BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: hoefhaan op 06 March 2010, 19:28:57
-
Hallo
Ik heb een roco 4808 aangeschaft en wil nu eens kijken of ik er een rookgenerator van seuthe in kan bouwen.
Nu wil ik daar het e.e.a. over weten;
-Gaat dit goed werken bij een analoge lok? Rookt hij dan ook bij lage snelheden of alleen bij hoge snelheden (dus meer voltage)
-Hoelang (bij vol vermogen) houdt zo'n beetje rookvloeistof het vol? Is het continu bijtanken of doet hij er wel een poosje mee?
-Is het een kwestie van in door de bestaande schoorsteen steken en klaar, of worden deze rookgeneratortjes dusdanig warm dat ik de kap en schoorsteen extra moet beschermen?
-Is het na het inbouwen nog mogelijk om zonder rookolie te rijden? Of brand de rookgenerator dan door?
-Wordt het model erg vet van de rookolie? of vliegt der rook voldoende weg?
Graag jullie ervaringen!
Johan
-
ik heb in mijn (digitale) 4808 een seuthe nr 11 ingebouwd, enkel smolt toen de schoorsteen :-[ :P, ik weet niet of dit bij een analoge loc ook gebeurt.
wel trok bij mij de rook niet lekker door de schoorsteen, waardoor deze erg vettig werd.
en normaal doet een loc (bij mij iig) zo'n 5-10 minuten met een gevulde rookgenerator, dus je moet hem wel na een rondje of 2 bijvullen.
-
Oei, dan is hij dus aardig warm geworden. maar is het niet de bedoelding dat die seuthe pijpjes in de schoorsteen zitten, en niet er gedeeltelijk in of onder?
even voor de duidelijkheid: de bovenrand van de schoorsteen wordt dan ook de bovenrand van de seuthe en dus de uitgang van de rook?
Johan
-
dat lijkt mij niet, het 'pijpje' wordt toch ongeveer even heet als de rook, en de schoorsteen is smaller dan de houder van de rookgenerator.
en de rookgenerator moet de onderkant van de houder aanraken, anders maakt hij geen contact.
staat het in het instructieboekje niets over het inbouwen van een rookgenerator?
-
-Gaat dit goed werken bij een analoge lok? Rookt hij dan ook bij lage snelheden of alleen bij hoge snelheden (dus meer voltage)
Waarschijnlijk zal hij het beste werken bij een hogere snelheid, dus bij echt lage snelheden zou ik niet te veel verwachten
-Hoelang (bij vol vermogen) houdt zo'n beetje rookvloeistof het vol? Is het continu bijtanken of doet hij er wel een poosje mee?
Hangt er een beetje van af, meestal niet al te lang... Al zal hij nog een hele tijd op het laatste beetje werken. Er komt dan weinig rook uit, die vaak niet goed de schoorsteen uit wil
-Is het een kwestie van in door de bestaande schoorsteen steken en klaar, of worden deze rookgeneratortjes dusdanig warm dat ik de kap en schoorsteen extra moet beschermen?
Normaal gesproken zou je een stukje ruimte over moeten (kunnen) houden tussen je rookgenerator en de kap van de loc. Is tenminste wel zo bij m'n 2 locs, die ik er mee heb uitgerust.
-Is het na het inbouwen nog mogelijk om zonder rookolie te rijden? Of brand de rookgenerator dan door?
Er word gezegd, dat het niet verstandig is. Ik heb echter een loc (voordat deze naar digitaal is omgebouwd) regelmatig met een lege pot laten rondrijden. De generator werkt nog steeds. Het hangt er volgens mij ook wel van af, hoeveel spanning deze iedere keer te verduren krijgt. Al duurt het soms wel heel lang, voordat de pot echt helemaal leeg is... Hij dient nu meer voor 'show-doeleinden'. Kan ik 'm via de decoder inschakelen, als ik een keer kijkers heb... ;D
-Wordt het model erg vet van de rookolie? of vliegt der rook voldoende weg?
Hangt van de trek van de schoorsteen af, als deze niet goed trekt, zal er veel rook over je loc heen walmen... Dan zal de loc wat vettig worden. Maar, eerlijk gezegd vind ik dat zelf niet zo'n groot probleem, omdat de locs in het echt ook altijd vies en vettig zijn...
Graag jullie ervaringen!
Johan
Groet,
Ronald