BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: m@rcel74 op 21 February 2010, 09:54:38
-
Beste Mensen
Na een aantal jaren heb ik de oude hobby weer eens opgepakt.
Ik wil dus digitaal gaan rijden met marklin m & c Rail
Alles aangesloten volgens de regeltjes mobile station en wissels weken perfect
Allen de verlichting in de wissels en van de stootblokken doen het nu niet meer Zou dat komen omdat deze geen massa hebben ??
mvgr M@rcel
-
Marcel,
Ik heb nu 2 van de 3 draadjes weg gehaald.
Het is niet de bedoeling dat je dezelfde vraag 3x stelt in verschillende draadjes.
Gr. Remco.
-
Misschien eens de lampvoetjes opkuisen, het tin wil al eens licht oxideren, kan je gelijk de contact strip ook eens oppoetsen.
Matheus.
-
Ik Zal het proberen beter uit te leggen,
Ik rijd al een tijdje analoog ik weet dus dat alle wisels enz werken en de lampjes branden.
Nu rijd ik digitaal treinen rijden
wissels.enz werken
Dit heb ik alsvolgt gedaan
1 trafo voor licht in de huizen
1 trafo voor de wissels, seinen
1 trafo voor de mobile station.
Geen enkele trafo is met elkaar verbonden omdat ik me heb laten vertellen dat dit niet mag.
Ik denk dat de verlichting geen massa heeft ??
-
Geen enkele trafo is met elkaar verbonden omdat ik me heb laten vertellen dat dit niet mag.
Ik denk dat de verlichting geen massa heeft ??
De verlichting in de wissels heeft wel degelijk een massa. Het lampje zit met één kant aan de spoorstaven vast. De andere kant van de lamp is een draad, ik dacht dat die geel is, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Die draad zit aan de gele klem van de wisseltrafo, neem ik aan. Maar om dat lampje te laten branden moet de andere kant aan de bruine klem van diezelfde trafo. Dus je moet de bruine klem van de wisseltrafo aan de massa-aansluiting van het spoor verbinden om de stroomkring rond te krijgen.
-
Oke heb voor de zekerheid even de aansluitrail ( C rail + aansluitbox) van de netspanning gehaald
Als ik nu van de wissel trafo een bruine draad op de spoor staven leg branden ze inderdaad wel
Maar als ik nu de aansluit rail weer van stroom voorzie geeft deze trafo toch ook massa aan de baan (twee trafo's die massa geven) of zie ik dit verkeerd
misschien domme vraag maar wil het graag zeker van zijn
mvgr M@rcel
-
Marcell,
misschien is dit het proberen waard. Ik rij ook Marklin digitaal en ook volgens de regels die door Marklin zijn opgesteld. In het begin had ik problemen met de stroomtoevoer voor de schakelkastjes voor de wisselaandrijving.
De (witte) Marklin transformator heeft twee bruine klemmen (dus twee keer -), een rode en een gele. Ik heb voor mijn "probleem" de gele en de bruine klem gepakt die het dichtstbij de gele zit, nu werkt het bij mij. De andere bruine klem en de rode gebruik je voor de stroomvoorziening naar de aansluitbox.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
-
Dennis, jouw verhaal is geen goed antwoord op de vraag van Marcel.
Als het alleen maar om de voeding van de wisselaandrijvingen gaat kan het wel wat jij doet, want die aandrijvingen zitten elektrisch verder nergens aan vast.
Maar het gaat hem om de lampen in de wissels, en die zitten met één poot aan de railmassa.
De trafo waar jij het over hebt heeft twee bruine klemmen, die zitten inwendig keihard aan elkaar. Het is elektrisch gezien dus één en hetzelfde punt.
Maar als Marcel die bruine trafoklem aan de rails verbindt, dan heeft hij de trafomassa zowel aan de ingang als aan de uitgang van de MS zitten, en dat mag niet.
Hij moet voor de voeding van de MS en voor de voeding van de wissellampen twee verschillende trafo's gebruiken.
En de bruine klem van de wissellampentrafo mag alleen aan de railmassa zitten, en beslist niet aan de bruine klem van de MS-trafo.
-
Hola Marcel
Ga je de wissels ook digitaal bedienen? Wanneer je dit doet, dan is het beter om de lampjes van een aparte voeding te voorzien. Bij de M-wissels gebruiken de lampjes verhoudingsgewijs veel stroom
Frans
Benferri
-
Re Frans
Toekomst gezien misschien wel maar wil eerst dit in orde maken
omgaan met ms is ook nieuw etc
dus eerst even wennen dan verder
Maar eigen lijk heb ik nog geen juist antwoord gevonden
Trafo voor wissels is appart
Trafo voor ms is appart (Aansluitrail)
Mag ik nu de massa van de wisseltrafo aan de rails bevestigen??
Krijgt de baan dan geen 2 maal massa of zie ik dat verkeerd
-
Maar eigen lijk heb ik nog geen juist antwoord gevonden
Dat betekent dus dat je niet gelooft wat ik zeg.
Mag ik nu de massa van de wisseltrafo aan de rails bevestigen??
Dat is dus wat ik je heb verteld.
Krijgt de baan dan geen 2 maal massa of zie ik dat verkeerd
Nee, je maakt de twee massa's tot één.
Je kunt verschillende elektrische circuits probleemloos op één punt aan elkaar knopen.
Dat doe je in dit geval door de railmassa aan de wisseltrafomassa te verbinden. Die worden zo één gezamenlijke massa.
-
Geweldig dank je wel