepresentatie 'tramremise'
Bericht door: Pauldg op 09 March 2010, 20:53:05
Peter, bedankt voor je suggesties. Persoonlijk denk ik dat dat deze opzet niet alleen saai, maar vooral te statisch is. Ook optisch. Goed opgezette diorama's hebben zeker drie niveau's waar je doorheen moet kijken. Dat suggereert diepte. Mijn opzet met een lege loods zonder 'doorkijkbrekende' effecten ontbeert dat. Ik broed nog even op een opzet met een stukje openstaande loods met een wissel, een stelspoor en een stukje doorlopende lijn. Dat zou een opzet met minstens twee modules vergen, maar het moet natuurlijk wel ergens op lijken. Ik denk gewoon nog even verder.

met vriendelijke groet,

Paul
Titel: Re:modulepresentatie 'tramremise'
Bericht door: Sven op 09 March 2010, 21:05:36
Was het niet Eurospoor 2008 dat er een grote loods was in spoor II die van boven open was? Door de velen details, rook, licht en volgens mij ook geluid was het er een drukte van jewelste om het te zien. Men bleef ook lang hangen om alle details te kunnen zien. Er was wel een rangeerterrein voor de loods, maar daar keek men niet naar. Het gaat om de invulling, denk ik, niet om het aantal wissels. Ook het treinverkeer was bij de betreffende baan ook niet groot, toch was het boeiend. Dus ik zeg, gewoon doen, maar zorg dat er veel te ontdekken is. Misschien de helft van de bovenkant open laten of afneembaar. 
Titel: Re:modulepresentatie 'tramremise'
Bericht door: Marc tramt op 09 March 2010, 21:22:27
Een zekere saaiheid kan ook mooi zijn! Ik ben gek op zijlijntjes en stationnetjes waar maar 2 of 3 treinen per dag komen, maar dat is de romanticus in mij.
Alleen remise is wellicht wat saai, betonnen vloer, eventueel een inspectieput, en dat is het dan. De schoonheid moet dan van het gebouw komen, fraai metselwerk en kozijnen, vakwerk dakspanten, dat werk. Een werkplaats biedt al meer mogelijkheden, zoals het plaatsen van machines, werkbanken, hefwerktuigen. In een fotoboek van 'de blauwe tram' staat een mooie foto van een volgepakte werkplaats, herinner ik me. De vraag is natuurlijk of je die tijd en moeite in je diorama wil steken want het is natuurlijk wel meer werk.
Titel: Re:modulepresentatie 'tramremise'
Bericht door: Sven op 09 March 2010, 21:29:00
Marc, de vraag is natuurlijk of hij vrouw en kind heeft.  ;)
Titel: Re:modulepresentatie 'tramremise'
Bericht door: Marc tramt op 09 March 2010, 21:34:13
Keuzes maken......  8)
Titel: Re:modulepresentatie 'tramremise'
Bericht door: e_p op 09 March 2010, 21:59:21
je maakt het je wel erg moeilijk! ;D ;D
Om meer dynamiek en spanning te creeren zou ik op z'n minst de overgang van binnen naar buiten ook laten zien en bv een wissel / afbuigend spoor om de spoor everwijdigheid te doorbreken. Misschien zelfs aan beide kanten een traverse en een dubbelzijde achtergrond zodat de baan twee zichtzijden heeft. Een beetje ala het handzaam havenbaantje met de traverse schuiven de trams van de ene naar de andere kant.

Andere vraag: het wordt pas leuk met een paar trammetjes. Hoe kom je op redelijke termijn (in schaal nul) daar aan?
Titel: Re:modulepresentatie 'tramremise'
Bericht door: Pauldg op 09 March 2010, 22:21:45
Het is wat met al die keuzes nietwaar? Sommige zijn inderdaad al onherroepelijk gemaakt. Er zijn vrouw en kinderen, en er is een huis uit 1928 met bijbehorend onderhoud en duizend-en-een andere bezigheden. Dat maakt tijd en moeite een belangrijk aspect, maar niet doorslaggevend. Anders begon ik er uberhaupt niet aan. Voor mij is het belangrijk dat de presentatie aansprekend, haalbaar én compact is. Twee moduledozen kan ik hier makkelijk kwijt, en ze kunnen makkelijk de kast in. Met meerdere wordt het hier weer een permanente werkplaats en dat is meer iets dat past bij een vrijgezellenbestaan.

Iedereen bedankt voor de tips. Ik zit ook nog te spelen met een compacte variant op de Haagse 'Delfselaan'. Dat was het overnamepunt voor het goederspoor op lijn 11. Dat maakt het wél mogelijk om mijn bestaande spoor 0 goederentreintje in te zetten. En er was daar ook sprake van een Loods(je)

@E-P, die trams vallen inderdaad niet uit de hemel in mijn schoot. Gewoon beginnen met zagen lijkt me dan staat er over 20 jaar wel een wagenpark. Zo heeft Rob het met het eiland Waan ook gedaan.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga er een nachtje over slapen!

Mvg, Paul