BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Paveway op 01 March 2010, 22:34:35
-
Goedeavond allen,
Na veel verbouwen en verplaatsen heb ik eindelijk wat ruimte. Ik heb een poging gedaan een baanplan te maken wat eigenlijk de, voor mij, belangrijke dingen combineert. Er is een bescheiden schaduwstation, boven aan de baan. Daar kunnen vier treinen neer gezet worden.
Er is een station met drie sporen waarbij spoor 3 een kopspoor is. Sporen 1 en 2 zijn 'normale' sporen. Alfa en Beta zijn er voor het kop maken van een getrokken trein (op resp spoor 1, 2 en spoor 3).
Sporen A, B, C, en D dienen voor de goederen.
Ik heb geprobeerd het zo te leggen dat op de goederensporen wat gerangeerd kan worden terwijl de reizigersdienst zijn gangetje gaat.
De nadruk ligt voorlopig op het spoor en de techniek daar achter. Niet zoveel op de scenery. De schepe bogen komen uit zicht te liggen.
Rails komt van Fleischmann Profi
Graag uwer ideeen en suggesties.
Alvast bedankt
(http://home.hccnet.nl/vander.boor/Baanplan1.jpg)
http://home.hccnet.nl/vander.boor/Baanplan1.jpg (http://home.hccnet.nl/vander.boor/Baanplan1.jpg)
-
Hoi,
Zijn dit R1 bogen ( Ben niet meer zo bekend met de Fl* Profi geometrie ) zo ja, met welk materieel wil je rijden ? Want R1 is niet met alles te berijden :)
Gr. Remco.
-
Is inderdaad wel R1. Zal er nog eens naar kijken.
-
Met R1 van Fleischmann ga je nog net niet haaks de bocht om. Op zich komt elke lok er wel doorheen, alhoewel het soms meer wringen is dan rijden, maar vooral met langere slepen, die ook nog kortgekoppeld zijn, gaat het al snel mis. Vooral omdat je ook nog een R1/R2 boogwissel in je baanplan hebt. Rij je met korte stammen (3-5 wagons), die getrokken worden door een klein dieseltje of een tenderloc, dan kan het best.
Zoals je zelf al had aangegeven is het raadzaam om de bochten uit het zicht te leggen.
Nog een klein aandachtspunt wat mij betreft: in je baanplan zie ik rechts drie doodlopende rangeersporen op het "binnenterrein", de bocht van het meest rechtse spoor komt wel erg dicht bij het rechte eind van je hoofdspoor.......ook hier moet je echt de hartafstand van 34mm handhaven, anders krijg je ongelukjes.