BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Avi5288 op 08 March 2010, 19:14:34

Titel: Baan onderhoud
Bericht door: Avi5288 op 08 March 2010, 19:14:34
Beste lezer,

Als newbe op het gebied van H0 treinen zit ik met de volgende vraag.
Elke 2 weken maak ik mijn rails schoon ( afstoffen en afvegen ). Wat ik nu merk is dat dit veel vaker moet, omdat ik er onder de wielen van mijn locs ondank de wekelijkse schoonmaak een hoop stof aan de onderkant word verzameld .

Hoe onderhouden jullie je rails?

Is er geen schoonmaak lokomotiefje die rondrijd over de baan en deze gelijk schoonmaakt?  ;D
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Menno op 08 March 2010, 19:32:05
Bij mij is het vaak voor het rijden een poetsbeurt met wat alcohol op een doekje: maar ik rijd op het moment bijna nooit, dus de eerstvolgende keer zal dat wel wat grondiger moeten denk ik.

Er zijn schoonmaakwagens te koop: van Roco is een goederenwagen met een soort poetsblok eronder te koop, en van Lux is er een stofzuigwagen te koop: de laatste kost uiteraard wel wat.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Ronaldk op 08 March 2010, 19:35:02
Van de stofzuigerwagen heb je ook een goedkopere variant... de DAPOL... http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16615.msg251110.html#msg251110 Daar zijn nog veel draadjes over vol geschreven :) en ook voor de blokjes onder de roco-wagens zijn goedkopere varianten (piko blokje eronder plakken), zie ook de verschillende draadjes :)

Groeten Ronald K.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Matheus 18 op 08 March 2010, 20:43:53
Hoi Avi,
Je kan deze kopen, wat ik persoonlijk te duur vind, maar dat is ieders mening.
Zelf gebruik ik al jaren een zelfbouw, simpel, kost haast niks en het resultaat is even goed als een gekochte reiniger.
Heb het niet over de stofzuiger, gewoon reinigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00002_4.jpg)
Als je interesse hebt, je kan dit lezen door op het groene bolletje te klikken. Kies ombouwen en dan railreiniger.
Matheus.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: RobbertJan op 08 March 2010, 20:49:50
Ik gebruik een Roco Poetswagen en daar achter een Dapol stofzuiger,
perfecte combinatie en de railzen altijd goed schoon.

Voor het trekken van een poetswagen ben je wel een sterke loc nodig.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Marc Riswick op 08 March 2010, 20:51:06
Fleischmann heeft een poetsloc (br 218) in het programma, maar als er regelmatig wordt gereden valt het wel mee met de noodzaak om te poetsen. Messing rails wordt wat eerder vuil als de gewone rails. Het poetswagentje van Roco is een redelijke oplossing. De Dapol maakt veel herrie, maar werkt hier ook best goed.

Marc
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Sander op 09 March 2010, 22:18:14
Doek met wasbenzine voor de rails.
Wattenstaafje met wasbenzine voor de flenzen en loopvlakken van je wielen.

En dan maar weer lekker rijden!  :)

mvg,
 Sander
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Eenerspoor op 10 March 2010, 09:20:39
Poetswagens en railgom maken fijne krasjes in de rails. Er zit nl. carborundum in, daar maken ze ook slijpstenen van. In die krasjes blijft vervolgens weer gemakkelijker vuil hangen. Dan moet je weer vaker poetsen, waardoor er meer krasjes komen, waar weer vuil in blijft hangen, enz. enz.  :'( Daarom rijdt er op sommige banen permanent een poetswagen/loc rond.
Dus gebruik ik liever een doekje met alcohol/spiritus. Meubelviltjes die je onder stoel- en tafelpoten plakt om je parket- of laminaatvloer tegen krassen te beschermen, doen het ook heel goed. (y) (y) En wat dacht je van een gewoon blokje zacht hout, vurenhout bijv. Dat gaat ook.
Liever geen rookvloeistof gebruiken, ofschoon ze melden dat dat ook geschikt is voor de schoonmaak. Maar het laat een laagje achter, waar locs eerder op doorslippen.  :(
Ik merk ook dat RocoLine zonder bedding veel minder snel vies wordt dan Fl* Profi. Komt misschien door het materiaal? (nieuw zilver). Ik hoef mijn rails bijna nooit schoon te maken. En als je rails schoon blijven, hoef je ook weer minder vaak de wielen van je locs schoon te maken.  (y)  :D

Mvg,

Henk
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 March 2010, 10:54:03
Poetswagens en railgom maken fijne krasjes in de rails.
Aha, daar komt dat verhaal weer. Hebben we vorig jaar ook een uitgebreide discussie over gehad.
Ik heb toen zelf onderzoek gedaan, en de conclusie was: sprookje. Geen krasjes, en ook geen slijtage van de rail.
Thuis werk ik uitsluitend met een railgum, en op de club doen we ook niet anders. Nog nooit nadelige effecten gezien.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: henk op 10 March 2010, 11:03:48
Ieder zijn eigen stokpaardjes Klaas.  ;)
Aan deze kant, veel rijden en opzouten met antislipbandjes. Volgens mij is asb de voornaamste bron van die zwarte vegen op de rails die echt de stroom onderbreken.
Zo nu en dan de stofzuiger erover, maar ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst met wasbenzine in de weer moest.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Matheus 18 op 10 March 2010, 11:21:51
Wat ook nuttig is en goed helpt bij bestrijden van snel vuile rails,( heeft niets te maken met poetsen van de rails )
is het plaatsen van een lucht ontvochter op de trein kamer, dit is een emmertje met een rooster op waarin een zakje gevuld met silicagel word gelegd, dat spul dat in kleinere zakjes is te vinden in doosjes van GSM en foto aparaten.
Dit werkt een maand, ruikt fris en haalt op een ganse maand ongeveer 1 tot 1 1/2 liter vocht uit de kamerlucht.
Deze zijn meestal te vinden bij groothandels ( bedoel de vullingen) of grootwarenhuizen in zakjes van twee stuks.
Nog eventjes over de railreiniger, bij deze zelfgemaakte reiniger staat een V 60 van Flm. in voorspan met de tankwagen en 3gesloten goederenwagens.
Na een week niet gereden te hebben volstaan 3 rondjes over de baan om het geheel van rails weer opgepoetst te hebben, Hier en daar word een hardnekkig plaatsje gewoon eventjes met de railgum gedaan.
Van wielen poetsen heb ik weinig of geen last, 1 a 2 maal per jaar.
Matheus.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Marc tramt op 10 March 2010, 11:32:59
Ik geloof niet dat er pijnstillers bij verpakkingen gedaan worden...
Je zult in de war zijn met silicagel: Klik (http://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel)
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Matheus 18 op 10 March 2010, 11:39:25
Inderdaad , bedoel silicagel, ja zeg het is nog vroeg he !!
Matheus.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Menno op 10 March 2010, 12:13:29
Dit werkt een maand, ruikt fris en haalt op een ganse maand ongeveer 1 tot 1 1/2 liter vocht uit de kamerlucht.
Silicagel zelf ken ik alleen als een geurloos goedje: weet je wel hoe ontzettend weinig 1 liter van een gemiddelde modelbouwkamer op een hele maand is? Ik kan me niet voorstellen dat dat helpt.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Marc tramt op 10 March 2010, 12:20:39
Inderdaad, ga maar narekenen (voor de natuurkundigen onder ons). Dit soort vochtvreters (of anders om de bekende bakjes aan de CV) zetten geen zoden aan de dijk. De invloed op de relatieve vochtigheid in de ruimte is te verwaarlozen.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Dion op 10 March 2010, 12:35:13
Behaal zelf met mijn mobiele airco met onvochtings mogelijkheid een goed resultaat.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Matheus 18 op 10 March 2010, 14:07:28
Wel diegenen die vinden dat een liter tot anderhalve liter weinig is op een maand toont dat ik een redelijk vochtvrije kamer heb, nochtans heeft het raam veel last van slagregen, waardoor dit aan de binnenzijde kan beslaan bij temperatuurs dalingen.
Geloof het of niet, zonder deze lucht ontvochtiger ben ik veel vlugger verplicht mijn sporen te reinigen.
Maar bon ieder zijn mening over deze zaken, ik heb er tenslotte toch mijn plezier van.
Matheus.
De koopbare vullingen zijn geparfumeerd.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 March 2010, 17:12:01
Wel diegenen die vinden dat een liter tot anderhalve liter weinig is op een maand toont dat ik een redelijk vochtvrije kamer heb, nochtans heeft het raam veel last van slagregen, waardoor dit aan de binnenzijde kan beslaan bij temperatuurs dalingen.
Bedenk wel één ding: het meeste vocht binnenshuis wordt veroorzaakt door de levende wezens in huis. Daardoor is in het algemeen de relatieve vochtigheid binnenshuis veel hoger dan buiten, zelfs als het regent. Dus er is nog een manier om het vocht in de kamer weg te krijgen: zet gewoon het raam open.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: hoefhaan op 10 March 2010, 17:37:14
Poetswagens en railgom maken fijne krasjes in de rails.
...
Meubelviltjes die je onder stoel- en tafelpoten plakt om je parket- of laminaatvloer tegen krassen te beschermen, doen het ook heel goed.

Niet de discussie opnieuw starten over wel of geen krasjes, die is inderdaad al gevoerd zoals Klaas aangeeft.
Maar even ingaan op bovenstaande twee stukjes citaat:
Zou een poetswagon of railgum krasjes maken dan doet een meubelviltje dat zéker ook. Het eerste stukje zou het goed gaan, maar daarna hoopt zich vuil op en dat zou dan ook krassen.

wat ik vaak doe is een stukje rails wat makkelijk bereikbaar is goed poetsen met schoonmaak/rookolie (nee, geen last van slippen...) en vervolgens weer een lok rondjes laten rijden. De lok neemt de rest van de rails voor zijn rekening, dit werkt perfect!
Dus geen gehannes tussen de bovenleiding en over de baan hangen, maar gewoon een klein stukje poetsen en de lok de rest laten doen! Ik denk dat de lok de olie voldoende mee neemt onder de wielen.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Marc tramt op 10 March 2010, 19:11:38
Bedenk wel één ding: het meeste vocht binnenshuis wordt veroorzaakt door de levende wezens in huis.

Inderdaad; 2,5 tot 4 liter per persoon per dag. Vandaar dat die ene liter in de maand niet echt zoden aan de dijk zet.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Rick op 10 March 2010, 20:30:39
Wel diegenen die vinden dat een liter tot anderhalve liter weinig is op een maand toont dat ik een redelijk vochtvrije kamer heb,
Of dat het zakje dan gewoon niet meer vocht kan opnemen. ;)

De baan wordt hier schoongehouden met 2 Roco clean wagentjes die met een Class 66 rondrijden en met een poetsblokje.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: ZwaanBaan op 10 March 2010, 21:04:46
mijn baan word schoongemaakt door een schoonmaak wagon van Fl*.
en mijn is ook al heel erg schoon ;D

MVG
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Matheus 18 op 10 March 2010, 22:41:16
Heb reeds eerder vermeld, ieder zijn mening over deze zaak, ik heb er tenslotte mijn plezier van.
Hier kan net de zelfde mening over ontstaan als het wel dan niet krasjes maken met een railgum.
Deze mededeling was lauter informatief bedoeld over mijn eigen ervaring hiermede.
Dit is geen enkele verplichting hiermede ook gebruik van te maken.
Denk toch wel dat Benelux.net er is voor informatie te verstrekken.
Vertel je dan al iets word je direct verwezen van onmogelijk, kan niet enz.
Lauter spreek ik uit eigen ondervinding en wat een ander denkt, CRU gesproken laat me simpel KOUD.
Verwijt me nu ook maar van ,niet lastig worden.
Ben tenslotte Belg, wij hebben ook ons prinsipes net als iedereen.
Matheus.
En dit is dan eens geen achterklap.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: **Jelle** op 10 March 2010, 22:48:19
Hier rijdt zo heel af en toe een Liliput wagen rond met schoonmaakvloeistof. Schoonmaken met een doek met wasbenzine heb ik al erg lang niet meer gedaan. Ook het schoonmaakblokje heb ik al tijden niet meer gebruikt. Ik rij op Fleischmann model rails.

Wel wordt hier vrijwel dagelijks gereden, en dat scheelt ook een hoop volgens mij.
En het valt op dat mijn DDM rijtuigen met verlichting erg goede vuilverzamelaars zijn. Als de verlichting problemen begint te geven, wielen van deze rijtuigen schoonmaken met wattenstaafjes en wasbenzine en daar komen dan hele dikke lagen zwarte troep vanaf. Loks hebben er weinig last van, deze blijven vrij lang op de baan staan tussen de schoonmaakbeurten (vele maanden).

Groetjes,
Jelle.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: MathynK op 20 March 2010, 21:24:01
ik heb zelf een zware wagon met een viltje eronder, en daar drupt vloeistof op via een tank, dit kan je zelf regelen met een naaldje, verder heb ik een FL poetswagon, maar hier ben ik niet zo tevreden over, hij blijft nog wel eens hangen, en das niet prettig. over het vocht, je bent niet de hele dag in de 'treinenkamer' dus je zal daar misschien een tot twee liter verliesen hooguit, tenzij je baan in je slaapkamer staat, zoals bij mij (ik ben 14 jaar) dus is anderhalve liter wel een aardige hoeveelheid. bij mensen die de treinen in een aparte kamer hebben, je bent niet alle dagen in de kamer, dus komt er niet altijd vocht bij. ik heb het idee om de dapol wagon aan te schaffen, maar in de titel van een ander topic staat 00 betekend dit dat hij niet voor H0 geschikt is??? of betekent het 00 iets anders.... nog iets, hoelang is hij van as tot as, ik moet rekening houden met het naar binnenhangen :P jaartje geleden heel enthousiast begonnen met een eerste baan, maar nu met een paar lange wagons, ben ik toch wat minder enthousiast. en levert de wagon problemen met heuvels, ik heb zelf de fleischmann dubbeldekkers 5123/5124 dat gaat goed, ik hoop niet dat hij veel lager ligt..
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Ronaldk op 20 March 2010, 21:29:19
ik heb het idee om de dapol wagon aan te schaffen, maar in de titel van een ander topic staat 00 betekend dit dat hij niet voor H0 geschikt is??? of betekent het 00 iets anders.... nog iets, hoelang is hij van as tot as, ik moet rekening houden met het naar binnenhangen

Hier kan je wat meer info vinden over de verschillende schalen... http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E02.02_-_Schalen
Een dapol in 00 kan gewoon rijden op H0 allebeide een spoorwijdte van 16.5mm. Het naar binnen hangen valt 100% mee.

Groeten Ronald K.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: MathynK op 20 March 2010, 21:55:10
dus de wagon is 1:76 wordt hij dan niet erg hoog??? en breed, hij moet wel onder mn bovenleiding passen, misschien domme opmerking maar heb de wagon nog nooit gezien, noch de schaal 00
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Ronaldk op 20 March 2010, 22:18:03
Nee, hij is even groot (hoog als breed) als een normale wagon. Je dubbeldekker is hoger en langer... Je kan eventueel ook voor een luxe uitvoering kiezen: de LUX-stofzuiger... zelfde principe maar dan duurder...

Groeten Ronald K.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: MathynK op 20 March 2010, 22:30:51
jaa, maar dan maar de dapol, het is hetzelfde, ik denk dat je alleen maar voor de naam meer betaald, of niet dan. als het gewoon de goede maten zijn vind ik het best, en die blauwe kleur is best mooi. weet iemand de lengte van as tot as, dit is best cruciaal voor mij, ivm het naar binnen hangen, ik kan niet alles overal laten rijden. nog iets, hoe breed is hij?? ik heb een marklin bruggetje met brugdelen: 74618. ik hoop niet dat hij daar tegenaan knalt, en anders steeds het stoepje maar gaan weghalen... :-X
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Ronaldk op 20 March 2010, 22:40:09
jaa, maar dan maar de dapol, het is hetzelfde, ik denk dat je alleen maar voor de naam meer betaald, of niet dan. a

Het is een ander merk, iets andere kwaliteit... zie ook: http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=131:lux-railreinigings-set-9625&catid=59:diversen&Itemid=120

weet iemand de lengte van as tot as, Nog iets, hoe breed is hij??
De afmetingen: 205mm lang (buffer tot buffer) 35mm breed en 50mm hoog.

Groet Ronald K.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: MathynK op 20 March 2010, 22:47:35
dan heb ik mijn eerste probleem al, de tussenruimte van stoep tot stoep op de brug is 3 cm.... helaas, dan maar de stoepjes weghalen, tenzij... hoe duur is de lux eigenlijk? hij is wel een stuk mooier om eerlijk te zijn. en hoe breed is die dan? volgens mij licht die ook minder diep als ik het zo zie. nog een ding, buffertjes e.d. blijven die niet door de borsteltjes liggen, het is juist de bedoeling dat die mee gaan.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Ronaldk op 20 March 2010, 22:53:40
De dapol komt nauwelijks over het spoor heen hoor.... de 35mm is de totale breedte... bij mij is het spoor zonder bedding al 30mm... kijk hier maar eens over maatvoering enz: https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_102_NL.pdf de normbladen voor modelspoor... http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25140.0.html

O ja... denk aan de prijs van de dapol en verdubbel deze.... dan heb je ongeveer de prijs van de Lux...

Groet Ronald K.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Sander op 21 March 2010, 12:53:14
Citaat
Silicagel

Pas hier voor op!!! Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel)

Neem die korrels waar uit blijkt dat er geen kobalt bij is gebruikt!
Kobalt is kankerverwekkend!!!

mvg,
 Sander
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: MathynK op 21 March 2010, 18:22:29
dan valt dat dus heel erg mee, ik weet het ik ben lastig, maar ik wil nog één ding weten :P
wat is de ruimte tussen de onderkant en de spoorstafen?? met oog op het vastlopen bij een heuvel....
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: Ronaldk op 21 March 2010, 19:27:48
De hoogte is bijna max 2-3 mm schat ik zo... omdat er nog een borsteltje en zuigmond aan het apparaat zit.

Groet Ronald K.
Titel: Re:Baan onderhoud
Bericht door: MathynK op 21 March 2010, 19:39:07
okee, nou dat zou dat net kunnen denk ik, dan wordt het sparuhhh, dankjewel allemaal :D (y)