BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: R van Lune op 02 March 2010, 21:56:41
-
Nadat ik een tijd niet meer actief ben geweest met deze mooie hobby ga ik opnieuw starten. I heb een ruimte tot mijn beschikking van ongeveer 2 x 1 meter.
Ik ben wat bezig geweest met tekenen. In het programma kom ik soms niet helemaal uit. Dit zal in het echt wel goed komen. Desnoods maak ik er een passtukje voor.
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn plan vinden. het wordt een baan met een berg traject tot 55 cm hoog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_met_bergtraject_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_met_bergtraject_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_10.jpg)
-
Als de onderste tekening je 0niveau is en je bovenste tekening je +1niveau is dan zie ik niet zo gauw hoe beiden op elkaar aansluiten.
Aangezien je oppervlakte 2m bij 1m is, schat ik in dat je in de onderste tekening in 3/4 cirkel R1/R2 wilt stijgen naar het volgende niveau, en dat gaat je echt niet lukken. Qua rijlengte geeft dat een te hoog stijgingspercentage en dan moet je nog meerekenen dat in R1/R2 de trein nog de meeste wrijving/weerstand moet overwinnen.
-
Hallo,
ook ik zie een probleem bij je opstelsporen (schaduwstation). Ik zie eigenlijk niet hoe je de sporen wil laten lopen om ze aan te laten sluiten, nu wijzen zowel de dalende als de stijgende sporen naar dezelfde richting. Hoe komen die bij elkaar uit? Sommige afstanden lijken ook mij erg kort om een dergelijk hoogteverschil te overbruggen. Verder lijkt het me wel een leuk plan, mooi depot hoewel ik de behandelsporen mis waar de slakkenkuil, zandtoren, kolenbunkers en watertoren staan. Als die allemaal langs het ene toegangsspoor staan wordt de toegang tot de schijf te vaak geblokkeerd. Ik zou dus een 2e spoor naar de draaischijf adviseren voor dit doel.
Succes met de bouw
Marc
-
Hoi,
Bedankt voor de reactie's, leuk die vragen. De bergbaan wordt gemaakt met tandradbaan. Dus daar kan ik een helling mee maken van max 25% dus die stijging komt wel goed. Voor het schaduwstation heb ik 1 aanrijbaan en 1 vertrek baan. Ik kan hem tevens gebruiken als doorrijspoor zodat ik de baan lager maak. Op de tekening is het niet zo goed tezien maar de schaduwstation en de baan zelf komt door een klimspiraal aan elkaar gekoppeld. Hiervoor gebruik ik de bochten 9120 en 9125. Zijn dit geen goede bochten om tegebruiken?
Bij de draaischijf komt inderdaad nog wel het een en ander bij. Dit was mijn eerste opzet.
Gr.
Remco
-
De 3/4 cirkel is alleen om aantegeven dat daar de klimspiraal komt.
De baan die vanuit de klimspiraal naar achterenloopt zal de spiraal eerder verlaten om onder de draaischijf door tekomen om vervolgens aan de achterkant van de baan door testijgen. Ik vind het nogal lastig zo'n baanplan maken op de computer. Ik kan geen verschillende kleurtjes geven aan de rail in anyrails.
Ik had ook een foutje gemaakt met mijn plaatjes. De ene was in een andere schaal als de ander. Nu de goede schaal van gemaakt nu zie je ook dat wanneer je de klimspiraal doortrekt deze op elkaar aansluiten.
Als de onderste tekening je 0niveau is en je bovenste tekening je +1niveau is dan zie ik niet zo gauw hoe beiden op elkaar aansluiten.
Aangezien je oppervlakte 2m bij 1m is, schat ik in dat je in de onderste tekening in 3/4 cirkel R1/R2 wilt stijgen naar het volgende niveau, en dat gaat je echt niet lukken. Qua rijlengte geeft dat een te hoog stijgingspercentage en dan moet je nog meerekenen dat in R1/R2 de trein nog de meeste wrijving/weerstand moet overwinnen.
-
Vergis ik me nu, of heb je er (onbedoeld?) een keerlus in gemaakt ?..........volg de 2 sporen maar eens die vanuit de klimspiraal op het bovenste niveau aankomen
-
sorry, ik vergis me..........
-
Hoi,
Misschien dat ik je niet helemaal begrijp. Ik heb 1 baan boven. De 2de baan boven loopt inderdaad door in het schaduwstation. daarom dat er daar 1 doorgaande baan is.
Vergis ik me nu, of heb je er (onbedoeld?) een keerlus in gemaakt ?..........volg de 2 sporen maar eens die vanuit de klimspiraal op het bovenste niveau aankomen
-
ik was je net voor.........er is geen sprake van een keerlus
je andere opmerking was of R1/R2 geschikt is voor een klimspiraal.......niet echt, te krappe bochten waardoor vrij veel wrijving wat het te behalen stijgingspercentage negatief beinvloedt, daarbij komt juist dat 1 ronding relatief weinig rijlengte heeft, hetgeen je juist weer dwingt een groter stijgingspercentage te hanteren
-
De klimspiraal zal gaan bestaan uit een stuk of 5 rondingen. Ik wil de minimale stijging gaan gebruiken. Dus niet zoals op de tekening staat maar 1 ronding. Ik wil het schaduwstation zo'n 30 cm onder de baan hebben zodat ik makkelijk nog dingen kan aanpassen wat bedrading betreft maar ook bij een evt. ontsporing er bij kunnen.
ik was je net voor.........er is geen sprake van een keerlus
je andere opmerking was of R1/R2 geschikt is voor een klimspiraal.......niet echt, te krappe bochten waardoor vrij veel wrijving wat het te behalen stijgingspercentage negatief beinvloedt, daarbij komt juist dat 1 ronding relatief weinig rijlengte heeft, hetgeen je juist weer dwingt een groter stijgingspercentage te hanteren
-
Ik wil de minimale stijging gaan gebruiken.
De steiging in een klimspiraal wordt bepaald door de radius van je bogen. Na 1 rondje moet je de minimale doorrijhoogte zijn gestegen. Hoe groter de cirkel, hoe meer lengte je hebt om die steiging te maken en dus hoe flauwer je helling.
-
Kijk en daar hebben we nu onze encyclopedie voor:
Kijk eens op:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen
grzz,
Hans
-
Kijk, daar heb ik wat aan. dan ga ik even puzzelen om een grotere klimspiraal temaken.
Kijk en daar hebben we nu onze encyclopedie voor:
Kijk eens op:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen
grzz,
Hans