BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Hildebrand op 08 March 2010, 17:15:21
-
Ik ben weer enthousiast begonnen met een spoorbaan. Maar ik heb er nog weinig kijk op. En ik ben eigenlijk niet zo slim begonnen. Heb eigenlijk eerst op Marktplaats de Lima treinen gekocht die ik vroeger ook had (3x 1605, 2x 1220, 3x Koploper, 1x plastice Mat 54). En vervolgens ben ik gaan nadenken of ik digitaal of analoog wilde. De keus is gevallen op digitaal via een Roco startset. Vervolgens heb ik een ICM een decoder in laten zetten (ben zelf niet zo handig). Maar dat rijdt niet echt soepel. Ik begreep dat dit sowieso voor Lima geldt (daar had ik kennelijk toen ik klein was geen last van, toen vond ik Lima geweldig, waarschijnlijk vanwege het grote NS aanbod).
Nu weet ik niet zo goed wat slim is: de Lima treinen laten ombouwen of ze weer gaan verkopen? Wat zijn jullie ervaringen? Is het mogelijk om een andere motor er in te laten plaatsen? Ik vind de koplopers bijv erg leuk. Of ben ik dan beter uit door de Trix koploper nieuw aan te schaffen?
-
Nee, nee, nee geen oud lima spul dat stik van de kinderziektes en ik kan het weten.....
Koop alsjeblieft die Trix ICM. Die is trouwens prachtig ik zag hem laatst staan in Wentink Hobby in Arnhem en was er meteen verliefd op. prachtig, die kopdeuren die open kunnen.
Gr Timo
-
Kijk maar een hier op:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=409%3Atrix-koploper-treinstel&catid=102%3Atrix&Itemid=61&limitstart=3
-
bij de koploper kan je overwegen om er een ander motortje in te bouwen, maar de rest zal ik zeker verkopen, er zijn veel betere alternatieven zoals:
1200 van trix
1600 van roco
mat 54 van pico.
deze modellen zijn digitaal voorbereid (je kan er zo een decoder in prikken), en ze zien er stukken beter uit.
-
Ook ik heb veel plezier beleefd aan mijn Lima's, maar inmiddels is de techniek zo ver vooruit gegaan, dat ze meestal zijn afgesteld (nee niet in Amersfoort, gewoon in de doos onder de baan). De Trix ICM is best mooi.
http://www.youtube.com/user/marcriswick#p/a/u/0/4fhiSRQGo2I
Marc
PS Lima´s zijn wel ideaal om te verbouwen.
-
lima? kinderziektes? Ik vraag me af wat je dan nog meer kan weten... :-X
-
Nee, nee, nee geen oud lima spul dat stik van de kinderziektes en ik kan het weten.....
Tja... de meeste modellen van Lima zijn ongeveer 20 jaar oud... ik reed met modellen toen ik al kind was... (voor leeftijd kijk in profiel). Maar dat geldt ook voor Fleischmann, Roco en Märklin... In 20 jaar tijd zijn de technieken behoorlijk veranderd.... Als ombouwprojectjes voor nieuwe motoren (faulhaber bijvoorbeeld), het uiterlijk verbeteren en proef inbouwen van decoders kan je nog heelveel plezier van hebben... daarna rijden ze nog goed rond hoor... :)
Groeten Ronald K.
-
[/quote]Nee, nee, nee geen oud lima spul dat stik van de kinderziektes en ik kan het weten.....
Gr Timo
Zoals gemeld in een ander topic, meneer is expert dus hij kan het weten.
Grt, Ronald.
-
Met een nieuw motortje vind ik de meeste Lima modellen nog heel aardig rijden hoor... Zelfs mét decoder.
Zelf heb ik nooit een test gedaan met de oude motoren, omdat ik die te luidruchtig vind (daarnaast heb ik op het moment zat van de CD-speler motortjes om het oude Lima-anker te vervangen)
Heb je de modellen wel schoongemaakt en zo voordat je ze ging digitaliseren?
-
Dank voor alle reacties.
De Trix Koploper ziet er inderdaad erg goed uit. (Nu ben ik niet zo precies in details.)
Ik heb inmiddels ook de 1601, 1615(?) en 1823 van Roco en ik denk inderdaad dat ik de Lima 1600 loc's ga weg doen.
Ik zie op de Groterdam website dat de Trix koplopers gecombineerd kunnen worden. Is het een idee om een paar Koplopers te houden en de moter eruit te halen en te combineren met een Trix koploper? Of zeg ik nu iets raars.
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik de koploper die is omgebouwd direct heb weggebracht naar De Koploper in Delft. Zelf niet schoongemaakt, maar ik geloof dat hij nog wel wat dingen had gedaan om er iets van te maken.
Wat ik eigenlijk mis is een goede online webshop. Ik ken alleen de Wentink webshop en die van Conrad. Zijn er meer? Want na de tip van de 1211 van Trix ben ik bijvoorbeeld erg benieuwd hoe duur zoiets kost.
Ohja: nog een vraag. Ik heb ook de Eurostar van Hornby (Nieuw. heb analoog getest en reed prima. Vloog alleen bij volle snelheid - harder dan mijn andere treinen - uit de bocht. Bij lagere / normale snelheid geen probleem). Is Hornby dezelfde kwaliteit als Lima, of is dat wel wat beter?
-
Kan wel, alleen is de Trix Koploper in de lengte 1:93,5.
En de Lima is in de lengte 1:100
Ook is de Lima een totaal ander type Koploper.
Deze is namelijk gebasseert op het prototype de ICM 0
De Trix is gebasseert op het serie model ICM.
En een ICM 0 kan in het echt makkelijk gecombineert worden met de iets nieuwere types.
Maar in model zou ik het niet doen lijkt me, het lengteverschil gaat opvallen.
Jos.
-
Ohja: nog een vraag. Ik heb ook de Eurostar van Hornby (Nieuw. heb analoog getest en reed prima. Vloog alleen bij volle snelheid - harder dan mijn andere treinen - uit de bocht. Bij lagere / normale snelheid geen probleem). Is Hornby dezelfde kwaliteit als Lima, of is dat wel wat beter?
Hornby is vaak iets groffer dan andere merken, maar er zijn ook erg mooie modellen van Hornby
Grootste probleem (en dat geld ook voor het andere Engelse merk Bachmann) de modellen zijn 00 (1:76,5) in plaats van H0 (1/87) dus eigenlijk te groot.
Ik bezit ook een Hornby Eurostar, wat een snelheidsmonster he ;D, die van mij vloog niet alleen uit de bocht, maar kwam ook op de grond terecht :-X :-\
Ze zijn wel stevig, ik had geen schade (y)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/5801.jpg)
Hornby naast Trix/Marklin
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P8178080.jpg)
De Hornby Eurostar naast een 1/87 Thalys
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB258626.jpg)
Bachmann class 66 (00) naast een Mehano class 66 H0
-
Zoals gemeld in een ander topic, meneer is expert dus hij kan het weten.
Grt, Ronald.
Nee, ik ben geen expert. Ik had zelf alleen ook al een Lima waar ik niet al te beste ervaringen mee heb.
Gr. Timo
-
Nee, ik ben geen expert. Ik had zelf alleen ook al een Lima waar ik niet al te beste ervaringen mee heb.
Gr. Timo
Oke... heb je dan wel het juiste onderhoud aan je lima lok gedaan en is ook de baan goed onderhouden (schoon e.d.)? Sommige loks kunnen nu eenmaal iets beter tegen vuil en minder onderhoud dan de andere... Misschien ligt het dus niet aan de lima lok maar aan iets anders...
Groeten Ronald K.
-
In één aspect is er weinig op Lima aan te merken; het is bepaald niet duur en zodanig uitgevoerd dat je er van alles aan kunt opknappen en er uitgebreid mee kunt experimenteren. Verfraaien, andere motor, zelf in elkaargesoldeerde front- en sluitverlichting, interieur aanbrengen en schilderen. Noem maar op. Je weet niet half hoeveel voldoening het geeft als je bv de motor hebt vervangen door een motor uit een CD-laatje en je ziet je Lima stapvoets rijden zonder toegevoegde electronica. En kijk ook eens bij het 'pimp mijn 1200'-draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11297.0.html), om te zien hoe je van 'niks' iets maakt (that's the spirit!).
Kinderziektes in Lima ben ik nooit tegengekomen, de meeste van de modellen zijn minstens zou oud als ik en bij kinderziektes zou de zaak niet zó verkopen als Lima deed.
Dus; koop gerust leuke dingen en super je Lima's. Waar je dat niet meer mee wilt doen; gebruik ze als rollende experimenteerdingen. Het ergste wat je kan overkomen is dat je een model van twee tientjes weg kunt gooien, maar meestal heb je er al voor vier tientjes plezier van gehad.
-
Tja... de meeste modellen van Lima zijn ongeveer 20 jaar oud...
Maak daar in dit geval maar 30 tot 40 jaar van. De Koploper en de 1600 waren er begin jaren tachtig zowat nog eerder dan het grote voorbeeld, de Hondekop is van eind jaren zeventig en de 1200 vind zijn oorsprong in 1963 (zie avatar, prima bouwjaar trouwens ;D).
Lima positioneede zichzelf altijd aan de wat eenvoudiger kant, maar heeft net als alle merken wel een ontwikkeling doorgemaakt. Vergelijk die Hondekop maar eens met de Koploper, vooral de ramen. Technisch heeft Lima tot de jaren negentig wel aan hetzelfde eenvoudige concept vastgehouden (kinderziekten?). Een eenvoudig motortje op een draaistel en stroomafname van maar 4 wielen. Dat motortje is nogal lawaaiïg en die stroomafname is vaak gebrekkig. Maar, zoals ook door anderen gezegd, de Koploper is momenteel goedkoop en met een paar eenvoudige ingrepen aan motor en stroomafname is er een aardig model van te maken.
De Trix Koploper is onvergelijkbaar veel mooier en ook 4 keer duurder. Aan jou de keus.
-
Nee, ik ben geen expert. Ik had zelf alleen ook al een Lima waar ik niet al te beste ervaringen mee heb.
Gr. Timo
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind je in een ander topic aardig hoog van de toren blazen wat betreft Lima en jouw 'ervaring' daarmee: in jouw ogen is het de grootste rotzooi op aarde, en moeten we vooral geen Lima kopen als het aan jou ligt.
De meesten hier 'stammen' echter uit het tijdperk dat detail nog niet zo hoog in het vaandel stond als tegenwoordig: jij weet bijna niet beter, dus voor jou is Lima misschien troep: voor mij is Lima toch een herinnering uit m'n 'jeugd' (ben 21, dus zo lang is dat ook niet geleden) en rijden al mijn Lima modellen met onderhoud en een nieuwe motor prima over de baan.
-
Lima heeft ook "moderne" modellen uitgebracht voordat ze op de fles gingen.
Denk alleen al maar aan de IRM, die is bijna ongewijzigd weer in de markt gezet onder de naam rivarossi.
-
Ach, en als we dan toch kritisch gaan kijken: De Lima 1300 klopt qua verhoudingen beter dan alle Electrotren modellen, de antieke 1200 is de enige met de juiste lengte en breedte (in de hoogte klopt alleen de bufferbalk niet) , en bovendien het meestverkochte Nederlandse model ooit, Lima was de eerste die de techniek toepaste om doorzichtige kappen te spuiten/bedrukken zodat de ramen heel vlak konden worden (IRM), en het was het enige merk waar mensen die jong waren in de jaren 70 en 80 NS treinen van konden betalen ;D
Bovendien maakten ze modellen van over de hele wereld waar andere grootseriefabrikanten zich niet eens aan waagden, zoals de Zuid-Afrikaanse Blue Train, en later bv. een zeer fraaie Zwitserse Re 4/4 met cardanaandrijving en spaakwielen. Dergelijke loc's werden daarvoor alleen door messingbouwers als Lemaco gemaakt.
Genoeg veren, nu mogen de azijnbodelezers weer doorgaan ;)
-
Bedankt opnieuw voor de vele reacties.
De meesten hier 'stammen' echter uit het tijdperk dat detail nog niet zo hoog in het vaandel stond als tegenwoordig: jij weet bijna niet beter, dus voor jou is Lima misschien troep: voor mij is Lima toch een herinnering uit m'n 'jeugd' (ben 21, dus zo lang is dat ook niet geleden) en rijden al mijn Lima modellen met onderhoud en een nieuwe motor prima over de baan.
Inderdaad, voor mij geldt hetzelfde. (Ik ben 27, dus ook voor mij is m'n jeugd niet zo lang geleden). Zeker toen (ik een jaartje of acht was), was het nog flink sparen voor Lima. Maar Lima is inderdaad betaalbaar (ik had niet zoveel zakgeld dat ik Fleischmann kon betalen, al had ik wel de profi rails). Had zelf vroeger trouwens ook de Thalys en IRM van Lima :)
Over het ombouwen: lijkt mij erg leuk om het rijvaardig te hebben. Anders dan de meeste hier, heb ik alleen "twee linker handen" (/ niet zo goede motoriek). (Heb een vriend gevraagd dat ie wilde helpen met de baan bouwen en huisjes heb ik op marktplaats gekocht. ;)). Dus ik moet even kijken hoe of wat.
@Bob: Heb jij de Eurostar ook digitaal gemaakt?
-
Lima was en is geen zooi. Lima was misschien niet super gedetaileerd, maar zij bediende dan ook niet het top segment van de markt. Lima leverde redelijke modellen tegen scherpe prijzen. Daardoor konden vele mensen een model treinen hobby opzetten, zonder failliet te gaan aan de toren hoge prijzen van bv Marklin/Fleischmann. Zoals gezegd bood Lima een omvangrijke gamma aan. Wilde je iets bijzonders uit Japan, Australië, Zuid Africa Lima had wel iets in haar collectie. Naast de keuze uit internationale modellen, bood Lima ook complete stammen aan niet alleen 1e, 22 klasse maar ook de bijbehorende bagage, restauratie rijtuigen. Jaren lang had lima in haar catalogus treinsamenstellingen staan. BV de NS IC rijtuigen kon je een complete stam maken incl. de 1600, Dat was jaren niet mogelijk bij Marklin die leverde alleen het 1e en 2e rijtuig.
De kwaliteit van Lima groeide gestaag zeker na 1985, modellen werden verbeterd vaak met de nieuwe cardan aandrijving en je zag dat Lima een inhaal slag begon te maken. Modellen van de TGV, Gottardo, VIRM, Mat46 spreken boekdelen alle prijswinnaars.
Groet Ben.
-
Een tijdje terug lagen er bij m'n lokale treinen-winkel een aantal 'Silberlingen' van Lima bij de occassion-afdeling. Dit waren destijds één van de laatste 'nieuwe' modellen die uitgebracht werden voordat de boel op de fles ging. Moet zeggen dat deze modellen er superstrak uitzagen. En qua maatvoering beter klopte dan de Marklin Silberlingen. die ik zelf heb. Op de Groterdam-site van Chris staat ook nog een aantal verslagen van Lima modellen. Waaronder de Rheingold rijtuigen.
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=309:lima-tee-rheingold-set-roodcreme&catid=55:lima&Itemid=110 (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=309:lima-tee-rheingold-set-roodcreme&catid=55:lima&Itemid=110)
Deze doen zeker niet onder voor Roco, Fleischmann of Matrix.
MvG. Jeroen
-
De moderne producties van Lima zijn inderdaad gewoon van heel goede kwaliteit en doen zeker niet onder voor andere grote merken
Denk hierbij maar aan de Rae, de Re4/4 en een grote reeks moderen rijtuigen met kortkoppeling en gewoon goede en mooie afwerking die zelfs nu nog gezocht worden .
Je kan en mag ze uiteraard niet vergelijken met de vroegere oude Lima " Hema " modellen maar dan spreek je inderdaad van de modellen van pakweg 30 - 40 jaar oud.
Mvg
Peter
-
@Hildebrand
Nee, mijn baan is ook voor 75% analoog.
Nog even een strakke veer voor Lima, zij hadden ook de Benelux stuurstand die Marklin nooit heeft uitgebracht.
-
Ik heb ook verschillende merken bij mij op de baan rondrijden waaronder eenLima DB E03 en moet zeggen dat deze alle vergelijkingen met de Roco 103 kan standhouden mits de Rails schoon zijn .
Ook qua detaillering is er niets mis mee.
Dus als TEE lok zeker een aanrader ook qua trekkracht een echte KRACHTPATSER. (y)
-
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind je in een ander topic aardig hoog van de toren blazen wat betreft Lima en jouw 'ervaring' daarmee: in jouw ogen is het de grootste rotzooi op aarde, en moeten we vooral geen Lima kopen als het aan jou ligt.
De meesten hier 'stammen' echter uit het tijdperk dat detail nog niet zo hoog in het vaandel stond als tegenwoordig: jij weet bijna niet beter, dus voor jou is Lima misschien troep: voor mij is Lima toch een herinnering uit m'n 'jeugd' (ben 21, dus zo lang is dat ook niet geleden) en rijden al mijn Lima modellen met onderhoud en een nieuwe motor prima over de baan.
Ik weet niet hoor, maar ik zou geen lima kopen als ik hem niet mooi zou vinden, ik bedoel alleen dat de techniek. Ik heb jarenlang met oude treinen van minstens 20 jaar oud gereden en ik heb ze bovendien ook nog zelf opgeknapt en gerepareerd, dus ik ben niet gewend aan de beste de beste kwaliteit zoals jij misschien denkt. Ik heb thuis 5 locs waarvan maar 2 het doen. En ik zeg ook echt niet dat alle lima zooi is kijk maar eens hier op, dan zie je welke loc ik bedoel: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_071_1.jpg
Ik hoop dat mensen nu mijn mening niet meer verkeerd opvatten en anders sorry,
Gr Timo
-
Ik heb ook verschillende merken bij mij op de baan rondrijden waaronder eenLima DB E03 en moet zeggen dat deze alle vergelijkingen met de Roco 103 kan standhouden mits de Rails schoon zijn .
Ook qua detaillering is er niets mis mee.
Dus als TEE lok zeker een aanrader ook qua trekkracht een echte KRACHTPATSER. (y)
Zie hier in het Duits de geschiedenis over dit Lima model http://www.bahnwahn.de/limadb103/ (http://www.bahnwahn.de/limadb103/) Hier zie je hoe Lima zich op modailering ontwikkelde. Zeker de herziene modellen zijn prachtig.
-
Ik weet niet hoor, maar ik zou geen lima kopen als ik hem niet mooi zou vinden, ik bedoel alleen dat de techniek.
[...]
Het kwam er dan nogal ongenuanceerd uit misschien, maar wat ik meer bedoel: nu zijn er 'alternatieven' of beter gezegd: technisch betere modellen. In het Lima tijdperk waren er (zoals eerder geschreven) geen andere fabrikanten voor bepaalde modellen: waren ze er wel, dan waren het kleinserie- of messingfabrikanten, waar je veel meer voor moest betalen.
Wat ik dus bedoel te zeggen: voor veel mensen was Lima dé fabrikant om toch met NS-materieel te rijden, of in ieder geval betaalbaar met de modelhobby bezig te zijn: dat was dan misschien technisch geen hoogstandje en kwa uiterlijk ook geen Fleischmann of Roco, maar voor veel mensen wel het begin. Juist daarom vond ik jouw mening wat betreft je 'jarenlange' ervaring met Lima wat (vat dit niet verkeerd op) arrogant overkomen.
-
Misschien nog even leuk om te weten: heb vandaag de Trix koploper aangeschaft. Dank voor jullie adviezen en jullie ervaringen.