BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Koppejan op 23 February 2010, 09:01:18
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6330.jpg)
ik heb de trafo(rechts) al een tijdje maar hi is te zwak voor mijn peco wisels .. :( weet iemand een adresje om een nieuwe (sterkere) te kopen ???
Edit: tikfout in titel aangepast
-
Henjo, keuzemogelijkheden genoeg.
Conrad, Marktplaats, Ebay, lokale treinenbeurs, de tweedehands hoek van de treinenzaak.
Of hier links in het menu bij vraag en aanbod een verzoek plaatsen.
Zet er dan wel bij war je precies wilt hebben, zoals uitgangsspanning, vermogen.
Gr.
Eric
-
Conrad nummer 216465.
-
kringloopwinkel.
Daar heb ik al een aantal mooie trafo's gekocht voor heel weinig.
Wel even zoeken in de bakken.
Mvg Rieks
-
en wat dacht je van bijvoorbeeld een goede (al dan niet ringkern) trafo kopen bij Conrad ... of via Ebay.....
-
allemaal bedankt voor de reacties :D
-
Henjo,
Je vraagt om een trafo, maar op de foto laat je een trafo met regelaar zien.
Wel even duidelijk maken wat je bedoelt, anders krijg je misschien het verkeerde.
Grtz,
Ton
-
ik wil graag een transformator MET regelaar zoals op de foto maar dan wat zwaarder
-
Het wordt hier niet helemaal duidelijk of je een wisselstroom (Marklin) of gelijkstroom (Trix, Fleischmann, Roco) trafo nodig hebt, het type regelbare trafo hangt ervan af wat voor baan je hebt en dan ga ik ervan uit dat je niet digitaal rijdt.
Ik heb recentelijk nog voor een paar tientjes in Houten een lekkere dikke regelbare Marklin trafo gekocht voor het zoontje van een kennis. Er is op die beurs genoeg 2e hands te krijgen voor een interessante prijs. Omdat digitaal steeds populairder wordt zijn 'gewone' regelbare trafos vaak goedkoop!
Mijn advies is dus ga naar een beurs, en let op het aantal Watt, Ampere of VA (Volt-Ampere) dat de trafo kan leveren. De eerstvolgende gelegenheid in mijn buurt is Rail 2010 in Houten, daar is vast wel wat te vinden, vooral als je in de dozen onder de tafels kijkt, waar dit soort spullen vaak te vinden zijn.
-
Los van de standaard mogelijkheden zoals je lokale treinenwinkel, kan je voor occasions kijken op de diverse treinenbeurzen.
Op internet zijn er natuurlijk ook diverse adressen te vinden. Ik heb goede ervaringen met Gaugemaster (http://www.gaugemaster.com/controls.html). De link gaat direct naar de producent in Engeland; dit merk is in Nederland te koop bij GM&S (http://www.gmens.nl/).
Grtz,
Ton
-
Volgens mij wordt het alleen maar onduidelijker.
Henjo heeft in ieder geval een trafo nodig voor zijn Peco wissels. Moeten we eigenlijk ook nog weten welke aandrijvingen hij gebruikt. Als dat de standaard aandrijvingen van Peco zijn, dan verbaast het me niet dat dat groene trafootje het niet trekt. Voor die aandrijvingen heb je een stevige 52VA trafo nodig.
Maar waarom moet de trafo ook nog regelbaar zijn?
-
ik wil een peco wissel met wisselmotor PL10 omzetten (ik denk dat het aan de trafo ligt, hij is nogal zwak) 3 draadjes (2 wisselstroom 1 gelijkstroom) die gelijkstroom word over 2 puntjes doorverbonden. hij is analoog.
Henjo's reactie in een ander topic van hem. Dit schept iets meer duidelijkheid denk ik :)
Gr. Remco.
-
Nou, als ik eerlijk ben. ;D
Die dikke blauwe trafo links moet je eigenlijk voor de wissels gebruiken Henjo.
En als ik dat rijtje zo in ogenschouw neem, dan krijg ik de indruk dat je een beetje te zuinig bent geweest voor zoiets vitaals als de voeding van de baan. Hoe groot is je baan eigenlijk en wat wordt door die drie trafo's allemaal van stroom voorzien?
-
hallo Henk,
Kijk even in dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26103.msg398929.html#msg398929 dan zie je een stuk van zijn baan...
Groeten Ronald...
-
Dan kan het eigenlijk niet anders of dat arme groene trafootje moet zowel de baan voeden (immers de enige trafo met een regelbare gelijkstroom) en ook nog die Peco wissels omzetten. Dat gaat natuurlijk niet. Klopt dat Henjo? En wat doen die andere twee trafo's dan?
-
ik heb peco wisselaandrijvin SL10 die grote blauwe marklin trafo is voor de verlichting. die kleine marklin trafomet regelaar) is voor de wisselstroomvoeding van de wissels. en die groene is de rijstroom(gelijkstroom) ik wil een trafo met regelaar omdat ik dat gewoon makkelijk vind .. mijn baan heeft een omtrek van ongeveer 4 meter..
-
Hum... dan zou ik het toch andersom gaan aansluiten: De grote trafo van marklin voor de wissel-aandrijvingen en de verlichting op de kleine marklin trafo.
Groeten Ronald K.
-
Dan klopt je eerste bericht niet helemaal Henjo. Daar lijkt het alsof de wissels op de groene trafo zijn aangesloten.
Maar nu snappen we het.
Die groene trafo voor de rijstroom. Dat kan, maar niet meer dan hooguit twee locs tegelijk en verder niks op aansluiten.
Die dikke trafo voor de verlichting. Dat kan natuurlijk. Verlichting vreet stroom.
Die kleine Märklin trafo voor de wissels. Dat kan niet als je Peco aandrijvingen gebruikt. Je hebt eigenlijk nog zo'n dikke trafo nodig. Ik ken eigenlijk ook geen trafo's die 52VA vermogen leveren en ook nog een rijregelaar aan boord hebben.
Je zou voorlopig kunnen proberen of de kleine Märklin trafo genoeg stroom levert voor de verlichting zoals Ronald al adviseert.
-
oké bedankt ik kan weer verder,, ik wil sowiso een nieuwe zwaardere trafo hebben voor de rijstroom en ik denk dat ik die dikke marklin trafo maar ga gebruiken voor de wissels