BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: HenkN op 21 February 2010, 22:32:52
-
Ik heb een vraag over de aanvoerrail naar de draaischijf.
Ik heb een draaischijf van ROCO ingebouwd. Uit de duitstalige handleiding maak ik op dat bij gebruik van digitale stroom er een isolatie in beide railstaven van de aanvoerrail gemaakt moet worden. Heb ik dit correct opgepikt of blijkt het anders te zijn?
Op electronisch gebied ben ik een leek dus maak ik graag gebruik van jullie kennis.
Groet,
HenkN
ik zal proberen een plaatje van de baansituatie te uploaden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Simpelaar_draaischijf_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Simpelaar_draaischijf_3_1.jpg)
-
Ja, dat klopt, alle rails naar de draaischijf moet tweezijdig, dus beide spoorstaven, geïsoleerd worden. Vervolgens moet je ook nog een keerlusschakeling inbouwen, want door het draaien komt op een gegeven moment de - aan de + en andersom en dan ontstaat kortsluiting bij het op- of afrijden van de draaischijf. Voor die keerlusschakeling heb ik een Lenz LK100 gebruikt, die prima werkt, maar er zijn ook andere oplossingen, zoals de ultieme keerlusschakeling. Hoe die werkt, kunnen de techneuten op dit forum vast wel uitleggen.
Groet,
Ruud
-
Ruud, bedankt voor je antwoord. Het is mij helemaal duidelijk.
Ondertussen heb ik bijgaande tekening gevonden.
Nu kan het zeker niet meer fout gaan.
Groet,
HenkN
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_digitaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_digitaal.jpg)
-
Veel succes, Henk!
Groet,
Ruud
-
Voor die keerlusschakeling heb ik een Lenz LK100 gebruikt, die prima werkt, maar er zijn ook andere oplossingen, zoals de ultieme keerlusschakeling. Hoe die werkt, kunnen de techneuten op dit forum vast wel uitleggen.
Voor een draaischijf zijn er geen andere oplossingen dan een LK100, of een andere keerlusschakeling op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting. De Ultieme keerlus kan veel, maar hij is niet geschikt voor een draaischijf.
Mvg
WIm.
-
Er zijn wel andere oplossingen die werken zonder kortsluiting.
magneetje onder de brug, reedcontacten onder de draaischijf, en bij het ronddraaien kun je een relais schakelen die de de rails op de brug op de juiste momenten ompoolt.
Reedcontacten lijken het een beetje afgedaan te hebben in de digitale wereld, maar die zijn nog heel goed te gebruiken voor verschillende situaties hoor.
En in veel gevallen is het ook nog eens een goedkope oplossing.
Groet,
Roelco
-
Mag ik mij even in deze discussie voegen?
Ik rij inmiddels digitaal; MultiMaus; vrij kleine baan, hoogstens twee loks tegelijk; gewoon handmatig , geen PC besturing enzo. Ik heb een keerlus die geregeld wordt door een Digirails DR400 en dat werkt prima.
Ik heb ook een (hand)-draaischijfje van Fl*. Die is totnutoe nog niet in het digitale systeem opgenomen omdat ik al snel brdacht had dat daar een probleempje zat aan te komen. Op te lossen door natuurlijk een keerlusmodule aan te sluiten.
Kan ik de DR400 keerlusmodule die ik al heb ook aansluiten op de draaischijf? Ik bedoel dus dat de keerlusmodule tegelijkertijd zowel keerlus als draaischijf voedt? Zie ik misschien iets over het hoofd? Wat gebeurt er als er een trein in de keerlus rijdt en ik draai tegelijkertijd een lok? (Schakelen op precies hetzelfde tijdstip lijkt me uitermate onwaarschijnlijk maar toch....)
Ik kan het natuurlijk gewoon uitproberen........
HansZ
-
Kan ik de DR400 keerlusmodule die ik al heb ook aansluiten op de draaischijf? Ik bedoel dus dat de keerlusmodule tegelijkertijd zowel keerlus als draaischijf voedt? Zie ik misschien iets over het hoofd? Wat gebeurt er als er een trein in de keerlus rijdt en ik draai tegelijkertijd een lok? (Schakelen op precies hetzelfde tijdstip lijkt me uitermate onwaarschijnlijk maar toch....)
Nee.
Elke keerlusschakeling voedt een specifiek gedeelte.
Heb je b.v. vier keerlussen dan heb je dus ook vier keerlusschakelingen nodig.
Als je willekeurig verschillende keerlussen tegelijk gaat "ompolen" is dat natuurlijk wachten tot het fout gaat.
Gr.
Eric