BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: martijnhaman op 20 December 2006, 11:35:19
-
De ICK-rijtuigen van NS zijn door Märklin, Fleischmann en Roco uitgebracht in schaal H0. Welliswaar alleen een A- en B-rijtuig, maar toch.
Ik vraag me nu af welke fabrikant de "beste" modelversie op de markt heeft gebracht. Volgens mij zijn er namelijk verschillen in de gebruikte kleur geel. Verder staat me bij dat bij het Fleischmann(?)-model de gele band langs de dakrand hinderlijk zichtbaar was boven de vouwbalgen.
Wellicht dat iemand deze vergelijking al eens heeft gemaakt. Ben benieuwd naar de reacties.
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
De Fleischmann rijtuigen zijn naar mijn mening verreweg de fraaiste.
Alle drie de fabrikanten hebben natuurlijk gebruik gemaakt van een bestaand Duits model. Dat van Fleischmann was het meest recente model en alleen om die reden al het best gedetailleerd. Lengteschaal 1:93. De rijtuigen van Roco en Märklin zijn veel ouder en veel grover van detail. Bekijk de draaistellen maar eens. Beide in 1:100 en de oorsprong van het Märklin-model gaat zelfs zo ver terug dat er wat ramen ontbreken.
De Roco rijtuigen zijn in geel kunststof gemaakt en alleen het blauw en grijs zijn gespoten. Dat ziet er niet mooi uit. Het verfwerk van Märklin is goed genoeg en van Fleischmann zelfs heel fraai te noemen. Van die dakrand zou kunnen, maar is mij nooit opgevallen.
-
Ik sluit me bij Henk aan.
-
Laat ik voorop stellen dat ik ze geen van drieën heb of heb gehad, omdat ze allemaal niet op lengte zijn, dus het vergelijk is puur optisch.
Märklins rijtuigen zijn verkort tot schaal 1:100. Hierbij valt op dat niet alle lengtematen zijn teruggebracht, maar er gewoon twee ramen missen (zowel A als B hebben 10 grote ramen). Lijkt mij dus qua verschijningsbeeld sowieso incorrect.
Roco's rijtuigen zijn eveneens verkort tot 1:100, maar dan op een gangbaarder wijze. A en B hebben dus gewoon 12 ramen, zoals het hoort. Qua detaillering zijn de bakken redelijk eenvoudig, maar dus niet fout qua indeling.
Fleischmann gebruikt een lengteschaal van ongeveer 1:93,6. Raamindeling klopt en detaillering is volgens mij beter dan de Roco's. Of er iets met het schilderwerk niet oke is durf ik zo niet te zeggen, heb me er nooit zo goed in verdiept.
Een 1:87 uitvoering waarbij ook de BD verschijnt zou natuurlijk ideaal zijn, ik hoop dat het ooit zover komt...
Groet, Julius
-
Fleischmann heeft zonder twijfel de mooiste rijtuigen, het is wel jammer dat deze in een afwijkende lengteschaal dan 1:87 of 1:100 zijn gemaakt. De Fleischmanns blinken vooral uit door het prachtige schilderwerk.
Hopelijk komt LSM ofzo ooit eens met alle 3 de varianten in 1:87. :)
-
Mijn voorkeur gaat ook uit naar Fleischmann maar deze zijn bijna niet meer te krijgen.
Als iemand er nog ergens 5 onbeschadigd heeft liggen dan hou ik mezelf aanbevolen!!
Mijn 2e keus was de marklin ICK, in detail is deze mooier dan de roco al klopt de roco beter met de indeling.
-
Ik vind het setje ICK rijtuigen van marklin een leuk setje, dat wat raampjes missen vind ik persoonlijk niet storend.
mvg,
Matthijs
-
Mijn voorkeur gaat ook uit naar Fleischmann maar deze zijn bijna niet meer te krijgen.
En dat is natuurlijk niet voor niets. ;)
Fleischmann had voor dit seizoen twee nieuwe nummers aangekondigd. Is niet doorgegaan, maar gezien het feit dat ICK nog een tijdje blijft rijden zou het zo maar kunnen dat het er in 2007/2008 nog van komt.
-
Andere optie zou zijn zelf maken:
neem een aantal roco BM235 (nummer 44746) en bouw deze om tot NS rijtuigen. Deze zijn 1:87 volgens roco. Heb ze zelf ook maar dan nog in de DB versie. Vind het echt super rijtuigen.
Weet echter niet wat er buiten de kleurstelling verder nog gewijzigd is.
Rene
-
Bedankt voor alle reacties. Het is me duidelijk dat de Fleischmann-rijtuigen op dit moment de beste weergave van de ICK-rijtuigen zijn (in ieder geval wat betreft de lengte, raamindeling en het schilderwerk).
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
Deze vind ik dus het leukste.
http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=spoor0nl&t=349507&postdays=0&postorder=asc&start=0
-
@Frits T:
Een beetje off-topic, maar ik heb begrepen dat 't Nulpunt een plan N-rijtuig op schaal 0 heeft uitgebracht. Geen foto's van een gebouwd rijtuig kunnen vinden op het 't Nulpunt, Spoornulforum of aanverwante sites.
Misschien een idee om van dit model eens wat foto's te posten?
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
neem een aantal roco BM235 (nummer 44746) en bouw deze om tot NS rijtuigen. Deze zijn 1:87 volgens roco. (knip) Weet echter niet wat er buiten de kleurstelling verder nog gewijzigd is.
Wijzigingen:
- het interieur, en als gevolg daarvan nog maar één wit toiletraam ipv twee;
- extra stuurstroomkabels (zie de link van FritsT)
- een extra kast onder de bak, waar volgens mij de statische omvormer inzit.
Dat is het wel zo'n beetje. De correcte klaptreden zitten er bij de Roco 44746 al onder. Uiteraard is de BD een hoop meer werk.
Overigens heb ik al 2 keer een 44746 in handen gehad waar het verkeerde dak op zat, namelijk eentje van een ABüm met een dakventilator te weinig. Ik vermoed dat er bij Roco een keer iets is misgegaan. Voor de zekerheid even checken als je er eentje koopt ;)
Arjen.
-
T.o.v. de 44746 niet van belang, maar ik bedenk net nog een foutje bij de 1:100-rijtuigen. De ramen van ICK zijn begrensd, terwijl bij die 1:100'ers er een raam volledig geopend is nagemaakt - dat kan dus niet :D
-
Overigens heb ik al 2 keer een 44746 in handen gehad waar het verkeerde dak op zat, namelijk eentje van een ABüm met een dakventilator te weinig. Ik vermoed dat er bij Roco een keer iets is misgegaan. Voor de zekerheid even checken als je er eentje koopt ;)
Arjen.
Oeps, even mijn collectie nagespeurd en inderdaad ik vond Bm's met 10 en 11 dakventilatoren. Gelukkig ook een Am en ABm met 12 ventilatoren. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar gedacht dat alle daken hetzelfde waren. Na de grote wisseltruuk zit er boven elk compartiment weer een ventilator.
Overigens, ik neem aan dat de ventilatoren aan de compartiment zijde moeten zitten.
Rene
-
Een correcte aanname ;)