BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Geoffrey_ op 06 March 2010, 21:48:37
-
Hallo,
Ik heb even een korte vraag:
is het mogelijk om een ecos 2 aan een ecos 1 te koppelen ?
Mvg.
-
Ik weet het antwoord niet, maar ben wel benieuwd waarom je het zou willen doen.
Normaal kunnen 2 centrales niet tegelijkertijd een baan besturen..
Gr, Bert
-
Bert,
Dat ligt er maar aan wat je onder tegelijk besturen verstaat :)
Als je daaronder verstaat meerdere rijregelaars dan is dat prima mogelijk met bijv. de IB's aangesloten op Loconet. 1 zal fungeren als master, de rest als slave :)
Als je daaronder verstaat: Beide daadwerkelijk de baan besturen, dus DCC signaal genereren, bezetmelders uitlezen e.d. dan zal dat denk ik niet werken.
Maar goed of je met de Ecos meerdere rijregelaars kan hebben op deze manier, ik weet het niet, rept de handleiding niet over master/slave opties ?
Gr. Remco.
-
Ik ben al in het bezit van een ecos 1, en aangezien ik een ecos 2 wil hebben ben ik benieuwd of het te linken is.
Waarom, een ecos 1 vertegenwoordigd nog amper marktwaarde 2e hands ( geen garantie meer, want ouder dan 2 jaar ) en ik vind het wel ideaal om wissels te bedienen op de ene ecos, en te rijden op de andere. Maar het is meer een luxeprobleem denk ik..
-
Bert,
Dat ligt er maar aan wat je onder tegelijk besturen verstaat :)
Als je daaronder verstaat meerdere rijregelaars dan is dat prima mogelijk met bijv. de IB's aangesloten op Loconet. 1 zal fungeren als master, de rest als slave :)
Als je daaronder verstaat: Beide daadwerkelijk de baan besturen, dus DCC signaal genereren, bezetmelders uitlezen e.d. dan zal dat denk ik niet werken.
Maar goed of je met de Ecos meerdere rijregelaars kan hebben op deze manier, ik weet het niet, rept de handleiding niet over master/slave opties ?
Gr. Remco.
ah, dan zal hetgeen ik voor ogen heb waarschijnlijk niet gaan. Met de een de baan besturen, met de andere de wissels etc.
-
Geoffrey dat zeg ik niet :) Wat jij wil kan misschien wel, maar ik weet niet of dat werkt met de Ecos I en II samen. Zoals aangehaald met de Intellibox op Loconet kan het prima.
Van de Esu site:
ECoSlink
Our bus system ECoSlink allows the extension of your ECoS command station. You may connect 128 external handheld unit throttles (e.g. Märklin® mobile station® 60651, 60652), ECoSDetector feedback modules, ECoSBoosters and other extensions.
ECoSlink is based on the CAN industrial standard, is suitable for a maximum cable length of 100 metres and provides excellent data transmission. ECoSlink operates with 250 kBit / second and is „hot-plug“ and „plug&play“ capable. All devices report automatically to the system and can be removed or reconnected during operation.
Een mobile station kan wel, je zou verwachten dat een Ecos I dat ook moet kunnen via EcosLink.
Gr. Remco.
-
Ik weet uit ervaring inderdaad dat een IB en een ecos prima samen gaan, alleen heeft de IB toen alleen als rij-regelaar opgetreden.
Ecos-locmaus, Ecos-IB, Ecos-mobilestation combinaties werken hier probleemloos. Maar wellicht dat een digitaal expert hier een antwoord op weet.
Edit:
wellicht, nu ik er na een biertje over nadenk, moet ik het anders aanpakken.
Ecos 2: master = wissels bedienen
ecos 1: slave = rijregelaar ?
-
Ja zoiets, mits je dat kan instellen ?
Gr. Remco.
-
Remco,
Ik had idd in gedachte dat Geoffrey bedoelde 2 centrales op één baan, zoals jij zegt: "DCC genereren".
Jij bedoelt in je eerste deel dat je de 2e (IB) als een extra rijregelaar gebruikt. (Offtopic:) dat zou je wel kunnen realiseren met de EcosControl Radio door deze op de Ecoslink bus aan te sluiten (is een printplaatje intern in de Ecos zetten). En die kun je weer uitbreiden tot 6 losse (draadloze) handregelaars. Maar of dat met een Ecos 1 aan een Ecos 2 kan?
Even doordenkende: als Geoffrey de wisselbesturing volledig onafhankelijk bedraad heeft van rail en/of ringleiding, dan zou hij een 2e ringleiding aan kunnen leggen die alleen de wissels stuurt. Enige onbekende factor is of de 2 bedradingen bij elkaar in de buurt geen storende werking op elkaar zullen uitoefenen.
Gr, Bert
-
Geoffrey,
Aan de mogelijkheid via de snifferingang gedacht?
Gr, Bert
-
Ja maar het volledig scheiden maakt dat de beide centrales niet bewust zijn van wat er gebeurt. En als je een extra rijregelaar hebt, iedere centrale weet hoe het er voor staat.
Dus volledig scheiden lijkt mij niet wenselijk.
Ik heb ook idd de Ecos Radio gezien, dus ik verwacht dat er wel een mogelijkheid is om het met de Ecos 1 ook te doen.
Edit:
Via de EcosSniffer moet het sowieso werken als ik de uitleg van Esu mag geloven :) Is wel wat minder charmant maar goed :)
Gr. Remco.
-
De Ecos Radio wordt intern ook op de EcoSniffer aangesloten, en dus op de EcoSlink. Ik vermoed dat de optie via de EcoSniffer de beste gaat worden. Patrick een mailtje sturen (Train Service Danckaert, via support [at] tsdbvba.be).
Gr, Bert
PS: onze post's kruisten elkaar..
-
Remco,
Ik had idd in gedachte dat Geoffrey bedoelde 2 centrales op één baan, zoals jij zegt: "DCC genereren".
Jij bedoelt in je eerste deel dat je de 2e (IB) als een extra rijregelaar gebruikt. (Offtopic:) dat zou je wel kunnen realiseren met de EcosControl Radio door deze op de Ecoslink bus aan te sluiten (is een printplaatje intern in de Ecos zetten). En die kun je weer uitbreiden tot 6 losse (draadloze) handregelaars. Maar of dat met een Ecos 1 aan een Ecos 2 kan?
Even doordenkende: als Geoffrey de wisselbesturing volledig onafhankelijk bedraad heeft van rail en/of ringleiding, dan zou hij een 2e ringleiding aan kunnen leggen die alleen de wissels stuurt. Enige onbekende factor is of de 2 bedradingen bij elkaar in de buurt geen storende werking op elkaar zullen uitoefenen.
Gr, Bert
De baan waarop we dit willen realiseren heeft een compleet doorverbonden massa ( compleet centraal marklin 6021 systeem ). Het is puur en alleen bedoeld om op de ecos 2 de wissels te gaan bedienen en evt 2 vast ingestelde treinen laten besturen, de ecos 1 is bedoeld als rijregelaar en daarmee eigenlijk een dubbel mobile-station.
@ Bert, de snifferingang werkt maar in een richting, hierdoor hebben we de in de ecos aanwezige loclijst niet op de ecos 2?
-
Geoffrey,
Klopt, die loclijst wordt niet gesynchroniseerd (wel met de EcoSControl Radio, maar dat helpt je nu niet verder).
Ik heb geen idee wat de consequentie is van de doorverbonden massa op jouw vraag. Maar is dan de optie voor een extra wissel-ringleiding niet mogelijk?
Gr, Bert
-
Bert,
Ja maar het volledig scheiden maakt dat de beide centrales niet bewust zijn van wat er gebeurt.
En:
@ Bert, de snifferingang werkt maar in een richting, hierdoor hebben we de in de ecos aanwezige loclijst niet op de ecos 2?
En dat heb je dan met de wissels ook ;)
Dus m.i. niet handig :)
Gr. Remco.
-
Mmmm, zoals ik het begrepen heb, is dit geen probleem: locs via Ecos 1, wissels via Ecos 2. En dan niet via een Pc, dus hoeven ze elkaars info toch niet te hebben?
Mailtje aan Patrick, lijkt me.
Gr, Bert
-
Dat is toch niet handig :) Dan heb je een hele dure wisselstraat regelaar :)
Gr. Remco.
-
Citaat Geoffrey: Maar het is meer een luxeprobleem denk ik..
Inderdaad.. :D
Gr, Bert
-
het is inderdaad een dure manier om een wisselstraat te regelen, echter kunnen wij voor een mooi bedrag aan een ecos 2 komen en de ecos 1 verkopen zien wij niet echt zitten ! ( IB, daisy, locmuizen etc die we ooit hebben gekocht hebben we ook nog in ons bezit ;) ). Bedankt in ieder geval voor het meedenken, ik zal binnenkort even updaten of het in de praktijk ook echt werkt (y)
Greetz
-
Uit de gebruiksaanwijzing:
19.3. Magnetartikel mit Altgeräten schalten
Über den ECoSniffer können selbstverständlich auch Magnetartikel
geschaltet werden. Magnetartikeladressen werden direkt vom ECoSniffer an die Zentrale übertragen und unmittelbar
geschaltet. Es werden keine Snifferadressen für Magnetartikel
verwaltet.
Dus ja , je kan de wissels zonder problemen via de snifferingang sturen.
MVG DAve
-
Dave,
Dat was al bekend :) Het ging er alleen om dat er geen terugkoppeling is over de EcosSniffer :)
Gr. Remco.