BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: RobbertJan op 04 March 2010, 12:05:43
-
Voor mijn modulebaan heb ik gekozen voor tortoise wisselmotoren.
Nu zit ik met het volgende:
- De wisselmotor moet eigenlijk uitgeschakelt worden nadat deze zijn slag heeft volbracht.
Het zou mooi wezen als dit automatisch kon waare het niet dat de ingebouwde contacten
al halverwege de slag van de wisselmotor inkomen en uitgaan (dan staat het wissel precies in het midden)
Als iemand hier een idee over heeft?
- Daarnaast moet het puntstuk gepolariseerd worden van de digitale baan,
dit kan met één schakelaar in de tortoise gerealiseerd worden.
Ik heb tevens een schema gemaakt, om het een beetje te verduidelijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tortoise_besturing.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tortoise_besturing.gif)
Welke schakelkant ik nodig ben voor welke rail etc daar heb ik nog niet naar kunnen kijken, vandaar de dubbele
benamingen.
Ik hoop dat ik nuttige en constructieve tips kan krijgen.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi Robert-Jan,
Volgens mij mogen (en volgens anderen moeten) de Tortoises spanning blijven houden in de eindstand. De stroom die dan loopt is minimaal, maar de eindstand wordt dan wél goed vastgehouden.
groet, Carlo
-
Dan heb ik daar in de handleiding over heen gelezen, ik heb regeltje inderdaad gevonden.
[Citaat uit de handleiding]
"The motor in the tortoise is poweres continuously an merely stalls out at the ens of the throw,
the motor will not be harmed by continuous application of 12 volts DC or less"
Dan is dat geen probleem inderaad, nu ik ook zit te kijken naar het type wissels wat ik gebruik,
die van Tillig Elite hebben geen scharnierpunt voor de tongen en dan is het niet meer dan logisch
dat de motor bekrachtigd blijft, anders veert de wisseltong weer terug in de normaalstand.
Bedankt voor de hint om het maar zo te zeggen (y)
Gr.
Robbert Jan.
-
Graag gedaan Robert-Jan, sta op het punt zelf mijn eerste Tortoise-Tillig combinatie te leggen. Ben ook heel benieuwd hoe dat zal gaan. Volgens mij klopt je aansluitschema verder wel, was zelf ook van plan om het zo te doen.
grt. Carlo
-
Ik werk ook met de combinatie Tillig-Tortoise en ben er tevreden over. Misschien nog een kleine tip: Ik heb het meegeleverde verenstaaldraad vervangen door verenstaaldraad van Conrad 0,8mm (Bestnr.: 223101 - 8A) omdat ik in eerste instantie wat problemen had met het goed aanleggen van de tongen door de beperkte kracht van het standaard verenstaaldraad.
Groet en succes
Martin
-
@Martin: dank voor de tip (y)
@ Robbert Jan, ik heb een neef en een buurman die Robert-Jan heten, vandaar mijn vergissing met je naam, excuus daarvoor!
-
De standaard meegeleverde staaldraad is prime voor mijn Peco wissels hoor. Gewoon eerst proberen voordat je een onnodige aanschaf doet.
Als je de stroom er af haalt, veert ie niet terug naar een middenstand, maar veert ie een stukje terug. Het mooie is dat ie de wisseltong mooi tegen de rail aandrukt, waar ie z'n stroom vandaan moet halen.
Met een multimeter kun je controleren welke rail je op het puntstukcontact moet aansluiten als de wissel in een bepaalde stand staat.
Het belangrijkste dat je niet moet vergeten is dat je het kruis volledig moet isoleren. Dat betekent de kant waar je twee sporen op aansluit, daarvan moeten de binnenste rails geïsoleerd zijn. Ronald Halma en ik hebben hier een maand of twee geleden ook al over gediscuteerd. Even zoeken, vind je meer info als je wilt.
-
Je contacten zijn niet juist, of misschien lees ik het verkeerd.
1 en 8 is de stroomaanvoer. Stuur je plus door 1 en min gaat via 8, gaat ie een kant op. Draai je de stroom om, gaat ie de andere kant op.
5, 6 en 7 doen resp. hetzelfde als 4, 3 en 2. Dubbele functie om er bijvoorbeeld ook een sein op aan te sluiten.
Of is dat al wat je bedoelt met "schakelkant"?
-
eh, pas wel op.
Er zijn meerdere berichten dat de contacten in de aandrijving wel eens willen wisselen voordat de wisseltongen omgaan, met kortsluiting als gevolg in het geval dat ze voor hartstukpolarisatie worden gebruikt. Onder andere bij de Orkhavnbaan werd hierover in Railmagazine verteld, alsmede hun oplossing. Als je hem dus voor afschakeling gebruikt is er een kans dat je aandrijving uitschakelt voordat het wissel om is.
-
Ik was er inderdaad al achter gekomen dat de contacten in de tortoise al vroegtijdig omschakelen,
zo ongeveer halverwege de slag. (wanneer het wissel zo ongeveer in het midden ligt)
Dus afschakelen met de ingebouwde contacten zal geen optie zijn, ik laat de tortoise's straks gewoon
op een trafo van FLM draaien die ik instel op een waarde van rond de 9 volt, niet te veel en niet te weinig.
Daarmee spaar ik het motortje gewoon. (een voeding 12 volt levert toch al snel 13 of meer volt)
Goede tip wat betreft het isoleren van de spoorstaven die vanaf de 2 sporige aansluitzijde van het wissel komen.
Dit scheelt straks een hoop zoekwerk naar foutjes etc.
Nu moet ik alleen nog even achter islolatieschoentjes aan want die heb ik nog niet in huis.
@ Sven,
Dat is inderaad wat ik bedoel met de schakelkant, je voed puntje 5 en afhankelijk van de stand van de wissel
kun je een spanning krijgen op punt 6 of 7. (zo staat het beschreven in de gebruiksaanwijzing en heb ik het doorgemeten)
Ik stel het zeer op prijs zoveel tips en trucs te mogen ontvangen, daarmee kom ik een heel eind op weg.
@ Dpc Fo
Ik ben het ondertussel wel gewend dat mijn naam verkeert geschreven of getypt wordt, maar goed, dank voor de verbetering (y)
Gr.
Robbert Jan.