BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: HansQ op 24 February 2010, 18:52:32
-
Heren blokkendoosdeskundigen (en hopelijk dames ook):
Ik heb in Houten een van de laatste 'Trawos' blokkendooskapjes gekocht, waarvan ik dacht dat het wel op de mC9002 'Jaap' leek.
Nou heeft het kapje dat ik heb een paar 'tussendeuren' precies in het midden van de bak met aan iedere kant 4 ramen tot aan de kop.
De beide koppen hebben ieder 2 ramen en aan de zijkant voor de kop zitten aan de ene kant 3 deurtjes en en andere kant 2.
Als ik de 'Jaap' in de huidige groen/cremekleurige uitvoering bekijk via fotoos op onder andere Nico Spilt's pagina's meen ik te bespeuren dat er tussendeuren zijn verdwenen die in de oude bruine toestand 'met snor' er nog wel waren?
En heeft de huidige 'Jaap' een vouwbalg op een van de koppen waar in de oude toestand nog een stuurstand met alleen 2 ramen zat?
Ik kan er via Google niets meer over vinden, kan iemand me vertellen hoe het zit?
Alvast bedankt! :D
-
Hans,
Foto's van de huidige Jaap vind je hier:
http://www.mc9002.eu/
Groetjes,
Jos
-
Hi Jos,
Die had ik ook gevonden ja, maar ik wil graag weten wanneer welke wijzigingen zijn gedaan zodat ik kan beslissen of ik een redelijk kloppende 'bruin-met-snor' of helaas dus niet-kloppende 'huidige-toestand' versie van het kapje kan maken.
Vooral van de koppen vind ik het moeilijk duidelijke fotoos te vinden, net als goede fotoos van onderkant en dak trouwens...
bedankt,
-
MDw Jaap (http://www.flickr.com/photos/67492399@N00/4152695269/)
Zo zag de Jaap eruit als motordienstwagen in dienst van de NS. Als ik het goed heb, is de kop die nu voorop staat bij de restauratie vervangen door de kop met vouwbalg. Ook zijn de tussendeuren goed zichtbaar.
-
In "Van Stoom tot Stroom" word de beschrijving van de ombouw naar motorkonvooiwagen beschreven, met diagrammen en foto's
Verder zou je eens in "Elektrische Treinen in Nederland deel 1" kunnen kijken, veel foto's en tekeningen, zowel in originele als dienstwagen uitvoering
-
Ha, dus die verdwenen tussendeuren en vouwbalg zijn van na de restauratie! Mooie plaat, deze variant kan ik dus prima van mijn kapje maken.
Heeft nog 2 voordelen: het klopt beter met mijn periode en ik heb minder het gevoel dat ik Jos aan het na-apen ben...
Tot wanneer heeft Jaap er ongeveer zo uitgezien?
-
van http://www.mc9002.eu (http://www.mc9002.eu):
"1990: De mDW wordt aan de hobbyclub van de hoofdwerkplaats Haarlem ter beschikking gesteld, met als doel het motorrijtuig terug te brengen in de oorspronkelijke toestand. Hiervoor stelt het Spoorwegmuseum het ex Hoogovens rijtuig 76103 (C9409) beschikbaar voor de levering van onder andere interieur, vouwbalgkopwand en zijwand delen."
Dus tot ongeveer 1990 is 'Jaap' blijkbaar bruin geweest met tussendeuren en zonder vouwbalgkop...
-
Dus tot ongeveer 1990 is 'Jaap' blijkbaar bruin geweest met tussendeuren en zonder vouwbalgkop...
En daarvoor had de Jaap een andere neusbeschildering als op de getoonde foto. De zandgele bies liep door in een vloeiende V op de neus. Het gele vlak is weg en de neus is bruin net als de rest van de motorwagen. De rode bufferbalk was wel aanwezig. Zie de foto in "Electrische treinen in Nederland" blz. 118.
-
Zie ook dit: http://www.langsderails.nl/wegleren.htm de bovenste 2 foto's. De rechter foto is de Jaap anno 1971.