BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: robstuart op 07 March 2010, 10:38:50

Titel: Probleem met Fleischmann polariserende wissel
Bericht door: robstuart op 07 March 2010, 10:38:50
Ik heb een evenredig aantal polariserende en gewone wissels van Fleischmann Piccolo in gebruik. Ik ben destijds overgestapt om in het nieuwe gedeelte meer polariserende wissels te gebruiken daar ook kleine loks beter de wissels kunnen nemen.

Echter na enkele jaren van gebruik heb ik problemen met de nieuwe polariserende wissels.
Ook loks met draaistellen haperen te vaak op het polariserend hartstuk en de wissel tongen.
Als ik geen oplossing kan bedenken vrees ik dat ik alle polariserende wissels weer moet gaan vervangen voor standaard wissels.

Ik vermoed dat het omschakelcontact in de wissel de grote boosdoener is. Bij meting met een ohmmeter meet ik waarden tussen de 30 en 60ohm. Niet goed dus.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen en weet iemand wellicht een oplossing?

mvrr,
Rob
Titel: Re:Probleem met Fleischmann polariserende wissel
Bericht door: robstuart op 15 March 2010, 20:24:13
Tijdens mijn bezoek aan RAIL 2010 gesproken met verschillende clubs waar Piccolo wissels in gebruik zijn. Ook daar blijkt het fenomeen van haperende polariserende wissels bekend te zijn.
Men gebruikt hoofdzakelijk de standaard wissel met het kunststof hartstuk.

Ben een ervaring rijker en moet dus 20 wissels in het schaduwstation gaan vervangen.  :(
Titel: Re:Probleem met Fleischmann polariserende wissel
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 16 March 2010, 11:57:49
Een idee voordat je gaat breken: een spuitbus met contactspray (bij de electronicaboer) erover halen. Dan wel een uurtje wachten voordat je er weer stroom opzet, anders gaat de zaak vonken... Deze techniek wel eens gebruikt bij HO fleischmann wissels
Nico

Titel: Re:Probleem met Fleischmann polariserende wissel
Bericht door: robstuart op 16 March 2010, 14:23:09
Hallo Nico,

Bedankt voor de tip. Maar wat bedoel je met 'erover halen'?
De contacten zitten toch binnen in de wissel?

Ik kom daar niet bij met spray zonder alles open te breken.

mvrgr,
Rob