BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Kieft01 op 08 March 2010, 08:25:08
-
Hallo,
Afgelopen weekeinde is mijn treinbaan verhuist naar de zolder.
Het onderstel van de baan was al voorbereid in drie delen dus dat was niet zo'n probleem.
De rails moest echter op meerdere plekken doorgeslepen worden met een slijpschijfje.
Al met al was het overplaatsen geen groot probleem alleen bij het opbouwen liep ik tegen het feit aan dat de doorgeslepen rails niet meer aansluit (logisch natuurlijk want met slijpen haal je toch materiaal weg)
Ik heb nu een aantal overgangen van ongeveer 0,5 tot 1 mm die toch wel hinderlijk zijn, zeker waar het bochten betreft.
Heeft iemand een goede tip om de rails op te vullen zodat er weer een mooie overgang ontstaat?
-
Ja, rail verder wegslijpen en een nieuw verbindingstukje inleggen. Denk aan een centimeter of 4 a 5.
-
Hoi Kieft.
Een railverbindertje een opstaande zijde wegslijpen zodat u een L bekomt, aan de buitenzijde na weghalen van beetje materiaal onder bijde rails, deze langs de buitenzijde er onder schuiven en solderen.(voor geschotterde rails)
Wanneer niet geschotterd de rails een deel losmaken,railverbindertjes tussen plaatsen en de laatste twee rails een beetje openschuiven.
Matheus.
Bij slijpen van het railverbindertje opletten, word zeer warm.
-
Het ontstane spleetje kun je dicht lijmen met 2 componenten lijm. Na uitharden even bijwerken en eventueel de roestkleur weer afwerken.
Gr, Ben.
-
Dank voor de reacties. :)
Ik denk dat ik voor de opties 1 en 3 ga afhankelijk hoe de rails gelegen is.
Optie 1 lijkt me geschikt voor plaatsen waar de rails recht ligt, in bochten wordt dit wat lastig omdat je dan met twee keer een las zit in de bocht. Tenzij je er een heel groot stuk tussen uit gaat halen ;D
Optie drie lijkt me het meest geschikt voor de bochten.
Ben: hoe werk je de lijm bij als hij hard geworden is? met een slijpsteentje of een mesje of....?
Optie 2 (Matheus) lijkt me in mijn geval iets minder geschikt omdat ik dan nog met een opening blijf zitten. Of is het de bedoeling dat de raillas als achtergrond dient van de soldeer. Oftwel dat je de opening opvult met soldeertin?
-
....in bochten wordt dit wat lastig omdat je dan met twee keer een las zit in de bocht. Tenzij je er een heel groot stuk tussen uit gaat halen ;D
Dat hoeft geen probleem te zijn. Je moet het inzetstukje wel netjes in vorm buigen.
Maar ik zou voor een andere optie gaan. Raileinden verbinden met een railverbinder, de boel doorsolderen en de opening met soldeer "volmetselen".
Daarna met beitel, mes en/of vijl bijwerken.
-
Daarna met beitel, mes en/of vijl bijwerken.
Neem aan dat je dit niet al te letterlijk bedoelt? ;D
Zat ook aan deze mogelijkheid te denken, tweecomponenten komt bijna op hetzelfde neer alleen scheelt het een railverbinder.
Voordeel van railverbinder en solderen is dat de rails goed ligt t.o.v. elkaar. Nadeel is dat je in ieder geval één zijn een stuk(je) los moet maken. Rails zit nl. met boekbinderslijm op de ondergrond en alleen bij de overgang is hij ook geschroefd.
Voordeel van lijm is, dat je de rails niet los hoeft te maken van de ondergrond; rails moet echter wel goed in lijn liggen.
-
Zorg ook dat je stroomvoorziening op beide einde goed is. Twee-compenentenlijm geleid niet!!
Marc
-
Neem aan dat je dit niet al te letterlijk bedoelt? ;D
Waarom zou ik dat niet letterlijk bedoelen?
Soldeer is vrij zacht, kan je goed met een beitel bewerken.
-
Hoi Kieft,
Zoals Klaas meld bedoel ik het ook, railverbindertje en solderen, nadien met vijltje bijwerken.
Heb toch tussen haakjes gezet, voor geschotterde rail!!!!! Als ze niet geschotterd zijn, gewoon een hele railverbinder.
Ik wil je het gewoon makkelijk maken zonder breken aan je rails.
In een bocht kan je de oplopende rail,(buitenbocht) een tikje aan de binnenzijde afschuinen, zogenaamde braam wegnemen.
Groetjes,
Matheus.
-
Wat bedoel je met het woord 'schotteren', Matheus? Ik ken het woord niet.
-
Duits voor ballasten.