BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: TVM op 24 February 2010, 10:08:34
-
Goededag,
Ik ben inmiddels op de leeftijd aangekomen dat ik ook een eigen modelspoorbaan wil! Ik wil eigenlijk alleen maar met marklin artikelen gaan rijden, want deze zijn grotendeels van metaal. De schaal wordt sowieso HO, omdat ik dat de mooiste schaal vind en natuurlijk wordt het digitaal. Maar dit is totaal onbekend terrein voor mij.
Om te beginnen wil ik K-rails gebruiken (maakt toch niets uit of je nou met K-rails of met C-rails rijdt toch?) en heb ongeveer de ruimte van 2.5 bij 3 meter, dus dit moet wel lukken toch?
Verder wat heb ik nodig aan digitale trafo's etc. om alles aan de gang te krijgen?
Seinen: wat heb je daarvoor nodig?
Van de marklin site wordt je niet altijd slimmer dus ik vraag het jullie ;)
Alvast bedankt,
Tom
-
Hallo Tom,
Ik kan je maar één advies geven: Jij je keuze al gemaakt dat je marklin wil gaan rijden. Ga naar een modelspoorwinkel in de buurt, laat je daar informeren over de verschillende startsets van Marklin met een digitaalsysteem. In een startset zit alles om goed mee te beginnen, de digitale locomotief, de centrale, de transformator, de rails, enzovoort. Een startset is meestal goedkoper dan alles los kopen. Als je een startset in een winkel koopt kan je er gemakkelijker naar toe bij problemen.
Begin dan daar eens lekker bouwen en rijden met dat setje. En dan rustig op zijn tijd rustig uitbreiden met seinen en dergelijke.
Met een ruimte van 2x3 meter moet je een heel eind komen om een mooie baan te bouwen.
Groeten Ronald K.
O Ja, ook marklin levert tegenwoordig grotendeels plastic locomotieven... de hele oude modellen zijn misschien nog van metaal... :)
-
Hallo tom,
Welkom op de site.
Kijk eens op deze site, dit is Marklin digitaal met M en C rails,
De ruimte stemd ongeveer overeen met jouw ruimte.
Groetjes en veel succes.
Matheus.
Zie link hieronder bij Ronald.
-
Hallo Matheus,
je link klopt niet, dit is de juiste link: http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/modelspoor.htm
Groet Ronald K.
-
hallo ronald,
heb ook net het goede gevonden, bedankt voor jouw hulp.
Matheus.
-
beginnen met een startset en dan met van die uitbreidingssets groter meken..welk tijdperk doe je??
-
Persoonlijk zou ik voor gelijkstroom gaan.
(komt misschien ook omdat ik fleischmann fan ben)
Ben je niet zo gebonden aan märklin of andere merken de wissel stroomloks maken,
maar die dan 40 euro duurder zijn als de gelijkstroom versie.
En over die besturing en seinen etc.
Dat ligt er voor een groot deel aan of analoog of digitaal rijdt.
Succes met je keuze,
groeten, wesley
-
Allemaal bedankt voor jullie hulp!
Heb naar de sites gekeken en ik ben er inderdaad al wat mee opgeschoten!
Maar ik ben zelf een hele erge marklin fan, dus daarom wil ik geen gelijkstroom en dus ook geen fleischman.
Verder wil ik tijdperk IV en V en misschien nog iets van het allernieuwste tijdperk gaan rijden. Ik hoef niet zozeer ns materieel, maar heb al veel rondgekeken op de sites en al wat leuke modelletjes gezien.
Verder zag ik een site met een schaduwstation bestaande uit M-spoor en het bovengedeelte bestond uit C-rails, is dit wel mogelijk vanwege het digitaal? ik vond het er een beetje raar uit zien ;)
Verder wil ik bergen maken, doen jullie dit gewoon van papiermache (ik weet niet hoe je het schrijft)? Ik wil namelijk een hoger gelegen kopstation maken voor een stoptreintje.
-
Beste Tom,
Je zou ook eens een keer bij een Modelspoorclub bij je in de buurt kunnen gaan kijken.
Groet, Anne W
-
Hallo Tom,
Ook allereerst welkom op dit forum.
Het aantal mensen dat hier op t forum met Marklin rijdt is ietwat aan de krappe kant. Maar de meeste mensen menen het goed, alhoewel de grapjes over wintersport banen (ski\sleper ;) ) toch wel een baard krijgt.
De keus tussen C of K rail ligt maar net aan of je je idee van een baan makelijker met de een of ander soort rail kan leggen. Daarnaast leent C-rail zich beter voor het vaak in en uit elkaar halen van de baan, dan K-rail. Daarentegen leent K-rail zich weer beter voor details, en meer flexible geometrie.
Dat Marklin modellen vaak van metaal zijn, klopt nog wel maar wordt wel iets minder. Niets om je zorgen over te maken. Waar vroeger andere modelfabrikanten 3-rail modellen niet in het assortiment opnamen, kunnen die dat tegenwoordig ook niet doen, omdat er een groot koperspotentieel is (Duitsland, Amerika en Belgie). Roco, Fleischmann (ook Roco) en de hele Hornby groep (Lima, Rivarossi, Electrotren,..) hebben dus nu ook veel of bijna alle modellen in een 3-rail versie.
Zoals je misschien opmerkt gebruik ik het begrip drie-rail en niet Marklin systeem, wisselstroom of gelijk stroom. Op het moment dat je digitaal rijdt is alleen de mannier van aanbieden van het vermogen verschillend. Voor het digitale signaal maakt t niet uit of t door een sleper (en twee railstaven) in de lok terecht komt of alleen door twee railstaven. De orginisatie van de communicatie tussen de centrale en de lok is hiervoor belangrijker. Marklin bied standaard MFX (twee richtingen communicatie) en Motorola (I en II) aan. De 'twee-rail' fabrikanten bieden over het algemeen gecombineerd Motorola (I en II) en DCC aan. De formaten is een afspraak hoe je de eentjes en nulletjes van de centrale naar de gebruiker (Lok, Sein, Wissel, etc) krijgt.
Over seinen. Als je digitaal gaat rijden introduceer je de mogelijkheid om de computer een gedeelte van de taken op de baan af te laten handellen. Pas je een computer toe, dan kan je de seinen een puur cosmetische functie toewijzen. De computer kan dan zorgen dat een lok op een bepaald punt stopt (mogelijkerwijs voor een sein dat er wel of niet staat (virtueel)). Het gebruik van seinen op de 'oude' bekende mannier (blokken) gaat overigens ook, maar een aantal voordelen (mooi afremmen, continu licht etc) van digitaal rijden, worden dan te niet gedaan.
PS Trafo's zijn nog steeds gewone (analoge) trafo's. Het digitale komt pas na het ene of ander 'slimme' apparaat wat van het analoge vermogen 'slim' digitaal vermogen maakt. Hiervoor zijn versterkers (Boosters), centrales (Intellibox, CentralControl 6021, Central Station (I en II), en ....) of een computer nodig.
Ok, ik weet t een lang antwoord, maar ik hoop dat je er wat wijs uit komt. Vragen mag altijd, lezen wordt aangeraden, en denken wordt je geacht zelf te doen ("Wat betekent dit antwoord voor mij", "Is het duidelijk wat ik daar lees of schrijf", enz).
Prettige avond,
Jan-Peter
-
Hallo TVM, natuurlijk is dit mogelijk met Marklin M en C rails,anders zou deze baan niet bestaan.
Wanneer je twijfelt vul dan aan de linker zijde eens de naam in van Jos landwehr en druk op Search, dan kom je op allerlei vragen terecht van Jos die vele vragen kunnen beantwoorden.
Matheus.
Wie moeite doet kan ver geraken, wie niets doet slaapt enkel. ;D
-
Hallo Tom,
Zoals je op mijn site kunt zien heb ik ook 3-rail maar heb maar een paar Marklin locs.
Jan-Peter merkte ook terecht op dat er tegenwoordig ook veel andere merken zijn die loc's produceren voor het 3-rail systeem.
Ook wil ik je aanraden om eens op het 3-railforum te kijken: http://forum.3rail.nl/index.php
Als je vragen hebt stel ze gerust, er zijn genoeg mensen die je willen helpen.
Met vriendelijke groet,
Jos
-
Hallo Tom.
Namens mij ook hartelijk welkom op Beneluxspoor.
Ik heb vroeger ook lekker marklin gereden,wel met M rails.
De echte modelspoor opstap.
Dat was beslist nooit een verkeerde keuze.
Nu rij ik zelf wel N spoor, dat is anders dan Marklin.
Als je in het schaduw station M rails gebruikt.
Leg er dan geluid absorberend matriaal onder.
Dat scheelt veel overmatig geluid.
Als je op de zichtbare delen K rails gebruikt.
Heb je speciale overgang railzen voor M naar K rails.
Verder heb je dan voordelen in het gebruik.
Trouwens C rails niet te vergeten.
En Marklin is nog steets een goed en mooi begrip op modelspoorgebied.
Veel sucses en pleziier met het beginnen van een mooie hobby.
Marklin is een goede keus,niets over aan te merken ;)
Martin.
-
mannen!
Ik heb al wat meer rondgekeken en ik denk dat ik weet wat ik wil!
Ik koop een leuke starterset bij een shop bij mij een dorp verderop en dan gewoon proberen uit te breiden met een goederen trein en een TGV of een ICE 3..
Maar ik had nog 1 vraag: Hoe groot mag de maximale helling zijn? ik hoor overal 3 graden, maar dat vind ik te weinig..
Bedankt!
-
Maar ik had nog 1 vraag: Hoe groot mag de maximale helling zijn? ik hoor overal 3 graden, maar dat vind ik te weinig..
Dat vindt jij misschien wel te weinig, maar je treinen vinden dit genoeg.
Groeten,
Patrick
-
de drie graden van een helling.... denk dat je 3% bedoeld oftewel: 3 cm stijging over een lengte van 100cm, dat is ongeveer een 2 graden. 3 graden helling is ongeveer 5% (5cm per 100cm) en dat is toch echt wel teveel van het goede... de maximale stijging moet je tussen de 3% en de 4% houden voor rechte stukken en voor bochten tussen de 2 en 3%
groeten Ronald K.
-
Hoi TVM.
Wat bouw van het landschap betreft: daarin moet je je eigen beslissing maken , er zijn diverse mogelijkheden.
Door op het groene bolletje te klikken kan je mijn manier van bouwen zien bij Landschaps bouw.
Matheus.
-
Hallo Tom,
Veel van jouw vragen worden beantwoord in onze nieuwe encyclopedie.
Neem er eens een kijkje.
En mocht je er dan nog niet uitkomen dan horen we het graag.
Grzz,
Hans