BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: m de deugd op 24 February 2010, 20:54:56
-
Hallo.
Ik heb een probleemgeval,met een der loc,s
Ik ben verschillende loc,s van een decoder aan het voorzien.
Nu heb ik een loc, die rijdt analoog wel goed.
Maar met een decoder,reageerd hij wel,maar wil niet voor of achter uit.
Nu heb ik al 7 loc,s goed rijdende, digitaal.
Dus heb ik er daar even een decoder uit gehaald,om te proberen in deze loc.
Maar stuit weer op het zelfde probleem.
Terwijl als ik de decoder weer terug plaats,is er geen probleem.
Het type decoder is de Uhlenbrock 73410Intelli Drive Comfort Mini met 6 polige NEM 651
De andere 7 Loc,s rijden goed met het dezelfde type decoder.
Deze helaas niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderpr_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderpr_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderpr_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderpr_002.jpg)
De loc is van het merk kato.
De MRCE dispoloc.
Ik heb in de gebruikers handleiding gelezen,dat bij sommige inbouw decoders iets aan de loc verwijderd dient te worden.
Martin de Deugd
-
Hallo Martin,
Misschien dat ze bedoelen om de motor te verweideren?
Nee hoor is maar een grapje, kortelings hang ik aan uw lijf voor vragen over inbouw van decoders,
Tot dra,
Matheus.
-
Aan de laatste foto te zien heb ik zomaar het idee dat je de decoder andersom in de connector moet steken.
Zowel op de locprint als op de decoder zou een merkteken moeten staat dat pin 1 aangeeft.
-
De decoder zit op z'n kop.
Gr, Ben.
-
Dank je wel voor het antwoord.
Dat was kort maar krachtig.
Ik heb hem hetzefde ingelaatst als bij de andere loc,van Minitrix.
Ik Ga het veranderen.
Martin.
-
Ik heb de decoder omgdraaid.
Heb de loc op het programeerspoor gezet.
Vervolgens ging de verlichting aan beide zijde branden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderfi_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderfi_001.jpg)
Toen heb ik de stapen ter programeren gedaan en kreeg bij invoering CV 1 = 3 een foutmelding,die ik eerder niet had.
Verder programeren lukt niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderfi_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderfi_002.jpg)
Als ik de decoder weer omdraai gaat dat wel.
Zowel uitlezen van CV,S als programeren, dan hoor van de decoder af zacht tik tik.
Dat is een teken dat het kontact goed is.
Maar rijden nog niet.
Martin de Deugd
-
Als je CV's uit wil lezen, dan moet je het programmeer menu wel op CV zetten en niet op REG.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mdedeugd.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mdedeugd.png)
Mvg
Wim.
-
Martin,
Maandag zelfde probleem gehad. Nadat de omlijnde condensator verwijderd was reed ie en nog steeds goed
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderpr_002_1.jpg)
Grtzz Rob
-
Hallo Martin,
Een Uhlenbrock decoder is een gewone DCC-decoder. Deze moet je programeren met :
1. PROG MODE
2. DCC program
3. CV prog byte of CV bit.
Decoder is te resetten door CV 8 = 8
Het adres staat nu op 3 en dan op de baan zetten en kijken of de loc wil rijden.
Register programeren is alleen voor zeer oude decoders, dus nooit gebruiken.
mvg,
Bernhard
-
Ja Martin ,
dat klopt was de mijne nu rijd hij als een trein , nog bedankt Rob (y) (y) (y)
groetjesss Sjaak
-
O.k heel erg dank voor de hulp allemaal (y)
Ik Ga er morgen mee aan de slag.
Martinde deugd
-
Oja er lezen nog meer digibeten als ik mee.
Dus doe er je voordeel mee.
Ik kan weer verder in de digitale wereld.
Martin.
-
Hey en ik, tel ik niet meer mee als toekomstig digitaal spoorder?
Volg deze topic ook dagelijks, heb wel al een en ander opgestoken.
Doe zo verder, zo kom ik ook vooruit.
Matheus.
-
Ik heb te vroeg gejuigd.
Het is nog steets het zelfde,ondangs dat ik die condensator er heb uitgehaald.
Martin de Deugd
-
Heb je de decoder wel weer terug omgedraaid?
-
En wat is dan precies het probleem??????
Mvg
Wim.
-
Martin,
Heb je de decoder gereset ??? in CV mode ???
mvg,
Bernhard
-
Nog steets de zelfde reactie, als voor ik de condensator heb verwijderd.
Zodra ik de knop omdraai hoor ik de motor wel, dat hij wil draaien.
Maar eer komt geen voor of achter beweging in.
Ik denk dat ik iets moet wijzigen op de intellibox.
Daar ik heel de middag al zit te fifellefo ,n met deze loc en decoder.
Mischien een reset van decoder en intellibox.
Mischien helpt dat.
Martin
-
Nee
Dat zal ik morgen eens gaan doen.
Dan kijken welke reactie er uit de loc komen gaat.
Martin.
-
Denk het wel, maar eerst de IB en goed in stellen op N en dan de decoder.
mvg,
Bernhard
-
Als de lok met geen enkele decoder wil rijden, kijk dan eerst eens die lok na, wil hij wel analoog rijden?? Ib, instellen is nergens voor nodig. Het enigste wat moet is het juiste format bij het decoderadres en het juiste aantal rijstappen, dus DCC28.
Mvg
Wim.
-
Analoog rijd hij gelukkig heel goed.
Want daar dacht ik eerst ook aan.
Maar dan is er niets mis met de loc.
Maar zodra de decoder er in zit.
Gaat het mis.
Het is mischien een instellings fout.
Die ik zelf heb begaan.
Ondangs dat ik de handlleidiingen er steets wel bij heb.
Maar ik zal ze nog beter door moeten spitten,merk ik nu al.
Martin.
-
Ok,
zet er dan maar een decoder in van een betere kwaliteit. Neem een Kuehn 025, of een Tran DCX74 of een Zimo MX620, of een Lokpilot Mini. Maar geen Uhlenbrock decoder of een Lenz decoder.
Er is een CV waarmee je de kortsluit/ overbelastings beveiling mee kunt instellen of uitzetten bij de Uhlenbrock, wat er nu aan de hand is dat deze aanspreekt, en de decoder dus gekijk weer uitzet tegen een overbelasting.
Met CV60 stel je deze in staat nu op 15 Waarde nul is helemaal uitgeschakeld.
Met CV 59 en het schrijven van de waarde 1 wordt de decoder gereset naar zijn fabrieksinstellingen.
Mvg
Wim.
-
Dank je Wim.
Dan gaan we dat eens proberen,lukt dat niet.
Gaat er een ander decoder in,die moet ik dan nog wel aanschaffen.
Maar dat is dan beter,dan een nieuwe loc niet kunnen gebruiken.
Tot zover dit probleem dan maar ;)
Martin.
-
Martin,
Je hoeft niet direct een nieuwe decoder aan te schaffen.
Probeer de decoder eerst eens in een lok die wel werkt. Verhuist het probleem mee dan zit het in de decoder. Zoniet dan moet je het probleem in de lok zoeken.
Dan kun je in de probleem lok even een decoder prikken die een een goed werkende lok zit.
Zo weet je zeker waar je moet zoeken.
Een nieuwe decoder kopen kan altijd nog.
Succes ermee.
Gr.
Eric
-
Martin en Eric,
Het probleem begint al met de maximale stroom die de decoder kan leveren voor de verlichting en de motoraansturing te samen, die is slechts 0,6A. Dat kan best weleens te weinig zijn voor de desbereffende lok.
Mvg
Wim.
-
Hallo,
Wim het is wel schaal N.
mvg,
Bernhard
-
Bernard, dat weet ik, en daar rij ik zelf ook al meer dan 25 jaar mee.
Mvg
Wim.
-
Goed,ik ga het vanavond weer eens doorlezen.
En er morgen weer mee aan de slag.
Diie optie,s die jullie hebben gegeven ga ik eerst uitproberen.
Je weet maar nooit,we kunnen nog alle kanten op.
Het valt mij voor alsnog mee,dat al dingen rijdende heb.
Dat is al heel wat.
Tot wederleest en alvast bedankt voor jullie advies.
Martin.
-
Hoi iedereen.
Ik heb de handellingen toegepast zoals de heren mij keurig hebben uitgelegt ;)
Vervolgens de waardes en de CV,s aan gepast.
De loc met de decoder op de rails geplaatst,adres 9 in toetsen.
En hopla de loc rijdt voor en achteruit als een zonnetje.
Verlichting werkt ook.
Dus bedankt voor jullie goede adviezen,echt top (y)
Weer een tevreden iemand erbij.
Digitaal is echt leuk.
Groeten van Martin de Deugd
-
dus het probleem was dat die overbelast was?
mvg vincent
-
Waarschijnlijk wel.
Maar ja ik had ook het totaal verkeerde programma gebruikt.
Nu ik weet hoe je een loc programmeren kan.
In een benzine auto,kan ook geen diesel,dan rijdt hij ook niet.
Als je de handleiding van de decoder maar goed door heb,omdat het duits is.
Weet je wat ik het nadeel van de handleiding voor de Intellibox vindt.
Er is zoveel mogelijk.
Multi protocool heet het,en dat is het zeker.
Best knap dat z,n apparaat daartoe in staat is.
T,is een zeer mooie techniek.
Martin.
-
Hoi Martin,
Een benzine motor draait wel op diesel, dank zij mijn echtgenote heb ik hier ervaring mee opgedaan, als ik er aan terug denk komt de stank nog steeds in mijn neusgaten en zie ik nog altijd de uitgestoten wolk tijdens het rijden, eens de motor op temperatuur waren de problemen verdwenen.
Enkel optrekken was een ramp, maar rijden was verder geen probleem.
Matheus.
-
Hallo martin,
De IB stel je een keer in en daarna niet meer.
Daar jij alleen DCC rijdt heb voor het programeren alleen CV byte en CV bit nodig, de rest kan je vergeten.
Als je een decoder aanbrengt, eerst met basisinstellingen de loc op de baan zetten en met CV 1 = 3 rijden. Daarna kan je enkele CV's wijzigen.
Waarom zo, je weet dan dat de loc met decoder rijdt.
mvg,
Bernhard
-
Hoi Bernhard.
Dus dat is dan,als ik het goed begrijp,ook het geval waneer ik andere merk decoders ga gebruiken i.p.v. Uhlenbrock.
Daar ik nog een aantal loc,s en treinstellen heb,waar ik te mee zelf een decoder in ga zetten(toekomst).
Daar deze geheel niet digitaal zijn voorbereid.
Martin.
-
Hallo Martin,
Als je decoders gaat kopen moet je er op letten dat je alleen DCC-decoders koopt. Merk is niet bepalend, alleen het loc-dataformat. (zie hoofdstuk IB Basisinstellingen). Bij wisseldecoders geldt het zelfde, merk niet maar format DCC.
mvg,
Bernhard
-
O,k.
Dat is zeker info waar ik wat mee kan.
DCC.
Bedankt voor je tip, Bernhard ;)
-
Hallo martin,
De IB stel je een keer in en daarna niet meer.
Daar jij alleen DCC rijdt heb voor het programeren alleen CV byte en CV bit nodig, de rest kan je vergeten.
Als je een decoder aanbrengt, eerst met basisinstellingen de loc op de baan zetten en met CV 1 = 3 rijden. Daarna kan je enkele CV's wijzigen.
Nee Bernard, Martin, niet eerst op de baan zetten, dat moet je nu juist niet doen. Eerst op de programmeerrails zetten als die al in programmeermode staat, dus als daar niet de volle baanspanning op staat. Dan alleen CV1 lezen. komt dat zonder foutmelding binnen en het is adres 3, dan kun je hem op de baan zetten en laten rijden. Deze manier kan erg veel decoder uitsparen.
Mvg
Wim.
-
Ok, stapje vergeten.
mvg,
Bernhard
-
Nee niet eerst op de baan zetten, dat moet je nu juist niet doen. Eerst op de programmeerrails zetten als die al in programmeermode staat, dus als daar niet de volle baanspanning op staat. Dan alleen CV1 lezen. komt dat zonder foutmelding binnen en het is adres 3, dan kun je hem op de baan zetten en laten rijden. Deze manier kan erg veel decoder uitsparen.
Mvg
Wim.
Bedankt voor de tip Wim. Mijn centrale is alleen leesblind, hij kan alleen maar schrijven. Ik denk er maar aan om DecProg te kopen of weet jij een alternatief?
Ik heb gisteren een DCX75 in de Hobbytrain loks (ik heb de lok met rode kap ook). Het is voor deze decoder niet nodig de condensator te verwijderen. Wel dient CV9 aangepast te worden (lage freq. band).
Mvg,
Arnoud
-
Nee Bernard, Martin, niet eerst op de baan zetten, dat moet je nu juist niet doen. Eerst op de programmeerrails zetten als die al in programmeermode staat, dus als daar niet de volle baanspanning op staat. Dan alleen CV1 lezen. komt dat zonder foutmelding binnen en het is adres 3, dan kun je hem op de baan zetten en laten rijden. Deze manier kan erg veel decoder uitsparen.
Mvg
Wim.
Beste Wim gelukkig heb ik het steets zo gedaan zoals jij aangeeft.
Dat ging eigenlijk van zelfsprekkend,zonder nadenken.
Als je een ei wild bakken moet je het ook eerst stukslaan.
Zo werkte dat hier ook,je moet ze toch altijd programmeren op het apparte spoortje.
Anders krijg je de rekening in de vorm van geflamberde decoders gepresenteerd.
Martin.