BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: MathynK op 22 February 2010, 13:47:02

Titel: NS DD-IRM
Bericht door: MathynK op 22 February 2010, 13:47:02
hallo,
ik vind de NS DD-IRM zoo mooi hea, ik ben alleen benieuwd welke merken hem leveren, het liefst dan wel met 4 bakken, ik weet al dat rivarossi hem levert met drie maar kan je dat uitbreiden of 4baks kopen??? weten jullie daar dan ook de prijzen bij?

alvast bedankt
MathynK
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: Ronaldk op 22 February 2010, 14:07:33
Hallo Martijn,

Inderdaad Rivarossi levert een versie van de DD IRM in 3 bakken uitvoering en je kan daarbij een los rijtuig kopen om deze uit te breiden naar vier bakken. Lima heeft eerder de IRM uitgebracht, de rivarossi is nieuwer. Rivarossi en Lima zijn van dezelfde eigenaar. Kijk eens op de websites van verschillende modelspoorwinkels en je ziet wel wat de huidige prijzen doen.

Groeten Ronald K.
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: MathynK op 22 February 2010, 16:39:51
okee dankjewel ik ga zoeken

MathynK
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: erik1 op 22 February 2010, 16:55:22
kijk ook eens op marktplaats voor de 2 hands lima dd-irm. kom ik ook steeds vaker tegen en de meeste hebben een vraag prijs van gemiddeld 160 euro.

M.v.g erik
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: MM. op 22 February 2010, 18:10:02
Maar welke zou je nou aanraden bij een marklin Crails digitaal wisselstroom?
De rivarossi, of de Lima?
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: Chris op 22 February 2010, 18:13:20
Lastig, want de riva is nog niet uit, en we weten niet precies wat er aan verbeterd is qua loopstellen.....
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: hoefhaan op 22 February 2010, 18:25:37
Kan aan mij liggen, maar dat ding is toch al weer een poosje op de markt???

Zoek even op de zoektermen IRM Rivarossi en evt lima erbij, dan krijg je zo een aantal topics waar de plus en minpunten uitgebreid besproken worden.

Ik vind in ieder geval de kleur van de rivarossi te donker, de echte 1:1 versie is een stuk lichter van kleur (misschien verkleurd?) De lak is wel iets strakker uitgevoerd.

Daarnaast zul je voor de rivarossi meer kwijt zijn, aangezien die recenter is.
Als je een nieuwe wilt hebben moet je voor rivarossi gaan aangezien de lima er nieuw niet meer is...

En de rivarossi schijnt een beter motor te hebben.

let bij een tweedehands aankoop wel op als je een tussenwagen los koopt, deze kan qua kleur afwijken van de rest, wat in het echt niet zo is omdat het vaste stellen zijn.
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: MathynK op 22 February 2010, 18:31:11
sowieso is riva beter dan lima, ik heb drie lima locs en allemaal moeten ze een setje krijgen om te rijden, en me rails is schoon al me andere locs van andere merken ( roco, fl) doen het uitstekend, ook maakt lima veel herrie naar mijn ervaringen.

MathynK
en de riva irm is allang op de markt gelijkstroomuitvoering en de wisselstroom zal ook wel
als ik jullie was: NIEUW!!
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: hoefhaan op 22 February 2010, 18:37:00
Dat lima wat mindere kwaliteit is, dat zal wel.
Maar een lok die een zetje nodig heeft om op gang te komen heeft toch echt een gebrek. Goed schoonmaken en smeren zou ik zeggen, en dan bedoel ik geheel, dus inclusief de motor. (maar nu gaan we off-topic)

Ik heb diverse lima's die prima rijden en niet veel herrie maken. Zolang ze maar goed schoon en gesmeerd zijn.

Mijn lima IRM rijdt als een zonnetje en super stil, ik betwijfel of de rivarossi veel stiller is, maar ik kan het niet vergelijken...

[edit] maar daar zit natuurlijk ook een prijsverschil in. De rivarossi kost (in 3tje) zo'n 210 euro en de lima heb je voor zo'n 160 euro (een goede)
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: ZwolsBas op 22 February 2010, 19:41:27
Ga gewoon voor een Rivarossi.
Rond de 200/250 heb je een 3/4 delige set.
De lima is niet digitaal voorbereid en dat is een hoop gedonder als je dat zelf wilt doen.

Een lima nooit meer dan 150 geven (3delig) het is het gewoon niet (meer) waard gezien een rivarossi velen malen beter is en LED verlichting heeft ( welliswaar wit maar dat is eenvoudig op te lossen)

En daarnaast veel limas hebben gebogen pantogaven of krassen op de baanruimer en kleurverschil als je een extra tussenbak van een andere erbij koopt.


Het is wel een hele mooie trein voor op je baan typisch NL ;)
En Rivarossi wil ook een V-IRM maken maar of dat 100% zo is weet ik niet maar dan praten we over 2011/2012.
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: henk op 22 February 2010, 20:01:35
sowieso is riva beter dan lima, ik heb drie lima locs en allemaal moeten ze een setje krijgen om te rijden, en me rails is schoon al me andere locs van andere merken ( roco, fl) doen het uitstekend, ook maakt lima veel herrie naar mijn ervaringen.

Dat oude Lima spul is van een heel ander orde dan de latere Lima modellen, waaronder de IRM. De Rivarossi komt gewoon uit de mal van Lima met maar beperkte aanpassingen en dan nog niet eens altijd ten goede. Ik was van plan mijn Lima te vervangen, maar ik heb er vanaf gezien. De Rivarossi biedt mijns inziens te weinig meerwaarde.
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: hoefhaan op 23 February 2010, 06:30:41
Om die reden heb ik er toen ook van af gezien. Ik had hem al in bestelling staan, maar bij de eerste recencies geannuleerd, zeker toen de winkelprijs ineens hoger uitviel dan eerst gepland (van 190 naar 230 euro) Mijn lima voldoet prima.

Johan
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: Chris2412 op 23 February 2010, 12:30:01
Ik ben er ook vanaf gestapt om de Rivarossi IRM te kopen.
Ik vind de kleur te flets en voor die prijs geen extra aanpassingen met betrekking tot stroomdoorvoerende koppelingen en interieuer boven.
Heb me maar de 2e van lima gekocht. ;D

KAn nu met 2 drietjes rijden
namelijk 8204 en 8234. ;D

Groetjes Chris (y)
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: Chris op 23 February 2010, 12:55:41
Lastig, want de riva is nog niet uit, en we weten niet precies wat er aan verbeterd is qua loopstellen.....


oeps, leesfoutje.
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: MM. op 20 May 2010, 16:44:52
weet iemand ook de hoogte van de trein wanneer die op C rails staat? Ik wil namelijk een viaduct maken maar zit er even mee als ik ooit deze trein wil aanschaffen dat ie genoeg ruimte heeft. De koploper past er nu makkelijk onderdoor.
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: Marc tramt op 20 May 2010, 16:51:02
Als je het profiel van vrije ruimte uit de NEM aanhoudt kan er niets mis gaan: klik  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_102_NL.pdf)
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: MM. op 20 May 2010, 16:53:15
Als je het profiel van vrije ruimte uit de NEM aanhoudt kan er niets mis gaan: klik  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_102_NL.pdf)
Bedankt maar hier kom ik niet echt uit:$
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: Marc tramt op 20 May 2010, 16:55:02
Kom... beetje je best doen.. je geeft na 2 minuten en 13 seconden de moed al op  :-\
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: MM. op 20 May 2010, 18:15:54
ik zie het echt niet hoor. Perron randen lukt dan nog haha.
maar de rest :S
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: Ronaldk op 20 May 2010, 19:18:57
Hoi!

Kijk eens in de Encyclopedie :) het gaat wel over schaduwstations maar er staan wat plaatjes bij met de verschillende hoogtes tussen twee niveaus :) Kijk hier maar eens  Encyclopde Schaduwstations onderdeel bereikbaarheid  (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.07_-_Schaduwstations#Ruimte_tussen_de_niveaus)

Groeten Ronald.
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: MM. op 20 May 2010, 20:34:45
Mijn vraag is: Hoe hoog de Irm van rivarossi is als die op C rails staat meer niet. Kan niemand even z'n trein op meten als die dit heeft?  ???
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: Jos B. op 20 May 2010, 20:41:40
Heb je een DDM 1 van Lima?


Jos.
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: MM. op 20 May 2010, 20:44:06
Heb je een DDM 1 van Lima?


Jos.

nee, alleen plan v en koploper
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: Daan! op 20 May 2010, 20:53:43
Mijn vraag is: Hoe hoog de Irm van rivarossi is als die op C rails staat meer niet. Kan niemand even z'n trein op meten als die dit heeft?  ???

Er staat daar echt duidelijk in de Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.07_-_Schaduwstations#Ruimte_tussen_de_niveaus). Er staan zelfs plaatjes bij met hoogtes. Daar (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bestand:E04.07-05.jpg) staat een hoogteverschil van 8 cm voor rails zonder bedding. De rest kan je zelf invullen.
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: Ascona op 21 May 2010, 09:07:44
heb je geen bovenleiding dan??
hoort eigenlijk wel als je electrische treinen laat rijden.
Dan past het altijd!
Titel: Re:NS DD-IRM
Bericht door: Ronaldk op 21 May 2010, 11:24:24
Hoi!

Aangezien ik toch bezig was voor de Encyclopedie... hier twee plaatjes voor de duidelijkheid en dan zie je ook hoeveel ruimte je echt nodig hebt. Je moet niet zomaar een maat van een trein pakken maar gewoon de normen volgen :) De hoogte van de c-rails is wel bij jouw bekend... dan kan je het zo uitrekenen wat jij aan hoogte nodig hebt.

voor H0:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/profiel_tunnel_H0schaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/profiel_tunnel_H0schaal.jpg)

Voor N:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Profiel_tunnel_Nschaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Profiel_tunnel_Nschaal.jpg)

Succes ermee!

Groeten Ronald.